Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Бібліотечні події
Онлайн-проєкти
Читацькі об'єднання
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Віртуальні книжкові виставки
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Бібліотека у форматі Д°
Музей книги
Творчість дітей
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проєкт "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду

Додаток № 1

АНКЕТИ, ТАБЛИЦІ, ОПИТУВАННЯ
Матвєєв О. Технологія професійного самовизначення / О.Матвєєв, Н. Жемера // Директор шк.– 2003.– № 45.– С. 11–13.

Анкета № 1 «Оціни себе»

Коментар. Оцінити себе об’єктивно важко. Але все-таки спробуйте! Загальновідомо, що самооцінка допомагає визначити рівень Вашого інтелекту. Залежність така: чим вищий рівень інтелекту, тим реальнішою є самооцінка. Проте не вартозасмучуватись, якщо вона буде заниженою. У підлітковому віці та в ранній юності це буває, але найголовніше, щоб Ви прагнули самовдосконалення. Завищена самооцінка є приводом до міркувань: чи справді я такий неперевершений?

Інструкція: перед Вами дві таблиці. У першій зазначені позитивні якості особистості, у другій — негативні. Всі вони є рисами характеру людини. Поставте собі бали — від 0 до 5 навпроти кожної такої характеристики. Тобто проаналізуйте, наскільки ці якості у Вас сформовані. Потім підсумуйте числа в кожному стовпчику окремо. Визначте різницю в балах. Отримане число покаже, наскільки об’єктивно Ви себе оцінюєте.

Відповідайте швидко, без розмірковувань на запитання: «Який Я?»

Акуратний

Буркотливий

уважний

брутальний

дисциплінований

жадібний

дружелюбний

заздрісний

життєрадісний

замкнутий

наполегливий

злопам’ятний

товариський

нетактовний

відповідальний

вередливий

чуйний

мстивий

принциповий

нерішучий

скромний

нестриманий

впевнений у собі

вразливий

чесний

розв’язний

веселий

егоїстичний

Інтерпретація результатів:Якщо Ви набрали 50–70 балів, то переоцінюєте себе; 30–50 балів – Ви досить об’єктивні; до 30 балів – це свідчить про занижену самооцінку.

Анкета № 2 «Художник або мислитель»

Коментар.За способом сприйняття та мислення люди поділяються на «мислителів», «художників» та «ділових людей». Пропонований текст виявляє тип мислення, яке у Вас переважає. Для людей художнього типу, в яких домінує (переважає) права півкуля мозку, характерні яскраво образні уявлення та сильні емоції. У представників мислительного типу (домінує ліва півкуля мозку) переважають абстрактні, теоретизовані, логічні міркування. Не можна говорити, який тип мислення кращий, – це неправильно, оскільки мова йде тільки про дві специфічні особливості сприйняття людиною світу. Щоб дізнатися, який тип мислення переважає у Вас, дайте відповіді на всі запитання цього тесту:

1. У мене переважно добрий настрій.

2. Я пам’ятаю те, що вивчав декілька років тому.

3. Прослухавши неодноразово мелодію, я можу правильно її відтворити.

4. Коли я слухаю розповідь, то уявляю її в образах.

5. Я вважаю, що емоції у розмові лише заважають.

6. Мені важко дається алгебра.

7. Я легко запам’ятовую незнайомі обличчя.

8. У групі приятелів я першим починаю розмову.

9. Якщо обговорюється чиясь ідея, я вимагаю аргументів.

10. У мене переважно поганий настрій

Вимоги до виконання завдання. Відповіді на кожне запитання необхідно позначити знаком «+», якщо ви згодні з твердженням, а якщо ні – знаком «–». Відповіді необхідно занести одразу до «Листа відповідей» навпроти кожного номера твердження. За кожний «+» зарахуйте собі 1 бал. Після заповнення «Листа відповідей» обчисліть суму балів по кожному стовпчику окремо.

Лист відповідей

Л

П

1

 

3

 

2

 

4

 

5

 

6

 

8

 

7

 

9

 

10

 

Інтерпретація результатів: якщо сума балів у стовпчику Л (ліва півкуля) більша, ніж у стовпчику П (права півкуля), то у Вас переважає логічний тип мислення. Людина з таким типом мислення оптимістична, більшу частину своїх проблем здатна розв’язувати самостійно. У роботі та побуті більше покладається на розсудливість, ніж на інтуїцію. Вам легше діяти за певним алгоритмом, інструкцією. Легше даються види професійної діяльності, що вимагають логічного мислення: математика, лінгвістика, викладання точних наук, спеціальності, які пов’язані з інформатикою та обчислювальною технікою (програміст ЕОТ), пілот, водій, конструктор, історик, фізик, хімік, зоолог.

У випадку, коли сума балів у стовпчику П перевищує суму в стовпчику Л, то у Вас переважає художній склад мислення. Представники такого типу мають схильність до меланхолії. Вони більше довіряють своїй інтуїції, ніж логічному аналізу подій. У такому разі, Ви людина творча, неординарна, чутлива, тонка. Надаєте перевагу нестандартним думкам та вчинкам. Вас чекає успіх у таких професійних видах діяльності, де необхідні здатність до образного мислення, естетичний смак, висока духовність. Це, насамперед, художники, актори, архітектори, лікарі, вихователі, квітникарі, вишивальники, майстри з оздоблювальних робіт, перукарі.

Коли сума балів стовпчику Л дорівнює сумі балів у стовпчику П, слід вважати, що Ви володієте однаково і логічним, і художнім типом мислення. Тобто – це діловий тип. Перед Вами відкрите широке коло професійних видів діяльності, де водночас вимагаються і послідовність у роздумах та діях, і образне, цілісне сприйняття подій, явищ, ретельне обмірковування своїх вчинків, навіть в екстримальних ситуаціях. Вам краще бути керівником, військовим, бізнесменом, дослідником, лектором, біржовим маклером, фінансистом, випробувачем.

ДИФЕРЕНЦІЙНО-ДІАГНОСТИЧНЕ ОПИТУВАННЯ (ДДО)

Коментар.Кожна людина народжується з певним здібностями, інтересами, схильностями до певного виду професійної діяльності. Значення інтересів у житті людини велике: вони спонукають набувати знання, розширюють кругозір, допомагають долати труднощі, перешкоди. Все своє життя людина може шукати відповіді на запитання: «Хто Я?», «Що мене цікавить найбільше?». Для того, щоб Ви знайшли відповідь на такі питання, необхідно визначити спочатку коло Ваших професійних інтересів. У цьому Вам допоможе запропонована анкета.

Отже, приготуйтесь працювати за даною методикою.

Інструкція.Уявіть собі, що Ви маєте можливість обрати одну з двох можливих професій. Якій би Ви надали перевагу? Вибір зробіть, уважно прочитавши два твердження (а і б). Обраний варіант позначте значком «+», а інший – знаком «–».

Карта самооцінки схильностей

1 а.

Доглядати за тваринами.

1 б.

Обслуговувати машини, прилади (спостерігати, регулювати).

2 а.

Допомагати хворим людям, лікувати їх.

2 б.

Складати таблиці, схеми, програми обчислювальних машин.

3 а.

Стежити за якістю виготовлення книжкових ілюстрацій, плакатів.

3 б.

Стежити за станом і розвитком рослин.

4 а.

Обробляти матеріали
(дерево, тканини, метал, пластмасу).

4 б.

Доставляти товари до споживача.

5 а.

Обговорювати науково-популярні книги, статті.

5 б.

Обговорювати художні книги, п’єси, концерти.

6 а.

Вирощувати молодняк (тварин).

6 б.

Тренувати товаришів (молодших) у виконанні будь-яких дій: трудових, навчальних, спортивних.

7 а.

Копіювати малюнки, зображення або настроювати музичні інструменти.

7 б.

Керувати будь-яким вантажним засобом (транспортним або підйомним).

8 а.

Розшукувати та пояснювати людям необхідні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії).

8 б.

Оформлювати виставки, вітрини за допомогою художніх засобів або брати участь у підготовці п’єс.

9 а.

Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку.

9 б.

Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях.

10 а.

Лікувати тварин.

10 б.

Виконувати розрахунки, обчислення.

11 а.

Виводити нові сорти рослин.

11 б.

Проектувати, конструювати нові види промислових виробів

12 а.

Розв’язувати суперечки між людьми, переконувати, заохочувати їх, пояснювати їм незрозуміле.

12 б.

Розбиратися у схемах, кресленнях, перевіряти, уточнювати.

13 а.

Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності.

13 б.

Спостерігати, вивчати життя мікробів.

14 а.

Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади.

14 б.

Надавати людям медичну допомогу в разі їх травмування.

15 а.

Складати точні описи, звіти про спостереження.

15 б.

Описувати та художньо зображувати події, що спостерігалися або виникли в уяві.

16 а.

Робити лабораторні аналізи.

16 б.

Приймати, оглядати хворих, проводити з ними бесіди, призначати їм ліки.

17 а.

Фарбувати або розмальовувати стіни приміщень, поверхні машин, пристроїв, виробів.

17 б.

Здійснювати монтаж споруд.

18 а.

Організовувати культпоходи, екскурсії до театрів, музеїв.

18 б.

Грати на сцені, брати участь у концертах.

19 а.

Виготовляти за кресленнями деталі, вироби, машини, одяг.

19 б.

Креслити, копіювати карти, креслення.

Таблиця-ключ до ДДО

Людина–природа

Людина– техніка

Людина– людина

Людина – знакова система

Людина –
художній
образ

1 а

1 б

2 а

2 б

3 а

3 б

4 а

4 б

5 а

5 б

6 а

7 б

6 б

9 б

7 а

10 а

9 а

8 а

10 б

8 б

11 а

11 б

12 б

12 б

13 а

13 б

14 а

14 б

15 а

15 б

16 а

17 б

16 б

19 б

17 а

20 а

19 а

18 а

20 б

18 б

+

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтерпретація результатів.  Заповнивши таблицю, підрахуйте суму плюсів та мінусів у кожному стовпчику і запишіть у відповідний рядок («+», «–»).

Найбільша сума балів (7–8) в одному стовпчику є свідченням ступеня вираженості Ваших нахилів до одного з п’яти типів професій. Якщо у Вас не буде переваги  певного (одного) типу професій, це є ознакою того, що професійний інтерес ще не сформований. Вам необхідна допомога педагога.

Характеристика типів професій

Вид діяльності

Предмет праці

Основні вимоги щодо професії

Приклади професій

Людина – людина

Виховання, навчання, управління, медичне, побутове, правове, інформаційне обслуговування

Людина, групи людей, колектив, військові підрозділи, шкільні та навчальні класи, групи дитячих садків

Здатність встановлювати стосунки з людьми, допомога в оволодінні основами наук. Акуратність, пунктуальність, доброта, готовність прийти на допомогу іншій людині, привітність, доброзичливість, самокритика, самовладання, спостережливість, емоційна стійкість, розподіл уваги, логічність мислення, високі показники пам’яті

Педагог, вихователь, гід-перекладач, бібліотекар, лікар, медсестра, працівники міліції, суду, прокуратури, юрист, офіціант, стюардеса, продавець, адміністратор, екскурсовод, тренер, кореспондент тощо

 Людина – техніка

Створення, монтаж, складання, експлуатація, управління, ремонт

Машини, механізми, агрегати, технічні системи, об’єк-ти, транспортні засоби

Значні вимоги до зорового сприймання, високий інтелект, гарна координація рухів, точність, технічне мислення, стійкість нервової системи, витримка, стійкість уваги, здатність до її розподілу і переключення, високі показники оперативної, зорової пам’яті, організованість, цілеспрямованість, витривалість, самоконтроль, врівноваженість

Електромонтажник, інженер-електрик, регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів, радіоінженер, слюсар, токар, фрезерувальник, шахтар, водій транспортних засобів, ткач, складальник взуття, будівельник, машиніст крана тощо

Людина – природа

Вивчення дослідження, добування, вирощування, догляд, профілактика захворювань

Об’єкти живої та неживої природи, земля, атмосфера, корисні копалини, рослини, тварини, біологічні процеси

Здатність виявляти причинно-наслідкові зв’язки, аналітичне мислення, вміння передбачати та оцінювати мінливі природні фактори, знання природної системи, багата уява, оперативне мислення, спостережливість, наполегливість, відповідальність, стійкість, розподіл та довільне переключення уваги, наочно-образна та зорова пам’ять

Гідромеліоратор, геолог, агроном, селекціонер, садівник, рибалка, зоотехнік, ветеринарний лікар, фізіолог, біохімік, лісник, фермер, формувальник ковбасних виробів, технік-топограф, океанолог тощо

Людина – знакова система

Обчислення, підрахунки, виконання креслень, схем, переклади текстів з однієї мови на іншу, упорядкування, збирання, аналіз та зберігання інформації, ведення записів

Тексти, цифри, формули, мови, коди, умовні позначення, поняття, звукові сигнали, креслення, карти, схеми

Високі вимоги до точності зорового сприймання та його об’єму, концентрація уваги, довгочасна пам’ять, логічне мислення, зорові уявлення, вміння аналізувати та узагальнювати інформацію, емоційна стійкість, терпіння, самовладання, точність рухів, відповідальність, організованість

Оператор ЕОМ, радист, телеграфіст, бухгалтер, економіст, конструктор, геодезист, бібліограф, лінгвіст, перекладач, історик, метролог, математик, топограф, програміст, філософ тощо

Людина – художній образ

Художнє відображення дійсності, проектування, моделювання, відтворення, створення образів, виготовлення художніх виробів, копіювання

Художній образ, музика, предмети образотворчого мистецтва, скульптура, літературні твори, технічна та прикладна естетика

Добре розвинений художній смак, розвинене просторове мислення, концентрація та стійкість уваги, спостережливість, творча уява, образне мислення, емоційність, наочно-образна пам’ять, здатність до перевтілення, яскравість зорового сприймання, точність сприймання кольору та відтінків

Маляр, реставратор, архітектор, дизайнер, скульптор, мистецтвознавець, художник-модельєр, паркетник, ювелір, фотограф, письменник, актор, журналіст, перукар, хореограф, балетмейстер, кондитер, кінорежисер тощо

Попередня Наступна

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/3/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей