Валентина Красножон, зав. відділом НБУ для дітей |
Людмила Литвинець, головний бібліограф НБУ для дітей |
Інформаційна культура юної особистості у сучасній бібліотеці
На сучасному етапі цивілізації, в епоху глобальної інформатизації бурхливо розвиваються комп'ютерна техніка та інформаційні технології, що стимулює розвиток інформаційного суспільства. Інформація охоплює дедалі більше галузей і стає однією з головних людських цінностей та основним ресурсом майбутнього. Але інформатизація сьогодні - це не тільки процес, пов'язаний з функціонуванням і подальшим покращенням техніки, а насамперед, соціокультурний процес, який змінює свідомість, світогляд людини, її психологію, мораль і ціннісні орієнтири. Тому соціальним замовленням сучасного суспільства є виховання людини, яка навчатиметься і працюватиме в умовах постійного зростання інформаційного потоку, людини з високим інтелектуальним потенціалом. У зв'язку з цим невід'ємною частиною загальної освіти особистості поряд з культурою економічних, соціальних, екологічних відносин стає інформаційна культура, яка набуває особливої актуальності в умовах інформатизації. А це відкриває широкі перспективи для ефективного використання накопичених людством інформаційних ресурсів.
Термін "інформаційна культура" з'явився на сторінках преси у 70-80-х рр. ХХ ст., а активно ввійшов до наукового обігу лише в 90-х роках. Це поняття завжди розглядалося і досліджувалося за різними аспектами: психологічним, педагогічним, методологічним, бібліотекознавчим. У наш час інформаційна культура стала самостійним науковим напрямом, яким сьогодні займаються вчені та спеціалісти різних галузей знань. Термін "інформаційна культура" - несталий, тому що визначити, який із компонентів цього терміну - "інформація" чи "культура" є пріоритетним, майже неможливо. У багатьох випадках перевага надається інформаційній складовій. Тоді "інформаційна культура" означає комплекс знань, умінь та навичок, необхідних для виявлення, зібрання, обробки та збереження інформації в традиційному та автоматизованому режимах. Спеціалісти, висловлюючи різні думки про складові інформаційної культури, визначили сьогодні два основні компоненти: теоретико-світоглядний, до якого входять теоретичні знання про інформацію, її сутність, закони розповсюдження, розуміння її ролі в розвитку особистості та суспільства, і практичний - вміння оперувати інформацією.
Важливу роль у вихованні майбутніх освічених членів інформаційного суспільства можуть і повинні відігравати дитячі освітньо-виховні заклади: школи та бібліотеки. Дитяча бібліотека є чи не єдиним осередком, що забезпечує юним читачам безкоштовний та оперативний доступ до інформаційних ресурсів. У сучасній дитячій бібліотеці дитина починає своє перше знайомство з інформаційною культурою, і завданням дитячих бібліотек є не тільки створення та забезпечення можливостей доступу читачів до інформаційних ресурсів, але й пошук нових підходів до підготовки користувачів, які б володіли сучасними методами багатоаспектної інформаційної діяльності. Виходячи з цього, у бібліотеках необхідно створити систему безперервного навчання дітей сучасним інформаційним технологіям, яка б допомогла підготувати юних читачів до роботи з новими видами інформації, змінювала б та розвивала їхній інформаційний світогляд. Основними аспектами формування інформаційної культури дітей є:
- розуміння ролі інформації в житті суспільства;
- знання інформаційних ресурсів і готовність до сприйняття інформації;
- вміння ефективно здійснювати пошук та вибирати інформацію з різних джерел;
- здатність аналітичної переробки, використання та створення нової інформації.
Розвиток інформаційної культури починається з розуміння ролі інформації в житті суспільства. Сучасний школяр має усвідомлювати, наскільки важливо володіти інформацією, зберігати її, систематизувати і передавати, а також він повинен розуміти, що комп'ютери відіграють особливу роль у вирішенні цих завдань. Використання нових комп'ютерних технологій у бібліотеках для дітей - це, по-перше, яскравий приклад застосування комп'ютерів у житті людини взагалі, а по-друге, - спосіб отримання інформації, приклад її ефективного зберігання та розподілу. Діти наочно можуть переконатися, що електронний каталог більш компактний, ніж традиційний, а пошук у ньому здійснюється швидше та зручніше, він більш різносторонній. Використовуючи комп'ютерні інформаційні системи в бібліотеці, юні читачі безперечно, розуміють важливість інформації та інформаційних технологій у житті людини.
Один з основних елементів інформаційної культури - знання інформаційних ресурсів. У наші дні бібліотеки є органічною частиною інформаційного суспільства. До інформаційних ресурсів бібліотек додаються машиночитні джерела інформації, а можливість підключення до міжнародних комп'ютерних мереж збагачує їх ще й світовими інформаційними ресурсами. Колекції CD-дисків, електронні книги, комп'ютерні енциклопедії, путівники, довідники з літератури, живопису, музики значно розширюють інформаційний простір дітей, готуючи їх до сприйняття інформації в новому вигляді, формуючи у них інформаційну культуру та розуміння світу як єдиного інформаційного простору.
Основа інформаційної підготовки юного читача - вміння ефективно вести пошук інформації. Навчання пошуку інформації безпосередньо пов'язується з умінням користуватися довідково-бібліографічним апаратом бібліотеки, а саме каталогами, картотеками, довідниками, словниками тощо. Поява комп'ютерних інформаційно-пошукових систем у бібліотеці вимагає від користувача спеціальних навичок - розуміння представлення інформації в базах даних, уміння вибрати основну галузь пошуку, користуватися ключовими словами. Для цього необхідна багатоступінчаста система навчання, адаптована для різних вікових категорій. Це можуть бути розвиваючі комп'ютерні програми, курси навчання основ інформатики та інформаційно-бібліотечних технологій, серії лекцій та бесід про можливості комп'ютера в бібліотеці та про інформаційні послуги, які надаються читачам.
Обов'язкова складова інформаційної культури вміння переробляти, використовувати та створювати нову інформацію. Юні читачі повинні вміти використовувати знання, здобуті з джерел інформації, оформляти їх та представляти у вигляді доповіді, реферату, резюме, твору, робити короткі нотатки, складати план матеріалу тощо. При цьому діти мають розуміти, що інформаційний ресурс є реальною цінністю тільки тоді, коли зберігання і доступ до інформації організовані найбільш ефективним способом. У дитячих бібліотеках потрібно проводити заняття з оволодіння бібліографічним описом, форматом запису і правилами заповнення полів у базах даних, а також залучати читачів до створення інформації в електронному вигляді. Отже, інформаційна культура сьогодні - це новий світогляд, нове мислення, а також спілкування в різних інформаційних потоках, що орієнтовано на саморозвиток та самоосвіту.
В наш час у бібліотеках України для дітей проходить послідовна комп'ютеризація всіх бібліотечних процесів. НБУ для дітей, Житомирська, Львівська, Тернопільська, Черкаська, Херсонська ОДБ, Дніпропетровська, Київська, Миколаївська, Севастопольська ЦМДБ - найбільш технічно оснащені, активно використовують новітні інформаційні технології і вже мають певний досвід виховання інформаційної культури у дітей та підлітків. Це досягається завдяки різним формам роботи - від індивідуальних та групових занять з основ комп'ютерної грамотності до впровадження цільових комплексних програм. Організовуються тематичні виставки, полиці ("Комп'ютеризація: крок за кроком" - Львівська ОДБ); проводяться прес-огляди, практичні ігри ("Віртуальний світ для тебе", "Електронний каталог, або Як знайти книгу", "Від папірусу до CD-ROM" - Херсонська ОДБ), медіа-панорами, віртуальні уроки, екскурсії (Миколаївська ЦМДБ) та реалізуються цільові програми ("У світ книги - через комп'ютер" - НБУ для дітей), ("Діти і книга" - Севастопольська ЦМДБ), ("Розвиток інформаційної культури юних користувачів в умовах сучасної бібліотеки для дітей" - Дніпропетровська ЦБСД) та ін.
Національна бібліотека України для дітей одні-єю з перших розпочала роботу з формування інформаційної культури своїх читачів. Готуючи компетентних користувачів комп'ютерних систем, які здатні самостійно обробляти текстову, графічну інформацію, працювати в комп'ютерних мережах, володіти навичками роботи з гіпертекстами та мультимедіа, бібліотекарі вже три роки працюють за цільовою комплексною програмою "У світ книги - через комп'ютер" розрахованої на учнів 3-9 класів. Під час занять діти знайомляться з принципами створення баз даних електронного каталогу та побудовою ієрархії пошуку в них, оволодівають навичками програмування, навчаються користуватися локальними інформаційними продуктами та мережею Інтернет. Крім того, в бібліотеці працює гурток "У світ мистецтва з комп'ютером", де діти за допомогою мультимедійних засобів мандрують музеями світу, отримуючи інформацію про образотворче мистецтво, слухають класичну і сучасну музику, переглядають фрагменти театральних вистав і кіношедеврів. Значних успіхів досягнула НБУ для дітей, налагодивши роботу дитячих бібліотек у глобальній мережі. Принцип спільного створення інформаційних ресурсів і відкритості доступу до них було покладено в основу проекту "Створення центрів дитячої Інтернет-журналістики", партнерами якого стали п'ять бібліотек: Черкаська, Чернігівська, Львівська і Луганська ОДБ та Севастопольська ЦМДБ. Головною метою цього проекту було: залучити дітей до роботи в Інтернет-просторі; навчити працювати з віртуальною інформацією, оцінюючи та аналізуючи її; допомогти дитині розкрити свій творчий потенціал; об'єднати однодумців. Успішним результатом спільної діяльності Інтернет-центрів стало створення дітьми онлайнового періодичного видання - журналу "Умка".
Різноманітні цікаві форми і методи роботи з формування інформаційної культури використовує і Херсонська ОДБ. ЇЇ спеціалістами для дітей-читачів проводяться нетрадиційні бібліотечні уроки - "Бібліотечна лоція книжкових морів", бібліотечний детектив "Один день з життя Шерлока Холмса", бібліомандрівки на машині часу, цикл оглядів-дискусій "Бібліотека, освіта, Інтернет". Для з'ясування рівня обізнаності школярів у сфері електронних комунікацій, комп'ютерної грамотності та визначення їхніх потреб в Інтернет-послугах, працівники бібліотеки провели опитування, аналіз якого було покладено в основу концепції регіональної віртуальної бібліотеки для дітей. У Миколаївській ЦМДБ велика увага приділяється популяризації знань з використання комп'ютерної техніки. Закріплювати набуті знання юним читачам допомагають підготовлені і видані у бібліотеці: інформаційний вісник "З комп'ютером на ти", корисні поради "Як подружитись з комп'ютером", "Як знайти потрібну інформацію в Інтернет", "Я, моя сім'я і комп'ютер". Фахівці Дніпропетровської ЦМДБО знайшли оптимальний варіант ефективного застосування інформаційних ресурсів і залучення читачів до використання комп'ютерних технологій, створивши міський медіа-центр для дітей та юнацтва, основою якого є принцип кооперації дитячих, шкільних та інших бібліотек міста. Головне сьогодні - не розгубити ці здобутки в інформаційному розмаїтті. Адже питання навчання дітей раціонально працювати з інформацією повинно хвилювати всіх, хто займається вихованням всебічно розвиненої, інформованої, освіченої людини, яка має жити і працювати на користь суспільства.
Шановні колеги! Пропонуємо вам список літератури, яка, на наш погляд, буде корисною в організації змістовної роботи з формування інформаційної культури юних читачів:
- Алиферова Л., Руфанова С. Формирование информационной культуры детей и юношества: роль новых компьютерных технологий в библиотеке //Библиотеки и ассоциации в меняющемся мире: новые технологии и новые формы сотрудничества.- Судак, 1997.- Т.2. -С.427-430.
- Барановська О. Формування інформаційної культури учня //Шлях освіти. - 2000. - №3. - С.31-34.
- Біліченко О. Виховна роль книги в процесі формування інформаційної культури особистості //Вісн. Харк. держ. акад. культури. - Х., 2000. - Вип.2. - С.8-11.
- Дзюба Н. Інформатизація дитячих бібліотек: досягнення, проблеми, перспективи //Почат. освіта.- 2003. № 15, квіт.- С.2-3.
- Минкина В., Брежнева В. Формирование информационной культуры: роль библиографа //Мир библиогр. - 1998. - № 4.- С.21-23.
- Опыт формирования информационной культуры личности в библиотеках и образовательных учреждениях /Н. Гендина, Н. Колкова, И. Скипор, Г. Стародубова // Шк. б-ка. - 2002. - № 10. - С.24-31.
- Полякова Т. Информационная культура //Мир библиогр. - 1998.- № 2. - С.49-51.
- Сизюхина С. Как пройти в страну чудес через страшный темный лес //Библиотека 2001.- № 7.- С.46-47.
- У світ книги - через комп'ютер (Цільова комплексна програма Державної бібліотеки України для дітей по вивченню користувачами - учнями 3-9 класів шкіл мікрорайону нових інформаційно-бібліотечних технологій у 2000-2003 рр.) //Дитяча бібліотека та новітні інформаційні технології. - К., 2001.- Вип.2.- С.22-34.
- Щукіна Т. Медіацентр для дітей та юнацтва //Вісн. Кн. палати.- 2000.- № 9.- С.3-5.
- Щукіна Т. Формування інформаційної культури юної особистості в умовах інформатизації бібліотеки //Вісн. Кн. палати. - 2003. - № 1.- С.29-31.