Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Тернопільська область

Надія Новіцька,
директор Тернопільської ОДБ

Сучасні інформаційні технології на допомогу організації дозвілля дітей

Різке збільшення інформаційного потоку, потреба швидкого збирання, реєстрації, опрацювання та передачі інформації стимулюють пошук необхідних для реалізації цієї мети форм, методів, засобів і технологій навчання. Саме до таких належать активні методи навчання, зокрема, метод проектів, спрямований на розвиток у дітей творчих здібностей, який є певною реалізацією методу пошуку.

За результатами досліджень різних міжнародних організацій і фондів учні пострадянських держав відрізняються від своїх зарубіжних однолітків великим обсягом знань і, водночас, неспроможністю застосувати їх у реальному житті. Використання методу проектів дає змогу навчити дітей самостійно здобувати нові знання. Сьогодні застосування такого методу в роботі бібліотек є прогресивним, а навчання дітей проектуванню є актуальним і надзвичайно захоплюючим, адже він поєднує в собі такі ідеї: знання, які діти додатково отримують під час роботи над проектами, слугуватимуть пристосуванню дитини до оточення і матимуть практичне спрямування (зокрема, отримання грантів за кращі проекти); навчання проектним технологіям допоможе розв’язанню практичних проблем, які відповідають можливостям, рівню підготовки та інтересам дитини; робота над проектами сприятиме поєднанню розумової та фізичної праці, що має розвиваючу та суспільну цінність. Більшість заходів, які сьогодні проводять бібліотеки, підпорядковані виконанню плану і проходять за звичайною схемою, що не завжди сприяє розвитку творчості, особистої ініціативи, вільної самостійної думки. Отже, на нашу думку, набуті дітьми знання в процесі створення та реалізації проекту мають не тільки особливе значення, а й пов’язуються з отриманим задоволенням, що, в свою чергу, стає поштовхом до нового пошуку. А це — нові асоціації, нові цілі, нові проекти.

Тернопільська ОДБ підходить до навчання дітей методу проектної діяльності диференційовано, враховуючи вік, рівень освіти та знань, і тому навчальні групи формуються відповідно. Так, для учнів молодших класів пропонуються міні-проекти, розраховані на 1-2 заняття. Проекти «Моя сім’я», «Моя улюблена казка», «Мої друзі» спрямовані на розвиток їхніх творчих здібностей і дають змогу вивчати основні прийоми роботи у цікавій ігровій формі. Особливо радує дітей те, що свої проекти вони можуть показати друзям та батькам. Цікаві роботи, створені учнями 3 класу гімназії ім. І.Франка, були присвячені темам «Якою я бачу свою школу», «Навіщо потрібен комп’ютер». Звичайно, теми добираються разом із організаторами дитячого читання, але ми намагаємося, щоб діти висловлювали власні ідеї. Учні старших класів проекти-презентації готують, враховуючи можливості графічного і музичного редакторів. Одним з найцікавіших проектів для учнів 5 класу є створення мультфільму за сюжетом відомої казки. Робота над цим проектом проходить за таким планом: І етап. Вибір теми. Діти можуть запропонувати свою або вибрати одну з готових тем. ІІ етап. Створення ескізу. Розподіл героїв і дій мультфільму за кадрами. ІІІ етап. Деталізація кожного кадру, підготовка декорацій і музичного супроводу. ІV етап. Реалізація проекту.

Старшокласникам, обізнаним з офісними інформаційними технологіями, які вони вивчають на уроках інформатики у школах, пропонується конкурс на кращий проект на теми: «Я створюю свою фірму», «База даних шкільної бібліотеки». Також оголошуються конкурси на створення індивідуального проекту освітнього сайту. Звичайно, ця робота потребує багато часу. У кінці заняття в Інтернет-центрі бібліотеки кожен учень представляє і захищає свою роботу перед журі, до складу якого входять учителі інформатики, координатори проектів і адміністрація бібліотеки. Кращі роботи завжди отримують грошові винагороди. Окрім роботи над проектами в бібліотеці проводиться робота з обдарованими та ініціативними учнями, результатом якої є їхня участь у різних конкурсах і міжнародних проектах.

Звичайно, використання методу проектів під час навчання дітей в Інтернет-центрі виявило ряд проблем і труднощів. Це: проблема самостійної думки і визначення завдань свого проекту; пошук реальних шляхів для їх розв’язання; аналіз отриманих результатів та об’єктивна оцінка своєї діяльності; коректування шляху виконання проекту. Усунення цих труднощів, допомога учням у самостійному їх подоланні — спільна мета учителів і бібліотекарів як координаторів проектів. Використання методу проектів у роботі з дітьми — це можливість співробітництва і продуктивного спілкування учнів, які самостійно вчаться виділяти головне, ставити мету, планувати діяльність, розподіляти функції, критично оцінювати свою роботу, досягати результатів та обґрунтовано захищати власну точку зору.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей