Увага! Це стара версія сайту. Перехід до нової версії
Б і б л і о т е к а: в ч о р а, с ь о г о д н і, з а в т р а
Гуманізація діяльності публічної
бібліотеки:
теоретичний аспект
Одним із відчутних наслідків реформування українського суспільства є втрата
особистістю духовних орієнтирів і моральних цінностей, що проявилось у поширенні
жорстокості і насильства, знеціненні людського життя, понять соціальної справедливості,
честі, гідності людини. Серед свідчень цього процесу - зростання злочинності,
особливо у молодіжному середовищі, руйнація духовних цінностей. За даними статистики,
в Україні у 1999 р. було засуджено 17652 підлітків, що складало 37% від загальної
чисельності. Для порівняння: в Росії - 33%, Білорусії - 36%, традиційні ж європейські
показники складають 12-15% (1,18). Результати моніторингу
проведеного в Україні в 2000 р., показали, що близько 40% населення вважають
відсутніми норми і цінності, що об'єднують людей у державі і суспільстві (порівняно
з 1995 р. цей показник зріс на 7%)( 2,6). Тому новий етап
історичного розвитку країни висуває вимогу вдосконалення її духовно-культурної
сфери, використання всього розмаїття засобів поширення і засвоєння національних
та світових культурних цінностей.
Проголошення інтелектуальної свободи, створення в державі умов для вільного
функціонування засобів масової інформації і доступу до глобальної інформаційної
мережі Інтернет, комп'ютеризація, електронізація усіх сфер життєдіяльності людини
надали їй реальні та необмежені можливості для отримання будь-якої інформації,
до того ж, не завжди кращого ґатунку. Тема насильства, сексу, наркоманії, цинізму
в людських стосунках, вседозволеності у досягненні поставленої мети, пріоритету
матеріальних цінностей над духовними пропонується сьогодні у різних варіантах
читацькій та глядацькій аудиторії зі сторінок друкованих і електронних видань,
з екранів телевізорів і кіно-театрів, у відеопродукції, комп'ютерних програмах
тощо.
З огляду на сучасність стає зрозумілим, які якості особистості, світоглядні
спрямування формує культура, позбавлена морально-гуманістичного змісту. У цьому
зв'язку доречно нагадати, що "... будь-які нові досягнення людства, включаючи
і ті, які звичайно розуміють як розвиток, можуть ґрунтуватись тільки на удосконаленні
людських якостей" [3, с. 224]. І серед цих якостей найбільш
вагомою є духовність. "Людину людиною робить тільки духовність як всеохоплююча
якість, як внутрішній світ людини, як сфера сутності людини, форма самосвідомості
та самоідентифікації" [4, с. 97]. Серцевиною
духовності є гуманістичні ідеали, моральність думок і вчинків особистості.
Зважаючи на тенденції, що склалися в духовній сфері українського суспільства,
переорієнтація його на гуманістичні засади життєдіяльності і розвитку стає чи
не найактуальнішою проблемою сьогодення.
У монографії П. Ситника "Гуманістичні засади консолідації українського
суспільства" обґрунтовується думка, що подальші процеси дегуманізації призведуть
до руйнації та самознищення суспільства. Єдину альтернативу цьому автор вбачає
у гуманізації політики, ідеології, суспільної психології з опорою на менталітет
української нації, її історичні традиції [5].
Гуманістична парадигма суспільного розвитку відстоюється іншими вітчизняними
і зарубіжними вченими. Виходячи із розуміння сутності гуманізму, обґрунтування
його пріоритетності у самовизначенні та історичному русі України, В. Бітаєв
вважає, що всі соціальні явища і процеси необхідно оцінювати з погляду їх сприятливості
чи несприятливості для людини. Заслуговує на увагу зроблена спроба конкретизувати
втілення принципу гуманізму у політичній, економічній, правовій, культурній
площині .[6]
Російські дослідники Ю. Волков і В. Малицький трактують проблему гуманізації
у більш широкому контексті - майбутнього розвитку людства. На їхню думку, останній
пов'язаний із суспільством соціального гуманізму, побудованим на принципі пріоритету
добра, гідності, честі і справедливості, який поширюється на всі сфери соціуму.
Автори концепції вважають, що головним завданням такого суспільства буде продукування
життєво важливих для людини знань і, як наслідок, - створення матеріальних цінностей,
що не загрожують існуванню та процвітанню людства. Духовне багатство людини,
її інтелектуальна приватна власність розглядаються ними як підґрунтя економічного
розвитку суспільства та матеріального добробуту особистості [7].
Ці та інші підходи до визначеної проблеми свідчать, що вона набуває фундаментального,
комплексного характеру. Її вирішення залежить від поширення гуманістичної ідеології,
гуманізації виховання і освіти, втілення цінностей та ідеалів гуманізму в усі
соціальні структури суспільства. Отже, визначальна роль у цьому процесі належить
культурі гуманістичного спрямування.
Складовим елементом метасистеми "культура", соціальним інститутом
суспільства, що забезпечує зв'язок між документом і користувачем, інформацією
і її споживачем, є бібліотека. Вона впливає на духовно-моральний клімат в країні,
сприяє соціалізації індивіда, розвитку інтелектуального потенціалу нації, збереженню
її цінностей і традицій, пам'яток світової і вітчизняної культури, зафіксованих
в історично обумовленій формі. Понад сторіччя тому О. Уайльд зазначив, що "рівень
культури суспільства залежить від того, що люди не прочитають і не побачать"
[8, с. 7]. У праці відомого сучасного вченого К. Поппера [9]
ця думка втілюється через концепцію трьох основних світів, з якими стикається
людина. Один із них - об'єктивний світ, світ природи, другий - світ суб'єктивних
процесів, світ мислення. Третій виникає у результаті діяльності другого і являє
собою світ об'єктивних знань. Бібліотека за своєю суттю є світом знань, сконцентрованих
у формі книг, статей чи візуально представлених формах інформації. Інакше, бібліотека,
як найбільш повне зібрання джерел інформації, є важливий системоутворюючий елемент
культури, чинник культурогенезу, соціокультурної адаптації людини у довкіллі.
Найпоширенішим типом сучасної бібліотеки є публічна, що зумовлено розгалуженістю
мережі, безкоштовністю послуг, зручністю у користуванні, універсальністю книжкового
фонду, представленого на традиційних і новітніх носіях інформації, різноманітністю
типів і видів друкованих видань, багатопрофільністю і спеціалізацією діяльності,
орієнтованої на різновікові групи населення. Вони займають провідне місце у
наданні інформаційно-бібліотечних послуг, визначають картину бібліотечного обслуговування
у тій чи іншій країні. Саме тому публічна бібліотека, її поступальний розвиток
є предметом постійної уваги міжнародного бібліотечного співтовариства ("Маніфест
ЮНЕСКО про публічні бібліотеки" (1949, 1972, 1994 р.р.), "Керівництво
ІФЛА/ ЮНЕСКО для публічних бібліотек" (1986 р., 2000 р.), "Копенгагенська
декларація про публічні бібліотеки" (1999 р.) та інші). Представники 31
країни Європи (нагадуємо, що сьогодні існують 45 європейських держав), які зібралися
у Копенгагені в 1999 р., дійшли висновку, що у новому інформаційному суспільстві
вирішальна роль належить публічним бібліотекам [10, с. 41].
Впровадження новітніх комп'ютерних технологій суттєво збільшило їх можливості
у забезпеченні вільного, рівноправного доступу всіх громадян до різноманітних
джерел інформації. А це - необхідна умова удосконалення якості життя, укріплення
демократичного устрою країн, їх соціального та економічного розвитку, безперервної
освіти кожної людини, підтримки культурного та мовного різноманіття націй.
Разом з тим, невпинне зростання обсягу нової інформації та теорії постіндустріального,
технотронного, відкритого суспільства, які побудовані на ідеї суцільної інформатизації,
поставили під сумнів життєздатність бібліотеки, традиційної книги, самого бібліотекаря
у майбутньому.
Симпатики песимістичного погляду прогнозують, що електронні публікації згодом
витіснять друковані видання, тож і зникне необхідність у бібліотеці. Інтернет,
на їх погляд, є не доповненням до бібліотечного фонду, а є її фондом. Для його
використання потрібні будуть не бібліотекарі, а фахівці у галузі інформації
з високим рівнем спеціальної підготовки. Прикладом цього може слугувати існування
у Південній Кореї бібліотек, в яких сьогодні практично відсутні книжкові фонди.
Тут активно реалізується ідея створення інформаційних центрів, у яких будь-яка
інформація зберігатиметься в електронних базах даних, що вважається економічно
вигідним [11, с. 41].
Вчені, які відстоюють майбутнє бібліотек, не вважають цифрову технологію нищівною,
а, навпаки, пов'язують з нею набуття бібліотекою нових якостей. Комп'ютер, на
їх погляд, не замінить друкованої книги, як і книга свого часу не замінила мову.
Бібліотека у своїй діяльності здатна поєднати традиційні і нові форми обслуговування
користувачів, внаслідок чого зростатиме її роль у суспільстві [12,
с. 138].
Існує і така точка зору. Книгозбірня, у фонді якої містяться сучасні інформаційні
ресурси (електронні видання, аудіокниги, оптичні компактдиски) не є бібліотекою
у традиційному розумінні. Її доцільно перевизначити як "інформотеку",
"медіатеку", "віртуальну бібліотеку", "електронну бібліотеку"
чи "електронний архів" і готувати кадри не бібліотекарів, а соціонфологів,
інформологів тощо [13], [14], [15].
Відповіддю на цю пропозицію можуть бути слова, які належать бібліо]текознавцю
В. Терешину: "Фонди бібліотеки ширше включатимуть різні види документів,
але при цьому вона залишиться бібліотекою, а не інтегралом різних соціальних
інститутів" .
[16, с. 26]
Отже, перебіг думок щодо розвитку бібліотеки в суспільстві дозволяє дійти певних
висновків.
По-перше, окремі тенденції, що склалися в теорії бібліотекознавства, є свідченням
однобокості концепцій, у яких бібліотека, зокрема публічна, переміщується зі
сфери культури у сферу інформатики, позбавляючись історичних коренів і майбутнього.
По-друге, процеси інформатизації, безумовно, змінюють структуру бібліотечного
фонду, вимоги до професійної підготовки бібліотекаря, політику накопичення,
збереження і надання інформації тощо. Оскільки інформація є найбільш вираженою
формою культури суспільства [17], культуротворча функція
публічної бібліотеки набуває нової якості, а можливості для її ефективної реалізації
збільшуються.
По-третє, предмет дискусії свідчить, що розвиток бібліотеки в сучасних концепціях
розглядається здебільшого у суто технічних, технологічних напрямах поза межами
соціальних і культурних завдань, які вирішує українське суспільство, і фундаментальних
проблем світового співтовариства у певний період історичного поступу. Прикладом
останнього можуть слугувати проблеми екології культури, функціональної неграмотності,
гуманізації особистості та інші.
Якщо розглядати майбутнє бібліотеки з позиції екології культури, то це означає
збереження усіх видів і форм існування культури, щоб не позбавити майбутнє покоління
можливості користуватися ними. Згідно з цим не можна допустити витіснення книги
іншими джерелами інформації, оскільки остання має не тільки інформаційну, а
й естетичну, художню цінність.
Проблема функціональної неграмотності передбачає розвиток у людини не тільки
вмінь і навичок читати й писати, а й інтелектуальних здібностей, мисленнєвої
діяльності: вміння аналітично мислити, адекватно оцінювати ситуацію, встановлювати
протиріччя у взаємопов'язаних явищах, іншими словами, забезпечити їй інтелектуальний
доступ до інформації. І в цьому полягає принципова відмінність між роллю і можливостями
книги та візуальних джерел інформації у розвитку особистості.
Читання - це завжди праця: цікава, наполеглива і складна, результати якої приносять
людині насолоду. Саме інтелектуальні і творчі зусилля формують у особистості
нові якості.
Таким чином, віддаючи належне інформаційним технологіям, які потамовують сучасному
рівневі надання бібліотечно-інформаційних послуг, входженню вітчизняних публічних
бібліотек у національну і світову інформаційну інфраструктуру, ми дотримуємось
думки, що вони є важливим засобом втілення гуманістичної парадигми їхнього розвитку.
Проти абсолютизації науково-технічних досягнень у розвитку бібліотечної справи
виступав свого часу відомий американський вчений Дж. Шира. Він радив частіше
згадувати про гуманістичні витоки бібліотеки, бо вважав, що існує загроза випустити
з поля зору людину з її потребами і закладеними в неї гуманістичними цінностями
[18, с. 13]. Його думки не втратили своєї актуальності і
сьогодні.
Виступаючи на Генеральній конференції Міжнародної федерації бібліотечних асоціацій
у 1998 р., її президент К. Дешан звернула увагу присутніх на те, що сьогодні
важливо забезпечити доступність електронних засобів, не забуваючи про загальнолюдські,
гуманістичні завдання, що стоять перед бібліотеками і виходять з благородних
традицій бібліотечної професії, складаючих її основу [19, с.
70].
Якщо звернутися до історії, то публічні бібліотеки створювалися як осередки
культури і освіти, а бібліотекарі виступали у якості культурних місіонерів.
В культурно-просвітницькій традиції вітчизняної публічної бібліотеки література,
мистецтво, гуманістичне виховання завжди були нероздільними. Світова і національна
літературна класика, сучасна художня література, історико-художні, історичні,
біографічні та інші твори закладали моральні і духовні основи особистості, формували
у неї уявлення про громадянськість, добро, честь, совість, національну гідність,
пробуджували такі особистісні якості, як : милосердя, співчуття, співпереживання,
готовність прийти на допомогу.
Соціальні орієнтири розвитку публічної бібліотеки завжди визначалися тими завданнями,
які вирішувало суспільство у певний період свого історичного руху. У теперішній
час це - розвиток людини для людини, гуманізація особистості й суспільних відносин.
Гуманізм як загальнолюдська цінність передбачає "значущість людини як особистості,
її право на волю, щастя, розвиток і вияв своїх здібностей, визнає благо людини
критерієм оцінки соціальних інститутів, а принципи рівності, справедливості,
людяності - бажаною формою взаємин між людьми" [20, с. 139].
Згідно з розумінням сутності гуманізму, специфіки публічної бібліотеки як соціального
інституту, тенденціями, що склалися у її розвитку за роки незалежності України,
нами сформульовані такі положення:
1. Робота бібліотеки повинна ґрунтуватися на визнанні самоцінності людини, її
права на вільне одержання різносторонньої, вичерпної інформації, знань, необхідних
для духовного, соціального, інтелектуального, фізичного розвитку, самоактуалізації
і самореалізації.
2. Центральною ланкою, яка визначає і спрямовує політику бібліотечної роботи
(формування, розміщення та розкриття бібліотечного фонду, побудова довідково-бібліографічного
апарату, види і форми бібліотечних послуг тощо), є реальні і потенційні користувачі
бібліотеки, їхні потреби, запити, інтереси, очікування, пов'язані з життєвим
циклом, основними сферами людської діяльності, які можна задовольнити як у стінах
бібліотеки, так і поза ними за допомогою інформаційно-документних ресурсів,
новітньої техніки й технології.
3. Зміст роботи, форми і методи інформаційно-бібліотечного обслуговування повинні
сприяти розкриттю користувачам бібліотеки сутності гуманізму, його витоків,
ролі і призначення в удосконаленні суспільства і життя людини, форм практичного
вияву (милосердя, філантропія, альтруїзм), вихованню особистої моральної етики,
поширенню духовних цінностей світової і національної культури.
4. В організації роботи публічної бібліотеки, прогнозуванні її структурних,
технологічних та інших змін необхідно зважати на ціннісні вимоги, якими керується
людина у виборі послуг: комфортність, доступність, зручність, естетичність тощо.
5. Міжособові стосунки у бібліотеці повинні будуватися на засадах поваги до
особистості незалежно від віку, статі, соціального походження, національності,
віросповідання, її фізичного стану і бути прикладом практичного втілення ідей
гуманізму.
6. Матеріально-технічна база, управління бібліотекою (бібліотечними процесами),
загальнокультурна і професійна підготовка фахівців мають забезпечити необхідні
умови для гуманізації бібліотечної роботи в усіх її аспектах та напрямах.
Перелічені положення створюють теоретичне підґрунтя для гуманізації діяльності
публічної бібліотеки. Кожне з них може бути конкретизоване і стати предметом
окремої розмови.
Як відомо, у давні часи церква, університет, бібліотека були духовними наставниками
суспільства. Вони формували моральні ідеали і цінності, визначали основи духовності,
сприяли моральним пошукам людини. Відродження гуманістичних традицій, збагачення
їх новим змістом і надбаннями бібліотечної теорії і практики, науково-технічної
думки слугуватимуть утвердженню принципу гуманізму у діяльності вітчизняних
публічних бібліотек, употужненню їх іміджу у суспільстві.
Використана література:
1. Сегодня. - 2000. - 17 марта.
2. Українське суспільство: моніторинг. - 2000 р.: Ін-форм.-аналіт.
матеріали. - К., 2000. - 390 с.
3. Печчеи А. Человеческие качества. - М., 1980. - 301 с.
4. Барулин В.С. Социально-философская антропология. - М., 1994.
- 252 с.
5. Ситник П.К. Гуманістичні засади консолідації україн-ського
суспільства. - К., 1996. - 44 с.
6. Бітаєв В.А. Гуманізм. Пропозиція нової парадигми // Вісник
ДАКККіМ. - 1999. - № 1. - С. 30-34.
7. Волков Ю.Г., Малицкий В.С. Гуманизм и общество бу-дущего
// Соц. исслед. - 1993. - № 5. - С. 51-56.
8. Русская культура без границ: Информ. сб. - Вып. 2. - М.,
1999. - С. 7-9.
9. Поппер К.Р. Открытое общество и его враги. - М., 1992. -
430 с.
10. Копенгагенская декларация о публичных библиотеках // Информационно-библиотечная
сфера: международные акты и рекомендации. - М., 2001. - С. 41-43.
11. Библиотеки для России: новые технологии и тради-ционные
ценности // Библиотековедение. - 1999. - № 3. -
С. 40-46.
12. Багрова И. Есть ли у библиотек будущее в ХХ веке // Библиотековедение.
- 1999. - № 1. - С. 138-151.
13. Грачев В.И., Рудич Л.И. Библиотека в системе соци-ально-коммунистической
деятельности и проблема подготов-ки специалистов нового профиля // Науч. и техн.
б-ки. - 1989. - № 6. - С. 3-6.
14. Столяров Ю.Н. Назвался груздем - полезай в кузов, или
комментарий к дискуссии об информатике // Науч. и техн. б-ки. - 1991. - № 4.
- С. 28-32.
15. Черняк А.Я. По поводу "информатики", "социнфоло-га"
и некоторых других вещах // Науч. и техн. б-ки. - 1989. - № 6. - С. 6-9.
16. Терешин В.И. Перспективы библиотеки и подготовки кадров
для нее // Науч. и техн. б-ки. - 1991. - № 4. -
С. 24-28.
17. Арнольдов А.И. Информация - общечеловеческая культурная
ценность // Проблема информационной культуры: Сб. ст. - М., 1996. - Вып. 3.
- С. 13-24.
18. Шира Дж.Х. Введение в библиотековедение. Основ-ные элементы
библиотечного обслуживания: Пер. с англ. - М., 1983. - 256 с.
19. Дешан К. Вавилон как благословение? Политика об-щения
в мировом библиотечном сообществе // Библиотека. - 1998. - № 12. - С. 69-70.
20. Философский энциклопедический словарь. - М., 1989. - 320
с.
Карта
серверу
До
змісту
До
головної сторінки