Увага! Це стара версія сайту. Перехід до нової версії
П о г л я д   н а  п о д і ю
Дітям, людям майбутнього,
бібліотека необхідна, як повітря
11-та річниця Незалежності України ознаменувала подолання десятилітнього рубікону
стабільного утвердження самостійної Української держави у світовій спільноті.
Це стало можливим завдяки головному чинникові - перебудові на засадах національного
патріотизму та гідності, свідомості та самосвідомості індивідумів, що в суспільному
загалі складають націю.
У цьому процесі не останню роль відіграла бібліотека як інституція в системі
державної інтелектуальної та культурної політики.
Бібліотека в Україні, насамперед, здійснила перебудову методологічних засад
своєї діяльності, за основу яких було взято сповідування гуманістичних, вічних
людських високодуховних, високоморальних принципів і повністю відхилено шлях
діяльності з ідеологічним нашаруванням.
Застосовуючи наукові підходи, бібліотеки поширили свій позитивний вплив на суспільство
через користувачів бібліотечно-інформаційних систем і, насамперед, через користувачів-дітей,
формуючи таким чином свідомість нового покоління як активних громадян окремої
незалежної держави України.
У цьому напрямі найефективніші такі наукові методи діяльності: спостереження,
соціологічні дослідження (опитування, прямі та опосередковані анкетування),
а як результат висновків - прогнозування, критерії оцінювання, визначення основних
напрямів діяльності бібліотек у роботі з користувачем (забезпечення його запитів
та позитивний вплив як на особистість).
Сучасним бібліотекам Київської області притаманний саме цей підхід у роботі.
Його активізувала Київська обласна бібліотека для дітей, яка на сьогодні є координаційним,
науково-методичним та консультаційним центром з питань інформаційно-бібліографічного
обслуговування користувачів різних вікових категорій.
Київська обласна бібліотека для дітей не є унікальною в цьому виді діяльності,
а популярність такого наукового підходу ні в якому разі не означає, що нехтуються
традиційні, класичні та інноваційні форми наочно-масової популяризації документів.
У роботі з користувачами бібліотечно-інформаційних систем вказані методи також
активно використовуються обласними бібліотеками. Але цей напрям в діяльності
бібліотек став одним із пріоритетних, і час переконує в правильності зробленого
вибору.
Наукові форми та методи стали нормою і для дитячих бібліотечних структур. Кожне
подібне дослідження та висновки з нього можуть складати величезний матеріал
і зайняти не одну статтю, але дана публікація обмежується розкриттям загальних
рис даної діяльності.
Отже, які саме проблеми та питання входять у даний вид діяльності бібліотек
Київської області?
Насамперед, це універсальні теми для бібліотечної справи:
· розвиток бібліотек (історичні розвідки);
· дослідження культурно-економічного життя району з метою виявлення потенційних
партнерів;
· аналіз соціально-сімейного стану дітей-користувачів;
· аналіз формулярів та анкетування читачів-учнів з метою виявлення сили впливу
на них бібліотеки;
· виявлення сфери читацьких уподобань (за допомогою анкетування, опитування
та аналізу даних);
· сімейні читання, аналіз сімейних формулярів та опитування з метою виявлення
кількості родин-користувачів і вивчення тенденції розвитку їхніх запитів та
уподобань;
· виявлення сфери читацького інтересу у дітей-інвалідів (анкетування, прямі
й телефонні опитування);
· комплектування дитячих бібліотек періодичними виданнями (анкетування, статистичний
аналіз використання періодики);
· визначення загальних нахилів та профорієнтації у користувачів середнього шкільного
віку (аналіз постійно діючих виставок "Обери мрію" та "Читач
запитує");
· традиційна для всіх бібліотек тема "Краща книга року".
Зазначені наукові підходи в роботі (аналіз, анкетування і опитування) ефективно
використовують майже усі бібліотеки Київської області, але особливу увагу слід
привернути на такі централізовані бібліотечні системи: ЦБС м. Білої Церкви -
директор П.І. Красножон, заст. по роботі з дітьми Р.П. Григоренко; ЦБС Богуславського
району - директор, заслужений працівник культури України Т.В. Косюшко, заст.
по роботі з дітьми В.І. Ситник; ЦБС Рокитнянського району - директор А.П. Китичок,
заст. по роботі з дітьми Л.І. Кисленко; ЦБС Вишгородського району - директор
М.М. Міляновська, заст. по роботі з дітьми В.А. Скора. До речі, у Білоцерківській
бібліотечній системі проводиться робота по створенню Музею книги на базі центральної
міської бібліотеки, де значна частина раритетів - література для дітей.
Я свідомо уникаю в тексті абревіатури ДБ ("дитяча бібліотека") чи
БдД ("бібліотека для дітей"), бо діяльність в зазначеному напрямі
здійснюється не тільки спеціалізованими, міськими чи районними бібліотеками,
але й поширюється на філіали даних бібліотек - міські та сільські, які широко
впроваджують у свою роботу нові наукові форми і методи.
Кілька слів слід додати про діяльність самої Київської обласної дитячої бібліотеки,
представником якої виступає автор статті. З 1992 року до бібліотеки приєднався
обласний науково-методичний та інформаційно-бібліографічний центр по роботі
з ЦБС Київської області. З того часу бібліотека виконує подвійну функцію: обласної
бібліотеки для дітей та обласної науково-універсальної бібліотеки. Директор
бібліотеки - Микола Павлович Зніщенко, кандидат історичних наук, заслужений
працівник культури України. Його науковий доробок містить вагомі праці, серед
яких - кандидатська дисертація "Становлення та розвиток публічних бібліотек
у 1900-1939 рр."; навчальний посібник для студентів "Педагогічні аспекти
в бібліотечній діяльності Д.Ю. Доброї" (Дора Добра заснувала цю бібліотеку);
близько 45 публікацій в галузевих періодичних виданнях та наукових збірках,
переважна більшість яких присвячена науковим історичним розвідкам з питань історії
бібліотек для дітей в Україні кінця ХІХ - початку ХХ століть. Ці персональні
роботи директора увійшли в науковий архів Київської обласної дитячої бібліотеки.
Нещодавно бібліотекою було досліджено просвітницьку діяльність "Киевского
Общества Грамотности". Це товариство мало власні бібліотеки, користувачами
яких були переважно діти молодшого, середнього та старшого шкільного віку; також
"Общество Грамотности" заснувало "Музей педагогических экспонатов
и учебных принадлежностей", який користувався великою популярністю серед
школярів. Результатом цього дослідження стала цікава, на думку спеціалістів,
наукова праця "Бібліотеки "Киевского Общества Грамотности" як
осередки культурно-освітньої діяльності", яку написали директор М.П. Зніщенко
та Л.П. Соляник (автор даної статті).
Конкретне практичне значення має наукова робота Київської обласної дитячої бібліотеки
з рідкісними та цінними документами. Так, відділ архівних і рідкісних документів
розробив та надрукував два науково-допоміжні покажчики - описи з короткими анотаціями
літератури для дітей. Пе-рший - "...І пам'ять оживе в словах", який
подає опис літератури бібліотечного фонду з автографами. Другий - "Друковане
слово України" - має вигляд ретроспективного покажчика літератури бібліотечного
фонду ХІХ-ХХ століть і був виданий у рамках державної програми "Документальна
пам'ять України".
З ініціативи Київської обласної бібліотеки для дітей у 1996 році було розпочато
велику роботу (яка вже на етапі завершення) з виявлення, вивчення, опису та
систематизації рідкісних і цінних документів, які зберігаються у бібліотечних
та музейних структурах області. За результатами дослідження на базі бібліотеки
планується створити зведену алфавітну картотеку рідкісних і цінних документів
"Раритети Київщини". За Державною програмою комп'ютеризації буде розроблено
аналогічну електронну версію картотеки.
Людство увійшло в нове, ХХІ століття і, водночас, у нове, третє тисячоліття.
Всі ми є живими свідками формування людей нової генерації, іншої, відмінної
від нашого покоління формації. Що це за люди? Які вони? Що буде найважливішим
понад усе в їхньому житті? Які саме цінності вони сповідуватимуть? Це і багато
чого іншого повинні ми дізнатися про них: вивчати цих нових, поки що маленьких
людей, адже маємо позитивно впливати на їхній розвиток та формування особистих
якостей, бо саме ми несемо за них відповідальність - відповідальність за майбутнє
України, яке має бути світом Добра, Краси та Злагоди. Бібліотекарі виконують
місію вихователів і одних з перших дослідників дитячої душі. Отже, віднині і
назавжди бібліотеки є необхідними для суспільства, як необхідним є для нього
повітря.
Користуючись нагодою, від імені колективу Київської обласної бібліотеки для
дітей та Обласного науково-методичного інформаційно-бібліографічного центру
по роботі з ЦБС Київської області вітаю працівників всієї бібліотечної мережі
України і користувачів бібліотечно-інформаційних систем з 5-ою річницею Всеукраїнського
Дня Бібліотек і від щирого серця зичу всім творчих успіхів, доброго здоров'я,
щастя в сім'ях і в любові, миру і злагоди в колективах, і всього того найкращого,
що нам може запропонувати наш цікавий і цим чудовий час!
Карта
серверу
До
змісту
До
головної сторінки