Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Б і б л і о т е к а:  в ч о р а,  с ь о г о д н і,  з а в т р а


Анастасія Кобзаренко,
директор ДБУ для дітей

Дитяча бібліотека в сучасному суспільстві:
традиційні цінності, нові тенденції


В нашій державі, де надто складне політичне і економічне становище, робота бібліотек також складна і в той же час необхідна і цікава. Кардинальні зміни, що відбуваються в нашому суспільстві в останні роки, вимагають якісно нового розуміння ролі дитячої бібліотеки та організації її діяльності. Однією з найголовніших функцій дитячої бібліотеки у сучасному світі є забезпечення вільного доступу дітей і підлітків до інформації. Це право закріплено Конвенцією про права дитини, яку Україна ратифікувала 1989 року: "Дитина має право вільно висловлювати свою думку; це право включає свободу шукати, одержувати і передавати інформацію та ідеї усякого роду, незалежно від кордонів, в усній, письмовій чи друкованій формі, у формі творів мистецтва або за допомогою інших засобів на вибір дитини". (Частина 1. Ст. 13).

Водночас, за тотальної інформатизації суспільства, прикро і боляче говорити про основу основ кожної бібліотеки, те, без чого вона не може функціонувати - її інформаційні ресурси. Стан формування фондів завжди бажав бути кращим, але саме сьогодні, як ніколи, поповнення фондів дитячих бібліотек є надзвичайно проблематичним. Тому наша бібліотека постійно вишуковує можливості і виконує функцію своєрідного безплатного колектора дитячих бібліотек, направляючи їм літературу, отриману безкоштовно від видавництв країни, з якими налагоджено тісні і дієві творчі контакти.

Кардинально змінюється і роль інформаційно-бібліографічної діяльності дитячих бібліотек, в яку вносяться нові елементи, зокрема такі, як: створення тек-накопичувачів, виконання попереджувальних довідок актуальної тематики, що стосуються краєзнавства, окремих тем шкільних предметів, важливих дат і подій тощо.

Кожна область має свої цікавинки, але часто вони повторюються в роботі інших областей, тому я для прикладу наведу лише окремі з них. Так, у Дніпропетровській і Запорізькій областях дитячі бібліотеки вводять в інформаційну роботу ігрові елементи: бібліографічні ігри-конкурси, ігри-подорожі; у Миколаївській області бібліотеки складають для молодших школярів рекомендаційні списки у вигляді книжок-іграшок з інформацією не тільки про книги, а і з запитаннями, над якими треба подумати, із картинками-загадками тощо.

Важливим аспектом роботи дитячих бібліотек, як і завжди, залишається формування інформаційної культури юних читачів. В цій роботі бібліотекарі використовують активні ігрові форми, ділові, ситуаційні ігри, конкурси, турніри ерудитів, бібліомарафони. Кіровоградська, Миколаївська, Черкаська ОДБ для молодших школярів бібліотечні уроки проводять у вигляді лялькових вистав. Працівники Донецької ОДБ з метою виховання інформаційної культури, оволодіння методикою пошуку знайомлять дітей з різними формами бібліографічного пошуку.

Реорганізація системи освіти України спонукає бібліотечних працівників оперативно вивчати зміни в шкільних програмах і більш конкретно співпрацювати з вчителями. Бібліотеки організовують для них дні, тижні предметника, використовуючи видання нашої бібліотеки "Сходинки до знань", та включають ті книги, що є у їх фондах.

Для інформування школярів і батьків про альтернативні заклади навчання рядом бібліотек, це в основному у великих містах, створено електронні бази даних нових типів навчальних закладів та центрів дозвілля. Є такі бази даних у нашій бібліотеці, у Миколаївській, Севастопольській центральних міських бібліотеках і Львівській ОДБ.

Коли ми ведемо мову про інформатизацію суспільства і місце дитячої бібліотеки у цьому вкрай важливому процесі, розуміючи, що сьогодні переважній більшості бібліотек електронні технології ще не доступні, ми говоримо про загальну тенденцію перетворення бібліотеки в розвинутий інформаційний центр - з наданням користувачам не лише суто бібліографічної інформації.

Корінні зміни в системі національної освіти значно посилили освітню функцію бібліотеки для дітей. У школярів та вчителів користуються заслуженою популярністю комплекси заходів на допомогу навчальному процесу, засвоєнню основ навчальних програм, розвитку світогляду учнів, формуванню у них практичних навичок самостійної роботи з книгою. Виходячи з цього, у бібліотеках активно діють створені Малі академії, школи з різних галузей знань, лекторії: школа економічних знань "Своя справа" (центральна міська бібліотека м. Києва), сервіс-бюро "Як стати діловою людиною" (Хмельницька ОДБ), Мала академія народознавства (Запорізька ОДБ). Дискусійні години "Тему замовив читач" (Донецька ОДБ) вчать дітей, як краще виконати і засвоїти задану вчителем тему, як чітко її сформулювати, як вести пошук інформації з книг, періодики і правильно її використовувати. Разом з тим, на мою думку, не варто надмірно захоплюватись навчальним процесом дітей-учнів і стовідсотково перебирати на себе функції школи, яка сьогодні і так все більше займається навчанням і менше - вихованням. Нашим дітям катастрофічно не вистачає спілкування. Тому дитячим бібліотекам слід стати центрами спілкування, активно залучати дітей до участі в проведенні дозвілля, сприяти творчому розвитку особистості.

При бібліотеках діють лялькові та драматичні театри. І це добре. Новий етап переживають нині клуби, гуртки, інші читацькі об'єднання за інтересами: вони розвиваються в формі малогрупового або камерного спілкування ровесників, близьких у своїх захопленнях та культурних потребах, і ми це підтримуємо.
Читачі Донецької обласної бібліотеки для дітей залюбки відвідують клуб "Пегасик", який очолює поетеса, бібліотекар Н.Хаткіна. Нещодавно його учасники стали переможцями обласного конкурсу дитячої літературної творчості, посівши перше і друге місця. Радує дітвору Миколаївська обласна бібліотека. Тут працюють літературний та ляльковий театри. Пошук і підтримку юних талантів області постійно здійснює Дніпропетровська обласна бібліотека для дітей. За спонсорської підтримки управління в справах неповнолітніх, управління культури обласної державної адміністрації та благодійного фонду "Благовест" бібліотека випустила збірку "Ластів'ята", до якої увійшли твори юних авторів-початківців Дніпропетровщини, які є читачами дитячих бібліотек області.

Враховуючи поглиблення соціального розшарування суспільства, ми визнаємо і стверджуємо, що сьогодні дитяча бібліотека - це саме те місце, куди може прийти будь-яка дитина, незалежно від своїх матеріальних можливостей і соціального стану. Дитячі бібліотеки на сьогодні не байдужі до всього, що стосується дитячого населення, тобто наших читачів. А якщо ж діти не читають в бібліотеці, то слід докласти все своє уміння і хист, щоб зацікавити дітей книгою. А коли вже діти в бібліотеці, то важливим завданням для нас з вами є турбота про здоровий спосіб життя наших читачів.

Спільно з органами освіти, охорони здоров'я та правопорядку бібліотеки мають активно вести роботу по вихованню у підлітків моральних устоїв, розуміння законів держави, знання своїх прав і обов'язків у суспільстві. Ми мусимо широко пропагувати літературу про здоровий спосіб життя, щоб попередити шкідливі звички, залучати дітей до загальноєвропейської акції "Покоління - без наркотиків".
З читачами молодшого шкільного віку бажано повсюдно проводити літературно-тематичні бесіди, години, ранки, ігри-подорожі "Твої друзі Чистота і Охайність", "Пригоди в країні Здоров'я", "Бережи здоров'я змолоду" і їм подібні.

А от з читачами-учнями старших класів, попередньо запропонувавши їм підготувати питання, які особливо хвилюють і викликають у них прихований інтерес, цікавими і корисними будуть тематичні зустрічі, бесіди, диспути, діалоги відвертості. Ці заходи бажано проводити спільно з медиками, психологами, педагогами. Наприклад, Центральна бібліотека для дітей м. Севастополя спільно з міським центром "Здоров'я" та Центром соціальних служб для молоді практикує проведення днів боротьби зі СНІДом "Життя прекрасне, не загуби його". Бібліотекарі готують книжково-ілюстративні виставки, бесіди-діалоги "Голка, начинена смертю", зустрічі з юристами, лікарями-наркологами, працівниками правоохоронних органів. Тобто, ведеться цілеспрямована, комплексна робота.

Звертаю вашу увагу на таку складну категорію читачів, як діти-інваліди. Хочу наголосити - роботу з такою категорією читачів не слід проводити самостійно, а обов'язково координувати з соціальними службами, центрами реабілітації інвалідів, центрами здоров'я, школами-інтернатами. Такий досвід роботи вже є у Черкащан.
Давайте не обходити і дітей, які з тих чи інших причин перебувають у скрутних умовах існування. Це діти, які залишилися без піклування батьків, діти з малозабезпечених, неповних, багатодітних сімей. Візьміть їх на облік, але коректно. Видавайте їм книжки за шкільною програмою в першу чергу. Запрошуйте до участі в бібліотечних заходах, у клуби, гуртки, читацькі об'єднання. Подаруйте книжку, іграшку, вручіть символічну грамоту як активному читачеві чи членові клубу.

Хочу кілька слів сказати про роботу Липоводолинської центральної дитячої бібліотеки Сумської області. На її базі, за сприяння районної держадміністрації, працює районне товариство допомоги дітям-інвалідам та сиротам, яке займається організацією дозвілля цих дітей, відшуковує спонсорів. Працівники бібліотеки беруть участь в мистецько-благодійницькій акції "Важлива робота - про дітей турбота", в рамках якої проводять свята. Особливо тісний зв'язок підтримує бібліотека з дитячим будинком сімейного типу сім'ї Провозьон. Бібліотекарі постійно підбирають потрібну літературу для дітей і батьків, запрошують їх до себе на заходи, та й самі частенько відвідують сім'ю. Крім того, бібліотека за рахунок спонсорських надходжень знайшла можливість навіть надати матеріальну підтримку цій сім'ї.

Все вищесказане в кінцевому результаті і дає нам впевненість у визнанні державою статусу бібліотеки для дітей як спеціалізованої (Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про бібліотеки і бібліотечну справу" від 16.03. 2000 р. Розділ ІІІ, ст. 6.).

Але це ще не все, що ми визнані спеціалізованими бібліотеками. Нам слід постійно налагоджувати зв'язки з місцевими адміністраціями. Як свідчить досвід, цінна інформація, отримана представниками влади від бібліотекаря, працює, перш за все, на бібліотеку, підвищує її престиж, а досягнення єдності дій і взаєморозуміння освіченого керівника і державного службовця - одне з важливих завдань життєздатності бібліотек.

Дитячим бібліотекам, як і дорослим, без постійної, тісної, дієвої співпраці з місцевими органами влади вирішувати численні проблеми дитинства дуже складно. Що ж конкретно треба робити працівникам бібліотек для дітей, а деякі з них вже роблять, для зміцнення відносин з владою?

Наприклад, постійно і оперативно інформує Харківська ОДБ відділ з питань сім'ї та молоді райвиконкому міста, в якому вона знаходиться. Бібліотека, за домовленістю, готує методично-бібліографічні матеріали, інформаційні списки літератури. Тернопільська ОДБ щоквартально готує списки нових надходжень з періодики "Діти: освіта, культура, сім'я" і надсилає в обласну держадміністрацію, міську раду та інспекторам міського відділу освіти.

Для обласного управління освіти Дніпропетровської облдержадміністрації обласна бібліотека для дітей готує щомісячні інформаційні списки з питань навчально-виховної роботи у школі. Луганська ОДБ забезпечує інформування управління у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації з питань виховання та психології дітей і підлітків. Анотований список "Бібліотека і влада" підготовлено для обласного управління культури Львівською ОДБ. Центральна бібліотека ЦБС для дітей м. Севастополя направляє прес-релізи про свою роботу до міської держадміністрації, міської ради, до усіх районних міських держадміністрацій.

Внаслідок такого дійового інформування була розроблена і затверджена міська комплексна програма "Діти і книга", розрахована на 3 роки (1999-2002 рр.). Фінансування програми здійснюється із міського бюджету і передбачає комп'ютеризацію бібліотек, поповнення їх фондів, зміцнення і розвиток матеріально-технічної бази. Як результат, сьогодні Центральна міська дитяча бібліотека м. Севастополя оснащена комп'ютерами, має вихід в Інтернет; є, завдяки отриманому гранту, базою організації Центру дитячої Інтернет-журналістики.

Таким чином, ми підійшли до одного з найперспективніших напрямків подальшого розвитку бібліотеки як інформаційного центру - до автоматизації бібліотечних процесів. Адже сучасна дитяча бібліотека - це вже не просто автономне книгосховище з обмеженим доступом до інформаційних ресурсів, це і своєрідний електронний архів, який відкриває доступ до світової інформації як на традиційних, так і на електронних носіях.

Автоматизація бібліотечних процесів в Україні з перспектив віддаленого майбутнього поступово стає реальністю. Не залишаються осторонь і дитячі бібліотеки. Незаперечним лідером серед дитячих бібліотек є наша бібліотека - Державна бібліотека України для дітей, де з 1993 року до послуг читачів представлено електронний каталог, сукупні бази даних якого складають більше 80 тис. документів. При цьому свої бази даних ми безкоштовно передаємо усім, хто працює за програмою АІБС МАРК. Ми маємо власний сайт, адресований як дітям, так і дорослим користувачам. На ньому розміщено бібліографічну і фактографічну інформацію: електронний каталог бібліотеки, універсальні рекомендаційні покажчики, "Пам'ятні літературні дати ... року"; інформацію про всеукраїнські конкурси, вікторини; літературна і художня творчість дітей України; характеристику мережі дитячих бібліотек, інформацію для батьків, педагогів, бібліотекарів. Нами розпочато роботу по створенню "Віртуального музею дитячої книги", що дасть змогу представити на Web-сервері бібліотеки рідкісні ілюстровані видання для дітей.

Що стосується автоматизації дитячих бібліотек України, то на сьогодні із 25 обласних та 13 центральних міських бібліотек автоматизовані інформаційно-бібліотечні системи діють лише в 6 з них: Львівській, Херсонській, Черкаській обласних та Дніпропетровській, Київській, Миколаївській міських бібліотеках для дітей. Ці бібліотеки найбільш оснащені технічно і працюють в режимі інформаційного обслуговування читачів. Майже в кожній з них існують автоматизовані робочі місця комплектування та обліку фонду; обробки документів; споживання інформації.

Автономні комп'ютери діють в Волинській, Донецькій, Дніпропетровській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Чернігівській та Київській обласних бібліотеках; Прилуцькій (Чернігівська обл.), Криворізькій (Дніпропетровська обл.) міських бібліотеках для дітей.

Особливої уваги заслуговує робота Миколаївської центральної бібліотеки ЦБС для дітей. У 1999 році бібліотека виграла грант Міжнародного фонду "Відродження" - "Ти у світі не один" (бібліотека на допомогу дітям-інвалідам). В рамках його реалізації вдома у шести обдарованих дітей-інвалідів встановлено комп'ютерну техніку, об'єднану в мережу за допомогою сервера, розміщеного у бібліотеці. Тобто, діти, які прикуті до ліжка, спілкуються один з одним, знаходять за допомогою електронної пошти друзів, листуються з ними, а головне - мають можливість розвивати свої здібності (малювання, написання віршів, прозових творів тощо). Бібліотека також має вихід в Інтернет.

В Україні діє ще одна цікава програма "Інтернет-журналістика". В неї входять бібліотеки, де добре працюють клуби юних журналістів. Це Луганська, Львівська, Черкаська, Чернігівська обласні та Севастопольська центральна міська бібліотеки для дітей з координаційним центром у ДБУ для дітей. Кожна з цих бібліотек отримала комп'ютер, принтер і вихід в Інтернет.

Як бачимо, можна вже говорити про напрацювання дитячих бібліотек України в галузі автоматизації. Основним зараз залишається вирішення питання про створення єдиного електронного каталога дитячих бібліотек України, тим паче, що особливих перешкод для цього не існує, оскільки всі ці бібліотеки працюють з єдиною програмою (МАРК). Хто ще не має цієї програми, то хочу запевнити, що наша бібліотека може надати безкоштовно демонстраційну версію, якщо є комп'ютер, звичайно. Ми навчимо, як працювати, аби було бажання.

Ширше підключити дитячі бібліотеки до процесів автоматизації допоможуть і регіональні програми інформатизації. Ними передбачено здійснення ряду практичних заходів на виконання Указу Президента України від 22 березня 2000 року "Про невідкладні заходи щодо розвитку бібліотек" та Концепції інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризації сільських шкіл, затвердженої Колегією Міністерства освіти і науки України від 27 квітня 2001 р.

Звичайно, далеко не на всіх питаннях роботи дитячої бібліотеки я зупинилась. Ми повинні постійно пам'ятати, що бібліотеки і зараз, і в майбутньому мають суттєво впливати на виховання майбутньої людини, людини розумної, людини духовної. І саме роль дитячої бібліотеки, як скарбниці духовності, тут очевидна.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей