Сучасні інформаційні технології на допомогу організації дозвілля дітей
Різке збільшення інформаційного потоку, потреба швидкого збирання, реєстрації, опрацювання та передачі інформації стимулюють пошук необхідних для реалізації цієї мети форм, методів, засобів і технологій навчання. Саме до таких належать активні методи навчання, зокрема, метод проектів, спрямований на розвиток у дітей творчих здібностей, який є певною реалізацією методу пошуку.
За результатами досліджень різних міжнародних організацій і фондів учні пострадянських держав відрізняються від своїх зарубіжних однолітків великим обсягом знань і, водночас, неспроможністю застосувати їх у реальному житті. Використання методу проектів дає змогу навчити дітей самостійно здобувати нові знання. Сьогодні застосування такого методу в роботі бібліотек є прогресивним, а навчання дітей проектуванню є актуальним і надзвичайно захоплюючим, адже він поєднує в собі такі ідеї: знання, які діти додатково отримують під час роботи над проектами, слугуватимуть пристосуванню дитини до оточення і матимуть практичне спрямування (зокрема, отримання грантів за кращі проекти); навчання проектним технологіям допоможе розв’язанню практичних проблем, які відповідають можливостям, рівню підготовки та інтересам дитини; робота над проектами сприятиме поєднанню розумової та фізичної праці, що має розвиваючу та суспільну цінність. Більшість заходів, які сьогодні проводять бібліотеки, підпорядковані виконанню плану і проходять за звичайною схемою, що не завжди сприяє розвитку творчості, особистої ініціативи, вільної самостійної думки. Отже, на нашу думку, набуті дітьми знання в процесі створення та реалізації проекту мають не тільки особливе значення, а й пов’язуються з отриманим задоволенням, що, в свою чергу, стає поштовхом до нового пошуку. А це — нові асоціації, нові цілі, нові проекти.
Тернопільська ОДБ підходить до навчання дітей методу проектної діяльності диференційовано, враховуючи вік, рівень освіти та знань, і тому навчальні групи формуються відповідно. Так, для учнів молодших класів пропонуються міні-проекти, розраховані на 1-2 заняття. Проекти «Моя сім’я», «Моя улюблена казка», «Мої друзі» спрямовані на розвиток їхніх творчих здібностей і дають змогу вивчати основні прийоми роботи у цікавій ігровій формі. Особливо радує дітей те, що свої проекти вони можуть показати друзям та батькам. Цікаві роботи, створені учнями 3 класу гімназії ім. І.Франка, були присвячені темам «Якою я бачу свою школу», «Навіщо потрібен комп’ютер». Звичайно, теми добираються разом із організаторами дитячого читання, але ми намагаємося, щоб діти висловлювали власні ідеї. Учні старших класів проекти-презентації готують, враховуючи можливості графічного і музичного редакторів. Одним з найцікавіших проектів для учнів 5 класу є створення мультфільму за сюжетом відомої казки. Робота над цим проектом проходить за таким планом: І етап. Вибір теми. Діти можуть запропонувати свою або вибрати одну з готових тем. ІІ етап. Створення ескізу. Розподіл героїв і дій мультфільму за кадрами. ІІІ етап. Деталізація кожного кадру, підготовка декорацій і музичного супроводу. ІV етап. Реалізація проекту.
Старшокласникам, обізнаним з офісними інформаційними технологіями, які вони вивчають на уроках інформатики у школах, пропонується конкурс на кращий проект на теми: «Я створюю свою фірму», «База даних шкільної бібліотеки». Також оголошуються конкурси на створення індивідуального проекту освітнього сайту. Звичайно, ця робота потребує багато часу. У кінці заняття в Інтернет-центрі бібліотеки кожен учень представляє і захищає свою роботу перед журі, до складу якого входять учителі інформатики, координатори проектів і адміністрація бібліотеки. Кращі роботи завжди отримують грошові винагороди. Окрім роботи над проектами в бібліотеці проводиться робота з обдарованими та ініціативними учнями, результатом якої є їхня участь у різних конкурсах і міжнародних проектах.
Звичайно, використання методу проектів під час навчання дітей в Інтернет-центрі виявило ряд проблем і труднощів. Це: проблема самостійної думки і визначення завдань свого проекту; пошук реальних шляхів для їх розв’язання; аналіз отриманих результатів та об’єктивна оцінка своєї діяльності; коректування шляху виконання проекту. Усунення цих труднощів, допомога учням у самостійному їх подоланні — спільна мета учителів і бібліотекарів як координаторів проектів. Використання методу проектів у роботі з дітьми — це можливість співробітництва і продуктивного спілкування учнів, які самостійно вчаться виділяти головне, ставити мету, планувати діяльність, розподіляти функції, критично оцінювати свою роботу, досягати результатів та обґрунтовано захищати власну точку зору.