Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Масові заходи
Клуби за інтересами
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Книжковий експрес з минулого
«Україно, ми твої діти» (серія)
Бібліотека у форматі Д°
Природа і людина (рек. покажчик)
Музей книги
Творчість дітей
Освітні заклади Києва
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проект "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду

ГАСЛУ «ЧАС ЧИТАТИ!» - НАУКОВУ ПІДТРИМКУ

Міжнародна науково-практична конференція
«ДИТЯЧЕ ЧИТАННЯ І ДИТЯЧА КНИГА В ЦЕНТРАЛЬНІЙ
ТА СХІДНІЙ ЄВРОПІ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА» у Львові
 
Організатори:
Департамент гуманітарної політики Львівської міської ради
Інститут літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України
Львівський Національний університет імені Івана Франка
Українська академія друкарства
Українська бібліотечна асоціація
Національна бібліотека України для дітей
Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Львівська обласна бібліотека для дітей
Львівська державна обласна універсальна наукова бібліотека
Громадська організація «Форум видавців»

 

 У рамках 4-го «Форуму видавців - дітям» (28 квітня - 2 травня 2010 р. ) у Львові відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Дитяче читання і дитяча книга в Центральній та Східній Європі: теорія і практика». Проведення конференції як важливої складової такого потужного багатоаспектного заходу, що його навесні організовує Форум видавців для юного українського читача, стало уже традиційним.

Співголовами оргкомітету конференції стали професор Української академії друкарства, член Міжнародного Товариства дослідників дитячої літератури (IRSCL) Емілія Огар і заступник директора Львівської обласної бібліотеки для дітей, член президії Української бібліотечної асоціації Лариса Лугова.

Фокусна тема цьогорічної конференції, як і сама ідея зустрітися у Львові представникам країн Центральної та Східної Європи для спільного обговорення проблем сучасної дитячої літератури, виникла торік, під час 19-го Конгресу IRSCL, що проходив у Франкфурті. Тоді відповідну пропозицію Емілії Огар, яка представляла Україну на спільному пленарному засіданні «Дитяча література у Східній Європі: дослідження, тенденції, інституції», підтримали члени Товариства - колеги з країн Прибалтики, Польщі, Угорщини. Пізніше коло можливих учасників дискусії розширилося.  

Отже, цьогорічна конференція організовувалася з метою обмінятися досвідом між близькими у геополітичному та соціокультурному аспектах країнами ? як у сфері наукових досліджень, так і у практичній діяльності, спрямованій на підтримку книжкової культури і культури читання в наших країнах. Не менш важливо було налагодити професійні контакти і започаткувати довготривалу співпрацю.

Мета конференції визначила її програму, в якій було заявлено 7 пленарних презентацій від кожної з країн-учасниць конференції - Естонії, Латвії, Литви, Польщі, Болгарії, Росії та України (через поважні причини не відбулася лише болгарська презентація). Доповідачам пропонувалося обговорити титульну тему у книго- та пресовидавничому, літературознавчому, бібліотекознавчому та інших суміжних аспектах. Такий формат забезпечив міждисциплінарний характер дискусії, а також - і це є вельми важливо - дав можливість порівняти досвід наших країн в царині дитячої літератури і дитячої книги, визначити спільні й відмінні тенденції її розвитку. 

Програмою було передбачено й два круглі столи: «Дитяча книга і читання: психолого-педагогічні аспекти» і «Дитяча книга і читання: бібліотечні аспекти», під час яких заявлена проблематика розглядалася в українському контексті.
Для дискусії на тему авторства в дитячій літературі було обрано  «жанр» неформальної зустрічі в бібліотеці «Ніч з письменниками», що зібрала літераторів, перекладачів, видавців, бібліотекарів, дослідників, які цікавляться цієї специфічною проблемою, а також тих, хто працює з дітьми в літературних студіях. 
Особливий подією в рамках конференції став бібліобенефіс і мультимедійна презентація «Книжкова країна» з нагоди 70-річчя Львівської обласної бібліотеки для дітей.

Відкрила конференцію доповіддю «Аліса в країні див: чи AppleiPad сприятиме революції в дитячому читанні?» Марія Зубрицька (професор, проректор з наукової роботи Львівського національного університету імені Івана Франка), підносячи в такий спосіб вельми актуальне в контексті обговорюваних проблем питання: як складаються  взаємини між новітніми комп’ютерними технологіями і традиційною книгою. «Союзники чи суперники» ? ця ж думка була провідною і в доповіді  Маргарити Славової (доцент Пловдивського університету, член IRSCL) та Світлани Стойчевої (доцент Софійського університету) «Коли «мишка» з’їдає книжку: про сучасного читача і дитячу літературу в Болгарії», що, як уже мовилося, не була виголошена, однак буде опублікована у збірнику конференційних матеріалів.

На проблемах дитячого книговидання у новій гео- та соціально-політичній системі координат (для країн Прибалтики та України уже в статусі незалежних держав), а також за нових ? ринкових умов організації видавничої справи зосередилися у своїх доповідях Рома Кішунайте (завідувач Інформаційного відділу Центру дитячої літератури Національної бібліотеки Литви ім. Мартінаса Мажвідаса) «Видання книг для дітей і підлітків в Литві останніх 20 років: нові видавці, автори, тенденції розвитку», Марія Порядіна (старший науковий співробітник науково-дослідного відділу державної бібліографії і книгознавства Російської книжкової палати) «Ринок дитячої книги в Росії: путівник фактами і помилками», Емілія Огар (професор кафедри видавничої справи та редагування Української академії друкарства, член IRSCL) «Репертуар видань дитячої літератури в Україні на зламі ХХ-ХХІ ст.», Ірина Ярова(комерційний директор видавництва «Грані-Т»)«Сучасна дитяча книга на ринку України: пропозиція, шляхи збуту, аналіз суспільних потреб».

Особливостям літературного процесу в своїх країнах, тенденціям, що окреслилися в розвитку національної дитячої та підліткової літератури протягом останнього двадцятиліття, присвятили доповіді Ілзе Стікане (доцент Латвійського національного університету, голова Латвійської національної секції IBBY) «Дерево нової латвійської дитячої літератури», Ришард Ваксмунд (професор Вроцлавського університету) «Польська дитяча література на початку ХХІ ст.: тенденції розвитку», Маре Муурсепп (доцент Інституту педагогічних наук Талліннського національного університету, член IRSCL) та Анна Губергріц (доцент Інститут слов’янських мов і культур Талліннського національного університету) «Нові тенденції і старі традиції в естонській дитячій літературі на початку 21-го століття», Кястутіс Урба (доцент Вільнюського національного університету, голова Литовської національної секції IBBY, член IRSCL) «Дитяча література і промоція читання періоду незалежності Литви», Ксенія Молдавська (російський літературний критик дитячої літератури, член жури російського конкурсу Національної дитячої премії «Заветная мечта») «Сучасна російська література для дітей та юнацтва: проблеми і шляхи їх розв’язання».

Питання освітнього і перекладацького канону в дитячій літературі і дитячого книговидання порушили, відповідно, Дорота Міхулка (доцент Вроцлавського університету, член IRSCL) «Канон в польській дитячій літературі з освітньої перспективи» таМоніка Возняк (доцент Ягеллонського університету та Університету «La Sapienza» у Римі) «Чи існує міжнародний канон дитячої літератури? Переклади для дітей в Польщі та Італії».
Тема читання в контексті сучасної шкільної освіти, у тому числі й літературної, дістала продовження в роботі круглого столу «Дитяча книга і читання: психолого-педагогічні аспекти»: доповіли Галина Бійчук (старший науковий співробітник Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук) «Особливості використання новітніх інформаційних технологій у підготовці сучасних фахівців з вивчення літератури у старшій школі», Таміла Яценко (завідувач лабораторії літературної освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник) «Літературні курси за вибором в умовах профільного навчання», Альона Ємець (доцент кафедри теорії та методики викладання філологічних дисциплін у початкових класах Лабораторії методичного забезпечення безперервної системної освіти школа-ВНЗ Харківського національного педагогічного університету імені Г.С.Сковороди, кандидат педагогічних наук) «Сучасна дитяча література і проблеми її сприйняття молодшими школярами», Дарія Біда(доцент  ЛОІППО, кандидат педагогічних наук) «Формування культурно-освітнього середовища в умовах проекту "Читаючі діти - інтелектуальна Україна», Наталя Тодчук (доцент ЛОІППО, кандидат філологічних наук) «Природа і культура в сучасній українській школі: старий конфлікт в нових обставинах», Світлана Паламар (старший науковий співробітник лабораторії літературної освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук) «Особливості вивчення українського та світового сонету на заняттях літературних спецкурсів», Уляна Гнідець (доцент кафедри іноземних мов Інституту гуманітарних і соціальних наук НУ «Львівська Політехніка») «Процес читання як найважливіший чинник здійснення комунікативної діяльності у художньому часопросторі літератури для дітей та юнацтва».

Про роль бібліотек у підтримці читання серед дітей, про вплив сучасної дитячої бібліотеки на формування авторського середовища, про можливості використання у бібліотечній роботі методик казкотерапії доповідали Богуміла Парузель-Возніцька (професор, директор Інституту наукової інформації і бібліології Торунського університету) «Казкотерапія в публічних бібліотеках (від теорії до функціонального використання)», Татьяна Рудішина (головний бібліотекар Центральної міської дитячої бібліотеки ім. А. Гайдара у м. Москва) «Вплив дитячої бібліотеки на літературний процес», Тамара Турбаніст (заступник генерального директора Національної бібліотеки України для дітей) «Книга і читання у вихованні духовності читачів-дітей», Валентина Косоногова (директор Львівської обласної бібліотеки для дітей) «Львівська обласна бібліотека для дітей: новітня історія (діяльність бібліотеки у новому столітті».
Ця тема була розгорнута під час круглого столу «Дитяча книга і читання: бібліотечні аспекти»: доповіли Лариса Лугова (заступник директора ЛОДБ, член Президії УБА) та Віра Загуменна (професор НАКККіМ, член Президії УБА) «На захисті інтересів читача: адвокасі – новий напрям діяльності українських бібліотек», Оксана Бояринової (PR-менеджер Української бібліотечної асоціації) «Українська бібліотечна асоціація: 15 років лідерства в професійному середовищі»; Лариса Лісова (директор Рівненської державної обласної бібліотеки для дітей) «Популяризація книг місцевих авторів в умовах дитячої бібліотеки», Людмила Бодня (провідний методист Донецької обласної бібліотеки для дітей ім. С.М. Кірова) «Діяльність бібліотек Донеччини на підтримку дитячого читання», Оксана Розміровська (завідувач відділу обслуговування читачів-учнів 5-9 класів Херсонської обласної бібліотеки для дітей, магістр філологічних наук) «Бібліотечна книга для сучасного підлітка».

Шляхи промоції дитячої книги і дитячого читання у сучасному суспільстві, підтримка її державними і недержавними інституціями обговорювалися в пленарній доповіді фахівців Центру дитячої літератури Національної бібліотеки Латвії Івети Круміни (головного бібліотекаря) та Сарміте Галси (головного бібліографа) «Філософські і практичні аспекти діяльності дитячого журі в Латвії», у секційній доповідіОксани Винницької-Юсипович (почесного консула Канади у Львові, доктора педагогіки) «Програми підтримки читання в Канаді». Серед іншогоці питання прозвучали також у пленарних доповідях Ілзе Стікане (Латвія), Кястутіса Урби (Литва), Тамари Турбаніст (Україна),  Ірини Ярової (Україна). Олександра Коваль (президента Громадської організації «Форум видавців») «Програма підтримки читання: від регіону до країни» презентувала комплексний перспективний проект, розроблений спільними зусиллями органів місцевого самоврядування, негромадських організацій, освітніх, бібліотечних, видавничих організацій міста Львова. Його мета полягає у цілеспрямованому формуванні в Львівському регіоні раціонально організованого соціокультурного простору читання, сприятливого для активізації читання і підвищення рівня читацької компетенції різних соціальних груп, у тому числі і дітей.
 
Огляд польських досліджень в галузі дитячої літератури і книги зробила в своїй доповіді «Дослідження дитячої літератури, книги, читачівства і бібліотекознавства у Польщі (2000-2009)» Богуміла Станюв (професор Інституту наукової інформації і бібліології Вроцлавського університету).

У дискусії учасники порушували і питання інформаційного забезпечення дослідницької сфери, підтримки просування ідей читання і позитивного іміджу книги. В Україні, на відміну від Польщі, Литви,  Латвії, Естонії, не має спеціалізованого періодичного видання. Ці функції почасти беруть на себе відповідні Інтернет-ресурси. Про один з таких проектів - «Ключ» - доповідала на секції ініціатор його створення  Наталя Марченко (старший науковий співробітник Інституту біографістики Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського).   

За результатами конференції буде видано збірник статей.

Лариса Лугова,
заступник директора Львівської обласної бібліотеки для дітей
 

 

 

 

 

 
Останнє оновлення: 1/15/2019
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей