ЧИ ПОВИНЕН Я ТЕРПІТИ НАСИЛЬСТВО?
Чому у нашому суспільстві сильніший ставиться зневажливо до слабшого?
Чи має він право насміхатися, принижувати, знущатися? Чи, може,
це нормально? Ніхто з пригноблювачів ніколи не замислюється над
тим, що відчуває жертва їхнього насильства. Вони ні на мить не дають
собі звіт у тому, що подібні вчинки породжують ненависть...
Якось ідучи на перерві по коридору своєї рідної школи, я стала
свідком досить неприємного для мене епізоду - двоє хлопчаків десь
класу шостого насміхалися зі свого однокласника.
А той, бідолаха, похиливши голову, спокійним кроком ішов собі далі.
Вони услід йому вигукували: «Зайка йде! Ха-ха! Подивіться на причанькуватого
зайку! Ха-ха!» Мені стало його страшенно шкода, тому й вирішила
розповісти про це всім. У той момент у мене виникло бажання підійти
до цих розбишак і дати їм скуштувати цей «солодкий пиріг». Та якщо
б я так вчинила, то стала б такою, як вони. Тому й пройшла повз
них. Та відразу ж запитала себе, що б я відчувала на місці цього
учня? Як би я повелася? Як би вчинила?
Один мій знайомий з дитинства цікавився фізикою. Мріяв стати вченим.
Усі називали його диваком. І справді, він жив у власному світі...
Проте саме це стало приводом для щоденних насмішок, побоїв і знущань
з боку його однокласників. Він довго витримував. Та одного разу
вирішив, що стане таким, як усі. Почав випивати, курити, прогулювати
уроки і розмовляти ні про що. Одне слово, став «нормальною» людиною.
Із мріями довелося попрощатися...
Ось як мислить жертва насильства:
«Я учень однієї з львівських шкіл. У моєму класі є хлопець по кличці
Портфель (прізвисько змінено з етичних міркувань - автор). Він
мене постійно б'є. Я до нього зараз ставлюся дуже погано і ненавиджу
його всією душею. Наді мною, звичайно, знущалися й інші, але, так
як він, ще ніхто. Пригадую один випадок. Одного разу Портфель взяв
баклашку води і обілляв мене. Я тоді пішов і розказав усе класній
керівничці, бо що мені лишалося... Тепер про це шкодую, бо це призвело
до того, що він почав ще більше знущатися з мене. Ще був один такий
випадок, про який мені аж неприємно згадувати. Десь в місяці жовтні
на одному з уроків (він тоді сидів за мною), Портфель взяв маркер
і обмалював мене. За це мені вдома ще й добряче перепало від батьків.
Чи є справедливість? Якби я міг, то я б його убив. Звичайно, до
знущань я ставлюся негативно. Я б їх (пригноблювачів - авт.) забив
до смерті. Особливо цього Портфеля... Але нічого зробити я не можу.»
Звичайно, ми можемо цьому тільки поспівчувати. Але багато в чому
винна і жертва насильства. Психологія жертви переважно проходить
повний цикл насильства.
Це так зване «колесо насильства». Воно, як бачимо, є замкнене.
Цикл може повторюватися знову і знову... Проте жертві необхідно
у будь-який спосіб вийти з цього замкненого кола.
Як ми знаємо, у кожному колективі (класі чи компанії) завжди існує
чітка ієрархія. Хтось бере на себе роль лідера, а хтось залишається
цапом-відбувайлом. Щоб виправити своє становище, жертві не можна
приймати запропоновану їй (чи йому) роль. Потрібно виробити чіткий
план власної безпеки і припинити боятися. Важливо розповісти про
свою проблему людині, якій довіряєш. Така людина зможе зарадити
і допомогти. Та у будь-якому разі не забувай, що ти особистість.
І справедливість на твоєму боці.
Ірина Братина
Школа журналістики ЦТДЮГ, м.Львів
А що Ви думаєте з цього приводу?
Якщо Ви хочете написати нам листа, натисніть тут
До початку розділу
До сторінки Державної
бібліотеки України для дітей
|