Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Наталія Бібіка,
зав. відділом Центральної бібліотеки для дітей м. Львова

Формування успішної особистості — інвестиції в майбутнє держави

Всі ми мріємо жити в сильній, заможній державі, яка дбала б про кожного з нас: багатого й бідного, здорового й не зовсім, талановитого й не дуже, але ж обов’язково про кожного, бо за словами відомого поета «усмішка твоя єдина, мука твоя єдина, очі твої одні».

Користувачі нашої бібліотеки — ровесники незалежної Української держави, зростають і формуються разом з нею. Як хочеться, щоб вони не повторювали наших помилок, не страждали комплексом меншовартості, були впевненими в собі, досягли успіху в житті. І якщо ми проведемо у цій залі невелике експрес-опитування на тему «Що таке успіх?», то зрозуміємо, що це багатогранне явище, яке охоплює всі сфери життя: це і взаємовідносини з людьми, і вміння зробити кар’єру, і здатність підтримувати у належному стані своє здоров’я, і, зрештою, звичайні людські радощі, що дозволяють отримувати задоволення від життя. Змальований нами «портрет успішної дитини» був вельми привабливим: активна життєва позиція, наполегливість, вміння спілкуватися з людьми, стійкі морально-етичні принципи. Ну просто герой нашого часу! І ми переконані, що бібліотека, використовуючи інформаційні ресурси, інтелектуальний та духовний потенціал своїх фахівців, може вплинути на формування у читачів рис успішної особистості.

Втілення в життя нашої мрії — це копітка, часом виснажлива, але надзвичайно цікава справа. Система соціологічних досліджень дозволила скоригувати роботу у цьому напрямку, і ось лише один приклад — анкетування «Про час і про нас». Його мета — глибше зрозуміти, чим живе сучасний підліток, що його цікавить, що хвилює, наскільки активною є його життєва позиція. Учасниками опитування стали 165 дітей віком 13–15 років. Висновки результатів опитування ми планували використати в роботі інформаційно-дискусійних студій «Нове покоління — новий погляд», що організувалися як форма спілкування з читачами, після політичних подій осені–зими 2004 року. Ми тоді пересвідчилися, що нашим дітям не байдужа доля країни. На запитання, навіщо вони йдуть на площу перед Оперним театром, адже це не дитяча справа, деякі з них відповіли: «Це ж наше майбутнє, нам жити в цій державі!». Ось так наші діти спростували думку про те, що сучасна молодь байдужа і що її нічого не цікавить.

Відповіді наших респондентів допомогли нам визначити нові цікаві теми для подальшого спілкування: «Досконалий світ. Мій внесок», «Як виховати ідеальних батьків?», «Кумири і герої. Хто вони?».

Форма дискусійної студії — це велике обговорення теми чи проблеми, в якому бібліотекар виконує пасивну роль. Він нічого не коригує, лише слухає дітей, зачитує уривки зі статей, думки відомих людей, висловлює власну і лише в кінці дозволяє собі підвести підсумки. Цікавими та гарячими були дискусії «Права дитини: як вони реалізуються в Україні?», «Від бажань — до потреб, від прав — до обов’язків», «Працювати чи вчитися?». Гадаємо, таке спілкування сприяє формуванню активної життєвої позиції, вмінню висловлювати та відстоювати власну думку з найважливіших соціально-політичних питань та проблем. Якщо ж читач не готовий висловити думку за присутності однолітків, він може взяти участь у невербальному спілкуванні. «Моя хата не скраю!» — це інформаційно-дискусійна панорама, де кожен може висловитися письмово. Наприклад, влітку ми з нашими читачами обговорювали рішення мерії про відбудову Високого замку у Львові, а зараз стурбовані тим, як ведуться реставраційні роботи з відновлення історичного центру Львова, який занесений до Списку світового спадку ЮНЕСКО під номером 865.

Літературні дебати, як нова форма роботи, також позитивно впливають на формування активної позиції читача. Дебати на тему «Толкієністи та поттеромани: два світи, який кращий?» схвилювали наших читачів. Більше 70 учасників дискутували на цілком дорослому рівні. Вони підготували плакати, емблеми, вікторини, а результатом стало розроблене і проведене літературне шоу «Таємниці Міністерства магії».

Зазвичай, своєї мети в житті досягають лише наполегливі та цілеспрямовані люди. Дитина ж розвивається, прагне чогось іншого, її інтереси та захоплення швидко змінюються. Вона не налаштована на тривалу працю, а процес читання для неї є працею, цікавою, приємною, але все ж працею. Залучення дітей до читання має відбуватися постійно, і найефективніший час для цього — літні канікули. Наші програми літнього читання цікаві, оригінальні і дозволяють охопити широке коло літератури та якомога більше читачів. Так, у 2002 році в бібліотеці працювала «Книжкова біржа» для читачів 10–12 років, під час проведення якої їм було запропоновано «купити» акції так званих акціонерних товариств «Радість відкриття», «Дзеркало», «Голос природи» та ін. Акції — це прочитані книги, а для того, щоб стати співвласником акціонерного товариства, необхідно прочитати не менше 10 книг, що не входять до шкільної програми. Тільки за таких умов читач отримував 1 акцію в подарунок. Результат і для нас став вражаючим: більше 200 читачів влітку прочитали понад 600 книг! Підсумкові збори акціонерів (літературна шоу-програма) визначили переможців, які отримали зароблені акції, тобто призи. Літо 2003 року подарувало читачам старшої вікової групи (12–14 років) унікальну можливість: власною працею та інтелектом заробити сертифікат «Батькам на здивування».

Цьогорічна програма літнього читання називалась «Щоб не потонути в морі інформації». Адже бібліотеки покликані не тільки акумулювати і розповсюджувати інформацію, але й розвивати інформаційну культуру особистості. За допомогою Детективного бібліотечного агентства (ДБА) — експозиції, яка сприяла ефективному засвоєнню знань, читачі пройшли три етапи: «Рятувальне коло», «Будуємо човен», «В команді Наутілуса». Форми занять були різноманітними: інтелектуальні ігри, інформини, турніри, бібліографічні тренінги. Завершилася програма підсумковим турніром «Ключі від форту Бібліографія».

Активне читання влітку неможливе без високої книгозабезпеченості абонементів, що підтвердили і численні опитування користувачів. Невипадково, головним завданням бібліотеки стала активізація роботи абонементів, а це і забезпечення необхідною кількістю цікавої літератури (звичайно, з урахуванням матеріальних можливостей бібліотеки та наших спонсорів), і підсилення професійними кадрами, які знають дитячу психологію, вміють гарно спілкуватися, є справжніми книголюбами, і неодмінно, створення комфортних умов для користувачів. Своєрідним читацьким контролем стала «Книга читацької думки», яка дозволила аналізувати наші помилки і відзначати досягнення. Саме йдучи назустріч побажанням читачів вікової групи 10–11 років, ми створили для них окремий читальний зал. Тепер це місце спільного творчого пошуку, активного спілкування, пізнання таємниць Всесвіту, виховання любові до книги.

За даними практикуючих психологів, майже 100% труднощів, що виникають у житті, є результатом взаємовідносин між людьми. Неспроможність налагоджувати добрі взаємини з оточуючими за останні 30 років різко зросла.

Сформувати культуру спілкування і комунікативні здібності, навчити мистецтву діалогу з будь-яким співрозмовником, зняти стрес, отриманий у школі, сім’ї чи на вулиці, стало метою літературно-психологічного марафону «Світ у тобі і в світі ти». Для проведення таких зустрічей ми створили Кімнату Любителів Активного Спілкування (КЛАС). Будь-який читач бібліотеки може взяти участь у таких зустрічах: висловити свою думку, запропонувати тему для обговорення. До речі, наступну тему «Неформали: стан душі чи виклик суспільству?» запропонував читач. Щомісячні зустрічі в КЛАСі проводяться за участю психолога. Обов’язковий елемент — посилання на приклади з художньої літератури та її популяризація. Цікаво пройшли обговорення на теми: «Познайомся із собою», «Блаженні ті, що вірять?», «Добре мати талант …» та інші. А під час розмови «Сьогодні минає — подумай про завтра» гостру дискусію спровокували запитання: «Чи потрібно, йдучи до мети, розмежовувати почуття, бажання, речі, людей і обставини?» та «Чи варто, йдучи вперед, іноді озиратись на свої вчинки, дії, наміри?».

Нам іноді здається, що варто лише провести вдалий масовий захід чи організувати цікаву книжкову виставку, і все — справу зроблено, але щоденне спілкування з читачами підтверджує, що це не зовсім так. У кожного з них своє бачення функцій та завдань бібліотеки, яке не завжди збігається з нашим, і вони самі хочуть творити свою бібліотеку. Прикладів можна навести безліч. Так, ознайомившись із серією дитячих енциклопедій «Що? Як? Чому?», дві шестикласниці склали вікторину для ровесників; активний читач Сашко Кондратьєв придумав технічний кросворд, а його вікторина з історії Стародавнього світу чекає своєї черги на проведення серед однолітків. Призер творчих конкурсів газети для школярів «Клякса» Юлія Тунік-Чорна запропонувала видавати бібліотечну газету і сама написала дві статті. День читацького самоврядування — теж її ідея. П’ятикласник Ростислав Яциків видав книжку віршів «Дивосвіт», приніс її до бібліотеки, і ми організували презентацію.

А випускні вечори для дев’ятикласників! Це суто бібліотечне свято, на якому ми вшановуємо кращих читачів, а вони — бібліотеку. Перед випускним бібліотекарі просять їх заповнити анкету «В житті доріг — в усі кінці». Це не просто опитування — це своєрідне прощання з друзями. І запитання звучать нетипові: «Чи пам’ятаєш ти перше відвідування нашої бібліотеки?», «В яку пору року це сталось?», «Спробуй описати свої перші відчуття, що сподобалось, а що — ні?», «Який епізод, пов’язаний з бібліотекою, запам’ятався тобі найбільше?». На останнє запитання одна з читачок відповіла так: «Це не епізод, а Хобі-центр». Теплі слова про бібліотеку та бібліотекарів — найвища нагорода за нашу працю. Адже не завжди напишуть такі слова: «У кожній з вас є особливості, які мені страшенно подобаються».

Ми теж дуже любимо своїх читачів і намагаємося в кожному з них знайти свою родзинку та обов’язково це відзначити. Адже ми розуміємо, що дорога до успіху нелегка, що бувають злети та падіння, і, що кожний, навіть маленький успіх, не тільки стимулює дитину до самовдосконалення, але й стає прикладом для інших — «Він може, і я так зможу». Конкурси «Це ми можемо», презентації улюблених книг, вручення «Золотих читацьких квитків», книжкові виставки–бенефіси читачів — ось лише незначний перелік заходів, що сприяють утвердженню дитини як самодостатньої особистості. Шукаємо ми постійно і додаткові способи заохочення. Наприклад, наприкінці 2004 року на інформаційному стенді наші відвідувачі побачили таку інформацію: «Рік 2004. Читачі, якими ми пишаємося». Тут були: призер Всеукраїнської олімпіади з географії, кращий читач Книжкового форуму 2004, учасники творчого конкурсу «Читай наше, шануй рідне», активні учасники презентації книги «Таємниці міста Лева» та акції «Миколай про тебе не забуде», найбільш читаючі класи та ін.

Хоч ми і не ЮНЕСКО, але і у нас існує свій Почесний список — список меценатів нашої бібліотеки. У 2004 році, святкуючи 5-річний ювілей акції «Наші меценати», ми звернулися до читачів зі словами: «Наша бібліотека, як і кожна країна, має свою історію. В ній багато добрих читацьких справ, і одна з них — акція «Наші меценати», яка триває вже 5 років, тож запрошуємо і вас взяти в ній участь». За ці роки бібліотеці подаровано понад 7 тисяч книг, а це вагомий внесок у скарбницю знань. Ми вважаємо, що такі акції виховують у дітей певні морально-етичні принципи. Адже не секрет, що сучасні багаті люди в Україні не поспішають вкладати кошти у розвиток закладів культури, зокрема бібліотек. У глибині душі ми сподіваємося, що наші майбутні меценати — це наші сьогоднішні читачі.

Кожна наша відверта розмова, дискусія, інди відуальне спілкування з дитиною спрямовані на виховання доброти, милосердя, щирості та толе рантності. І на нашій найближчій зустрічі «А комусь потрібне багатство» вкотре згадаємо митро полита Андрея Шептицького, великого мецената культури та освіти й багатьох інших українських доброчинців.

Все це лише невелика частина нашої багато гранної праці. Чи досягнемо ми успіху, виконую чи поставлене перед собою завдання? Думаю, що так, бо маємо найкращих читачів і усвідомлення того, що майбутнє нашої держави залежатиме саме від них.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей