Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Б і б л і о т е к а:  в ч о р а,   с ь о г о д н і,   з а в т р а


Тамара Турбаніст,
заступник директора з наукової роботи
Державної бібліотеки України для дітей


З надією на краще і вірою у майбутнє


Одним із актуальних напрямів бібліотечної роботи є проблемно-цільові навчання для різних категорій бібліотечних працівників, які регулярно проводяться на базі науково-методичних центрів однієї з обласних бібліотек.

Цього року з 15 по 21 вересня таке навчання проходило у Херсонській обласній бібліотеці для дітей, тема якого була "Динамічність соціально-економічних процесів у державі, їх вплив на стан функціонування бібліотек для дітей". Херсонська ОДБ була обрана базою навчання не випадково. Як уже згадувалось (№ 3 "Світ дитячих бібліотек"), тут активно впроваджуються нові бібліотечно-інформаційні технології, а 2001 року бібліотека виборола грант на втілення програми "Регіональна віртуальна бібліотека для дітей" у відкритому конкурсі проектів відділу преси, освіти і культури посольства США в Україні.

Пропонуємо читачам ознайомитись з деякими матеріалами проблемно-цільового навчання.
Відходить у минуле ще один рік ХХІ-го століття. Яким він залишається у нашій пам'яті? Чи все задумане, заплановане вдалося здійснити? І виникає бажання проаналізувати результати і згадати теплі зустрічі з друзями і колегами. Але як би ми не намагалися обійти наші проблеми, вони все одно нікуди не зникають. Підбиваючи підсумки, особливо гостро відчуваємо досягнення і негаразди у роботі бібліотек. Але, думаю що зі мною погодяться колеги, основний позитив нашої справи - люди, сумлінні і творчі. Завдяки їхній плідній праці розвиток і вдосконалення бібліотек не припиняється, що доводять Міжнародна конференція "Бібліотеки та асоціації в мінливому світі: нові тенденції та нові форми співробітництва", підведення підсумків роботи бібліотекарів на регіональному рівні та на щорічних проблемно-цільових навчаннях у системі підвищення професійної кваліфікації.

Але найбільше турбує основний негатив бібліотечної справи, який не залежить ні від бібліотекарів, ні від рівня їх фахової підготовки, ентузіазму і творчості. Це - зменшення асигнувань на культуру, недооцінювання праці бібліотекарів державою, низька заробітна плата, що не відповідає затраченим психологічним, моральним та емоційним зусиллям. Ці та багато інших проблемних питань піднімали у своїх виступах директори та заступники директорів обласних бібліотек України для дітей - учасники навчання. У центрі їхньої уваги були проблеми комплектування фонду, сучасного стану методичної роботи, нестандартного підходу до обслуговування, стратегічного планування. Широкий спектр питань методичного забезпечення діяльності бібліотек було розглянуто на "круглому столі" "Методична робота бібліотеки для дітей сьогодні: напрями, функції, форми діяльності". Під час зустрічі директори та заступники директорів обласних бібліотек для дітей ділилися своїми думками про роль і місце методичної роботи, зазначаючи, що такі традиційні функції науково-методичної роботи, як організаційно-управлінська, аналітична, інформаційна, дослідницька наповнились новим змістом і з'явились інші, сучасні - прогностична, рекламна, соціологічна. Вони відзначали, що однією із тенденцій сьогодення є синтез і взаємопроникнення різних функцій, основною серед яких залишається аналітична. Прикладом того, як сьогодні вона все більше трансформується в діагностичну, може бути проведення експертно-діагностичних обстежень бібліотек (їх проводять бібліотеки - методичні центри), головна мета яких - не контроль, а вивчення стану бібліотечного обслуговування, надання адресної консультаційної методичної допомоги.

На навчанні виступила директор Черкаської ОДБ для дітей О. Дубова. Вона зазначила, що методична робота сьогодні продовжує залишатися однією з важливих функцій бібліотеки, охоплюючи майже всі напрями бібліотечного обслуговування юних читачів. Професійне навчання бібліотечних працівників, які обслуговують читачів-дітей, - у центрі уваги спеціалістів обласної бібліотеки. Щороку за фінансової підтримки обласного управління культури директори ЦБС та їх заступники з питань обслуговування дітей проходять навчання на обласних курсах, а інші категорії бібліотекарів - один раз на три-п'ять років. Для працівників сільських бібліотек-філій області практикуються кущові заняття, що проходять в окремих районах. Економічні труднощі змушують спеціалістів бібліотеки використовувати заочні форми методичного впливу з метою активізації діяльності бібліотек. Найбільш ефективною формою є обласні огляди-конкурси, зокрема, "Відроджуємо культуру - відроджуємо націю" (до 10-ї річниці Незалежності України), "Шляхами великої долі" (реалізація регіональної програми до 200-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка), "Черкащині - 50" (до ювілею утворення області). Розуміючи, що недостатнє фінансування істотно впливає на розвиток і методичної служби, фахівці бібліотеки налаштовані на пошук інновацій та удосконалення форм методичної роботи, бо знають: у професійній свідомості методична діяльність визначається не лише як гарант стабільності бібліотечної роботи, збереження традицій, але й як фундамент для розвитку бібліотечної справи.

Хочу зупинитися на досвіді роботи окремих бібліотек. Як ви вже знаєте, цього року навчання проходило на базі Херсонської обласної бібліотеки для дітей. Її колектив на чолі з директором А. Бардашевською, зберігаючи і розвиваючи добрі традиції, впевнено йде вперед у пошуках нового, прогресивного і задовольняє найвибагливіші інформаційні запити кожного читача.

Відкрили навчання заступник голови облдержадміністрації м. Херсона з гуманітарних питань В. Лебідь і начальник обласного управління культури В. Рилєєв. А перший заступник начальника обласного управління культури Г. Проценко брала участь у "круглих столах", організації дискусій, або ж відповідала на численні запитання.

Учасників навчання дуже зацікавив виступ за-відуючої відділом бібліотекою прогнозування Херсонської ОДБ Н.Ф. Попової на тему "Інтернет - бібліотечна навігація".

Минулого року Херсонська ОДБ взяла участь у відкритому конкурсі проектів "Інтернет для читачів публічних бібліотек (LEAR)", оголошеного відділом преси, освіти та культури Посольства США в Україні. Подавши проект "Регіональна віртуальна бібліотека для дітей як шлях до створення дитячої бібліотеки нового типу", вона виграла грант на його втілення. Для сформування регіональної віртуальної бібліотеки для дітей потрібно було створити Інтернет-центр, з роботою якого присутні ознайомилися у ході навчання. Інтернет-центр є складовою так званого "Залу "Інформація без меж", що містить власні інформаційні ресурси бібліотеки - електронний каталог, електронну картотеку статей, тематичні, фактологічні бази даних, зокрема "Професії нашого міста", "Вища освіта - для вас". Та найбільша заслуга колективу бібліотеки в тому, що, створюючи віртуальну регіональну бібліотеку, він дотримується основного принципу: віртуальна бібліотека не може замінити традиційну, а повинна співіснувати з нею і доповнювати її. Адже базовою має бути звичайна бібліотека з її гуманістичними основами і заохоченням до читання кращих зразків вітчизняної та світової літератури.

І це блискуче продемонстрував щорічний міський конкурс на кращого читача "Лідер читання - 2002", не залишивши байдужим нікого з присутніх. Атмосфера у залі і на сцені була справді конкурсною: зі сльозами на очах і розчаруваннями від поразки, і з радістю та неприхованими посмішками переможців. Були і не задоволені "несправедливими" (на думку глядачів) балами журі та їхніми дуже прискіпливими і компетентними оцінками робіт кожного конкурсанта. (Зі сценарієм проведення цього конкурсу можна ознайомитися, завітавши на сайт Херсонської ОДБ за адресою www.library.kherson.ua). А як можна було не захоплюватися щирими, проникливими, і довершеними віршованими рядками дітей-читачів, яким по-материнськи тепло і творчо допомагає шліфувати свої думки і виносити їх на чистий аркуш бібліотекар і поетеса В. Нижеголенко.

У рамках навчання проходила творча дискусія "Дитяча бібліотека і користувач". Учасники її обмінювались досвідом, жваво обговорювали цікаві факти. З доповіддю на тему "Нестандартні підходи до обслуговування користувачів" виступила директор ЦБС для дітей м. Одеси Г. Лазарєва. До-речно згадати, що на навчання були запрошені директори ще трьох самостійних ЦБС для дітей із мм. Запоріжжя, Львова, Миколаєва.

Директор Рівненської ОДБ Л. Лісова у своїй доповіді зазначила, що протягом останніх двох років вони тісно співпрацюють з дошкільними закладами міста, дбаючи про майбутніх користувачів. Бібліотека працює з ними за координаційним планом масових заходів. Згідно з ним бібліотекарі і діти зустрічаються двічі на місяць - у бібліотеці і в дитячому садку, отримуючи нову інформацію і задоволення від спілкування. Нестандартним підходом до обслуговування користувачів, на думку директора, можна вважати експеримент, розпочатий в області за розпорядженням голови облдержадміністрації від 22.07.2002 р. № 431 "Про реорганізацію бібліотечної мережі області", згідно з яким голови райдержадміністрацій зобов'язані в порядку експерименту протягом трьох років реорганізувати систему бібліотечного обслуговування населення, об'єднавши публічні і шкільні бібліотеки і підпорядкувавши їх відділам культури обласних держадміністрацій. Міністерство культури і мистецтв України дало згоду на цей експеримент, закцентувавши увагу на істотній відмінності між роботою публічної і шкільної бібліотек як за змістом так і за обсягом.

Про роль дитячої бібліотеки у вихованні громадянина і патріота говорила директор Житомирської обласної бібліотеки для дітей О. Лепілкіна. Бібліотекарі ОДБ ведуть роботу за методикою В. Сухомлинського, що базується на трьох положеннях: навчити дитину бачити світ і своє місце в ньому; пробудити любов до рідної землі та розвинути патріотичні почуття; виховувати почуття громадського обов'язку і прагнення реалізувати його в конкретних умовах. Активну участь у масових заходах морально-патріотичного виховання беруть члени родинного клубу "Берегиня", який діє протягом десяти років. Він допомагає виховувати дітей на кращих традиціях сім'ї, свого роду, міста, краю. А це, в свою чергу, активізує краєзнавчу діяльність юних читачів під гаслом "Мій рідний край - моя земля, земля моїх батьків". Цікавий і різноплановий матеріал (пісні, спогади, легенди, обряди) зібрали і члени краєзнавчого лекторію "Моя мала батьківщина". Матеріал краєзнавчої тематики, в якому висвітлені проблеми, пов`язані з наслідками чорнобильської катастрофи, здоров'ям юних полісян, використовується під час проведення спільних заходів із регіональним клубом матері і дитини "Надія", що діє в рамках реалізації благодійної українсько-швейцарської програми "Грін Крос Україна". Саме життя, на думку бібліотекарів, переконує, що особливо сьогодні, коли у зв`язку з економічними негараздами та життєвими труднощами дещо розмилися моральні принципи, втрачаються позитивні життєві орієнтири, з'являється зневіра, необхідно активізувати патріотичне виховання. Зокрема, О. Лепілкіна розповіла про акцію "Прочитай книгу про війну", яка проходила під час святкування 55-ї річниці від дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні, що включала в себе колективну виставку-роздум "Пам'ять не згасне ніколи", підготовлені бібліотекою рекомендаційні списки та огляди літератури "Дитинство, понівечене війною", "Житомирщина в роки війни", "Образ захисника Вітчизни в художній літературі"; проведення соціо-логічного опитування "Що ти знаєш про війну". Завершив акцію літературно-музичний вечір "Цей день ми наближали, як могли", на який були запрошені бойові командири, солдати, працівники тилу, а їхні хвилюючі розповіді, спогади, фронтові пісні, вірші справили велике враження на дітей.

Як ви знаєте, шановні колеги, у 2001 році ДБУ для дітей виборола грант на реалізацію проекту "Регіональні центри Інтернет-журналістики". Цими центрами є Луганська, Львівська, Черкаська, Чернігівська обласні та Севастопольська центральна міська дитячі бібліотеки.

Висвітленню даного питання був присвячений "круглий стіл" "Регіональні центри Інтернет-журналістики: перші здобутки та перспективи розвитку". Про діяльність клубу-центру Інтернет-журналістики "ЧІЖ" (Чернігівські Інтернет-Журналісти) розповіла директор Чернігівської ОДБ Н. Лисенко. Членами клубу "ЧІЖ" є - поети, прозаїки, сатирики, художники. На його заняттях діти разом з бібліотекарями, журналістами обговорюють свої матеріали, аналізують їх, а більш вдалі - друкують у місцевих періодичних виданнях "Чернігівські відомості", "Чернігівський вісник" і надсилають до Державної бібліотеки України для дітей до електронного журналу "УМКА". За програмою фахового навчання юних журналістів для них проводилися заняття на базі Інтернет-центру Чернігівської міської ЦБС, майстер-класи відомих місцевих телерадіожурналістів, письменників; проходила зустріч з поетом, членом Спілки журналістів України, пресаташе управління культури облдержадміністрації С. Дзюбою. Вже шість років бібліотека підтримує тісні зв'язки з місцевим центром дитячої дипломатії. Юні дипломати запросили членів клубу обласної дитячої бібліотеки до участі в Міжнародному фестивалі дитячої творчості "Золота осінь", який щороку проходить у м. Славутичі Київської області.

Поділилася Н. Лисенко і планами чернігівських Інтернет-журналістів, що передбачають віртуальні подорожі до бібліотек і музеїв світу, навчання основам інформаційної грамотності, співробітництво з альманахом "Літературний Чернігів", налагодження більш тісних контактів з Інтернетівцями обласних дитячих бібліотек України.

Директор обласної дитячої бібліотеки В. Косоногова розповіла про гурток Інтернет-журналістики при Львівській ОДБ, до якого входять дві групи дітей - учні 3-5 та 6-9 класів, відвідують гурток й учні 10-11 класів, які готуються до вступу на факультет журналістики Львівського національного університету ім. І. Франка. На заняттях з молодшими учнями розповідають, як важливо дотримуватись правильної літературної мови саме у засобах масової інформації, вчать журналістському компонуванню інформації, зокрема таким жанрам, як "інформаційна замітка" та "репортаж". Програмою навчання старших гуртківців було передбачено, крім надання інформації про жанри журналістики, ознайомлення з основами масової комунікації: прищеплення гуртківцям почуття поваги до героїв їхніх публікацій, відповідальності за збір та розповсюдження інформації; розповідь про основи так званої "якісної журналістики", її відмінності від "жовтої преси". Двоє гуртківців отримали рекомендації і стали студентами факультету журналістики Львівського національного університету. Директор поділилась і найближчими планами: напрацьована методика навчання майбутніх журналістів буде вдосконалюватися з метою розвитку стосунків з дитячими друкованими засобами масової інформації, набуття практичних навичок роботи за завданням редакції; старші гуртківці отримають знання з основ роботи з громадськістю та вчаться брати участь у некомерційних проектах. У планах львівських гуртківців - створення власного Інтернет-журналу для творчих дітей, який редагуватиметься на базі гуртку Інтернет-журналістики обласної бібліотеки для дітей.

Студія "Юн-прес", організована в Луганській ОДБ, нараховує 25 дітей віком від 10 до 15 років. Як зазначила директор бібліотеки Г. Омельченко, надзвичайно ефективним, з точки зору розуміння цілей та завдань центру дитячої Інтернет-журналістики, став семінар, проведений Державною бібліотекою України для дітей у листопаді 2001 року.

Обласна бібліотека для дітей, як регіональний методичний центр, провела ряд заходів для бібліотек області з метою пропаганди центру Інтернет-журналістики та запросила на місцях до участі у реалізації цього проекту (виступи на обласних нарадах, семінарах, конференціях). Інформацію про створення регіонального центру було розміщено майже у всіх місцевих газетах.

Результатом такої цілеспрямованої роботи є організація студій дитячої журналістики у Ровеньківській, Стаханівській, Попаснянській ЦРДБ, з якими тісно і плідно співпрацює студія "Юнпрес" обласної бібліотеки для дітей.

Висвітлюючи досвід роботи юних Інтернет-журналістів, Г. Омельченко висловила кілька слушних думок-пропозицій щодо подальшої перспективи центрів дитячої Інтернет-жуналістики: для розширення впливу Інтернет у східному регіоні до проекту необхідно залучити Донецьку, Сумську, Харківську обласні бібліотеки для дітей; передбачити координацію роботи з факультетами журналістики та інформаційних технологій з метою підвищення професійного рівня та для створення бібліотечного Weв-дизайну з урахуванням його специфіки; необхідно постійно підтримувати зворотний зв'язок як з центром, так і з регіонами, тобто, обмінюватись досвідом; колеги мають оцінювати як безперечних лідерів так і тих, хто лише розпочинає освоєння інформаційних технологій. "Це допоможе всім нам ефективніше використовувати можливості сучасних технологій для розвитку дитячої творчості та усвідомити, що ми всі єдина нація" - сказала Г. Омельченко. Важко з цим не погодитись, а отже, є над чим працювати.

Підсумовуючи розповідь про навчання у Херсоні, впевнена, що це було зібрання професіоналів, на якому кожен визначив для себе шляхи оптимізації діяльності, враховуючи динамічність соціально-економічних процесів у регіоні, та відмітив негативи у роботі своєї бібліотеки. Переконана, що безпосереднє знайомство з роботою херсонських колег також справило позитивне враження на директорів ОДБ, наштовхнувши їх на пошук нових, прогресивних форм роботи, але найважливіше те, що херсонці зуміли вселити в кожного з нас віру і переконати, що наша спільна справа потрібна людям. Адже, трапляється, що у зв'язку з соціально-економічними процесами в державі ми іноді в розпачі втрачаємо віру у свою роботу. Тоді пригадуються нам дружні розмови, теплі зустрічі, обмін думками, суперечки, в ході яких і народжувалась істина. А відкривши фотоальбом, відновлюємо в пам'яті ділові розмови і хвилини відпочинку, а основне - колег-друзів, які власним оптимізмом надихають нас і змушують вірити у майбутнє. Тому хочеться ще раз подякувати херсонцям за їхню творчість і діловитість, побажати подальших успіхів їм, а також колегам із Запоріжжя, Донецька, Рівного та Чернівців, які поділилися своїми враженнями про навчання.

Життя іде… Ми приймаємо рішення, зважуємо, прагнемо, досягаємо результатів - одним словом, живемо і віримо у краще, а без віри - жити не можна.


Перебуваючи тиждень у м. Херсоні, я щохвилини переконувалась у тому, що ця обласна бібліотека для дітей є одна з найкращих і заявила вона про себе не тільки на все місто, область, а й на всю Україну. Її колектив - це дружна, міцна команда, яка працює в унісон, а найвище досягнення - віртуальна бібліотека. Але вони не зупиняються і зараз спільно з колегами із Севастополя і Миколаєва працюють по створенню у мережі Інтернет інформаційного корпоративного порталу "Таврія". Тренер цієї команди - Ганна Іванівна Бардашевська - висококваліфікований, досвідчений фахівець.
Під час проблемно-цільового навчання я мала змогу детальніше ознайомитись з роботою колег міст Херсона і Нової Каховки, підвищити свій фаховий рівень, поспілкуватися, поділитися наболілим, обмінятися думками про майбутнє з колегами із обласних бібліотек для дітей, пізнати більше херсон-ський край. Щиро дякую колегам з Херсонської ОДБ, облдержадміністрації, управлінню культури, всім тим, хто брав участь у підготовці і проведенні проблемно-цільового навчання, за теплий прийом, а та-кож організаторам навчання - Державній академії керівних кадрів культури і мистецтв та Держав-ній бібліотеці України для дітей.

П. Рудая, заступник директора з наукової роботи Чернівецької ОДБ



Одним із моїх улюблених занять є ознайомлення з виданням Державної бібліотеки України для дітей "Аналітичний огляд діяльності бібліотек України для дітей". Мені, як фахівцеві, цікаво прочитати матеріал про стан обслуговування юних читачів у всіх областях України, прослідкувати тенденції, проблеми, перспективи нашої спільної діяльності. Але, побувавши в Херсоні на проблемно-цільовому навчанні директорів обласних бібліотек для дітей, черговий раз переконалась у правдивості народної приказки - краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Вражає, в першу чергу, аура доброзичливості і взаєморозуміння адміністрації та колективу бібліотеки, по-друге - ентузіазм і надзвичайна інноваційна творчість працівників. Бажаю подальших успіхів у багатогранній діяльності цій чудовій дитячій книгозбірні!

Лариса Лісова, директор Рівненської обласної бібліотеки для дітей


З вдячністю згадуємо зустріч у Херсоні.
Бездоганність проведеного Вами семінару надихає нас на пошуки нових підходів до роботи з підростаючим поколінням.


Згадаємо іще не раз,
Як гарно ви приймали нас,
І мовби дивовижний сон,
Запам'ятався нам Херсон.


  Азартним виявилось шоу,
І вражені були ми знову.
Як читачам малим тут мається,
Якщо дорослі так стараються!

Чого ми тільки не побачили!
Здається, все Ви передбачили:
Від відпочинку - до роботи,
І оточили нас турботою.

 
Напевне, винна атмосфера,
Що ХОДБ тепер ще й має комп'ютера,
Де дружать з казкою, з сонетом,
І мають вихід в Інтернет.

Тайм-кава, досвіду родзинки,
Для обміну думок - годинки,
Бібліотечний майстер-клас,
Де Кобзаренко вчила нас.

  Традиції плюс інновації,
Різноманітні творчі акції,
Цікаві ініціативи -
Гадаємо - щоденне диво.

  Ми вас, колеги, поважаємо,
Подальших успіхів бажаємо,
Добробуту, нових ідей,
Любові читачів-дітей.

 

З повагою, запоріжці, О. Башкатова, Н. Скотаренко



Спілкування з колегами дозволило мені зробити висновок, що в дитячих бібліотеках України йде творчий процес пошуку нових напрямків та форм роботи. Це спонукає більш критично ставитися до себе і своїх справ.
Тому велика вдячність за чудову організацію занять, зустрічей, яку здійснили висококваліфіковані фахівці Херсонської обласної дитячої бібліотеки. Низький їм уклін і побажання подальшої творчої наснаги та чудових і вірних читачів.

В.І. В`язова, директор Донецької обласної бібліотеки для дітей


 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей