Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Валентина Черноус,
директор Хмельницької обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка

Діти, книга, читання: погляд на проблему

Книга як найцінніший людський витвір, пройшовши всі процеси розвитку цивілізації, і на сучасному етапі залишається незамінною. Саме книга і читання, як процес, позитивно впливають на формування особистості, незважаючи на розвиток інформаційних технологій, збільшення форм масової інформації. Діти, книга, читання - проблемне питання, яке вирішували дитячі бібліотеки у 30-х, 50-х, 90-х роках ХХ століття, і яке залишилось у ХХІ столітті - змінилися лише уподобання, літературні смаки, улюблені книги та їх автори. Ми, бібліотекарі, прагнемо щоб із тисячі тисяч книг поза увагою дитини не залишалися прекрасні класичні твори. Тому в бібліотеці все, починаючи з інтер'єру, манери спілкування з користувачами і закінчуючи великими масовими заходами та спільними програмами, розраховано на головну особу - читача. Кожна дрібниця інтер'єру, нестандартні підходи до популяризації книги: книжкові виставки-панорами, фестивалі книги, поштові диліжанси, виставки-подорожі, озвучені виставки, виставки-роздуми, виставки-вікторини спонукають дітей вибрати ту чи іншу книгу, формують їхні естетичні та літературні смаки. За такими принципами працюють у Хмельницькій обласній бібліотеці для дітей ім. Т.Г. Шевченка, саме так намагаються вирішувати проблему - діти, книга, читання.
Психолого-педагогічний та диференційований підхід до роботи з читачами, до вибору книги дає можливість відповідно до індивідуальності кожної дитини формувати її літературні смаки і впливати на вибір. Стимулювати читання, розвивати творчі здібності дітей молодшого шкільного віку допомагають казко-тренінги, прем'єри книг, зустрічі з "екоколобком", "правознавчиком" та багато інших форм. А задовольнити особисті потреби та свою допитливість користувачі можуть у клубах "Подорож у казку", "Сходинки в прекрасне", школі "Так-не-так" та читацькому об'єднанні "Соняшник". Є також у бібліотеці кімната казок, в якій сучасна казка - електронна, кібернетична. Тут живуть "Кіт у чоботях", механічний Колобок, робот Кібер, який вміє говорити і ходити, міні-ЕОМ "Електронік", космічний комплекс, чарівна лампа Алладіна, голова професора Доуеля та багато інших моделей, виготовлених читачами бібліотеки.
Всезростаючі динамічні запити користувачів-старшокласників свідчать про особливості віку, епохи, соціокультурного середовища. Тому створення комфортного інформаційного середовища та релевантного задоволення інформаційних потреб цієї вікової категорії можливе тільки через прогнозування, спостереження та вивчення їхніх уподобань та смаків. Інформаційні технології допомагають нам в удосконаленні процесу пошуку інформації. На WEb-сайті бібліотеки представлено електронний каталог на всі види документів, електронний каталог періодичних видань, електронний покажчик "За знаннями в електронний світ", а також необхідну інформацію про діяльність бібліотеки.
Допомагають розкривати особистість читача у бібліотеці та саму бібліотеку для нього такі цікаві і різноманітні заходи, як: літературні дуелі, бібліопрем'єри, бенефіси читача, презентації, музичні транзити, зустрічі з талановитими родинами, творчі акції, конкурс юних дарувань "Кобзарики", етнографічно-краєзнавча експедиція "Мій рідний край, моя земля". Служба інформаційної культури користувачів (дні періодики, дні нової книги, "розкопки за столом", "мозкові атаки" тощо), служба інформаційної підтримки освіти (дайджести, дні шкільних предметів, залікові тижні, підготовка наукових робіт), довідково-інформаційний центр "Дитинство" (права дитини, модні професії мого міста, бізнес-початківцю) стимулюють читацький розвиток дитини та піднімають на ще вищий рівень його інформаційну культуру. Сприяють розширенню читацьких інтересів і видання бібліотеки: кола читання "Найкращі книги - любій малечі" (для дошкільників і учнів 1-4 класів), "Країна Мудрагелія" (для учнів 2-4 класів), "Книжковий дивосвіт" (для учнів 5-6 класів), "Золоті джерела" (для учнів 7-9 класів), рекомендаційні списки, закладки тощо.
Як на наш погляд, проблема читання - це проблема і сім'ї, і школи, і бібліотеки. Тому Служба інформаційного комфорту сім'ї разом з наданням інформації з питань педагогіки та психології надає практичні поради психолога, консалтингову допомогу з питань дитячого читання, організовуючи "Дні відкритих дверей", "Дні сімейного спілкування", "Дні іменинника". Не секрет, що багатьох батьків хвилює небажання дітей читати, але все ж таки діти читають, хоча кожен по-своєму. Соціологічні дослідження показують, що майже 87% читацьких запитів пов'язані з діловим читанням, шкільною програмою і, на жаль, все зменшується процент читання "для душі". Тому такі форми як презентації книг дають можливість підвищити інтерес дитини до книги, а твори подільських письменників М. Магери, Н. Шмурикової, О. Савчук, В. Горбатюка, Г. Храпача, П. Карася, Б. Грищука та інших допомагають ще й розвивати їхній інтерес до читання. Книга "Березневі райдуги", видана бібліотекою за підтримки голови обласної організації НСПУ, відомого письменника М. Федунця, і яка вміщує твори юних поетів-початківців, стимулює творчість юних читачів.
Особливої уваги заслуговує щорічний Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги. Юним читачам Хмельниччини надовго запам'ятається тиждень-2005, адже саме на базі обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка цього року проходило його урочисте відкриття. Гостями свята були знані письменники та видавці, редактори, відомі люди України, з якими діти мали можливість поспілкуватися.
І все ж таки, навіть враховуючи різноманітність форм і методів, якими оперують бібліотеки, сам процес читання залишається проблемою. Тут, звичайно, дуже багато залежить від якості дитячої книги, і того, який заряд вона несе, а далі - вже справа професіоналів. Як показують соціологічні дослідження, читачі бажають бачити бібліотекаря людиною ерудованою, обізнаною, з почуттям гумору, готовою до спілкування, а ще, безумовно, це повинен бути майстер своєї справи, актор, педагог, який налаштовував би юних користувачів бібліотеки на плідну співпрацю з книгою, створював атмосферу гармонійного сприйняття ними книги, ауру доброзичливості та взаєморозуміння.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 7/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей