Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Сторінка методиста

Тетяна Кушнір,
головний методист Житомирської обласної бібліотеки для дітей

Вивчаємо та передбачаємо потреби своїх користувачів

Бібліотеки для дітей сьогодні працюють у новій соціальній реальності, яка вимагає принципових змін їхніх функції та вироблення своєрідного стилю у обслуговуванні користувачів. Бібліотекарі стають ключовими фігурами, вони і практики, і науковці, і методисти, і творчі особистості, адже об'єктом їхньої діяльності є діти-читачі, освіта та інформування яких вимагають неабиякої майстерності. Цінність бібліотеки, її існування та авторитет серед користувачів сьогодні, насамперед, залежать від внутрішньої мобільності всіх працівників, вміння своєчасно реагувати на зміни у суспільстві, місцевій громаді, регіоні. Саме динамічні зміни, що відбуваються у суспільстві, і обумовлюють зміну моделі самої бібліотеки. Сучасний бібліотечний працівник не лише відданий професіонал, це людина, яка здатна свідомо сприймати і активно впроваджувати нові ідеї, розробляючи власні цікаві методики роботи з читачами-дітьми.

Важливим моментом діяльності нашої бібліотеки є прогнозування та оцінка рівня розвитку дитячих бібліотек області. Для оцінки реального стану їх роботи, організаційно-методичним відділом здійснюються аналітично-соціологічні дослідження, насамперед, це вивчення звітів, аналізування цифрових показників, складання порівняльних діаграм за кілька років. Така методика допомагає визначати фактори, що впливають на бібліотечне обслуговування користувачів, детально вивчити рівень, на якому знаходяться бібліотеки області, зосередити увагу на слабких місцях їх функціонування, виявити тенденції розвитку. Найважливішими кількісними показниками роботи для кожної бібліотеки є: кількість користувачів, склад фонду, книговидача, і хоча для багатьох щоденна статистика процес набридливий, саме ці цифрові показники є доказом необхідності як бібліотекаря, так і бібліотеки в цілому. Конкретні цифри дають нам змогу аналізувати досягнення поточного року порівняно з минулим, визначати середні показники відвідуваності, обертаності фонду, кількість проведених масових заходів, коливання кількості зареєстрованих читачів-дітей, що допомагає більш ефективно планувати свою роботу на майбутнє.

Аналізуючи за 2001-2003 роки дані роботи бібліотек, які обслуговують дітей регіону, слід зазначити, що стереотипи приписів, вироблені роками, вже втратили свою актуальність.

Сьогодні бібліотеки працюють з реальними читачами, кількість яких збільшується, підвищується і рівень та якість їх обслуговування. У бібліотеках для дітей надається перевага демократичному стилю розкриття бібліотечних фондів, проведенню масових заходів, які не зводяться до випадкових одноразових акцій, а мають комплексний характер. За минулий рік для дітей різних вікових категорій проведено близько 7 тисяч масових заходів, серед яких: брейн-ринги, інтелект-шоу, літературні вернісажі, виставки-вікторини, бенефіси читача, численні свята, бесіди тощо.

Активізація роботи бібліотек регіону сприяла зростанню основних показників роботи в обслуговуванні користувачів. У 2004 році бібліотеки для дітей відвідали 170 тисяч користувачів, що на 30 тисяч більше, ніж у 2003 році. Кількість відвідувань складає 1 млн. 430 тис., що перевищує показники 2003 року на 300 тисяч. На 753 тис. прим. збільшилась видача документів (з 2 млн. 700 прим. до 30 млн. 450 прим.). В багатьох районних бібліотеках для дітей збільшилося навантаження на одного бібліотечного працівника, а саме: Андрушівська — 935, Коростишівська —1360, Малинська — 755, в інших бібліотеках цей показник коливається від 600 до 650 читачів.

Наша бібліотека брала участь у регіональному соціологічному дослідженні комплектування фондів дитячих бібліотек області періодичними виданнями та їх використання, яке проводила Національна бібліотека України для дітей. Базами дослідження стали 20 районних та міських дитячих бібліотек області. Анкети опитувань були розраховані як на бібліотекарів, так і на дітей різного шкільного віку (всього 210 анкет). Важливим результатом роботи можна вважати те, що сьогодні кожен користувач бібліотеки цінує будь-яку інформацію незалежно від її значущості, цікавиться інформацією різного змісту, насамперед, ненав'язливо-розважальною. Друге і третє місця посідають науково-пізнавальна інформація та інформація на допомогу засвоєнню шкільної програми. Досить різні і мотиви звернень читачів до бібліотеки. За спостереженнями бібліотекарів, основна частина дітей звертається до бібліотеки, щоб розширити свій кругозір, написати реферат, підготуватися до уроків, або ж просто погортати сторінки улюблених видань. Мотиви звернень організаторів дитячого читання направлені, в основному, на підготовку до уроків, підвищення самоосвіти, пошук оперативної інформації. Понад 80 назв журналів та 40 назв газет, які передплачуються, задовольняють наших респондентів на 100 відсотків. На жаль, рівень передплати районних бібліотек не зовсім відповідає запитам сучасних користувачів. Велике занепокоєння викликає питання нерівномірного розподілу нових надходжень літератури та періодичних видань для дітей. Сьогодні бібліотеки районного рівня суттєво відрізняються обсягами надходжень дитячої літератури від сільських бібліотек, і основною причиною такого стану є недостатнє фінансування бібліотечної сфери. Але, треба пам’ятати, що кількість виділених коштів залежить не тільки від економічного стану регіону, а й певною мірою, і від розуміння місцевим керівництвом значення дитячої бібліотеки на сучасному етапі. Це означає одне — кожна дитяча бібліотека повинна заявляти про себе, тісно співпрацювати з державними та громадськими організаціями — вона повинна бути потрібною.

На одне із запитань анкети «З яких джерел ти дізнаєшся про наявні періодичні видання в бібліотеці?» більшість юних користувачів відповіли, що надають перевагу традиційним формам — виставкам, відкритому доступу до фонду, інформаційним спискам літератури. Приємною несподіванкою стало й те, що кожна третя сім'я передплачує для своєї дитини газету або журнал, серед яких: «Казковий вечір», «Барвінок», «Пізнайко», «Натали», «Лиза», «Cool», «Однокласник». Проте, на запитання «Які газети й журнали купує твоя родина?» діти відповідали, що, в основному, ті видання, що цікавлять батьків. Серед найбільш популярних вони назвали: «Клас», «Однокласник», «Казковий вечір», «Барвінок», «Пізнайко», «Малятко», «Позакласний час», «Юний натураліст». «Cool gir» та деякі інші. Опитування показало, що газети і журнали для підлітків є найбільш повним джерелом оперативної та об'єктивної інформації. Бібліотекарі, передплачуючи періодичні видання, звичайно враховують це, хоча, у першу чергу, виходять зі своїх фінансових можливостей. Більшість сільських бібліотек нашої області протягом семи років зовсім не передплачують періодичні видання, і лише деякі з них знаходили можливість передплатити 1-2 назви, у т. ч. примірник місцевої газети.

lВ області для обслуговування дітей функціонує 901 бібліотека (11 міських, 23 районні та 867 сільських). Мережа сільських бібліотек поступово зменшується: 2002р. — 924; 2003р. — 883; 2004р. — 867. Маючи чітке уявлення про сучасний стан сільських бібліотек нашого регіону, слід відмітити, що більшість з них потребують термінового реформування за всіма показниками. Можливо, владним структурам варто розробити низку заходів, спрямованих на підтримку сільських закладів культури, бібліотечним працівникам, в свою чергу, слід подавати обґрунтовані питання на розгляд вищих організацій для визначення позитивних чинників розвитку та подальшої організації своєї діяльності.

Настав час створити в дитячій бібліотеці такі умови, які б стимулювали самоосвіту і саморозвиток особистості дитини, максимально задовольняли їхні потреби в самостійному пошуку, відборі та використанні інформації, навчали критично її оцінювати, підвищували б основи інформаційної культури. Тому принциповою вимогою сучасності та одночасно нагальною проблемою всіх дитячих бібліотек є впровадження нових інформаційних технологій. Аналізуючи потенційні можливості бібліотек нашого регіону, зауважу, що рівень підтримки процесів інформатизації з боку владних адмінструктур не відповідає сучасним тенденціям та вимогам. Проте, тенденції останнього часу дозволяють з оптимізмом дивитися в майбутнє, адже культура великого народу починається з душі маленької дитини.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей