Увага! Це стара версія сайту. Перехід до нової версії

Б і б л і о т е к а: в ч о р а, с ь о г о д н і, з а в т р а


Анастасія Кобзаренко,
директор Державної бібліотеки України для дітей

Динамічність соціально-економічних процесів в державі,
їх вплив на стан функціонування бібліотек для дітей

Сучасне буття української держави характеризується трансформаційними процесами, що обумовлені періодом демократичних та соціально-економічних зламів, переходом всієї соціальної організації суспільства до нової моделі життєдія-льності. Перш за все, це зміна системи державності України, утвердження загальноєвропейських принципів демократії, справедливості, переорієнтація на пріоритети політичної та економічної стабільності.

Складні динамічні процеси, що відбуваються в суспільстві, звичайно, впливають на стан функціонування та розвиток бібліотек у цілому, в тому числі і бібліотек для дітей. Адже роль держави залишається визначальною в підтримці стабільності функціонування бібліотек та їх соціально-економічного зростання. Особливе значення для успішної діяльності бібліотек в ринкових умовах має здатність держави регулювати діяльність соціальних інститутів, приймати закони і забезпечувати їх виконання, стримувати деструктивні прояви ринку, тобто створювати надійні організаційно-економічні і соціально-правові засади.

Законодавство України у сфері бібліотечно-інформаційної діяльності, перш за все, базується на Конституції України і складається з основ законодавства України про культуру, законів у сфері інформаційної діяльності та інших суміжних законів і нормативно-правових актів.

Значним досягненням у правовому регулюванні бібліотечної справи є внесення змін до Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу". Цей законодавчий акт визначив основи функціонування бібліотек, принципи обслуговування користувачів, формування фондів, управління бібліотечною справою, засади міжнародного співробітництва. Окремою статтею (№ 6) визначено статус бібліотеки для дітей як спеціалізованої. І тепер кожна бібліотека має право самостійно визначати зміст, напрями та форми своєї діяльності.

Відповідно до закону "Про бібліотеки і бібліотечну справу" (із змінами і доповненнями) Міністерством культури і мистецтв України з участю провідних бібліотек, в т.ч. і ДБУ для дітей, останнім часом розроблено нові документи: "Типові правила користування бібліотеками в Україні із змінами і доповненнями", затверджені наказом Мінкультури від 25.05.2001 р. № 319; "Положення про централізовану бібліотечну систему" від 20.11.01; "Інструкція про порядок відбору рукописних книг, рідкісних і цінних видань з бібліотечних фондів до Державного реєстру національного культурного надбання"; "Показники для віднесення до груп за оплатою праці керівних працівників бібліотек та централізованих бібліотечних систем" та ін.

Про розуміння державою важливої ролі бібліотек свідчить і Указ Президента України "Про невідкладні заходи щодо розвитку бібліотек України" від 22.03.2000 р., в якому наголошується: "... обласним, міським держадміністраціям вжити невідкладних заходів щодо збереження повноцінного функціонування мережі бібліотек, поповнення бібліотечних фондів, оновлення технічних засобів, збереження бібліотечних кадрів, створення їм належних умов праці, побуту, вдосконалення системи матеріального та морального стимулювання".

Сьогодні Україна прагне розбудувати інформаційне суспільство і робить певні кроки на цьому шляху. У зв'язку з цим помітно активізувалась і державна інформаційна політика. При Уряді створено Управління стратегії розвитку інформаційних ресурсів і технологій; розроблено державні програми, зокрема програму "Україна - розвиток через Інтернет"; з'являється багато нових нормативних актів, серед яких: Закон України про Національну програму інформатизації, Указ Президента України "Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні".

Важлива роль у справі формування інформаційного суспільства належить бібліотекам. Адже саме вони мають багатющий досвід збирання, систематизації, збереження і надання у користування знань та ідей, що накопичені у їх фондах протягом історії людства. Сьогодні всі бібліотеки, в т.ч. і дитячі, стоять перед вирішенням актуального завдання - впровадження в бібліотечну практику інформаційних і комунікаційних технологій, перетворення накопиченої інформації в електронний вигляд, створення нового типу високоінтелектуального виробництва з обробки та використання інформаційних ресурсів. Саме від успішного вирішення даного питання залежить, в значній мірі, формування інформаційного суспільства і спроможність нашої держави включитись в новий етап розвитку світової цивілізації.

Приємно, що ситуація з інформатизацією дитячих бібліотек з кожним роком змінюється на краще. Особливо хочеться відмітити творчий підхід та перспективність мислення керівників Херсонської ОДБ, Севастопольської ЦДБ та Миколаївської ЦДБ по створенню у мережі Інтернет корпоративного інформаційного порталу "Таврія".

Основною метою даного проекту є підвищення якості і оперативності інформаційно-бібліотечного обслуговування всіх категорій користувачів, реалізація єдиної системи доступу дітей до електронних ресурсів через портал. Це значить, що об'єднання наявних інформаційних ресурсів Херсонської, Миколаївської і Севастопольської бібліотек забезпечить вільний доступ до інформації користувачам не тільки південного регіону, а й іншим дитячим бібліотекам, що мають доступ до Інтернет. Крім того, Херсонська ОДБ та Державна бібліотека України для дітей заключили угоду про надання для регіонального корпоративного краєзнавчого каталога документів із баз даних нашої бібліотеки, що буде сприяти більш повному його наповненню. До речі, презентація корпоративного інформаційного порталу "Таврія" у мережі Інтернет певною мірою відбулася на 9-тій Міжнародній конференції "Крим-2002", де були представлені доповіді наших колег Бардашевської А.І., Капранової С.А., Семілєт Н.В. на цю тему. Тож можна стверджувати, що діяльність дитячих бібліотек виходить і на міжнародний рівень.

Процес автоматизації бібліотечних процесів поступово розпочинається і в районних бібліотеках для дітей. Грант фонду Відродження відкрив вихід в Інтернет читачам Буської ЦДБ. Розпочато роботу по створенню електронних каталогів в Стрийській МЦБС Львівської області. Минулий рік завершився важливою подією для Харцизької ЦБС Донецької обл. - вона одержала нагороду федерального сприяння від Посольства США в Україні за підсумками Всеукраїнського конкурсу проектів "Інтернет для читачів публічних бібліотек". Завдяки отриманому гранту було відкрито публічний центр інформації і в Центральній дитячій бібліотеці м. Артемівська Донецької обл.

Звичайно, це перші, так би мовити, ластівки, і я не виключаю проблему з державним фінансуванням бібліотек, але все ж таки успішне вирішення питання інформатизації бібліотек багато у чому залежить від нас самих, від нашої з вами праці, наполегливості, цілеспрямованості. Разом з тим, які б пріоритети ми не надавали питанням інформатизації бібліотек, головним фактором у діяльності бібліотек залишається проблема поповнення фондів друкованими виданнями. Їй з боку держави приділяється серйозна увага. Одним із виявів державної підтримки бібліотек є випуск книг цільовим призначенням за державними програмами. Наприклад, з кінця 2000 р. почала реалізовуватись Українська бібліотечна серія. На її виконання за 2000-2001 рр. було виділено 2 млн. 400 тис. грн. З них на книги для дітей - 817 тис. 883 грн. Крім книг державних видавництв ("Веселка", "Молодь", "Освіта"), вперше до бібліотечної серії були включені енциклопедичні та довідкові видання недержавних видавництв. Це енциклопедії видавництва "Махаон-Україна", серія тематичних енциклопедій "Я пізнаю світ" видавництва "Школа", "Дитяча енциклопедія" видавництва "Віра-Р", чудові за поліграфічним оформленням книги для наймолодших читачів "Українські народні казки" видавництва "Альтернативи". Для дитячих бібліотек було закуплено твори І. Котляревського, І. Франка, О. Кобилянської, програмні твори із зарубіжної літератури Е. Хемінгуея, М.Твена, Ж.-Б. Мольєра, Д. Дефо (видавництва "Веселка", "Котигорошко" та ін.). За період 2000-2001 р. завдяки бібліотечній серії кожна дитяча бібліотека мала отримати 60-70 книг. Творчо підійшли до розподілу книг серії серед дитячих бібліотек регіону працівники Львівської ОДБ. На обласному семінарі заст. директорів був проведений рекомендаційно-методичний огляд серії, в якому, крім характеристик книг, давались конкретні поради по роботі з ними. Крім цього, до окремих книг (І. Нижник "Чорний легінь", В. Близнець "Земля світлячків", В. Хронович "Мамусине серце") були розроблені методичні закладки. Це дозволило не тільки оперативно довести до бібліотекарів області інформацію про книги серії, але й розпочати активну роботу по їх популяризації. На жаль, спостерігалися випадки несправедливого розподілу книг обласними дитячими бібліотеками. Деякі з них залишали в своїй бібліотеці не 2-3 книги, як це передбачалося, а значно більше, забуваючи при цьому, що Українська бібліотечна серія розрахована, в першу чергу, на поповнення фондів бібліотек районного рівня і села.

Усім відомо, що, крім програми "Українська бібліотечна серія", в Україні діє Національна програма видання соціально значущих книг. В 2001 році створено Експертну раду Державного комітету інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України. До її складу поряд з науковцями, видавцями, літературознавцями увійшли, що важливо, і представники провідних бібліотек України. Рада займається питаннями книговидання, книгодрукування, книгорозповсюдження та визначення значимості видань і доцільності їх випуску для загальнодержавних потреб на умовах бюджетного фінансування. 40% всіх книг, що виходять згідно з цією програмою, мають передаватися Міністерству культури і мистецтв України, Міністерству освіти та іншим відомствам. У 2001 році вже випущено у світ 125 назв книг. Серед них: перші томи повних зібрань творів Тараса Шевченка та Олеся Гончара, книги серії "Бібліотека світової літератури". Загалом у 2001 р. за цією Національною програмою до бібліотек надійшло більш 850 тис. книг. Це, наприклад, цінні альбоми з мистецтва "Храми України", "Катерина Білокур", енциклопедія "Українська мова", альбоми, твори О. Олеся, В. Винниченка, Г. Тютюнника, Я. Гояна, Г. Чубач, О. Білаша, словники тощо.

Через те, що реалізація вищезгаданих програм не вирішує повністю проблему оновлення бібліотечних фондів (адже понад 80% у них складають видання 60-80 років) та у зв'язку з різким зменшенням нових надходжень (у порівнянні з 1992 роком обсяги поповнення фондів скоротилися на 80-90% відсотків) Кабінет Міністрів прийняв 1 липня 2002 року Постанову "Про затвердження Програми поповнення бібліотечних фондів на період до 2005 року". Ця програма визначила стратегію розв'язання проблем поповнення бібліотечних фондів і реалізації прав громадян на доступ до інформації, знань, залучення до культурних цінностей. Основним завданням програми є забезпечення бібліотек відповідно до їх статусу і складу користувачів мінімумом наукових, соціально значимих періодичних видань, ретельно сформованим репертуаром вітчизняної і зарубіжної друкованої продукції. У свою чергу, ефективне використання цієї продукції сприятиме підвищенню ролі бібліотек в утвердженні демократичних засад суспільства.

Характеризуючи стан поповнення фондів дитячих бібліотек, слід зазначити, що він надзвичайно розмаїтий як серед обласних бібліотек, так і в межах районів. Так, лише Донецькій обласній бібліотеці для дітей вдається із року в рік отримувати достатні кошти на комплектування фонду. Ці суми складають 70-90 тис. грн. і бібліотека відповідно придбає до 9 тис. нових надходжень щорічно. Непогано фінансувалися в 2001 році Житомирська (51 тис. грн.), Луганська (40 тис.) обласні бібліотеки для дітей, Кримська республіканська (37,4 тис. грн.), дитячі бібліотеки м. Севастополя (102 тис. грн.). А от Закарпатська, Волинська, Львівська та Миколаївська обласні бібліотеки отримали лише по декілька тисяч гривень.

Різними були і обсяги надходжень до бібліотек одного рівня і в межах регіону. Наприклад, Дніпропетровська РДБ отримала 293 прим. книг, а Широківська РДБ Дніпропетровської області - 2165 прим. У той час, як дитячі бібліотеки Марківського, Антрацитівського районів Луганської обл. отримали від кількох сотень прим. книг, то бібліотеки для дітей міст Луганська, Роженьки і Сєвєродонецька - до декількох тис. прим. книг. Це значить, що обсяги виділених місцевими адміністраціями коштів на комплектування залежать не тільки від економічного стану регіону, а й, у значній мірі, від розуміння місцевою владою ролі бібліотек в сучасному світі, з одного боку, та наполегливості самих керівників бібліотек, їхнього вміння довести значимість бібліотек, з іншого.

Відрадним є факт, що в 2001 році було виділено значно більше коштів у порівнянні з 1999 роком, завдяки чому всі бібліотеки районного рівня передплатили найнеобхідніші періодичні видання.

Відсутність достатніх коштів на комплектування змушує дитячі бібліотеки інтенсивно відшукувати безплатні джерела поповнення фонду. Ними стають і видавництва, і громадські організації, і різноманітні вітчизняні та зарубіжні фонди, і приватні особи. Обласні бібліотеки для дітей частину отриманих безкоштовно книг передають у бібліотеки області. Наприклад, Київська обласна бібліотека тільки на протязі останніх двох років передала 15 тис. книг. Львівська обласна бібліотека для дітей у 2001 році надіслала до дитячих бібліотек області майже 13 тис. прим. книг, 2 тис. прим. журналів, 2190 прим. газет, 130 прим. методичних матеріалів. Щорічно по 30-40 тис. прим. книг безкоштовно передає дитячим бібліотекам України Державна бібліотека України для дітей.

Характерною рисою сьогоднішньої дитячої бібліотеки є перетворення її в повноцінний, гнучкий, багатофункціональний центр з проблем дитинства, що вирішує комплекс питань соціалізації, виховання, духовного росту та саморозвитку дітей. Це знаходить відображення у розширенні діапазону форм і методів обслуговування читачів та у визначенні пріоритетних напрямків діяльності бібліотек.

Актуальністю відзначається робота бібліотек по впровадженню різноманітних програм як комплексного характеру, так і мініпрограм, що реалізують певний напрям чи окреме питання. Ці програми активно діють в бібліотеках Львівської, Донецької, Дніпропетровської, Сумської, Черкаської областей. Так, у Львівській МЦБС працюють з дітьми-інвалідами за програмою "Біда чужою не буває"; у Трускавецькій МЦБС діє програма "У світ через книгу". Червоноградська ЦДБ Львівської області продовжує реалізовувати програму "Світ у тобі і в світі - ти", яка сприяє соціальній реабілітації правопорушників та багато ін.

Особливо важливим є те, що дитячі бібліотеки основну увагу приділяють багатоаспектному національному, військово-патріотичному вихованню юних читачів. Україна, її історія, звичаї, традиції, видатні діячі, рідна мова, краєзнавство - ці теми є змістом творчих акцій кожної бібліотеки для дітей. Наприклад, комплексний характер мали заходи, присвячені десятій річниці незалежності України. Вони відбулися в кожній дитячій бібліотеці і висвітлювали історичний шлях розвитку нашої держави, її становлення, зміни в духовній сфері суспільства.

Значиму роль відіграють бібліотеки в системі громадянсько-правової освіти дітей. Перш за все, це полягає в забезпеченні кожної дитини правовою інформацією згідно з чинним законодавством і практикою його застосування; в популяризації художньо-пізнавальної літератури правової тематики з метою формування правових знань, активної життєвої позиції та профілактики правопорушень.

Не менш відповідальним завданням для бібліотек є створення системи раціонального обслуговування дітей, що потребують соціального захисту. Сьогодні в бібліотеках створено банки даних про дітей-інвалідів, дітей-сиріт. З цими категоріями дітей ведеться відповідна індивідуальна робота, влаштовуються різноманітні за тематикою і виховною спрямованістю масові заходи, головною метою яких є реабілітація дітей, формування у них віри у майбутнє, прагнення допомогти цим дітям відчути себе повноцінними особистостями. Звичайно, успіх цієї роботи залежить від ступеня налагодження спільної діяльності бібліотек з обласними відділеннями фонду соціального захисту інвалідів, товариствами інвалідів, центрами реабілітації, інтернатами та дитячими притулками.

Плідно працюють бібліотеки з обдарованими дітьми. Для них організовуються конкурси, турніри, які допомагають виявити творчі здібності дітей і одночасно збагатити їх новими знаннями, навчити творчо мислити, творити нове. Справжньою гордістю для бібліотек стають читачі-переможці всеукраїнських та міжнародних конкурсів, вікторин тощо.

Досить великого значення набула робота по популяризації серед читачів різних вікових груп здорового способу життя без тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії та інших негативних явищ, навчанню читачів основам безпеки життєдіяльності (до речі, минулий рік в Україні був оголошений Роком охорони здоров'я). Подальшого розвитку і удосконалення набувають в бібліотеках системи екологічного і естетичного виховання та інші не менш значимі напрямки роботи з дітьми.

Однією із найважливіших ланок забезпечення повноцінного функціонування дитячих бібліотек України, на якій я хочу більш детально зупинитись, є науково-методична діяльність, яка в сьогоднішніх умовах набуває нового звучання та змісту. Як відомо, в основі науково-методичної діяльності бібліотек лежать методично-консультативна до-помога, підвищення професійної майстерності бібліотечних фахівців, аналітична діяльність, впровадження в практику роботи інновацій, застосування бібліотечного менеджменту та маркетингу, підвищення соціального престижу дитячої бібліотеки, налагодження взаємодії бібліотек з органами місцевого самоврядування.

Що стосується системи підвищення кваліфікації, то на даному етапі слід відмітити суттєве збагачення змісту та форм навчання бібліотечних працівників областей. Це: семінари-практикуми, клуби ділового спілкування, дні керівника, дні відкритих дверей, засідання "проблемних столів", школи методиста, сільського бібліотекаря та ін. Переконливим прикладом нового підходу до цього напрямку науково-методичної діяльності служить досвід Миколаївської ОДБ. Її працівники творчо підійшли до системи професійного навчання, значно реорганізували її. Відтепер у бібліотеці працює тренінг-центр "Бібліомайстер", що включає в себе школу управління для завідуючих відділами бібліотек, "Майстер-клас" для усіх бібліотечних спеціалістів і "Клас молодих бібліотекарів". Заняття у центрі проводяться у формі дискусій, обговорень, тренінгів тощо.

Досить цікавими і результативними виявилися заочні методичні заходи, які впровадила Миколаївська ОДБ. Серед них, для прикладу, можна на-звати заочну ділову гру "Соціально-психологічні аспекти збереження фондів", заочний бібліографічний лист "Бібліографічна інновація: її реальна й ідеальна модель. Впровадження. Досвід", положення і методичні поради по проведенню яких розроблено відділом маркетингу бібліотеки.

В системі підвищення кваліфікації Луганської ОДБ діє обласна школа сільського бібліотекаря, в рамках якої на базі Сватівської та Слав'яносербської ЦБС проведено зональні заняття "Як живеш, сільська бібліотеко?". Змістовно працювала "Літня бібліотечна школа" Львівської ОДБ, в якій пройшли індивідуальне спілкування з різних питань бібліотечного обслуговування користувачів-дітей працівники 18 ЦБС області.

Розширюються зв'язки дитячих бібліотек і з країнами далекого зарубіжжя. Свідченням цього є проведення в ДБУ для дітей, у м. Миколаєві та Севастополі спільно з Шведським інститутом і Посоль-ством Швеції в Україні декількох українсько-шведських семінарів "Партнерство заради дитини".

Новим каналом фахового спілкування, думаю, стане новий часопис "Світ дитячих бібліотек" - перший фаховий журнал для працівників бібліотек для дітей України. Адже його основною метою є популяризація нових ідей, передового досвіду, допомога у вирішенні наболілих проблем, знайомство з видатними особистостями, забезпечення бібліотекарів новою фаховою інформацією.

Широкого впровадження набувають різноманітні конкурси серед бібліотечних працівників. Так, з метою удосконалення організації бібліотечного обслуговування дитячого населення регіону, підвищення соціального престижу дитячої бібліотеки Тернопільською ОДБ у 2001 р. проведено конкурс-огляд "Краща дитяча бібліотека року". У ньому взяли участь 10 районних і міських бібліотек, серед яких звання "Краща дитяча бібліотека року" отримала Борщівська ЦДБ. У номінації "За заслуги перед професією" нагороджено заступників директорів по роботі з дітьми Монастирської ЦДБ та Кременецької ЦДБ цієї області.

Чернігівська обласна бібліотека для дітей спільно з управлінням культури облдержадміністрації, обласним комітетом профспілок працівників культури провела обласний бібліотечний конкурс "Дитячий бібліотекар - 2001". Переможці конкурсу отримали почесні звання: "Пані Паблік Рілейшинз", "Пані Інтелект", "Пані Винахідливість", "Пані Відданість", "Пані Енергія", а також подарунки і квіти.

На виконання регіональної програми заходів по відзначенню 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка Черкаською ОДБ підготовлено бюлетень "Шляхами великої долі" (з досвіду роботи бібліотек області) та проведено обласний конкурс на кращий сценарій масового заходу з популяризації життєвого та творчого шляху Т.Г. Шевченка, умовами якого передбачалось відшукати маловідомі сторінки життя і творчості Кобзаря. В конкурсі взяли участь не тільки районні бібліотеки для дітей Бородищенського, Драбівського, Тальнівського районів, а й сільські бібліотеки.

Характерним для організаційно-методичної діяльності Житомирської ОДБ стала розробка цільових програм "Увійди у світ прекрасного", "Дитяча книгозбірня в процесі розвитку творчих здібностей читачів-дітей" та ін. Їх втілення у життя дає можливість постійно і послідовно удосконалювати систему обслуговування дітей регіону книгою.

Хочу наголосити, що навіть незважаючи на нестачу коштів, методичні центри здійснюють виїзди до бібліотек, у т.ч. і сільських, і надають їм консультативну допомогу на місцях. Наведу лише один приклад: у Житомирській області Бердичівська РЦБС здійснила 12 виїздів за минулий рік, Коростишівська - 10, Радомишльська - 10.

Позитивним є те, що питання обслуговування дітей аналізуються і виносяться на розгляд об'єднаних методичних рад, колегій управлінь культури, міжвідомчих рад з питань бібліотечної роботи як районного, так і обласного рівнів. Зокрема, Миколаївська ОДБ підготувала на розгляд колегії обласного управління культури питання: "Бібліотека і влада: законодавче, організаційне і методичне забезпечення", "Шлях створення інформаційного середовища в дитячих бібліотеках". Дніпропетровська ОДБ з цією метою вивчала роботу бібліотек на допомогу формуванню національної свідомості та громадянської позиції дітей і молоді.

Приємно відмічати успіхи обласних бібліотек у видавничій діяльності. Пріоритетним у ній останнім часом є поширення кращого бібліотечного досвіду, для якого стало характерним глибоке переосмислення і творче використання, активне пробудження неординарного мислення бібліотекарів. Плідно в цьому напрямку працюють Івано-Франківська, Сумська, Чернівецька, Черкаська та інші обласні бібліотеки для дітей.

Звичайно, здобутки у нас є. Але не можна не бачити того, що часто культурна політика тільки декларується і не завжди відповідає реаліям життя. Перш за все, це стосується проблеми функціонування мережі дитячих бібліотек. В ряді областей все ж таки продовжується негативна тенденція до скорочення кількості бібліотек для дітей та їх об'єднання з бібліотеками для юнацтва і для дорослих. Фінансова нестабільність стала причиною закриття у 2001 р. 4-х бібліотек в Донецькій області і 6-ти - у Миколаївській. Ряд дитячих бібліотек у Рівненській, Луганській областях перетворено у відділи обслуговування дітей бібліотек для дорослих. У Закарпатській області дитячу бібліотеку об'єднано з юнацькою. На моє тверде пере-конання, для припинення цієї негативної тенденції важливо посилити функцію обласних дитячих бібліотек як методичних центрів з метою детального вивчення ситуації на місцях. І коли питання про закриття дитячої бібліотеки тільки виникає на районному чи міському рівнях, необхідно своєчасно і оперативно разом з громадськістю, засобами масової інформації відстоювати інтереси бібліотек державних структурах обласного рівня. З даними проблемами обов'язково потрібно виходити з відповідними листами на Міністерство культури і мистецтв України, ставити до відома Державну бібліотеку України для дітей. Тобто, усі актуальні питання діяльності дитячих бібліотек слід вирішувати спільними зусиллями бібліотечної громадськості і причетних організацій.

Нині більшість бібліотечних проблем вирішуються на регіональному рівні і значною мірою залежать від ставлення органів місцевої влади до бібліотек. Особливість сучасного періоду характеризується тим, що бібліотеки стали незалежними у визначенні основних завдань, пріоритетних напрямків своєї діяльності, але більш залежними від органів місцевої влади в питаннях їх фінансування.

Досвід роботи дитячих бібліотек засвідчує: чим тісніші налагоджено зв'язки з місцевими органами влади, тим легше вирішується питання їх фінансування за цільовим призначенням. Наприклад, Рівненській ОДБ у 2002 р. облдержадміністрація виділила цільові додаткові кошти у сумі 10 000 грн. на ремонт приміщення. Значно покращилося фінансування Сумської ОДБ: у неї з'явилися кошти на комплектування фонду, придбання техніки, ремонт приміщення. Як наслідок більш активної співпраці бібліотеки і влади, стало збільшення в деяких ЦБС Чернігівської області обсягів коштів на передплату періодичних видань і придбання літератури.

Було б неможливим без фінансової підтримки обласних управлінь культури, освіти, управлінь у справах сім'ї та молоді облдержадміністрацій проведення обласних літературно-мистецьких акцій Волинською, Донецькою, Черкаською, Хмельницькою та рядом інших обласних бібліотек для дітей, які тісно співпрацюють із згаданими вище установами.

Усе сказане вище свідчить, що чим активніше дитячі бібліотеки будуть включатись у соціально-культурне життя регіонів, чим більше будуть надавати необхідної інформації та послуг представникам влади, залучати їх до участі в різноманітних заходах, тим вагомішою ставатиме їх роль і зростатиме соціальна значимість, необхідність як культурно-освітніх закладів регіону.

На завершення свого виступу хочу навести дані регіонального дослідження "Соціальний портрет дитячого бібліотекаря України", що проводилось нашою бібліотекою протягом 2000-2001 рр. Як же оцінюють бібліотекарі рівень розвитку своєї бібліотеки в нинішніх умовах? 43% з них вважають, що бібліотека розвивається, але повільно. 20% - що розвивається нерівномірно: в одних напрямках добре (це, в основному, стосується змісту роботи), а в інших - зовсім погано (це стосується матеріально-технічного оснащення бібліотек, їх державного фінансування в цілому і, зокрема, комплектування фонду). 20% респондентів, а це, в основному, працівники обласних бібліотек, висловили задоволення розвитком своїх бібліотек, відмітили високий рівень їх роботи і швидкий подальший розвиток. Майже 7% респондентів вважають, що їхні бібліотеки не розвиваються, а занепадають (до негативної оцінки розвитку бібліотек більш схильні респонденти районних дитячих бібліотек).

Ці цифри, шановні колеги, переконливо засвідчують, що кожному з нас і нам усім разом є над чим працювати, адже залишається чимало нагальних проблем, які необхідно вирішити найближчим часом не тільки як керівникам своїх закладів, а і як відповідальним за стан розвитку дитячих бібліотек кожного регіону, всієї країни.
.


 Карта серверу
 До змісту
 До головної сторінки