Додаток №2

1933: Українська Голгофа

Сценарій вечора-реквієму

Дійові особи: ведучі;  Андрій, Лідія Сергіївна (герої повісті Ольги Мак «Каміння під косою»); читці: хлопчик, дівчинка, жінка.

Перед завісою на авансцену виходять ведучі. Лине дзвін.

Ведучий 1: Літа сім тисяч  чотириста сорок першого року (1933 від Різдва Христового ) був в Україні великий голод. Не було тоді ні війни, ні посухи, ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу — старих, молодих і дітей, і ще ненароджених.

Ведучий 2:     

...То був страшний навмисний злочин.
Такого ще земля не знала.
Закрили Україні очі
І душу міцно зав’язали.
Мерцями всіялося поле.
Ні хрестика і ні могили.
То був такий навмисний голод!
Чи, Боже, й ти вже був безсилий?!

       Відкривається завіса. На одному боці сцени знаходиться виставка, на другому — портрет Т. Шевченка, прикрашений українським рушником, у  центрі — стіл і лава. Виходять  читці: жінка з немовлям на руках, хлопчик, дівчинка та Андрій.

Андрій (у  розпачі): Невже мені тут і судилося загинути? Від голоду, від холоду... (Говорить, наче в маренні):

І довелось колись мені
В чужій, далекій стороні
Заплакать, що немає роду,
Нема пристанища, Господи!

Боже мій, так це ж про мене сказано! (Говорить на повний голос):

...А онде під тином
Опухла дитина, голоднеє, мре...

«Дитина!»... Не одна дитина, а... тисячі! Тисячі дітей пухнуть і гинуть! (Кричить):

Чорніше чорної землі
Блукають люди, повсихали
Біленькі хати, повалялись,
Стави бур’яном поросли.
Село неначе погоріло,
Неначе люди подуріли.
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть.

Це моя баба так про колгосп казала. А сусіди пальцями на неї показували: мовляв, старій з голоду розум помутився! Неправда! Моя баба до смерті  при своєму розумі була! А я прозрів оце тепер. Прозрів і кажу вам: «Схаменіться, будьте люди, бо лихо вам буде!».

На сцену виходить Лідія Сергіївна.

Лідія Сергіївна: Годі тобі! Ходи зі мною — дам тобі їсти!

Андрій: Їсти?! Я не старець! Мій дід з козацького роду походив!

Лідія Сергіївна (поважно): Воно й видно, хлопче! Ходімо! (Сідають за стіл, Лідія Сергіївна присовує до Андрія хліб і миску з ложкою). Як тебе звати?

Андрій: Андрієм.

Лідія Сергіївна: А мене звуть Лідією Сергіївною Чернявською. Звідки ти?

Андрій: З села... Прийшли до батька хліб шукати та й  знайшли у коморі пів мішка буряків... А тоді до батька: «Ти ж, куркульська мордо, казав, що ти нічого не маєш! А це — що?». Батька за ті буряки вбили, а мати з молодшими братами померла... Мене — в дитбудинок, а я втік. Прийшов оце до Харкова роботи шукати, та не беруть без документів... (У відчаї). Доведеться додому повертатися! Краще вже смерть!

Лідія Сергіївна (холодно): Не розумію тебе, хлопче. Як зустріла тебе, думала, що ти жити хочеш. Ти милостині не просив, а проклинав і погрожував. Подумала собі, що таких людей нам саме бракує і що таких в першу чергу треба рятувати... таких, що Шевченка напам’ять знають. Тому і забрала тебе.

Андрій: А що ж мені робити?

Лідія Сергіївна (твердо): Витерпіти.

Андрій: Витерпіти.

Лідія Сергіївна: Так. Мусиш жити і терпіти, зціпивши зуби, і не забувати того, що діється зараз

Андрій: Не забувати?.. Таке не забувається...

На сцені гасне світло. Звучить «Реквієм» Моцарта.
Читці запалюють свічки.

Дівчинка:       

Бозю! Що там у тебе в руці?!
Дай мені, Бозю, хоч соломинку...
Щоб не втонути в Голодній Ріці.
Бачиш, мій Бозю, я ще — дитинка...
Тато і мама — холодні мерці.
Бозю, зроби, щоби їсти не хтілось!
Холодно, Бозю. Сніг дуже білий.
Бозю! Що там у тебе в  руці?...

 Хлопчик:      

Я ще не вмер...
Ще промінь в оці грає.
В четвер мені пішов десятий рік.
Хіба в такому віці помирають?
Ви тільки поверніть мене на бік...
Куди ж ви, гей, ви, людоньки, куди?
Окраєць ласки...
Чи хоч з печі диму?
О, скільки в тілі зайвої води!
Не чує світ.
Усі проходять мимо.

Жінка:

Спіте, діти, спіте, любі.
І не просинайтесь.
Вже не буде мучить згуба.
Забере вас пташка райська.
Спіте міцно, спіте, діти.
Янгол Божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітися.
І не будуть пухнуть нозі.
Натопила маковинням...
Затулила лядку й комин.
І в тумані темно-синім
Заспівала колискову...

Музика затихає, свічки гаснуть. 
Світло спрямовується на Андрія і Лідію Сергіївну.

Андрій (до глядачів): Лідія Сергіївна врятувала мене від голодної смерті. А я, оселившись в неї, лишився сам-на-сам з голодними, які повсякчас стукали в двері і просили хліба... (До Лідії Сергіївни). Краще замкніть мене!

Лідія Сергіївна: Ти, Андрію, можеш давати або не давати, а ховатися від правди — сором!

Андрій: Але ж як ви мене не замкнете, то я пороздаю все до останньої крихти.

Лідія Сергіївна: То роздай.

Андрій: Та яке ж я маю право, коли воно не моє!

Лідія Сергіївна: Тоді не роздавай!

Андрій: Коли ж не можу! Двом жінкам відмовив — і досі в серці пече.

Лідія Сергіївна: То було дати!

Андрій (збитий з пантелику): Ви що — глузуєте?

Лідія Сергіївна: Це ти, Андрію, сам повинен вирішувати, що робити.

Андрій: Пусте! Коли б і справді роздати все до нитки, то лихові не зарадиш.

Лідія Сергіївна: Ні, Андрію, не зарадиш. Кажуть, що на Україні го-лодують двадцять мільйонів, а решта, за незначними винятками, півголодують... Тому, коли б навіть кожен півголодаючий захотів біля себе ще одного прогодувати, то загинули би обидва. Проста математика, як бачиш.

Андрій: Страшно вас слухати. Виходить, і так зле, і так недобре. То як же тоді? Не робити нічого? Стояти, склавши руки, і дивитися, як люди з голоду конають?

Лідія Сергіївна: Ти, Андрію, лишень умираючих з голоду бачиш — селян... В їхній масі вмирають не самі одиниці, але й хліборобська незалежність. Але народ складається не лише з селян. Крім них, є ще й промисловці, купці, політики, військовики, духовенство, науковці й митці. Вони всі становлять підвалини незалежності нації... Їх уже знищили по тюрмах і засланнях, а тим, що лишили на волі, приготували ще гіршу від смерті долю — змусили служити на користь нищителів народу і незалежності. Кати нашого народу не вдовольняються самим грабунком селянського хліба, а відбирають поголовно у всіх найдорожче — свободу. Голод — не самоціль, а засіб, яким людину змушують думати лише про шматок хліба. До цього додуматися міг лише сатана під кремлівськими зірками!

Світло гасне. Звучить «Реквієм» Моцарта.

Ведучий 1:  

 Пам’яте, чуєш, усе до пори!
Темні скрижалі.
Глухе забуття...
Карта холодна гарячої гри.
...Вісім мільйонів людського життя.
Часе, колисоньку не замети.
Чи ж то немає таки вороття?!
Із-під землі виростають хрести.
Вісім мільйонів людського життя!

Ведучий 2:    

Просторе, правду усю засвіти!
Люди, подайте їм хоч співчуття...
Йдуть на Голгофу.
Таж сестри й брати.
Вісім мільйонів людського життя.

Доле, яку вони ношу несуть!
Що їм, безвинним, чуже каяття?
Чи ж то буває Страшніший ще Суд?!
... Вісім мільйонів людського життя.

Ведучий 1:   

Пам’яте, мусиш усе воскресить!
Сув’язь минулого...
Терен буття.
Дивиться в очі знетямлена мить.
...ВІСІМ МІЛЬЙОНІВ
ЛЮДСЬКОГО ЖИТТЯ.

Музика затихає.

Лідія Сергіївна: А знаєш, Андрію, є в мене одна фантазія, яка вже віддавна не дає мені спокою...

Андрій: Фантазія?

Лідія Сергіївна: Так. Це, звичайно, нереальне і смішне. Та коли б до цього поставитися з вірою, ми б перемогли. Уяви собі, сину, що би сталося, коли б одного гарного дня всі сорок мільйонів українців разом з найменшими дітьми проголосили голодовку.

Андрій: Голодовку?! Та уже ж маємо голодовку!

Лідія Сергіївна: Це що інше, сину! Я думаю не про примусову голодовку, влаштовану владою для половини населення, а добровільну голодовку для всього народу. Так, щоб усі люди стали пліч-о-пліч з голодними. Повикидали продуктові картки, збойкотували всі крамниці, позамикалися в хатах і ні одній особі не вийти до праці.

Андрій (вагаючись): Ну... влада, напевно, лишень зраділа би, коли б люди продуктові картки повикидали... Але не вийти до роботи?! За страйк нашлють військо і всіх перестріляють.

Лідія Сергіївна: Помиляєшся, Андрію! Влада злякалась би голодовки ще більше, ніж страйку, і, звичайно, почала б терор. Але б не вистріляла більше, ніж помре з голоду. Сім чи навіть десять мільйонів Сталін може знищити, але сорок — ні! Не вистріляє хоча б тому, що і розстріли грошей коштують. Сорок мільйонів! Чи ти собі уявляєш, що це означає? Скільки війська було б потрібно, скільки куль і... скільки гробокопателів та кладовищ... Розумієш?

Андрій: Господи, та це ж так просто! Не ховатися треба в підпілля, а заявити відкрито: «Вмираємо, а вашої влади і ваших законів не хочемо!». А це справді врятувало б нас усіх. Тільки треба, щоб усі стали разом!

Лідія Сергіївна  (сумно): Щоб усі стали разом, Андрію, треба підготовки, а для підготовки сильну організацію.

Андрій: Та навіщо?

Лідія Сергіївна: Навіщо? А як же ти думав би зробити? Як умовитися з сорока мільйонами про день і годину? Як переконати всіх?
Андрій (розгублено): Справді — як?

Лідія Сергіївна: Ще ніколи, ніде, ні один народ не був у такому становищі, як оце ми тепер. І боротися ніяк. Зброї не маємо, а наші вояки військову службу мусять на чужих землях відбувати: у Московщині, у Сибіру, в Азії, на Далекому Сході... Що можемо зробити? Хіба загальний страйк та голодовку. Але і для цього потрібно організації й часу. А час дуже несприятливий. Кого піднімеш? Мільйони півмертвих?.. Ні, ні, це — справа майбутнього. Тому терпи і чекай. Але чекай розумно і фантазувати не покидай. Усі великі діла від фантазій починалися.

Звучить «Реквієм» Моцарта.

Ведучий 1:

НАДІЯ — НА ДОЧКУ. НА СВОГО СИНА!
На пагони одвічної верби.
Твори себе.
Твори Свою Вкраїну.
Із болю, з кривди. З гною. Із ганьби...

Ведучий 2:     

Було усе...
Ми — з колива. Не з глини.
У наших яслах запеклася кров.
Твори себе.
Твори СВОЮ ВКРАЇНУ.
З коромисла. З кори. Із корогвов.

Андрій: 

Зусилля зацвітуть. У розмаринах
Устане Родовід. Серед Віків.
Твори СЕБЕ!
Твори СВОЮ Вкраїну.
З письма. Із писанки. З рясних плодів.

Лідія Сергіївна:   

Не кличмо тільки спересердя слави.
Бо справжня слава дожене завжди.
Твори себе.
Твори Свою Державу.
З Йордану. Зі свяченої води.

Музика затихає.

Попередня Наступна