Родина, школа та навколишнє життя — вирішальні фактори у здійсненні виховання здорового способу життя, яке є запорукою міцності держави і суспільства. Виховання здорової дитини – головна проблема найближчого та віддаленого майбутнього нашої країни. Здоров’я дитина – це проблема не тільки медична, а й соціально-гігієнічна та психолого-педагогічна. Адже здобути знання, проявити свої здібності, отримати життєву перспективу, стати корисним суспільству може тільки, фізично розвинена, соціально адаптована, психічно врівноважена, згармонізована з природою особистість, яка має чіткі свідомі позитивні мотивації та духовну основу. Тому однією з провідних тенденцій удосконалення системи освіти в останні роки є посилення уваги до питань не тільки розвитку міцних знань, умінь і навичок, а й до умов формування у школярів валеологічної культури, здоров’язберігаючої компетентності, дбайливого ставлення до власного здоров’я, тобто свідомої мотивації на безпечний спосіб життя. Фізичне виховання та здоров’я – два поняття, що нерозривно пов’язані між собою. Основним принципом процесу фізичного виховання школярів є принцип оздоровчої спрямованості. Його реалізація передбачає зміцнення здоров’я дітей або, принаймні, створення такої системи педагогічного впливу, котра б не шкодила їм. Вивчення стану здоров’я дітей і підлітків у взаємозв’язку з фізичним вихованням є дуже важливим для виявлення негативних тенденцій, прогнозування та корекції його розвитку, для обгрунтування профілактичних (превентивних) заходів для зміцнення здоров’я підростаючого покоління.
Поданий нижче інформаційно-рекомендаційний список літератури допоможе вчителям, вихователям, соціальним педагогам, шкільним психологам в організації навчально-виховної роботи з питань формування валеологічних знань, культури здоров’я, негативного ставлення до шкідливих поведінкових звичок тощо. Запропоновані джерела інформації розкривають зміст, форми і методи організації освіти в галузі здоров’я, характеризують стан та досвід цієї роботи у межах різних програм, проектів, методик та дають рекомендації щодо впровадження її принципів у практику діяльності системи шкільної освіти. У списку також пропонуються розробки різноманітних форм виховної роботи, цікаві матеріали до уроків, сценарії позакласних фізкультурно-оздоровчих заходів.