Заняття 11. Індексування документів з освіти та педагогічних наук. Дошкільна педагогіка
Зміни в державі та соціумі щоденно вносять свої корективи і пріоритети в систему освіти та виховання. Тож запорукою взаємодії бібліотек для дітей з освітніми закладами всіх рівнів є вивчення важливих сучасних напрямів, шляхів та прогнозування розвитку освітніх процесів, методів та технологій формування творчих здібностей молодого покоління. Змінюються шкільні програми і зростає інтелектуальний рівень користувачів. У час перебудови і модернізації суспільства до бібліотеки йде новий читач із новими запитами, потребами, цілями. Все це вимагає від бібліотекарів формувати якісні інформаційні ресурси, які б допомогли сучасним користувачам зорієнтуватися у масиві інформації, професійно розвиватися, самовдосконалюватися.
Значну частину джерел розпису періодичних видань для «Корпоративної бази статей» становить педагогічна преса. Тож якість бази даних залежить і від чіткого дотримання вимог до індексування документів, призначених для організаторів дитячого читання – вихователів, вчителів, батьків, психологів тощо.
Розділ тезауруса, за допомогою якого здійснюється індексування документів педагогічної тематики, включає рубрики, що розкривають проблеми, принципи та загальні питання організації освіти та виховання, підрозділи вікової педагогіки, професійну, корекційну, сімейну та спеціалізовані галузі педагогіки.
В основному, всі рубрики даного розділу застосовуються для документів, що мають віковий визначник <В> та цільове призначення: <батьки>, <вихователі>, <викладачі>, <фахівці>.
Деякі теми в літературі практично зникли і відповідні предметні рубрики вже застарілі та не використовуються, інші, навпаки, широко застосовуються. Крім того, в педагогічній науці та літературі з'явилися нові напрями і відповідні терміни.
При предметизації документів, перш за все, необхідно звертати увагу на ступені навчання: дошкільна, шкільна, професійна педагогіка та самоосвіта.
Дошкільна педагогіка
Для предметизації документів про особливості виховання та навчання дошкільників використовується рубрика <ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА>. За цією рубрикою збирається матеріал стосовно теорії та методики дошкільного виховання та дошкільного навчання з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей: процес, методи, культурно-національні традиції, окремі напрями виховання, значення гри у виховному процесі, дошкільна дидактика, технології навчання, підготовка дошкільників до школи, організація занять в дошкільних закладах.
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$xІСТОРІЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$xІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$xДОШКІЛЬНЕ ВИХОВАННЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$xДОШКІЛЬНА ОСВІТА
Паралельно з рубрикою <ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА> вживаються рубрики, що розкривають питання:
окремі напрями виховання та навчання дошкільників |
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aЕКОНОМІЧНЕ ВИХОВАННЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aРОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ |
74.100.5
74.100.5 |
методика викладання певних навчальних предметів для дошкільників |
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aМАТЕМАТИКА 650$xМЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aМУЗИКА 650$xМЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ |
74.102
74.102 |
корекційна (спеціальна) педагогіка дошкільників |
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aЛОГОПЕДІЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aКОРЕКЦІЙНА (СПЕЦІАЛЬНА) ПЕДАГОГІКА (Рубрика <КОРЕКЦІЙНА (СПЕЦІАЛЬНА) ПЕДАГОГІКА> введена замість рубрики <ДЕФЕКТОЛОГІЯ>) |
74.3
74.3 |
виховання та/або навчання дошкільників у сім’ї |
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aСІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aСІМЕЙНА ПЕДАГОГІКА
|
74.90
74.92 74.102 |
традиції та їх роль у вихованні та/або навчанні дошкільників |
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА 650$aНАРОДНА ПЕДАГОГІКА
|
74.1 |
Навчальні плани, програми з окремих напрямів виховання або навчання розкриваються наступними блоками:
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$aМАТЕМАТИКА
650$xМЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ
650$xПРОГРАМИ або ПЛАНУВАННЯ
655$aМЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
655$vПРОГРАМИ або ПЛАНИ
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$aМОРАЛЬНЕ ВИХОВАННЯ
650$xПРОГРАМИ або ПЛАНУВАННЯ
655$aМЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ
655$vПРОГРАМИ або ПЛАНИ
Навчальна література для дошкільників систематизується:
- розділ «74.1 Дошкільне виховання. Дошкільна педагогіка», якщо подано методичні поради для вихователів;
- розділ «74.902 Розумове виховання. Допомога сім’ї в навчанні дітей», якщо подано методичні поради для батьків;
- віковий визначник <Д>, якщо документ адресовано безпосередньо дошкільникам, доступний для самостійної роботи.
Документи, в яких подано рецензії, характеристику та методику роботи з навчальною літературою з питань дошкільної педагогіки, розкриваються за допомогою рубрик:
650 |
14 |
$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА |
650 |
14 |
$НАВЧАЛЬНА ЛІТЕРАТУРА$xОГЛЯД ВИДАНЬ$zУКРАЇНА |
650 |
14 |
$aГЕНДЕРНЕ ВИХОВАННЯ$zУКРАЇНА |
655 |
04 |
$aМЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ$vОГЛЯДИ |
або
630 |
04 |
$aЦВЕТИК-СЕМИЦВЕТИК (ПОСІБНИК)$xХАРАКТЕРИСТИКА$y2011$zРОСІЯ |
650 |
14 |
$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА |
650 |
14 |
$aПСИХОЛОГІЯ$xДИТЯЧА ПСИХОЛОГІЯ$xСЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК |
650 |
14 |
$НАВЧАЛЬНА ЛІТЕРАТУРА$xПОСІБНИКИ$xХАРАКТЕРИСТИКА$zРОСІЯ |
655 |
04 |
$aМЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ$vМЕТОДИЧНІ ПОРАДИ |
655 |
04 |
$aКРИТИКА$vНАРИСИ |
Для виокремлення матеріалів про загальні аспекти діяльності дошкільних закладів вводиться нова рубрика <ДОШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ>:
650$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА
650$aДОШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ
650$xРЕФОРМУВАННЯ
650$xРОЗВИТОК
650$xПОЛОЖЕННЯ
655$aНОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
655$vПОЛОЖЕННЯ
Для розкриття досвіду роботи дошкільного закладу з відповідного напрямку виховання застосовується підрубрика <ДОШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ>. Але наголошуємо, що паралельно поле «610 Організація (тематичний термін)» заповнюється у разі, коли у тексті документу розкривається певний аспект діяльності ДНЗ. Коли автором статті виступає працівник ДНЗ, а про сам заклад мова не йде, то поле 610 не заповнюється.
610 |
24 |
$aДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД № 91 М. СЕВАСТОПОЛЯ$xДОСВІД РОБОТИ$y21 СТ.$zСЕВАСТОПОЛЬ, КРИМ, УКРАЇНА |
650 |
14 |
$aДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА |
650 |
14 |
$aФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ$xДОШКІЛЬНІ НАВЧАЛЬНІ ЗАКЛАДИ$xДОСВІД$y21 СТ.$zСЕВАСТОПОЛЬ, КРИМ, УКРАЇНА |
650 |
14 |
$aФІЗКУЛЬТУРА$xМЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ$xФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ |
655 |
04 |
$aМЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ$vМЕТОДИЧНІ ПОРАДИ$vДОСВІД$vКОНСПЕКТИ ЗАНЯТЬ$vВПРАВИ |