Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Пропустить Навигационные Ссылки.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Д и т я ч а  л і т е р а т у р а:   п р о б л е м и і с ь о г о д е н н я


Надія Безручко,
директор Центральної бібліотеки
ім. Т.Г. Шевченка для дітей м. Києва



Твоя скарбничка українських імен і томів
ХХІ століття

Статус Центральної бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка для дітей м. Києва сьогодні - науково-дослідний, інформаційний та консультативний центр з питань культурного розвитку дітей. Саме тому невід'ємною частиною роботи бібліотеки протягом багатьох років є дослідницька діяльність, з допомогою якої відбувається проектування і прогнозування напрямків роботи. Кожне соціологічне дослідження носить творчий характер, що обумовлено неповторністю, унікальністю кожного користувача та вимагає від бібліотекарів знання різноманітних аспектів психології особистості за віком та педагогіки.

У березні-квітні 2002 року ЦБ ім. Т.Г. Шевченка для дітей м. Києва було здійснено бліц-опитування "Твоя скарбничка українських імен і томів ХХІ століття", метою якого було вивчення сучасного стану читання дітей, попиту на твори української літератури, якості комплектування фондів бібліотек для дітей м. Києва українською літературою, а також питання формування видавництвами репертуару дитячої літератури. Дослідження проводилося на базі ЦБ ім. Т.Г. Шевченка для дітей м. Києва та трьох районних бібліотек для дітей - № 115 Деснянського району, ім. М. Коцюбинського Голосіївського району та "Книжкової світлиці" Святошинського району, що дало можливість отримати реальну картину про знання читачами-дітьми з різних районів міста творів української літератури.

Отримані результати бліц-опитування порівнювались з результатами анкетувань, які були проведені Державною бібліотекою України для дітей, зокрема дослідження "Читацькі інтереси та попит підлітків на українську художню літературу" (1989-1990 рр.)1 та анкетування "Місце української книги в дитячому читанні" (1992 р.)2.

Минуло 10 років з Дня проголошення незалежності України, значно зріс інтерес до культурних надбань нашого народу, до його літератури, активізувалася популяризація української книги в дитячих бібліотеках. Співпрацюючи з видавництвами, Спілкою письменників України, краєзнавчим музеєм, музеєм літератури та іншими закладами, які покликані сприяти розвитку у дітей почуття національної самосвідомості, бібліотекарі застосовують різні форми бібліотечної роботи (літературні вечори, літературні подорожі, конференції, презентації книжкових виставок, прем'єри книг, тощо), намагаючись донести до читачів кращі зразки як класичної так і сучасної української літератури. Збір інформації здійснювали методом анкетування (зразок анкети додається), а відбір респондентів відбувався вибірковим методом. Ці методи є найбільш ефективними. До бліц-опитування було залучено 240 читачів-дітей 10-14-річного віку (60 на кожній з баз). Це пояснюється тим, що діти цієї вікової категорії вже в змозі визначити для себе коло літератури, яка, в їхньому розумінні, є "золотою скарбничкою" українських імен і томів.

Дослідження виявили певну диспропорцію у структурі читацької аудиторії підлітків за статтю. Зокрема, аналіз структури читачів показав, що читачі-дівчатка складають 65%, хлопчики - 31,7% загальної кількості опитаних, а 3,3% опитаних не відповіли на це запитання. Таке співвідношення характерне для всіх баз дослідження, крім РБ ім. М. Коцюбинського для дітей, де співвідношення складає: дівчаток - 45%, хлопчиків - 50%, не відповіли - 5% опитаних. Подібна картина, коли в опитуваннях бере участь значно більше дівчаток ніж хлопчиків, була виявлена і в ході досліджень 1990 і 1993 років, тому таке співвідношення характерне для читачів усіх регіонів держави.

Для бліц-опитування було визначено невеликий перелік запитань, зміст яких відобразив мету даного дослідження, не викликавши великих труднощів у читачів.

Як свідчить аналіз отриманих результатів, відповідаючи на перше запитання " Назви 5 найкращих українських книг, які ти взяв би в ХХІ століття?", опитані перераховували як літературу, що рекомендована за шкільною програмою, так і художню українську літературу, яку вони читали для задоволення особистих читацьких інтересів.

Серед названих творів шкільної програми перші місця посідають: Т.Г.Шевченко "Кобзар", "Поезії" - названо 154 рази; І.Я. Франко "Захар Беркут", "Лис Микита" і "Фарбований лис" та ін. - 63; Леся Українка "Поезії" - 48; І.С.Нечуй-Левицький "Микола Джеря" - 17. Неодноразово згадуються і такі твори, як: "Роксолана" П. Загребельного, "Тигролови" І. Багряного, "Дорогою ціною" М. Коцюбинського, "Енеїда" І. Котляревського, "Воля до життя" О. Довженка, "Щедрий вечір", "Гуси-лебеді летять" М. Стельмаха, "Княжа Україна" О. Олеся, "Сашко" Л. Смілянського, "Таємний посол" та ін. В. Малика, "Собор" О. Гончара, "Звук павутинки" та "Земля світлячків" В. Близнеця, твори О. Іваненко та інші, які діти знають і читають з задоволенням. Все це дає можливість зробити висновок - інтерес до класичної літератури досить високий, а це свідчить і про належний рівень викладання української літератури в школах, і про зацікавленість бібліотекарів роботою з цією літературою, і про інтерес самих дітей. За жанрово-тематичними особливостями читання творів української художньої літератури чільне місце посідають поетичні та прозові. Інтерес до драматургії незначний, і це, очевидно, пов'язано з відсутністю у дітей необхідної естетичної підготовки для її розуміння і сприйняття.

Сучасна дитяча українська література посідає в читанні дітей друге місце. Найчастіше діти називають твори таких відомих українських письменників, як В. Нестайко, Я. Гоян, Б. Чалий, А. Костецький, А. Давидов, Я. Стельмах, П. Загребельний, Д. Білоус, М. Магера та інших. У тому, що респонденти знають цих письменників, люблять їхні твори, є заслуга бібліотечних працівників, які не тільки рекомендують читачам книги, а й презентують нові видання, запрошуючи авторів, а також використовують інші ефективні форми як масової, так і індивідуальної роботи з юними читачами. І про це красномовно свідчать відповіді респондентів. Так, відповідаючи на друге запитання анкети, де вони прочитали названі книги, читачі дали такі відповіді: в ЦБ ім. Т.Г. Шевченка - 86,7%, в бібліотеці ім. М. Коцюбинського - 93,3% (цифра окремо по цій базі), у бібліотеці "Книжкова світлиця" - 100%, у бібліотеці № 115 - 50% опитаних.
Аналіз відповідей показав, що читачі-діти звертаються до інших джерел отримання літератури значно рідше (27,5% всіх опитаних користуються домашньою бібліотекою, 12,9% - шкільною та іншою бібліотеками для дітей, а також підручниками чи книгами друзів).

Цікавими виявилися відповіді на третє запитання анкети: "Уяви собі ситуацію, ніби ти опинився на безлюдному острові. Яка книга, на твою думку, допомогла б тобі там вижити?". 29,6% опитаних назвали відомий зарубіжний твір Д. Дефо "Робінзон Крузо", 6,7% - "Кобзар" та інші твори Т.Г. Шевченка, 6,7% "Тореадори з Васюківки" та інші твори В. Нестайка, 4,2% - "Біблію". Респондентами були названі і українські, і зарубіжні автори, а також такі книги, як "Умілі руки", енциклопедії з біології, географії, довідники з безпеки життєдіяльності, "Уроки виживання", О. Тисовський "Життя в Пласті". Такі відповіді, на наш погляд, є цілком природними, адже саме ці книги вчать дітей, як виживати в екстремальних умовах, як поводити себе на природі, та дають необхідні знання про оточуючий світ.

Як свідчать дані анкет, 69,6% опитаних з часом перечитують улюблені книжки, а 30,4% - ні. Найчастіше діти згадують серед книг, які вони перечитують, такі твори: Т.Г. Шевченко "Кобзар" і "Поезії" - названо 16 разів, В. Нестайко "Тореадори з Васюківки" та інші твори - 28 разів, "Українські народні казки" - 5 разів, Детективи для дітей - 7 разів; інші твори згадувались 1-2 рази.

Відповіді респондентів, свідчать про те що, діти люблять читати, захоплюються цікавими книгами, перечитують їх, і що книга є невід'ємною часткою їхнього життя, вона допомагає їм у навчанні і на дозвіллі. І це - незважаючи на те, що телебачення, відео, комп'ютерні ігри та інші різноманітні захоплення заполонили інформаційний простір. Але, все ж таки, чільне місце щодо надання дітям доступу до інформації, до знань, можливості провести свій вільний час з книгою займає Бібліотека для дітей.

Дуже цікаво діти відповіли на запитання анкети: "Якому літературному герою ти найбільше симпатизуєш і чому?". Вони виявили своє ставлення до літературних героїв української літератури, охарактеризували найкращі, на їх погляд, риси. Зокрема, найчастіше називалися такі літературні герої: Ява і Павлуша ("Тореадори з Васюківки" В. Нестайка) - названо 39 разів; діти люблять їх, бо вони відважні і винахідливі; Максим, Остап, ("Захар Беркут" І.Франка) - 17 разів; читачі симпатизують цим героям і поважають їх за мужність і відвагу; Арсен Звенигора ("Таємний посол" В. Малика) - 14 разів, діти відмітили такі риси літературного героя, як мужність, патріотизм, відданість справі, духовну красу; Остап ("Дорогою ціною" М. Коцюбинського) - 14 ра-зів; дітям запам'ятались такі його риси, як сміливість, чесність, уміння відстояти свою честь і добиватися правди.

Підсумовуючи, можна сказати що, читаючи твори української літератури, діти розуміють їх, переживають разом з героями їхні пригоди чи негаразди. Вони відразу звертають увагу на позитивні риси характеру літературних героїв, їх приваблюють сміливість, винахідливість, духовна краса героїв та їхні гарні вчинки, які юні читачі беруть за приклад. Серед літературних героїв, яким вони симпатизують, слід ще назвати Роксолану ("Роксолана" П. Загребельного), Енея ("Енеїда" І. Котляревського), Мавку ("Лісова пісня" Лесі Українки), Немидору та Миколу Джерю ("Микола Джеря" І. Нечуя-Левицького), Катерину ("Катерина" Т. Шевченка), Кармелюка ("Кармелюк" Марко Вовчок) та інших. Були названі і герої зарубіжної літератури, зокрема Шерлок Холмс ("Пригоди Шерлока Холмса" А. Конан Дойля), Маленький Принц ("Маленький принц" А. Сент Екзюпері), Робін Гуд ("Балада про Робін Гуда"), Геракл та Прометей ("Міфи Давньої Греції"), Дік Сенд ("П'ятнадцятилітній капітан" Ж. Верна) та інші. Враховуючи, що вікова категорія опитаних - 10-14 років, було передбачено, що діти дадуть саме такі відповіді на це запитання, називаючи героїв і української, і світової літератури. Це цілком природно, бо в підлітковому віці, коли характер дитини ще формується, вона гостро сприймає гарне й погане, добре й зле, переосмислює та співставляє вчинки героїв книг і свої власні. Саме в цьому віці дуже важливо бібліотекарям не стояти осторонь читача, а щоб дитина не розгубилася в інформаційному просторі, серед не дуже привабливих "ужастиків" чи "страшилок", потрібно їй вчасно порадити та допомогти.

Приємно відзначити, що у відповідях на запитання "Якому літературному герою ти симпатизуєш і чому?" - діти не назвали жодного разу героїв популярних зараз детективів та "страшилок". Що свідчить про те, що вони, хоча і захоплюються ними, але це лише тимчасова данина моді. Золота скарбниця дитячої літератури, чи то української, чи то світової, продовжує живити, розвивати розум, уяву, гарні риси характеру. Це ми бачимо з результатів опитування і повинні враховувати в подальшій роботі з читачами, з книжковими фондами та видавництвами.

Проаналізувавши результати дослідження, та беручи до уваги, що Указом Президента 2003 рік оголошено Роком культури в Україні, можна зробити такі висновки.

· Робота з популяризації кращих зразків української літератури, літератури про історію, культуру українського народу потребує нововведень та змін, але при цьому не слід забувати і про традиційні форми роботи.

· Важливим є питання надання користувачам повної оперативної інформації про нові надходження творів української дитячої літератури за допомогою електронних баз даних, інформаційних листів "інформуємо, радимо", експрес-інформування, обслуговування абонентів індивідуальною інформацією. При цьому широко організовувати та проводити літературні вечори, вікторини, конкурси, презентації книг і перегляди їх для читачів різних вікових категорій, а також різноманітні книжкові виставки, зокрема "Дивосвіт скарбів книжкових" тощо.

· Налагодження творчих контактів та тісна співпраця з редакціями дитячих періодичних видань, видавництвами, загальноосвітніми та дозвіллєвими закладами будуть корисними для бібліотекарів у справі популяризації української літератури серед читачів-дітей. Для цього насамперед необхідно визначити коло кращих сучасних, класичних творів для дітей та літератури для сімейного читання; звернутися до видавництв дитячої літератури з пропозицією щодо збільшення тиражу творів української літератури для дітей, які користуються попитом, творів нових, молодих авторів, творів пізнавального, фантастичного жанру, яких гостро не вистачає у репертуарі української книговидавничої продукції для дітей.

Бібліотекарі робили і надалі робитимуть усе можливе, щоб українська книга знайшла вдячного юного читача. Важливим чинником у вирішенні проблеми формування фондів дитячих книгозбірень повинна стати постійна увага до неї з боку влади. Це і буде вагомим внеском у справу формування моральності та утвердження здорового способу життя, про що і йдеться в Указі Президента України № 258 від 15.03.2002 р. "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя".

1. Див.: Бюлетень соціологічної служби. Вип. 1. Читач і українська художня книга. Підсумки комплексного соціологі-чного дослідження. - К., 1990. - 32 с.
Читацькі інтереси та попит на українську художню літературу в бібліотеках республіки: / Основні підсумки республі-канського соціологічного дослідження проведеного Держав-ною республіканською бібліотекою для дітей ім. Ленінського комсомолу в 1989-1990 рр. / - К., 1990. - 18 с.
Українська художня книга в читанні учнів 5-9 класів / Ін-формаційно-аналітичний огляд результатів республіканського дослідження "Читацькі інтереси та попит підлітків на українську художню літературу": Методичні поради. - К., 1991. - 41 с.
2.Див.: Бюлетень соціологічної служби. Вип. 7. Місце української книги в дитячому читанні. 1992 р. - К., 1993. - 12 с.



Анкета читача
"Твоя скарбничка українських імен і томів ХХІ століття"


1. Назви 5 найкращих українських книг, які ти взяв би в ХХІ століття __________________________________________________________ __________________________________________________________
2. Названі тобою книги ти прочитав /потрібне підкреслити/:
а) у Центральній бібліотеці ім. Т.Г.Шевченка для дітей м. Києва; __________________________________________________________
б) в домашній бібліотеці; в) інше (напиши)______________________ __________________________________________________________
3. Уяви собі ситуацію, ніби ти опинився на безлюдному острові. Яка книга, на твою думку, допомогла б тобі там вижити? ____________________________________________________
4. Чи перечитуєш ти з часом найулюбленіші книжки?_______________________
Які?________________________________________________ ____________________________________________________
5. Якому літературному герою ти найбільш симпатизуєш? ___________________________________________________________ Чому?_______________________________________________ ____________________________________________________
6. Вкажи свій вік______________________________________ стать________________________________________________ номер школи_________________________________________
 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 02.07.2025
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей