Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Сторінка методиста
Валентина Мартинова
Фахове навчання як цілісна система формування
професіоналізму і компетентності кадрового потенціалу
(з досвіду роботи Львівської МЦБС для дітей)

   У професійній періодиці останнім часом з'являється чимало полемічних статей про те, якою має бути методична служба бібліотеки, які функції вона має виконувати і, навіть дискутується, чи бути їй взагалі. Хвилюють ці питання і працівників централізованої бібліотечної системи для дітей м. Львова.
   Підсумки методичного брифінгу, анкетування "Методична служба. Якою їй бути?", моніторинг діяльності відділу інновацій, маркетингу та перспективних технологій (ВІМПТ) центральної дитячої бібліотеки міста "Теорія + Практика = Результат" однозначно підтвердили: методичній службі бути! Але як зробити її дієвою, функціональною, такою, щоб бібліотека відповідала умовам сучасності; який напрям роботи визначити пріоритетним?
   Прагнення працівників дитячих бібліотек м. Львова оновити зміст і форми спілкування з читачами, створити комфортне інформаційне середовище, яке відповідало б різноманітним інтересам дітей, гостро ставить проблему професійної підготовки сучасного бібліотекаря, якому необхідні такі якості як компетентність, комунікативність, володіння інформаційними технологіями. Без цього важко організувати ефективне читання. Саме тому ми вирішили, що на даний час для нас найбільш важливим напрямом методичної діяльності є підвищення кваліфікації бібліотечних працівників системи.
   Проблема професіоналізації бібліотечних кадрів набуває особливої актуальності для нас з двох причин:
- по-перше, вища бібліотечна школа, середні спеціальні навчальні заклади ставлять за мету підготовку дипломованих спеціалістів. Але між "спеціалістом" і "професіоналом" існує суттєва різниця;
- по-друге, у нашій ЦБС є певний відсоток працівників, що не мають фахової освіти. Це, в основному, філологи з університетською освітою, випускники Української академії друкарства (факультет книгознавства), які добре знають літературу, орієнтуються у сучасному літературному процесі, але їм бракує саме професійних знань і навичок.
   Розробляючи систему підвищення кваліфікації працівників, ми намагалися, щоб навчання було диференційованим, задовольняло потреби всіх ланок бібліотечних працівників, мало елементи аналізу, будувалося на передовому бібліотечному досвіді, зокрема нашої системи.
   Не відмовляючись від таких академічних форм фахового розвитку як науково-практичні конференції, семінари, практикуми, методичні наради, ми широко використовуємо інтерактивні форми навчання: мозкові атаки, дискусійні години, форуми ідей, панорами досвіду тощо. І це все для того, щоб навчання не було обов'язком і приносило не тільки користь, але й задоволення. Цьому сприяла діяльність фахового клубу "Професіонал" (1998-2000 рр.), три угрупування якого об'єднували людей за функціональними обов'язками, освітою та стажем роботи:
   "Основа" - це своєрідна школа керівника для завідувачів структурними підрозділами системи під головуванням директора ЦБС В. Галушко.
   "Надія" - секція для провідних спеціалістів, бібліотекарів І категорії з фаховою освітою.
   "Паросток" - об'єднує зовсім молодих працівників зі стажем роботи 1-2 роки, які не мають бібліотечної освіти. За три роки у клубі відбулося багато цікавих зустрічей, активно проходили заняття: ділові ігри, тестування, реферативні доповіді, культпоходи та екскурсії.
   Але з часом ми відчули потребу у більш системній організації фахового навчання ніж клубна форма. Таку можливість диференційного, профільного навчання надало створення "Бібліотечного ліцею". Започаткований у 1999 році він мав у своїй структурі три факультети:
   "Бібліографія від А до Я" (заняття для бібліотечних працівників, що не мають фахової освіти).
   "Течії, стилі, імена у світовій літературі" (для керівників структурних підрозділів системи, провідних бібліотекарів). До роботи цього напряму залучалися викладачі Львівського національного університету ім. І. Франка.
   "Бібліотека: професіоналізм без кордонів" (для усіх ланок бібліотечних працівників). Все нове, чим живуть дитячі бібліотеки у нашій державі та за кордоном, висвітлювалось з точки зору професіонала. А розповісти є про що. Ми виграли грант на поїздку двох наших працівників до Америки, на безкоштовне навчання чотирьох представників ЦБС у Волинському Ресурсному Центрі, три роки відвідуємо Міжнародну бібліотечну конференцію у Судаку, їздимо по досвід до своїх колег. Тільки за останні роки провідні спеціалісти системи відвідали Київ, Севастополь, Миколаїв, Дніпропетровськ, Херсон.
   Вивчення думки працівників щодо напрямків роботи, тематики та якості проведення занять підтвердило, що робота "Бібліотечного ліцею" сприяє їх професійному зростанню, поглиблює знання літературного процесу, позитивно впливає на подальшу діяльність.
   У 2001 році було припинено роботу факультету "Бібліографія від А до Я", так як за два роки навчання молоді працівники вже засвоїли основи бібліографічних знань. Логічним завершенням роботи було проведення семінару "Інформаційно-бібліографічна робота дитячої бібліотеки" та бібліографічного практикуму "Ярмарок інформаційних послуг".
   Натомість, постала потреба більш системно вивчити питання бібліотечного маркетингу, соціальної психології, нових бібліотечно-інформаційних технологій. Так, у рамках "Бібліотечного ліцею" з'явився новий факультет "Сучасна бібліотека: абетка іміджу". До речі, саме навчання у Волинському Ресурсному Центрі спонукало нас на розробку напряму "Маркетингова стратегія бібліотек". Етика бібліотечної професії, питання менеджменту, фандрейзингу, піар-практика - ось теми занять з цього напряму у 2002 році.
   Окремо варто згадати роботу "Факультету самоосвіти", який з 1999 року є надзвичайно ефективною формою підвищення фахового рівня. Його діяльність скерована на стимулювання у бібліотечних працівників ЦБС потреб у самоосвіті, створення умов для цього і контроль за розвитком. Серед форм роботи:
- випуск рекомендаційних професійних бюлетенів, рекомендаційних покажчиків та списків літератури фахової тематики, організація методичних панорам та книжкових виставок з циклу "У читацький формуляр бібліотекаря";
- розробка індивідуальних програм фахової адаптації нових працівників та професійної реабілітації бібліотекарів, що вийшли з довготривалих відпусток по догляду за дитиною.
   Пошук більш комплексних форм навчання, бажання розширити тематику методичних занять спонукали до створення у 2003 році комплексної програми підвищення кваліфікації бібліотечних працівників ЦБС "Професійна орбіта". Реалізація цієї програми передбачає роботу за чотирма модулями: бібліотекар - професія; бібліотекар - читач; бібліотекар - бібліотекар; бібліотекар - інформація. Заняття побудовані на основі передового вітчизняного та зарубіжного бібліотечного досвіду з використанням інтерактивних форм навчання. Це і проблемний діалог "Соціальний престиж бібліотек для дітей як умова їх розвитку сьогодні", і палітра думок "Носимо каміння чи будуємо храм?" (за статтями Е. Сукіасяна), і година профмайстерності "Бібліотекар і читач: суб'єкт - суб'єктивна взаємодія", і мозковий штурм "Ситуативний момент створення психологічного клімату в колективі", і ділова гра "Все про бібліотечні фонди" - ось далеко не повний перелік занять 2003 року.
   Ефективною, на нашу думку, формою навчання, яка сприяє обміну досвідом з різних напрямків бібліотечної діяльності, є майстер-клас "Шлях у професію". Його заняття проходять як на базі ЦДБ так і у філіях системи, що мають цікавий досвід. Наприклад:
-"Керівник бібліотеки: вимоги і можливості" - ЦБ;
-"Я + Читач" (індивідуальна робота з читачами) - філія № 13;
-"Друге прочитання" (вивчення книжкового фонду) - філія № 42.
   У 2003 році започатковано роботу творчої лабораторії "Бібліотечний Гогворте", розрахованої на починаючих працівників читальних залів за напрямом - "Масові форми популяризації книги". Програма передбачає розгорнуту консультацію та демонстрацію масового заходу з подальшим методичним аналізом. Аналізується вибір теми, дотримання форми проведення заходу, робота у підготовчий період, коло залученої літератури тощо (програма додається).
   Як бачимо, у Львівській МЦБС створено чітку, комплексну систему підвищення кваліфікації працівників. Але основною функцією нашої методичної діяльності є пробудження ініціативи наших працівників, стимулювання інноваційних процесів, створення у колективах атмосфери творчого пошуку. Недостатність коштів не дає змоги стимулювати працівників матеріально, тому докладаємо чимало зусиль, щоб робота приносила людям моральне задоволення. У нашій системі працюють дуже творчі, по-хорошому амбітні люди. Вони досвідчені працівники, мають багато цікавих наробок й охоче діляться ними зі своїм колегами. Великою популярністю у нас користуються презентації бібліотек. Щороку презентуються дві бібліотеки системи. І не має значення, чи це маленька філія, де працюють дві особи, чи велика книгозбірня на зразок ЦДБ або філії № 19 зі штатом 8 працівників. У творчості всі однакові, кожна має свої родзиночки, свої пріоритети та творчі хобі. І такий досвід, що не десь у когось, а в колеги, котрий має такі самі умови роботи, якнайкраще стимулює людей до творчої праці. Кожна презентація має свою тему та програму:
-"Літо - пора творча" (філія № 3);
-"Створюємо новий імідж" (філія № 42);
-"Орієнтир - оновлення" (філія № 22);
-"Спокій - це не про нас" (ЦДБ);
-"Будинок, вікнами у дитинство" (філія № 9). Який він - сьогоднішній дитячий бібліотекар? Як він оцінює себе, як визначає своє професійне кредо, що за проблеми його турбують?
   У 2000 році було започатковано презентацію творчості окремих працівників, яка дає можливість кожному проаналізувати й оцінити свою роботу. Практика свідчить, що це надзвичайно ефективний, стимулюючий захід. Цикл творчих презентацій "Моє творче Я" - це своєрідний бенефіс працівників, які мають власні обрії у бібліотечному просторі. Презентації проходять по різному, але завжди цікаво, по-новому, з добрим гумором. Це і виставка-візитівка "Це - ми!", розділами якої є візитні картки бібліотекарів ЦДБ, завдяки яким читач може зазирнути у внутрішній світ бібліотекаря і переконатися, що бібліотекар, перш за все, особистість із своїм особливим яскравим світоглядом. Це і "Самоінтерв'ю методиста", завідувачки відділу інновацій, маркетингу та перспективних технологій Е. Мордовенко, і веселі роздуми про нелегку долю керівника філії "Встигай усюди - девіз сучасного керівника", завідувачки філії № 22 О. Бобир. А ще презентація нової книги львівського поета М. Стельмаха, яку підготувала на його прохання для літературної громади та бібліотечних працівників міста провідний бібліотекар ЦДБ Т. Пилипець. Такі зустрічі формують імідж сучасного бібліотекаря, підвищують престиж нашої професії, піднімають людей у власних очах.
   Зростанню творчої майстерності працівників системи, пошуку нових форм роботи з дітьми сприяє проведення щорічних професійних конкурсів. У 2002 році переможцями конкурсу "Зачаруй читача" (для молодих працівників) та "Бібліографічний акваріум" (на кращу розробку бібліографічної гри для малюків) стали зовсім молоді бібліотекарі Г. Лемега (філ. № 19) за організацію літнього конкурсу "Вилікуй книгу" та Л. Романюк (філ. № 9) за сценарій чудової театралізованої вистави "Подорож у королівство Мудрої книги". У номінації "Книжкова виставка" кращими були працівники ЦДБ Т. Пилипець та Л. Гнатів за оригінальну ідею виставки "З миру по нитці - Гаррі Поттер у свитці". Адміністрація ЦБС та міське управління культури вітали переможців на бібліошоу "Проф-успіх року".
   Завдяки оголошеному конкурсу "Книжкове літо - 2003" на кращу розробку та втілення у життя програми літнього читання бібліотечне літо цього року було надзвичайно цікавим. Підведення підсумків творчого конкурсу буде приурочено до святкування Всеукраїнського дня бібліотек.  
   Попереду в нас ще багато нових цікавих задумів, але основне досягнення методичної служби нашої ЦБС ми бачимо в тому, що вона скерована не на контроль та нагляд, а на допомогу творчому процесу. І це дає позитивний результат. Ми з впевненістю можемо сказати - в нашій ЦБС немає відстаючих, "слабких" філій, кожна має свій стиль, своє творче обличчя, свій авторитет у читачів, завойований увагою та професіоналізмом.

Програма
роботи творчої лабораторії
"Бібліотечний ГОГВОРТЕ".
Напрям 2003 року - "Масові форми
популяризації книги"

№ п/п
Консультація
Практичний показ
Термін
База проведення
1.
Вчимося обирати оптимальний варіант: ситуаційна гра. Ситуаційна гра "Я вийшов із дому"
Лютий
Філія № 10
2.
Читацька конференція: ретро чи сучасність? Читацька конференція "Родові дороги Н. Бічуї"
Березень
Філія № 42
3.
"Я так думаю": диспут як форма самовизначення. Диспут "Пастка для юних"
Квітень
Філія № 3
4.
Турнір: до корисного через цікаве. Природничо-етнографічний турнір "Весняний дивограй"
Травень
Філія № 4
5.
Усний журнал: повернення із забуття. Усний журнал "Україно моя, Україно"
Червень
Філія № 11
6.
Прем'єра та презентація книги: вимоги та методика проведення Презентація книги М. Слабошпицького "Українські меценати"
Вересень
Філія № 27
7.
Циклічність - найефективніша форма комплексної популяризації книги. Заочна екскурсія "Олеський замок - королівська історія" з циклу заочних екскурсій "Замками Львівщини"
Жовтень
Філія № 9
8.
"Читаємо, сперечаємось, пізнаємо" - клубне об'єднання для найменших у бібліотеці Засідання клубу "Пізнайко"
Листопад
Філія № 13
9.
Виставка? Виставка! Нові акценти. Репортаж біля книжкових виставок "Природолюб Буртіус запрошує" (виставка-подорож) "Біографи голубої планети" (виставка-портрет) "Світ навколо нас. Історія" (виставка однієї книги)
Грудень
ЦДБ
 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей