Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Детские библиотекари Украины на Крымском форуме

"К р ы м – 2 0 0 2 "

Анна Бардашевська,
Херсонська обласна бібліотека для дітей, м. Херсон

Інтернет для дітей: бібліотечна навігація

Інтернет-ресурси та сервіси в дитячій бібліотеці є засобом інтенсивного розвитку, необмежених можливостей самоосвіти, який дозволяє витрачати значно менше часу на отримання, передачу, осягнення інформації. Комп'ютер розвиває об'ємне аналітичне мислення, сприяє реалізації зворотного зв'язку спілкування. Скептики скажуть: «Комп'ютер — це той же телевізор». Але це хибна думка. Адже пошук інформації в Інтернет — це не лише «споглядання і слухання», а і писання, і читання, і розвиток навичок відбору та вибору.

Рішення про участь Херсонської обласної бібліотеки для дітей у проекті LEap визначалось перш за все прагненням створити рівні можливості пошуку інформації, спілкування з ровесниками, цікавого інтелектуального дозвілля для кожного маленького користувача незалежно від матеріального достатку його родини та інших соціальних умов.

Наша бібліотека — головне джерело друкованої інформації для дітей Херсона і області — отримала завдяки проекту LEap стартовий технічний потенціал для того, щоб стати і провідним центром електронної інформації для юного покоління краю.

Відтак, з 4 січня 2002 року в Інтернет-центрі бібліотеки дітям забезпечене обслуговування з використанням можливостей глобальної мережі. На відміну від комерційних Інтернет-осередків, дитяча бібліотека вбачає роль свого центру перш за все у тому, щоб не лише технічно допомогти дітям безкоштовно оволодіти навичками пошуку в Інтернет, а й:

•  відкрити їм новий шлях навчання — навчання шляхом пошуку (причому бібліотекарі набувають нової професійної ролі провідників у «глобальній павутині»);

•  запропонувати освітній «зал» своєї «віртуальної бібліотеки», який ми назвали «Віртуальна школа» або Інтернет для навчання (за адресою: http://www.library.kherson.ua);

•  представити сторінки, які корисні з точки зору навчальної діяльності школярів і містять посилання на сайти електронних бібліотек, енциклопедій, банків рефератів, віртуальних музеїв, різноманітних освітніх проектів, ліцеїв, гімназій та шкіл. Також інформаційний довідник «Куди піти вчитися?», який пропонує майбутнім абітурієнтам інформацію про вищі навчальні заклади Херсонщини та України;

•  надати перелік електронних адрес у вигляді путівників, покажчиків, спрямувавши таким чином увагу дітей на ресурси, створені спеціально для них. Інтернет-центр бібліотеки працює над путівником «Гід в країні Павутинича» (для молодших школярів) та «Інтернет: що, де і як?» (для підлітків); над довідником «Світ Інтернету. Алгоритми пошуку». Тут ми прагнемо поєднати досвід створення традиційних бібліографічних видань з надзвичайними можливостями Інтернет-технологій;

•  забезпечити дітям шляхи до творчої самореалізації в Інтернеті. Прикладами перших кроків до вирішення цього завдання можуть бути інтерактивні програми «Віртуальний вернісаж» (дитячі ілюстрації до творів письменників-ювілярів року), «Муза комп'ютерного століття» (поетична збірка «Таврійський колосок» та проект «Моя казка» для малюків складають доробок саме цієї програми);

•  прививати маленьким Інтернет-мандрівникам навички критичного ставлення до інформації, знайденої на «випадкових» сайтах, та вміння перевірки її достовірності. Такі навички діти отримують на заняттях за програмами «Як пройти в Інтернет?» та «Інтернет для навчання і дозвілля»;

•  рекомендувати нові надходження у рубриці сайту «Нові книги», пропонувати списки для програми літніх читань. Тому що все частіше до традиційної книги покоління інформаційного ХХІ століття приходить саме через комп'ютер.

Що ж дав Інтернет-центр бібліотеці та її користувачам?:

•  зручний доступ дітей і підлітків до інформації, — фактів, знань, ідей, емоційних вражень тощо;

•  забезпечення пошуку необхідної інформації в інтересах дітей для педагогів, вихователів, батьків;

•  можливість телекомунікаційного спілкування як дітей, так і бібліотекарів;

•  оперативний доступ до регіональної електронної інформації;

•  можливість використання інформаційних ресурсів, вітчизняних та зарубіжних дитячих бібліотек, представлених у Мережі.

Дбайливі дорослі потурбувались про те, щоб сидіння біля комп'ютера не зашкодило здоров'ю підростаючого покоління, і встановили доволі жорсткі обмеження (30 хв. роботи за комп'ютером для переважної більшості наших користувачів — тих, кому ще не виповнилося 15 років). Оскільки ми їх дотримуємось, то, так би мовити, «пропускна здатність» Інтернет-центру доволі висока. Потужність Інтернет-центру дозволяє майже повністю задовольнити існуючий на сьогодні попит користувачів бібліотеки на Інтернет-послуги. Протягом першого півріччя діяльності, тобто на 01.06.2002 р., за оцінками, зробленими на підставі проведеного бібліотекою опитування та за аналізом статистичних даних, послугами ІЦ скористалися 600 користувачів. Сумарно вони відвідали Центр 1703 рази. 1,5% користувачів Інтернет-центру — діти у віці до 10 років, 57,8% — 5-9-ти-класники, решта —26,6% старшокласників, 8,5% студентів, 5,6% дорослих (КДЧ). На особливу увагу заслуговує програма, що реалізується у співпраці з Управлінням у справах сім'ї та молоді — «Уїк-енд в Інтернеті». 8 груп підлітків з Високопільського, В.-Олександрівського районів Херсонщини отримали змогу в суботу та неділю приїхати до обласного центру і попрацювати в ІЦ бібліотеки. Для дітей із сільських районів це нагода унікальна і значення її переоцінити неможливо. Підсумовуючи сказане, робимо висновок, що Інтернет-центр виконує в дитячій бібліотеці переважно п'ять функцій: освітню; інформаційну; креативну (дитяча творчість); телекомунікаційну (спілкування); дозвіллєву (релаксаційну).

Відкриття Інтернет-центру в обласній бібліотеці для дітей має велике значення як для забезпечення дітям Херсонщини вільного доступу до інформації, так і для становлення та розвитку їх інформаційної культури. На практичному рівні це виражається у необмеженій можливості користуватися усіма ресурсами та послугами, що їх надає глобальна мережа Інтернет, для всіх читачів бібліотеки. У результаті реалізації проекту бібліотека суттєвого розширила свій інформаційний потенціал, діти набули навичок самостійної роботи в Інтернет, пошуку, передачі необхідної інформації та підвищили свій рівень з комп'ютерної грамотності. Персонал оволодів методикою надання користувачам Інтернет-послуг, стратегією пошуку інформації та підвищив загальний рівень володіння комп'ютером. Однак, самого лише факту наявності пункту Інтернет-доступу в бібліотеці недостатньо. Спеціалісти відзначають, що у роботі з інформаційними ресурсами, як і з книгою, бібліотекарю важливо, забезпечуючи правильний відбір електронних джерел та комп'ютерних ігор, допомагати дітям формувати навички пошуку та вміння аналітично осмислювати отриману інформацію. Зрозуміло, що традиційних бібліотечних засобів та інструментарію для цього недостатньо, тому ми шукаємо, виробляємо, створюємо, випробовуємо нові, гідні казкових, можливості у роботі з сучасними інформаційними технологіями.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 6/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей