Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Соціологічна служба бібліотек для дітей діє…

 

Останнім часом розширилася тематика соціологічних досліджень бібліотек для дітей України. На нашу думку добре було б, якби бібліотеки мали змогу обмінюватися між собою набутим досвідом, отримувати детальну і своєчасну інформацію про проведені чи заплановані масштабні дослідження. А загальна картина дослідницької справи дала б змогу глибше і всесторонньо осмислити висновки уже проведених, а також передбачуваних на майбутнє наукових і соціологічних досліджень, дозволяла б чітко визначити пріоритетні напрямки розвитку бібліотечного обслуговування дитячого населення України. В цьому, власне, мета електронного банку даних, створеного у 2011 році НБУ для дітей: слугувати орієнтиром у пошуках шляхів поліпшення стану обслуговування дітей.

Організатор проведення

Період проведення

Тема

Мета

Бази дослідження

Об’єкти дослідження

Результати

Миколаївська обласна бібліотека для дітей

ім. В. Лягіна

2011

-

2012

«Читаюча дитинанадія нації»

Вивчити читацькі інтереси дітей та підлітків, з’ясувати, яке місце сьогодні займає комп’ютер та книга в житті дітей, якою повинна бути дитяча бібліотека, щоб стати привабливою, скласти соціокультурний портрет сучасного читача дитячої бібліотеки

ОБД ім.

В. Лягіна, районні бібліотеки

для дітей 18-ти районів області

учні 1-4 кл. та їх батьки, учні середнього віку.

Всього 1174 респонденти

     Дослідження показало, що респонденти не втратили інтерес до читання художньої літератури різних жанрів. Серед переваг бібліотеки респонденти відзначають: великий вибір нової друкованої літератури на різноманітні теми, наявність інтернет-залу, надання доступу до повнотекстових електронних баз даних.

     Перспективи успішного розвитку можуть бути лише в тих бібліотеках, які обирають інноваційну дорогу, що ґрунтується на результатах соціологічних досліджень.

Полтавська обласна бібліотека ім. Панаса Мирного

2012

«Інформаційні потреби користувачів-учнів 7-9 класів та можливості їх задоволення»

Володіти ситуацією і бачити реальну картину потреб читачів та можливостей їх задоволення в бібліотеках області, стану поповнення дитячими літературою та періодичними виданнями, окреслення напрямків удосконалення обслуговування дітей

Районні, міські бібліотеки для дітей та сільські Полтавської області

учні 7-9 кл., бібліотекарі

     Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що бібліотека для дітейважливий інформаційний, освітній та дозвіллєвий заклад, який певною мірою задовольняє інформаційні потреби користувачів-учнів 7-9 класів.

     Підтвердилась і контргіпотеза про те, що через незадовільний стан комплектування бібліотечних фондів, матеріально-технічної бази бібліотек, недостатній рівень бібліотечно-бібліографічної культури читацькі потреби не задовольняються. Дуже мало в арсеналі обслуговування дітей сучасної комп’ютерної техніки і новітніх носіїв електронної інформації, які б оптимізували бібліотечно-бібліографічне обслуговування, видозмінили комплекс послуг.

     Для вирішення цих завдань на державному рівні необхідне створення урядових програм та прийняття практичних заходів по поліпшенню матеріально-технічного стану бібліотек, комплектуванню фондів друкованими та електронними ресурсами, які б відповідали потребам сучасних дітей на місцевому рівні

Макіївська центральна міська дитяча бібліотека ім.

А. Гайдара

2012

«Бібліотека і громада: нові можливості»

Як громада оцінює свою бібліотеку

ЦМБ для дітей м. Макіївка

Читачі-діти, їхні батьки, вчителі

     Опитування надало можливість з’ясувати, що 81% опитуваних користується послугами бібліотеки, і 88% з них задоволені рівнем обслуговування. В той же час 43% опитуваних бажають покращення бібліотечного сервісу, а саме: оновлення фондів, збільшення інтернет-місць у бібліотеках.

     Щодо масових заходів, опитування показало, що їх відвідують 58% опитуваних, і популярними заходами є ігрові.

Севастопольська центральна міська бібліотека для дітей ім.

А. Гайдара

2012

«Літнє читаннякорисне дозвілля»

Виявлення читацького попиту, кола читання членів читацьких об’єднань

Бібліотеки ЦБС м. Севастополь

Читачі бібліотек

     Більшість дітей влітку віддає перевагу художній літературі. 60,5% респондентів читали книги за рекомендаційними списками «Що читати влітку?», «Коло корисного читання».

     Популярністю користувались книги севастопольських авторів Т. Дьяченко, Т. Корнієнко, В. Фролової. 91,7% респондентів вважають читання корисним та захоплюючим дозвіллям, про що свідчить їхня активна участь у різноманітних бібліотечних заходах, творчих конкурсах, які проводяться влітку.

Сумська обласна бібліотека

для дітей ім.

М. Островського

2012

«Я прочитав і вам раджу»

Вивчення читацьких інтересів щодо журналів, які передплачує бібліотека для користувачів середнього та старшого шкільного віку

Сумська ОБД, ЦРБ області

Учні 5-9 кл.

     Результати опитування засвідчили: значна кількість респондентів вважає, що бібліотека недостатньо передплачує періодичних видань для їхнього віку. Зокрема, про спорт та здоров’я, автомобілі, техніку.

     Працівники бібліотеки при передплаті на 2014 рік врахували пропозиції респондентів

Сумська обласна бібліотека

для дітей ім.

М. Островського

2012

«У ритмі співпраці»

З’ясувати доцільність підготовки видань провідними фахівцями ОБД методичних матеріалів та ефективність їх використання у роботі з користувачами-дітьми

ЦБС, районні бібліотеки області

Заступники директорів ЦБС по роботі з дітьми, методисти по роботі з дітьми районних бібліотек, працівники дитячих та районних бібліотек області

     Опитування підтвердило наступне: працівники дитячих бібліотек регіону задоволені виданнями ОБД, вона допомагає їм в організації масової популяризації літератури серед читачів. Практична цінність цих матеріалів у професійному підборі інформації; у великій кількості цікавих форм масових заходів, особливо з краєзнавства; у тому, що працюючи з методично-бібліографічними матеріалами, бібліотекарі мають змогу вивчити досвід роботи інших бібліотек і запровадити його у себе; у орієнтації запропонованих масових заходів на цільову вікову категорію користувачів.

     Проведений моніторинг дозволить ОБД як методичному центру для бібліотек області та визначити пріоритети при плануванні видавничої діяльності на наступні роки

Тернопільська обласна бібліотека для дітей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2012

«Бібліомістечко» – інноваційний центра дозвілля і розвитку дитини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Бібліомістечко» у дозвіллі вашої дитини»

Використання бібліотекарями у своїй діяльності тренінгів, їх ефективність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виявити думки батьків щодо ролі ігрових та навчальних заходів у процесі розвитку їхніх дітей

Тернопільська ОБД

Директори обласних бібліотек для дітей України, завідуючі центральними районними та міськими бібліотеками для дітей Тернопільської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Батьки дітей віком від 1 до 10 років

     90% респондентів знають про таку форму як тренінг, проте тільки 45% особисто проводили їх. Більшість учасників опитування (60%) відмітили, що тренінг був для них корисним. Найбільш ефективними у програмі тренінгу були практичні заняття (відзначили 100% опитаних), в яких вони брали участь безпосередньо.

     Планують використовувати отримані в ході тренінгу знання та навички у своїй бібліотеці таким чином: активізація роботи з наймолодшими читачами від 1 до 3 років – 35%, переобладнання відділу обслуговування 1-4 класів – 35%, запровадження досвіду роботи ТОБД у своїй діяльності – 25%, придбання інтерактивної дошки – 15%, організація ігрових майданчиків для дітей – 10%, використання тренінгу, як ефективної форми навчання для активізації творчої діяльності бібліотекарів – 10%

 

     58% батьків очікують від відвідування «Бібліомістечка» проведення цікавого дозвілля з дитиною, 28% – атмосфери гри та творчості під час занять, 26% сподіваються на збільшення інтересу своїх дітей до книги, 6% – хотіли б отримати корисні консультації.

     Як вказали батьки, наступні форми роботи зацікавили дітей: відеоігри на інтерактивній дошці – 26%; флеш-розмальовки – 25%, розвиваючі ігри – 24%; рухливі ігри – 22%, рольові ігри – 20%.

     Під час занять, окрім книги, зазначили батьки, їхнім дітям подобаються найбільше: розвиваючі іграшки – 40%; інтерактивна дошка – 25%; сенсорний монітор – 25%; комп’ютер – 10%. 55% опитаних батьків вказали на те, що їхні діти хотіли б знову відвідувати «Бібліомістечко»; 40% батьків констатували, що під час занять їхні діти стали більш комунікабельними.

     Для розвитку своєї дитини батьки найчастіше практикують читання книжок, танці, складання пазлів, вивчення віршів та пісень, малювання, ліплення, ігри за методикою М. Монтессорі, зарядку під веселу музику, ігри з водою, лото, виконання завдань із дитячих журналів, комп’ютерні ігри, шашки, шахи, кросворди, розмальовки

Черкаська обласна бібліотека для дітей

2012

«Моя улюблена книга»

Залучення дітей до читання, розвиток їхньої книжкової культури.

Виявлення читацьких уподобань дітей різних вікових категорій та визначення найбільш популярної серед них літератури

Черкаська обласна бібліотека для дітей

Читачі-учні

3-4, 5-6,

7-8-9-х кл.

     З досліджуваної групи читачів-учнів 3-4 кл. на питання «Чи любиш ти читати?» 96,7% респондентів відповіли «так», але 3,3% – зазначили, що читати не люблять. 3,3% дітей люблять, коли їм читають дорослі, 96,7% – отримують задоволення від самостійного читання. Такий результат може свідчити про те, що в родинах мало приділяють уваги сімейному читанню, або ж роблять це неякісно. Важливий результат той, що 73,3% дітей мають улюблені книги. Лідирують серед дітей молодшої вікової категорії твори В. Нестайка та О. Волкова.

   Позитивний той факт, що серед групи опитуваних учнів 5-6 кл. відсоток книг, прочитаних не за шкільною програмою, перевищує відсоток книг для обов’язкового прочитання (55% проти 45%). Серед улюблених книг цієї категорії опитуваних лідирує книга В. Нестайка «Тореадори з Васюківки».

     Серед учнів 7-9 класів перевага надається жанрам і видам літератури, як – пригоди, фантастика, детективи. Улюблені книги мають 50% опитуваних (К. Вільмонт «Дурацька історія», А. Дімаров «На коні і під конем», А. Глуховський «Метро 2034»).

     Отже, дослідження показало:

- діти люблять читати, але недостатньо знають творчість відомих сучасних авторів, зокрема українських;

- сімейне читання є мало поширеним сьогодні.

І це визначає завдання бібліотекарів

Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного

2011

«Що читають діти в селах Полтавщини?»

Вивчення стану читання дітей-учнів 5-9 кл. та забезпечення сільських бібліотек-філій дитячою літературою

15 сільських бібліотек-філій ЦБС області

Діти-користувачі та бібліотекарі

     Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що сільська бібліотека є важливим культурним, інформаційним, виховним закладом на селі, без якого не може бути повноцінною освіта та самоосвіта, відродження духовності, становлення особистості дитини. Але через відсутність фінансування бібліотеки недостатньо поповнюються новою літературою для дітей, що поглиблює кризу дитячого читання.

Хмельницька обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка,

Хмельницька обласна бібліотека для юнацтва

2011

«Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва в бібліотеках області»

Вивчення стану бібліотечного обслуговування користувачів до послуг бібліотек, оновлення бібліотечних фондів виданнями для них, організація роботи з патріотичного й естетичного виховання та розвитку творчих здібностей дітей і підлітків.

166 бібліотек: Білогірський р-н – 93 б-ки (мережа ЦБС – 40); Кам’янець-Подільський р-н – 72 б-ки (мережа – 84); Полонський р-н – 19 б-к (мережа – 27); Ярмолинецький р-н – 36 б-к (мережа – 40)

Читачі-діти (дошкільники і учні 1-9 кл.), читачі юнацького віку (15-17 р.), бібліотечні фахівці та голови сільських рад

     Аналіз матеріалів довів, що бібліотеки залишаються основними просвітницькими, інформаційними, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей та юнацтва, про що свідчить стан охоплення читанням даних категорій читачів. Для цього ведеться різноманітна соціокультурна робота, створені і діють бібліотечні об’єднання за інтересами. Разом з тим, підтверджують діти та юнацтво, є недостатнє поповнення бібліотек книгами, періодичними виданнями. Не задовольняє читачів і стан передплати періодичних видань. Отже, можна зробити висновок, що стан оновлення бібліотечних фондів не відповідає зростаючим запитам дітей та юнацтва; технічне оснащення бібліотек – баз дослідження є незадовільним: лише 5,6% респондентів-читачів мають можливість доступу до мережі Інтернет у бібліотеці, при цьому жодна сільська бібліотека Білогірського, Кам’янець-Подільського та Ярмолинецького р-нів не має комп’ютерів. З позицій виконання положень Конвенції ООН про права дитини, бібліотеки мають зберегти свій статус гарантів конституційних прав дитини на вільний доступ до знань та творчий розвиток.

Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова

2011

«Читання дітей та юнацтва»

Портрет сучасного читача, вивчення його читацьких уподобань

Бібліотеки для дітей мм. Вугледару, Дзержинська, Донецька, Кіровського, Костянтинівки, Маріуполя, Торезу, Шахтарська, Амвросіївського і Великоновосілків-ського районів

Читачі-учні 1-4 кл. та учні 5-9 кл.

     Дослідження показало факт високої довіри до рекомендацій бібліотекаря.

     Отже, висновок: не зважаючи на відсутність нової літератури, фахівець завжди (через забуті книги, періодичні матеріали, електронні ресурси тощо) в змозі зацікавити як потенційного користувача, так і постійного

Національна бібліотека України для дітей

 

2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2012

«Бібліотека, книга, комп’ютер, читання: орієнтації підлітків»

(авт.-уклад.

О. Безручко)

 

Дослідити проблему трансформації читання в сучасних умовах під впливом нових інформаційних технологій, творення нової «моделі дитячого читання», зокрема там, де діє інтернет-ресурсна база, задовільна забезпеченість традиційними інформаційними ресурсами, професійний кадровий потенціал і отримати відомості прогностичного характеру про можливі зміни в роботі бібліотек для дітей

Львівська ОБД, Львівська ЦМБ, Жидачівська, Буська,

Стрийська РБД;

Рівненська ОБД, Костопільська, Сарненська, Березнецька, Острозька РБД, бібліотеки смт. Соснове та Гоща.

 

Волинська ОБД, Ковельська ЦРБД, Іваничівська РБД; Чернівецька ОБД, Сторожинецька РБД, бібліотека-філія ЦБС с. Панка; Чернігівська ОБД, Сосницька РБД, Чорнотицька сільська бібліотека-філія

Читачі-учні

5-9 кл. обласних, міських, районних, селищних бібліотек для дітей

     Підсумки дослідження показують затребуваність бібліотек та інтерес дітей до книги, і зокрема, в малих містах, селищах.

     Результати підтверджують гіпотезу, що діти, які є активними користувачами бібліотек, краще орієнтуються в інформаційному просторі, їх вибір більш усвідомлений, вони більш грамотні і як читачі, і як слухачі, і як глядачі.

Дослідження продовжується в наступних регіонах.

 

 

 

 

 

 

     Як дослідження 2011 р., так і дослідження 2012 р. засвідчили необхідність цільової програми видання літератури на традиційних та електронних носіях для дитячих бібліотек, створення інформаційних центрів на базі кожної бібліотеки для дітей у регіонах з метою забезпечення рівного доступу дітей з малих міст, селищ до інформаційних ресурсів, відповідно до державної програми інформатизації. Також засвідчили необхідність постійної роботи над веб-сайтами бібліотек, їх наповненням якісною інформацією для підлітків, які були б конкурентоспроможними з іншими, створення електронних баз бібліотеки та вивчення зворотного зв’язку їх використання. Батькам, бібліотекарям, вчителям слід спрямовувати дитячу увагу на нові можливості Інтернету, адекватні структурі сучасного культурного простору та їх потребам. Також на те, що робота дітей у мережі без нагляду дорослих містить у собі досить серйозну небезпеку.

Черкаська обласна бібліотека для дітей

2010

«Дитяче читання: проблеми та шляхи їх вирішення»

(авт.-уклад.

Н. Червоняща,

І. Гончар)

Вивчення стану дитячого читання, його сучасних проблем

15 РБД

Читачі-учні

5-9 кл.

     Дослідження показало: користувачі дитячих бібліотек погано знають як вибрати книгу, відсутня система у формуванні інформаційної культури, проведенні бібліотечно-бібліографічних занять; недосконалі довідково-бібліографічний апарат бібліотек і робота з його популяризації серед різних вікових груп читачів.

     Також слід налагоджувати більш тісні зв’язки з батьками, проводити спільні заходи у бібліотеці та провести локальне дослідження про роль книги і бібліотеки в житті родини

Харківська обласна бібліотека для дітей

2010

«Моя домашня бібліотека»

(авт.-уклад.

В. Лупіцька)

Дослідити роль книги в сімейному читанні

Харківська ОБД

Читачі-учні

1-9 кл., батьки читачів

     Результати дослідження наступні: сімейні бібліотеки збиралися понад 20 років і для більшості є сімейною традицією. Вони є у більшості респондентів, в основі їх – художня та дитяча книга. Найчастіше домашня бібліотека налічує 500-1000 томів, проте сьогодні більшість респондентів поповнює сімейну бібліотеку рідко. Більшість респондентів не вважає за необхідність збільшувати розміри домашньої бібліотеки, а 40% опитуваних планують її зменшити.

Хмельницька обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка

2010

«Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва у бібліотеках області» (авт.-уклад.

А. Захаренко)

Вивчення стану бібліотечного обслуговування дітей та юнацтва, оновлення бібліотечних фондів літератури і періодичних видань для цих категорій читачів

Хмельницька,

Ізяславська, Теофіпольська, Чемеровецька РБД

Користувачі, бібліотекарі, голови сільрад

     Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що бібліотеки є основними інформаційними, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей і юнацтва. Тут створено значний інформаційний ресурс, ведеться культурно-просвітницька робота, діють бібліотечні об’єднання за інтересами. Разом з тим проблемою є оновлення бібліотечних фондів, відсутність належних комфортних умов для читачів і бібліотекарів, особливо в зимовий період, не відповідає сучасним вимогам технологічне оснащення бібліотек. Дослідження сприяло зверненню уваги органів місцевої влади на проблеми бібліотек, зокрема передплату періодичних видань та поповнення книжкового фонду, впровадження комп’ютеризації. З підсумками дослідження ознайомлене Управління культури, туризму і курортів, обласна держадміністрація, обласна рада. У районах розроблені заходи з впровадження результатів досліджень в практику діяльності бібліотек

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім. А.П. Гайдара

2009

«Бібліотека і бібліотекар: погляд професіонала»

(авт.-уклад.

Л. Босюк)

Вивчення думки бібліотекарів щодо визначення ролі бібліотеки для дітей у сучасному інформаційному суспільстві

Кіровоградська ОБД

28 бібліотечних працівників

     Дослідження показало зацікавленість бібліотекарів до свого місця роботи і фахового рівня як спеціалістів. 90% опитуваних свідчать, що їхні обов’язки по відношенню до читачів мають хороший рівень. Виходячи з того, що більша частина респондентів задовольняється літературою фонду ОБД, що є неповним, виявлено обмеження колег щодо інформаційного простору як такого. У зв’язку з цим є необхідність частіше звертатись до літературних оглядів і рекомендацій у професійній пресі та Інтернет-мережі

Тернопільська обласна бібліотека для дітей

2009

«Вивчення професійних потреб бібліотечних спеціалістів дитячих книгозбірень області»

(авт.-уклад.

А. Томків)

Виявити найдієвіші форми навчання бібліотекарів та пріоритети в оновленні їх професійної діяльності

 

17 завідуючих РДБ області

     Нові знання і навички, фахова інформація, одержані бібліотечними спеціалістами під час навчання, які проводили ОБД та НБУ для дітей, дозволять їм почувати себе комфортно у професійному інформаційному полі.

     Важлива постійна самоосвіта, використання професійних періодичних видань, бібліотекознавчої літератури в оновленні бібліотечних знань

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім. А.П. Гайдара

2008

«Мистецтво. Користувач. Бібліотека»

(авт.-уклад.

Н. Расторгуєва)

Вивчення потреб користувачів та можливостей бібліотек у задоволенні попиту на документи з мистецтва

26 районних, міських дитячих бібліотек, Кіровоградська ОУНБ, ОБД,

дитячі відділи Маловисківської та Олександрійської ЦРБ

Читачі-учні

3-9 кл., організатори дитячого читання, бібліотекарі

     Дослідження визначило відсутність літератури в бібліотеках з багатьох видів мистецтва. Фонд документів з мистецтва практично не оновлюється, в основі своїй він складається з літератури, виданої до 90-х років. Сучасне комплектування бібліотеки періодикою з мистецтва не задовольняє різноманітні запити користувачів, 40% бібліотек отримують 1-2 примірники журналів з мистецтва. А відсутність комп’ютерної техніки, електронних джерел не дозволяє більшості бібліотек задовольняти запити користувачів та прилучати до мистецтва

Національна бібліотека України для дітей

2007

«Я читаю сучасну книжку українською мовою»

(авт.-уклад.

О. Петренко)

Вивчення стану поповнення книжкових фондів бібліотек, що обслуговують дітей сучасною дитячою книжкою українською мовою та ступінь її використання читачами-дітьми

Бібліотеки для дітей і сільські бібліотеки-філії ЦБС Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Сумської, Хмельницької, Чернігівської областей та АР Крим

Нові книжкові надходження, бібліотекарі, читачі-уч. 1-4 та 5-9 кл.

     Дослідження підтвердило одну із гіпотез, що видана українською мовою сучасна дитяча книжка знаходить свого читача.

     Результати засвідчили також позитивну тенденцію до збільшення в дитячих і сільських бібліотеках-філіях кількості нових надходжень, левову частку яких становлять книги, видані за Державною програмою, але випуск дитячої літератури українською мовою за Державними програмами необхідно продовжувати і цей процес має бути прозорим і доступним для громадськості

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім.

А. П. Гайдара

2006

«Місце книги у світі захоплень дитини-користувача сільської бібліотеки»

(авт.-уклад.

Н. Расторгуєва)

Виявити, наскільки читаючими є юні жителі сіл області; їх уподобання та інтереси; виявити місце, яке займає книга в світі їх захоплень та структурі вільного часу

429 сільських бібліотек в 19 районах області

Читачі-уч.

5-8 кл.

     Дослідження підтвердило, що книга, читання займають одне з ведучих місць у розширенні знань дівчаток і хлопчиків-користувачів сільських бібліотек та структурі їх вільного часу

Національна бібліотека України для дітей

 

2000

2001

2002

2008

-

2013

Щорічний моніторинг

«Книга року»

(авт.-уклад.

Н. Душенчук)

Визначення кола дитячого читання

Обласні, міські, районні, сільські бібліотеки для дітей усіх регіонів України

Читачі-учні

5-9 кл., бібліотекарі

     Отримано інформацію про реальне коло читання школярів, ступінь їхньої читацької компетентності, рівень знання ними творів української та зарубіжної літератури. Виявлено найбільший попит користувачів бібліотек та визначено кращу дитячу книгу року

 

 

Провідний методист О. Безручко, e-mail - bezruchko_olena@ukr.net

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей