Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Рівненська область

Лариса Лісова,
директор Рівненської ОДБ

Бібліотека і книга в процесі духовного становлення громадянина

Василь Симоненко писав: «Я в світ прийшов не лише пити й їсти...». Дійсно, морально-духовні цінності кожної особистості є її найбільшим надбанням. Пам’ятаючи, що серед засобів морального виховання слідом за соціальною діяльністю батьків і побуту сім’ї йдуть книги, газети та журнали дитячі бібліотеки посідають чільне місце в системі популяризації загальнолюдських і національних морально-духовних цінностей серед школярів. Тлумачний словник Д. Ушакова подає застаріле значення поняття «духовність» як відчуженість від ніцих, брутально чуттєвих інтересів, прагнення до внутрішнього вдосконалення, висоти духа. Релігієзнавчий словник 1996 року видання за редакцією професорів А. Колодного і Б. Лобовика трактує: «Духовність — якісна характеристика свідомості людини і не лише свідомості. До духовності можна віднести дії людини, її вчинки, життя. Це атрибут людини як суб’єкту на противагу бездуховності». У контексті нинішнього дуже непростого і, навіть, жорстокого часу, який вимагає від людини знань, дієвості, сили волі, наполегливості, цілеспрямованості, водночас нівелюючи і обезцінюючи поняття «честь», «гідність», «совість», «добро» працівникам нашої книгозбірні імпонує визначення духовності як прагнення до внутрішнього вдосконалення. Тому в своїй діяльності акцентуємо увагу, насамперед, на таких аспектах: глибока повага до дитини як повноцінного громадянина; усвідомлення того, що морально-духовні цінності — найбільше надбання і сенс повноцінного життя людини; формування у кожного маленького читача відчуття відповідальності не лише перед собою, але й перед іншими людьми, перед людською спільнотою.

Насправді, майбутній Україні потрібні духовно багаті особистості, які знають і поважають свою історію, мову, прадавні звичаї. Приємно усвідомлювати, що за допомогою різноманітних форм і методів роботи дитячі бібліотекарі можуть активно впливати на духовний розвиток своїх користувачів. Великого значення в цій діяльності ми надаємо цілеспрямованості, єдності та узгодженості дій з усіма соціальними інституціями, які мають вплив на особистість: дошкільними та загальноосвітніми навчально-виховними закладами, засобами масової інформації, мистецькими організаціями тощо. Морально-духовне виховання в умовах нашої бібліотеки передбачає заходи з різноманітних напрямів: виховання моральної свідомості та громадянської відповідальності; виховання національної гідності; патріотичне та інтернаціональне виховання; виховання дисциплінованості; статеве виховання; екологічне виховання; правове виховання.

Розуміючи актуальність виховання патріотів Батьківщини, Рівненська обласна бібліотека для дітей поставила собі за мету визначити стан справ з цієї проблеми серед читачів середнього та старшого шкільного віку. Було проведено соціологічне дослідження «Патріотичне виховання читачів» (2005 р.), під час якого методом анкетування опитано 100 респондентів — учнів 5-9 класів.

Аналіз анкет показав, що майже всі респонденти правильно розуміють поняття патріотизм, але 16% не вважають себе патріотами України. Лише 20% з опитаних читають українську художню літературу патріотичного характеру, більшість — звертаються до підручників і хрестоматій. Проте 76% користувачів вважають, що літератури цієї тематики в бібліотеці достатньо. 86% дітей відмітили, що із задоволенням дивляться по телебаченню українські фільми історичної та патріотичної тематики і написали конкретні назви. У сім’ях роботу з патріотичного виховання найчастіше проводять дідусі і бабусі. На жаль, більшість опитаних, особливо учні 8–9 класів, не змогли пригадати жодного масового заходу патріотичної тематики в бібліотеці, на якому вони були присутні. Це свідчить про невиразність подібних заходів, недостатню глибину їхнього впливу на свідомість дитини, та, можливо, недостатню кількість і якість підготовки.

Результати опитування спонукали нашу книгозбірню переглянути і вдосконалити систему заходів з національно-патріотичного виховання юних читачів. Так, у травні 2006 року було проведено дводенний обласний семінар заступників директорів ЦСПШБ з питань обслуговування дітей на тему «Бібліотека і книга в процесі духовного становлення громадянина» на базі міської бібліотеки для дітей м. Острог. Програма семінару включала: виступи секретаря Острозької міської ради М. Добровольського «Бібліотека в соціокультурній інфраструктурі міста», зав. міським відділом культури м. Острога З. Систолюк «Сучасні аспекти бібліотечного обслуговування міського населення», голови Рівненської обласної організації Національної спілки письменників України Л. Рибенко «Тема національного відродження та активної громадської позиції в сучасній українській літературі»; директора Рівненської ОДБ Л. Лісової «Актуальність проблеми морально-духовного становлення особистості», заст. директора з питань бібліотечного обслуговування дітей Острозької районної ЦСПШБ «Традиції національно-патріотичного та духовного виховання дітей в публічно-шкільних бібліотеках Острожчини»; ознайомлення з результатами експедицій «Острог — колиска духовності українського народу» музеїв Острозького історико-культурного заповідника; огляд книг з серії «Реабілітовані історією», який провів письменник, директор видавництва «Азалія» Є. Шморгун; інформаційний дайджест «Виховуємо патріотів з дитинства»; методичні рекомендації «Книга книг та духовно-моральне виховання юного читача».

Присутні також мали змогу ознайомитись з книжково-ілюстративною виставкою «Відчуй, що це земля твоя!», що включала розділи: «Мого народу гілочка тернова», «Що зберегли ми, що надбали, щоб дітям в спадок передать?», «Погорина — рідний край», «Тут все гарно і все моє», «З таким минулим можна і в майбутнє!». На дискусійній трибуні обговорювалися питання: вирішальна роль сім’ї, школи, позашкільних закладів у закладенні основ моральних чеснот особистості; шляхи і засоби морального виховання; дисциплінованість і організованість людини — ознаки моральної вихованості й загальної культури; місце патріотичного й інтернаціонального виховання в системі морально-духовного виховання; дитина — повноцінний громадянин.

Багато морально-духовних тем обговорювалося на засіданнях клубу «Школа шляхетності», який діє у відділі обслуговування дітей середнього та старшого шкільного віку Рівненської ОДБ. Наприклад, «Про чесність і обман», «Краса спілкування», «Я до ніг прихилив би вам небо» (до Дня людей похилого віку), «Немає уз, святіших за товаришування».

Історична пам’ять рідного краю часів Xiii-XVi століття, зафіксована в рядках поем-бувальщин рівненського поета М. Степанюка «Грабівський вал» та «Свята Ганна», дуже зацікавила наших читачів під час презентацій цих видань у бібліотеці. Вважаючи, що книгою поем «Поліські легенди» автор значно допоміг нашій книгозбірні в питанні виховання національної гідності та патріотизму юних користувачів, колектив бібліотеки у 2006 році висунув кандидатуру М. Степанюка на здобуття премії Кабінету Міністрів України ім. Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва.

Бібліотекарі РОБД дбають про духовний світ дітей з особливими потребами. Саме тому у нас налагоджено тісні контакти і співпраця з Рівненським навчально-реабілітаційним центром «Особлива дитина», літературно-мистецьким клубом «Крок», який діє при Рівненському міському територіальному центрі медико-соціального обслуговування та реабілітації інвалідів з порушенням опорно-рухового апарату. З 2006 року ми долучилися до видання Рівненської ОНБ «iнва.net» (щоквартальний інформаційний бюлетень для людей з особливими потребами), готуючи матеріали сторінки для дітей за рубриками «Забава», «Прочитай і вивчи», «Цікавинки», «Дитяча творчість».

Ми вважаємо за свій обов’язок за допомогою різноманітних форм і методів донести до свідомості дітей ряд морально-духовних доброчинностей, які є аксіоматичними засадами цивілізації: не вбивай нічого живого; не кради; не зраджуй: ти завжди відповідальний за тих, кого наблизив до себе; уникай неправди, не свідчи на когось брехливо; люби і шануй батьків своїх; прагни сумлінно працювати; будь милосердним, з повагою стався до інших, намагайся допомогти їм; бережливо стався до навколишнього природного світу; бережися шкідливих звичок; стався до інших так, як хотів би, аби ставилися до тебе.

Актуальним залишається і донині один із основних програмних пунктів Женевської декларації прав дитини (1924 р.): «Дитині повинні надаватися всі засоби, потрібні для її нормального матеріального і духовного розвитку».

Безумовно, що інформаційна і культурно-освітня діяльність дитячих бібліотек відіграє в наш час значну роль у тому, щоб наші читачі були справжніми дочками і синами, а не пасинками своєї держави, свого народу. Від нас з вами теж залежить, які будуть очі наших дітей — щасливі, розумні, пасивні чи байдужі. А «найогидніші очі — порожні ...»

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей