Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

С т о р і н к а  м е т о д и с т а


О. Башкатова,
директор Запорізької обласної бібліотеки для дітей "Юний читач"



Напрями, функції та форми методичної роботи для дітей сьогодні


З розвитком бібліотечної справи істотно змінюється і науково-методична служба. Обласні бібліотеки з отриманням регіональної самостійності стали формувати нову сферу бібліотечної діяльності. Сьогодні бібліотеки вже можуть самостійно визначати шляхи і пріоритети свого розвитку, функції і зміст роботи. Враховуючи це, Запорізька обласна дитяча бібліотека "Юний читач" докладає значних зусиль для розвитку дитячих бібліотек регіону, кооперуючи та консолідуючи свої дії з іншими освітньо-виховними установами та організаціями. При цьому в першу чергу звертається увага на вдосконалення форм існування бібліотечно-інформаційної системи, максимальне використання внутрішніх ресурсів у процесі прийняття управлінських рішень, підвищення кваліфікації бібліотечних працівників, підтримку їхнього сучасного професійного рівня; вивчається, яка роль відводиться книзі і читанню в дитячому середовищі.

Ми розуміємо, що ефективність функціонування конкретної бібліотеки і бібліотечної галузі загалом багато в чому залежить від кваліфікації кадрів, і тому професійній підготовці бібліотечних працівників приділяємо багато уваги.

На думку багатьох людей, професія бібліотекаря є скромною, непримітною і простою. Проте, професіоналом нашої справи бути не так вже й легко. Сьогодні ставляться підвищені вимоги до рівня ерудиції і професійної компетенції бібліотекарів, у зв'язку з чим зростає, на наш погляд, роль обласних бібліотек як консультативно-методичних центрів та центрів підвищення кваліфікації з переважаючими організаційно-методичними, консультаційними, аналітичними, навчаючими та прогнозуючими функціями.

В нашому обласному методичному центрі підвищують свій професійний рівень бібліотекарі, зайняті обслуговуванням дітей-читачів, а також керівники ЦБС, працівники методичних, бібліографічних служб з питань, що стосуються проблем забезпечення бібліотечною книгою. Надається пріоритет проблемам адаптації бібліотечних працівників до нинішньої соціально-економічної ситуації в Україні, подоланню їх соціальної пасивності, затвердженню нового соціального статусу та іміджу професії бібліотекаря, а також підвищенню її престижу.

Пошук нових підходів до методичної діяльності, потреба в осмисленні та аналізі того, що відбувається, необхідність у формуванні нової професійної свідомості бібліотекаря ХХІ століття зорієнтували нас на створення Програми підвищення професійного рівня "Сучасний читач. Сучасна бібліотека", якою передбачено формування інтелектуально-інформаційної культури спеціалістів у системі безперервної індивідуальної та групової освіти. Зокрема, підвищення рівня професійної компетентності бібліотечних працівників, розвиток їхніх здібностей та вмінь на основі здобутих знань, самостійне спостереження, аналіз та прийняття рішення в різних ситуаціях.

Реалізація Програми ґрунтується на бажанні та готовності бібліотечної спільноти області підвищити рівень своєї професійної майстерності за відпрацьованою формою подачі матеріалу, залучаючи компетентних спеціалістів, які займаються проблемами дитинства. П'ятирічна реалізація Програми вже принесла певні позитивні результати. У її рамках проводяться щорічні семінари для заступників директорів ЦБС по роботі з дітьми та завідуючими дитячими бібліотеками. На цих семінарах обговорюються такі теми: "Соціально-психологічні особливості спілкування бібліотекаря і дитини", "Дитина у світі права", "Бібліотечна робота з дітьми: гострі проблеми", "На порозі нового століття: бібліотека і юний читач".

Метою кожного семінару було детальне вивчення організаторами-спеціалістами обласної бібліотеки для дітей матеріалів зарубіжних та вітчизняних соціологічних досліджень, здобутків, напрацьованих провідними фахівцями обласної дитячої та бібліотек для дітей області. Обов'язковим елементом програми заходів була активна участь слухачів у їх обговоренні та реалізації. І саме пропозиції бібліотек області, отримані у результаті опитування, анкетування, співбесід, тестування і є основним орієнтиром змісту і форм діяльності обласної бібліотеки по підвищенню професійного рівня дитячого бібліотекаря.

Учасникам заходів по підвищенню кваліфікації пропонувалися анкети, листки, тести "Чи готові до маркетингу", "Ідеальний бібліотекар: погляд читача і бібліотекаря" тощо.

Результати останнього тесту показали, що бібліотекарі відводять перше місце в професійній підготовці вмінню спілкуватися. На їхню думку, це є основна умова створення у бібліотеці сприятливої атмосфери та позитивного іміджу. Цей тест виявив потребу бібліотекарів постійно вдосконалювати навички спілкування і підказав тему семінару "Соціально-психологічні аспекти спілкування бібліотекаря і дитини".

Наша бібліотека презентувала себе за допомогою таких рекламних проспектів та фотоекспозицій: "Юний читач" (персоналії), "Яскраві миттєвості" (масові заходи), "Про нас пишуть" (публікації в пресі), "Наші меценати", "Юний читач" (видавець).

На семінар були запрошені завідуючий кафедрою соціальної педагогіки Запорізького державного університету М.І. Приходько та психолог однієї зі шкіл міста В.В. Овсянникова. Їхні виступи глибоко схвилювали учасників семінару, викликали неоднозначні думки, що стало приводом для подальшого обговорення. Так М.І. Приходько у своїй доповіді торкнувся проблеми "Дитина у соціальному просторі нашої держави", а психолог намалювала психологічний портрет сучасної дитини.

Робота бібліотеки була представлена як авторський коментар основних аспектів проекту "Бібліотека на допомогу соціально-психологічній адаптації дитини".

Учасникам семінару також був запропонований тренінг "Приємне спілкування". Він викликав хвилювання, а іноді й занепокоєння і продемонстрував, як іноді важко бібліотекареві відійти від стереотипів поведінки і знайти вірний алгоритм, але переважна більшість дитячих бібліотекарів виявила неабиякий хист до створення психологічно-позитивної атмосфери в бібліотеці.

У формі своєрідного авторського есе "Наука і мистецтво спілкування" був поданий огляд публікацій у періодичних виданнях на допомогу психологічній підготовці бібліотекаря.

Дотримуючись принципу "Важлива складова навчання - спілкування", особливу увагу на семінарі було приділено розмові за "круглим столом" на тему: "Дитина і бібліотека: своєрідність нинішнього моменту". Відчувались тривога, вболівання за майбутнє бібліотек, подавалися факти визнання місцевою спільнотою важливості і необхідності збереження книгозбірень, обговорювалися плани на майбутнє.

Проте, найбільше задоволення в учасників семінару викликали "Кулуари" Юного читача", які проводились вперше. На них "бібліотечні гноми" привітали всіх присутніх і, перебиваючи один одного, стали вихваляти свою бібліотеку і визнавати їй щиру любов та відданість. На "Кулуарах" пропонувалось всім бажаючим здійснити подорож "Визначними бібліотечними місцями області", а також стати членами "Клубу елегантних леді". Відбулося також і вручення Ордена зі срібною стрічкою "За відданість". Ним була нагороджена "найстійкіший" заступник директора Оріхівської РЦБС, яка зуміла переконати місцеву владу в тому, що така установа потрібна, і тому отримала нове приміщення.

Учасникам семінару також пропонувалось передати в анкеті "А на останок я скажу"… свої враження від семінару та висловити побажання на майбутнє.

Узагальнений образ бібліотекаря ХХІ століття працівники бібліотек Запорізької області намагалися створити на семінарі "На порозі нового століття", бібліотека "Юний читач" у проекті "Дитяче читання на межі віків", що пройшов як конкурс-презентація цільових творчих програм за перспективними напрямками роботи з дітьми. Деякі теми цього семінару, запропоновані для творчих роздумів, звучали так: "Бібліотека для дітей - інформаційно-просвітницький центр для дитячого населення міста, району", "Бібліотека як середовище розвитку і впливу на читацькі вподобання дітей", "Новації, творчість, ініціатива в роботі з підростаючим поколінням", "Бібліотека як своєрідна творча лабораторія дитини-читача".

Спільними зусиллями було створене міні-досьє "Що ми знаємо один про одного", в якому, відбилося сприйняття колегами один одного як особистості, професіонала.

Нині завершується підготовка обласного семінару-практикуму 2002 року "Роль дитячих бібліотек у формуванні здорового способу життя та їхній вплив на розвиток духовності і моралі. Розумне використання вільного часу дітей". Також з'являються ідеї щодо організації обласного семінару 2003 року, який, поки що умовно, ми назвали "Роль і місце дитячих бібліотек у формуванні національної свідомості, любові до рідного краю".

Важливою складовою часткою нинішньої системи підвищення кваліфікації є участь обласної бібліотеки для дітей у засіданнях Клубу директорів ЦБС, які проходять на базі Обласної універсальної наукової бібліотеки ім. О.М. Горького, а ще спільна розробка орієнтовних програм, проведення районних і міських семінарів, на яких даються поради щодо підготовки консультацій, розробки практичних занять, пропонуються списки літератури тощо.

Ми вже другий рік працюємо над питанням, пов'язаним з історією бібліотек Запорізького краю. Вже було досліджено напрямки, зміст, форми, а також стан мережі, книжкові фонди, матеріально-технічну базу та кадровий склад дитячих бібліотек області. Як результат, на базі обласної наукової бібліотеки відбулася науково-практична конференція "Історія бібліотечної справи на Запоріжжі", на якій виступили доповідачі від нашої бібліотеки на тему "Дитячі бібліотеки Запоріжжя у соціокультурному та освітньому просторі: основні тенденції та зміни." На обласному семінарі директорів ЦБС "Краєзнавство. Історія бібліотечної справи" у виступі "Дві жіночі постаті в історії бібліотеки для дітей "Юний читач" йшлося про життєвий та творчий шлях особистостей, двох директорів - Галини Захарівни Лащук та Раїси Миколаївни Кирпи, які відіграли велику роль у процесі становлення та розвитку Запорізької обласної бібліотеки для дітей.

"Юний читач" підтримує тривалі творчі контакти з обласним Інститутом післядипломної педагогічної освіти.

Впродовж кількох років працівники бібліотеки спільно з викладачами інституту вивчають запити вчителів і прагнуть краще організувати роботу на допомогу навчальному процесу. Обласна бібліотека пропонує вчителям міста велику кількість відео-матеріалів, а також проводить масові заходи, надаючи їм допомогу під час вивчення української та світової літератури, культури та історії. Обсяг інформації цих матеріалів, як правило, значно ширший і набагато цікавіший ніж той, що подається у підручниках. Крім того, завдяки високому професіоналізму наші працівники надають бібліотекам і консультативну допомогу. Їх запрошують не тільки ЦБС на семінари (6-7 щороку), але й бібліотеки загальноосвітніх навчальних закладів. Один з останніх семінарів для шкільних бібліотекарів на тему "Інновації у масовій роботі бібліотеки" було організовано в м. Запоріжжі, програмою якого, крім консультацій, передбачалась участь у тренінгу "Повернення минулого у новій якості".

Райміськвно у плані розробки та реалізації програм обласних семінарів для методистів організував на своїй базі очно-заочне навчання шкільних бібліотекарів області та проводив методичні об'єднання для вчителів-предметників.

З метою активізації діяльності дитячих бібліотек, пристосування їх до сучасних умов, обласний методичний центр розробив ряд регіональних програм "Бібліотека - центр краєзнавчої інформації", "Комплектування: джерела надходження: пошук альтернатив", "Ми входимо у світ прекрасного", "Ілюстрації до історії художньої культури", які знаходять широкий відгук на місцях.

Незважаючи на фінансові труднощі, останнім часом відновилася практика організації комплексних виїздів на місця з метою вивчення загального стану закладів культури, в т. ч. і бібліотек, їхніх контактів з органами місцевого самоврядування, вирішення загальних проблем функціонування, задоволення потреб користувачів. Такі виїзди проходять під керівництвом обласного управління культури. Ефективність їх безперечна, оскільки вдається вивчити, проаналізувати, обговорити найболючіші аспекти діяльності установ культури та спільно з представниками владних структур накреслити шляхи реалізації завдань культурно-просвітницького обслуговування населення.

Безумовно, формуванню сучасного позитивного іміджу бібліотеки сприяє активна цілеспрямована рекламна кампанія та використання методів "паблік рілейшнз". І тому ми приділяємо цьому особливу увагу. Стосунки з пресою будуються по-різному: працівники бібліотеки самі готують статті або передають інформацію про подію до редакції, а текст пише журналіст. Особливо тісні контакти склались у ОДБ з обласними газетами "Клякса", "Запорізька січ", "Запорізька правда".

Відповідно до події обирається форма подачі матеріалу. Це можуть бути оголошення, замітка, стаття чи об'ємне інтерв'ю. Робота з місцевими телерадіомовними компаніями свідчить про тенденцію зміцнення ділових контактів. Про бібліотеку можна почути в інформаційних програмах "ТВ-5", "Алекс", "Запоріжжя". Теми та проблеми, які піднімаються в мас-медіа, стосуються різних аспектів діяльності бібліотеки як культурно-інформаційної установи та обласного методичного центру. Це повідомлення про презентацію добірок свіжої літератури, яка надходить до бібліотеки, інформація про прем'єри нових книг місцевих авторів, про відзначення Всеукраїнського дня бібліотек, про проведення акції "Книзі - друге життя", або організацію бібліотечних заходів до ювілейних літературних дат та про участь у "Вечірній лінії" по обласному телебаченню.

Завдяки повсякденній копіткій роботі бібліотекарів, про неї знають, пишуть і говорять. Це створює відповідний позитивний образ книгозбірні, піднімає її престиж, значущість, привертає увагу владних структур, сприяє налагодженню тісних зв'язків з громадськими організаціями (обласними організаціями Спілок письменників, художників і композиторів України). Звичними в бібліотеці стали презентації книг видавництв "Дике поле", "Просвіта", "Естор", а також майже кожної книжки місцевого дитячого письменника Олександра Виженка.

Від такої співпраці бібліотека дуже виграє. По-перше, присутність письменників-краєзнавців та літераторів на бібліотечних заходах надає їм особливої урочистості та емоційності, науково-пізнавального змісту, підвищує соціальну значущість. По-друге, майже всі свої видання автори дарують бібліотеці.

Збагаченню професійної практики працівників бібліотек області значною мірою, на нашу думку, сприяють методико-бібліографічні видання обласної дитячої бібліотеки, які одержують, як правило, схвальні відгуки, а деякі з них, наприклад, "Народи Запорізького краю", "Корінням в етнос, віттям у світову культуру", "Штрихи до портретів знаменитостей міста Запоріжжя" читачів настільки зацікавили, що вони, навіть, пропонують їх продовжити. Видання обласної дитячої бібліотеки не тільки вводять в популяризаторську діяльність бібліотек нові теми, імена, але й розкривають привабливість емоційно-комунікативних форм спілкування бібліотекаря і читача: турнір знавців історії запорізького козацтва, подорож музеєм народо-знавства, ситуаційні ігри "Менеджер за роботою", "Твої права" та інші.

Ознайомлення з досвідом колег організовуємо з допомогою випускників інформаційних дайджестів "У бібліотеках світу", "У бібліотеках області", серії видань "Кращий сценарій року" під рубрикою (Матеріали з досвідом роботи бібліотек для дітей області), а також публікацій в газеті Клубу директорів ЦБС області "Клубок".

Сьогодні дуже потрібний професійний обмін досвідом з колегами з інших областей під час семінарів, практикумів. Проте у зв'язку зі значними витратами ми цього не можемо собі дозволити.. Але і в таких умовах шукаємо вихід, використовуючи особисті контакти. Вивчаємо досвід Дніпропетровської, Донецької областей, які знаходяться поблизу.

У цей складний період, коли обмежене державне фінансування, немає потрібних нормативних документів, обласна бібліотека "Юний читач" як методичний центр взяла на себе вирішення таких питань, як пошук нової моделі плану-звіту та творчої програми дитячої бібліотеки, розробку схеми краєзнавчої картотеки та змін і доповнень до таблиць ББК.

Значне вилучення документів з фондів бібліотеки вимагало вироблення регіональних тимчасових норм списання літератури та безкоштовної передачі її сільським та шкільним бібліотекам.

Соціологічні дослідження, які проводились на підставі співбесід, матеріалів виїздів на місця та анкетування за темами: "Видання ОДБ "Юний читач" у роботі вашої бібліотеки", "Бібліотечні послуги за оцінками дітей-читачів "Краща книга року" сприяють визначенню місця сучасної дитячої бібліотеки в задоволенні інформаційних запитів дітей-читачів в умовах суттєвих змін соціальної структури суспільства, формують ядро книжкового фонду ОДБ тощо.

На завершення хочеться зазначити, що працівники бібліотеки, апробуючи різні форми методичної роботи, відбирають найбільш ефективні.

І хоча дискусія в професійній періодиці про необхідність і якість методичної служби то затихає, то розгорається, вона, як і раніше, - в дії: допомагає як організаторам, так і практикам бібліотечної справи.

Немає сумнівів у тому, що науково-методична робота буде завжди потрібна для прогнозування та визначення пріоритетів розвитку бібліотечної справи нашого регіону.


Інформуємо

У жовтні 2002 року в Національній бібліотеці України ім. В.І. Вернадського проходила міжнародна наукова конференція "Професійний імідж бібліотекаря інформаційного суспільства". Багато уваги на ній було приділено актуальним питанням місії бібліотек, а саме: інформаційна місія бібліотекаря; бібліотекар як організатор і технолог інформаційної індустрії; менеджмент і маркетинг в інформаційній сфері - функції бібліотекаря; бібліотекар - хранитель і носій історичної пам'яті; бібліотекар і користувач у системі інформаційних комунікацій; бібліотечна освіта - відповідь на виклик інформаційного суспільства; комп'ютерна культура бібліотекаря; питання взаємовідносин бібліотекаря і користувача; проблеми інтеграції знань і професій у бібліотечній діяльності; використання можливостей інноваційних форм навчання; розвиток фахової періодики як впливового чинника формування бібліотечної професії тощо. Було зазначено, що існуючий сьогодні статус бібліотек і бібліотечних працівників не адекватний їх ролі в суспільстві, і що використання значного інформаційного потенціалу бібліотек для інноваційного розвитку України гальмується слабкою комп'ютерно-телекомунікаційною базою бібліотек, а фахова освіта та наука потребують змін з огляду на сучасний зміст бібліотечної діяльності.

На засіданні круглого стола "Бібліотечна періодика та її вплив на формування бібліотечної професії" багато говорилося про важливу роль професійних періодичних видань, про необхідність створення секції бібліотечної преси в Асоціації бібліотек України. Відбулася презентація нового українського професійного видання "Світ дитячих бібліотек" - нашого з вами часопису. Презентація пройшла успішно.

З матеріалами конференції ви можете ознайомитися на сайті Національної бібліотеки України
ім. В.І. Вернадського (http://www.nbuv.gov.ua/).


 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей