|
|
|
Відкриття. Нововведення. Досвід
Анна Бардашевська директор Херсонської ОБД
Бібліотека в динаміці. Пріоритети розвитку
"Скільки себе пам'ятаю, завжди згадую Херсонську обласну бібліотеку для дітей - мою юну, завжди любиму Академію книжкових наук." Так розпочинався один з листів колишнього читача обласної бібліотеки для дітей, льотчика-винищувача, капітана І рангу, Героя Радянського Союзу Петра Якубовського, написаного ним у 1974 році з нагоди 50-літнього ювілею бібліотеки. Петро Якубовський згадував, що бібліотека у 30-ті роки стала "альма-матір'ю" для цілого покоління юних херсонців, до якого належали й відомі сьогодні в нашій країні та за її межами поети-фронтовики Євген Фомін та Арон Копштейн. І кожне наступне читацьке покоління мало своє яскраве обличчя, свої зоряні імена - трударів і поетів, олімпійських чемпіонів і державних діячів. Відлік років біографії Херсонської обласної бібліотеки для дітей розпочався задовго до її офіційного дня народження. У ХІХ столітті учні гімназій, шкіл, училищ міста активно відвідували першу громадську бібліотеку, засновану в 1872 р., (нині це бібліотека ім. Олеся Гончара). І в історії бібліотечного обслуговування читачів-дітей навіть був такий факт, коли за розпорядженням начальства херсонських училищ у 1876 році школярам на деякий час було заборонено користуватися бібліотекою, і кількість відвідувань зменшилася на 90 відсотків! На той час діти складали понад 60 відсотків загальної кількості користувачів, і дирекція бібліотеки приділяла юним читачам значну увагу, як свідчать звіти, "виявляла турботу щодо створення більш гігієнічних умов для читачів-дітей." Результати аналізів читання, які регулярно проводились на той час, показали, що найпопулярнішими серед школярів були твори Ж. Верна, М. Ріда, Т. Гофмана, В. Скотта, видача яких складала 150-200 разів на рік. Після встановлення в Херсоні Радянської влади у січні 1918 року фонди бібліотеки були націоналізовані, і основною формою бібліотечного обслуговування стали колективні абонементи, пересувні бібліотечки, показові "розказування" для керівників дитбудинків і трудових шкіл. 1 лютого 1924 року за рішенням міської виконавчої влади 3-тє відділення Центральної міської бібліотеки було реорганізовано у спеціалізовану міську дитячу Центрочитальню на основі фонду бібліотеки колективного Товариства прикажчиків "Помощь". Саме цей день вважається днем народження майбутньої обласної бібліотеки для дітей, яка з дня заснування стала, за свідченнями сучасників, "вражаюче востребуваною". Під керівництвом першої завідуючої Сухотіної Ревекки Володимирівни, яка очолювала бібліотеку до 1950 року, в дитячих закладах проводилися читки, бесіди, художні розказування. Діти в бібліотеці не тільки читали, а й займалися літературною творчістю, випускали стіннівки, проводили вечори художньої самодіяльності. Завдяки добре організованій індивідуальній роботі з читачами з 1926 року бібліотека стала дослідною базою Московського інституту дитячого читання. У 1935 році бібліотека почала отримувати обов'язковий безплатний примірник дитячої та юнацької книги, що дало новий поштовх її розвитку. Вже напередодні Великої Вітчизняної війни бібліотека обслуговувала більше ніж 5 тис. читачів тільки на абонементі, а бібліотечний фонд налічував тоді понад 60 тис. примірників. На жаль, за роки фашистської окупації міста весь книжковий фонд бібліотеки було знищено. Але вже з перших днів визволення розпочалася копітка робота по збору книг, до якої залучалися актив бібліотеки та населення міста, і поступово діяльність бібліотеки стала відновлюватися. 1 квітня 1946 року за рішенням облвиконкому міська дитяча бібліотека була реорганізована в обласну бібліотеку для дітей та юнацтва, а з 1963 року книгозбірня отримала статус обласного методичного та бібліографічного центру для бібліотек всіх систем і відомств, що обслуговують дітей. З цього часу вона виконує функції регіонального центру рекомендаційної бібліографії для дітей та організаторів дитячого читання. Саме в цей період започатковується серія посібників "Херсонські письменники - дітям", які на той час виходили за формою бібліографічних пам'яток, закладок, рекомендаційних бесід та оглядів. На 70-ті роки припадає день народження щоквартального інформаційного бюлетеня "Література на допомогу вивченню шкільної програми і для позакласного читання", який сьогодні трансформувався у поточний список літератури "Позакласна та виховна робота в школі". Становленню обласного методичного та бібліографічного центру сприяла самовіддана праця досвідчених фахівців бібліотечної справи: О.М. Абрамової, П.С. Бородавки, П.Є. Сандрацької та інших. Нові можливості структурної розбудови закладу з'явилися після переїзду бібліотеки у просторе приміщення по вул. Червоностудентській, 21, отримане завдяки старанням директора Валентини Трохимівни Гур'янової. Тоді відкрився новий відділ естетичного виховання із залом для прослуховування грамплатівок, перегляду діафільмів та кінофільмів. У масовій роботі почали застосовуватись нові активні форми: літературні подорожі, ігри, вікторини, конкурси. Виникають і поширюють свій вплив групи та клуби за інтересами. Досвід спільної роботи зі школами з пропаганди бібліотечно-бібліографічних знань серед учнів 1-8 класів було узагальнено державними методичними центрами та рекомендовано до впровадження в усі дитячі книгозбірні. Державотворчі процеси кінця 80-х - початку 90-х років викликали сплеск інтересу до власної історії, краєзнавства та обумовили перебудову системи методико-бібліографічних видань бібліотеки. На зміну "малим формам" бібліографії прийшли серії покажчиків "З минулого нашого краю" на допомогу вивченню в школі курсу "Історія України", в якій було опубліковано покажчики "По сторінках давньої історії Херсонщини" (1992), "Літописи свідчать: Херсонщина у часи середньовіччя" (1994), "Козацька слава наших предків: українське козацтво на Херсонщині" (1994). У масовій роботі перевага стала надаватися діалоговим, дискусійним та ігровим формам популяризації книги, а саме: бенефісам читачів, захисту читацьких формулярів, літературним мандрівкам, іграм-вікторинам, конкурсам тощо. У результаті кількість читачів за 1990-1992 рр. збільшилася майже вдвічі - з 6,5 до 10,5 тис. чоловік. З 1993 року, завдяки старанням заступника директора з наукової роботи Н.Г. Груздової, починається ера комп'ютеризації бібліотечно-бібліографічних процесів. Створюється локальна мережа ЕОМ з 8 машин, формуються бази даних нових надходжень, публікацій у періодиці, краєзнавчих документів. За допомогою оригінальної програми "Statist" запроваджується комп'ютерний облік обслуговування читачів. Різноаспектні аналітичні дані дозволяють оперативно коригувати інтенсивність та екстенсивність процесу залучення дітей до читання, користування бібліотекою. Останні роки минулого століття знаменні для історії бібліотеки успішною реалізацією нового завдання - сприяння розвитку здібностей дітей. Нового звучання набула робота з юними талантами з появою в бібліотеці Обласного об'єднання дитячих письменників краю, добре відомого в Україні як літературно-мистецький гурт "Малючок-степовичок". Читання та обговорення нових творів, презентації останніх публікацій, масові заходи за участю майстрів слова привернули увагу творчо обдарованих дітей, які знайшли в бібліотеці підтримку і пораду. А Валентина Михайлівна Нижеголенко, на той час бібліотекар відділу обслуговування дошкільників та молодших школярів, нині член Національної спілки письменників України, згуртувала юні таланти в об'єднання з символічною назвою "Паросток". Спочатку почали з'являтися публікації окремих творів, потім колективних збірників під загальною назвою "Таврійський колосок" (у друкованому вигляді та у формі електронної публікації на сайті бібліотеки), а згодом і персональні збірочки творів окремих членів гурту ("Стає журавка на крило" О. Іванець, "У думках за обрій відлітаю ..." Д. Зарівної). Суттєвих змін зазнали біобібліографічні видавничі проекти. Персональні покажчики, що виходять у серії "Херсонські письменники - дітям!", відтепер готуються за участю авторів. Літературно-критичні матеріали, огляди творчості опрацьовуються провідними вченими-філологами. Кожен випуск містить матеріали на допомогу вчителю та бібліотекарю: сценарії масових заходів за творами автора. Глибокий інтерес до літератури рідного краю, вивчення якої включено до шкільних програм, обумовив появу нового видавничого проекту - серії бібліографічних нарисів та літературних розвідок під загальною назвою "Літературно-краєзнавчі студії". Кожен персональний випуск готується спільно з працівниками літературного відділу краєзнавчого музею, науковцями Херсонського університету, членами обласного відділення Національної спілки письменників України. Серія адресується членам шкільних наукових товариств, літературних гуртків, вчителям-філологам і містить розробки уроків до шкільного курсу "Література рідного краю" та поради вчителю щодо проведення інноваційних за формою уроків. Характерним для методичної діяльності цього періоду стала переорієнтація на надання практичної допомоги фахівцям шляхом забезпечення їх сценаріями інноваційних заходів, які вийшли в серіях "Бібліотечний місяцелік". Було видано чотири випуски розробок проведення народознавчих свят з дітьми різних вікових категорій. А от випуск "Шкільний місяцелік" структуровано за календарем шкільних свят. Високо поціновані бібліотекарями-практиками добірки сценаріїв інноваційних бібліотечних уроків, які узагальнюють практику обласної дитячої книгозбірні щодо проведення заходів з бібліотечного орієнтування і вийшли друком під назвою "Бібліотечні уроки. Альтернативні теми, інноваційні форми". Перемога у конкурсі "Інтернет для читачів публічних бібліотек" визначила якісно новий рівень розвитку книгозбірні. 4 грудня 2001 року одним з перших в Україні відчинив свої двері Інтернет-центр Херсонської ОБД, облаштований вісьмома місцями доступу до Інтернету. Цю дату можна вважати днем народженням бібліотеки в новій якості - як бібліотеки "гібридної". Розпочалося інтенсивне напрацювання власних інформаційних ресурсів, представлених у червні 2002 року на web-сайті. Одним з головних завдань дитячої бібліотеки при організації вільного доступу до Інтернету, безперечно, є навігація в ресурсах Мережі. Саме з цією метою на сайті, в числі перших публікацій, було представлено серію путівників, "шпаргалки" для Інтернет-мандрівників: "Гід в країні Павутинича" - для малюків, "Інтернет: що? де? як?" - для підлітків, сторінки для вчителів, батьків, бібліотекарів. Анкетування користувачів бібліотеки в травні минулого року продемонструвало високу востребуваність навігаційних ресурсів сайту: 58.8 % тих, хто звертався до ІЦ з метою пошуку інформації, знайшли її за допомогою вебліографічних ресурсів, напрацьованих персоналом книгозбірні. Бібліотекар при цьому виступає як лоцман у морі Інтернет-ресурсів: допомагає юним користувачам ефективно шукати інформацію, критично її оцінювати і творчо використовувати. Паралельно велась розробка повнотекстових ресурсів: електронна бібліотечка творів херсонських письменників для дітей "Малючок-Степовичок", краєзнавчий проект "Літопис Херсона", рубрика "Інтелектуальна еліта Херсонщини" (нариси та есе, присвячені видатним херсонцям), біобібліографічні матеріали з краєзнавчих видавничих серій бібліотеки, сценарії кращих заходів - читацьких конкурсів, бібліошоу. З'явилися на сайті і тематичні бібліографічні списки, наприклад, "Херсонщина козацька", "Херсонщина в роки голодомору", доповнені повними текстами публікацій тощо. На підтримку дитячої творчості спрямовані п'ять інтерактивних творчих проектів бібліотеки:
-
"Електронний вернісаж" - ілюстрації до улюблених книг чи творів окремих авторів, як правило, ювілярів; "електронна" художня творчість читачів бібліотеки;
-
"Таврійський колосок" - вже чотири випуски електронного збірника дитячої літературної творчості (два з яких мають друковані версії);
-
"Створи свою книгу" - проект, що надає дитині змогу одночасно виступити в ролі автора тексту, художника-ілюстратора і дизайнера;
-
"Моя казка" - презентує літературну творчість наймолодших читачів в означеному жанрі;
-
"Наш журнал" - творчий результат діяльності бібліотечного клубу юних журналістів "Тінейджер-прес".
У січні 2004 року web-сайт Херсонської ОБД було визнано одним з незалежних електронних рейтингів кращим українським дитячим сайтом. На базі Інтернет-центру третій рік поспіль успішно реалізуються корпоративні обласні цільові програми доступу до світової інформаційної мережі "Уїк-енд у Інтернеті" (спільно з ОУНБ ім. Олеся Гончара, обласним управлінням у справах сім'ї та молоді) та "Інтернет для вчителя" (у співпраці з науково-методичним центром міського управління освіти). У ході реалізації проекту з'явилися нові можливості для корпоративної співпраці з дитячими бібліотеками України. У 2002 році укладено договір з Національною бібліотекою України для дітей "Про обмін інформаційними ресурсами", який значно розширює можливості інформаційного потенціалу нашої бібліотеки. Практично щомісяця ми отримуємо напрацьовані фахівцями НБУ для дітей аналітичні бібліографічні бази даних публікацій у періодичних виданнях і з такою ж інтенсивністю передаємо в електронній формі результати аналітико-синтетичної обробки краєзнавчих документів та місцевих періодичних видань. Над реалізацією корпоративного проекту Таврійська віртуальна бібліотека для дітей згідно з тристороннім договором працюють дитячі бібліотеки Півдня України (Миколаїв, Севастополь, Херсон). У співдружності бібліотек південного регіону реалізується корпоративний видавничий проект "Бібліопартнер" - фаховий альманах, що виходить за принципом "розподіленого ресурсу", та "Аськині друзі" - проект спілкування читачів дитячих бібліотек у чатах з приводу обговорення прочитаних книг, творчості місцевих авторів, а також безпосереднє спілкування з ними. Успішному розвитку "віртуальної бібліотеки" сприяє інтенсивна робота з залучення міжнародних інвестицій. Так, на кошти гранту, отриманого від Програми Розширення Доступу та Навчання Інтернет (IaTp), придбано програмний продукт - Інтернет-модуль АІБС "МАРК", за допомогою якого на сайті представлено електронний каталог бібліотеки. Саме грантові кошти зробили можливою участь співробітників бібліотеки у Міжнародних конференціях "Крим" 2001, 2002 та 2003 року і у 69-й Конференції ІФЛА, яка проходила в минулому році у Берліні (ФРН). Всього ж протягом 2001-2002 років бібліотекою отримано 9 грантів на розвиток модерних інформаційних технологій та підтримку інноваційних проектів. Другий рік у нашому колективі працює волонтер Корпусу Миру США в Україні містер Скотт Філліпс, який успішно втілює в життя проект "Дітям - вікна в Америку". Найпопулярніші сьогодні в бібліотеці керовані ним "English club", який відвідують діти, що хочуть поглибити й удосконалити свої знання з англійської мови та об'єднання - Клуб спілкування через листування з американськими ровесниками. За ініціативи волонтера та його безпосередньої участі в бібліотеці створено новий структурний підрозділ - сектор літератури іноземними мовами, фонд якого сформовано із подарунків посольств іноземних держав в Україні, різноманітних організацій, фондів та окремих громадян, переважно американських. Загальна кількість подарунків склала 2,500 тис. назв видань для дітей та довідкової літератури на 15 мовах світу. Ідея нового підрозділу виникла не на порожньому місці - за останні 5 років кількість класів з поглибленим вивченням іноземних мов та учнів, які вивчають додатково другу іноземну мову, за даними обласного управління освіти, практично подвоїлась. Отож, відкриття сектору літератури іноземними мовами в дитячій бібліотеці перетворилося на нагальну потребу, зумовлену змінами соціально-значущих потреб суспільства і зорієнтовану на виконання головного статутного завдання дитячої бібліотеки, яким є стимулювання і підтримка читання. І саме для досягнення цієї мети розроблені й успішно реалізуються спеціальні програми та проекти останніх років - "Канікули з книгою", "Кругосвітня подорож з книгою за 90 днів", "Вперед, у невідоме!". Впродовж останніх 12 років проводиться загальноміський, а з 2004 р. - міжобласний конкурс на визначення кращого читача "Лідер читання року". Більше десятка бібліотечних клубних об'єднань, гуртків, груп за інтересами пропонують дітям змістовне дозвілля, нові можливості розвитку здібностей. Найбільшою популярністю, крім вже названих, користуються: дитячий театр "Чеширський кіт", "Музична вітальня", мистецький клуб "Палітра", клуб юних журналістів "Тінейджер-прес", ляльковий театр "Школа пана Етикета", "Академія юних чарівників". Орієнтація на читача, його інтереси визначила пріоритети масової та наочної популяризації книги. Конкурси на кращий відгук про прочитане, захист читацького інтересу та читацького формуляру, бенефіси читача, "Сімейні портрети у книжковому інтер'єрі", "День читацьких мрій і фантазій" доводять, що інтерес юних читачів до книги не згасає. Близько 50 % старшокласників з числа респондентів анкетування "Портрет сучасного читача" щодня звертаються до книги, 9 % проводять за читанням по 4-5 годин. Але, хоча 52 % респондентів віддають перевагу читанню книги за інтересами, основним мотивом звернення до бібліотеки, як підтверджують результати дослідження, залишається ділове читання, тобто читання на допомогу засвоєнню шкільної програми, підготовки до уроків, виконання домашніх завдань. 60 % тих, хто звертається до бібліотеки з діловими запитами, за конкретною інформацією, знаходять її в Інтернеті. До 80-річчя Херсонської ОБД було оголошено міський конкурс "Бібліотека. Книги. Читання в моєму житті" - на кращий образотворчий твір або вірш чи пісню, присвячених бібліотеці. До участі в ньому прилучилися і діти з Нової Каховки, Дніпропетровська, тож творче змагання набуло більшого розмаху, ніж сподівалися його організатори. Серед "ювілейних" заходів на підтримку читання - міський конкурс на кращу главу, яка повинна завершити "Пригоди Гаррі Поттера в бібліотеці". Під такою назвою в херсонській міській газеті "Горожанин и горожанка" з 13 по 22 вересня публікувався белетризований путівник по Херсонській ОБД. Паралельно тричі на день сюжет повісті звучав і на хвилях "Авторадіо".2 Інтернет надав не тільки нові можливості інформаційного забезпечення навчання, організації дозвілля, реалізації творчого потенціалу юної особистості, але й кардинально змінив наші уявлення про бібліотеку, професію бібліотекаря. Бібліотекар дитячої бібліотеки сьогодні - це талановитий читач і популяризатор, психолог, педагог, соціолог, інформаційний навігатор, веб-майстер, одним словом - висококваліфікований професіонал-новатор, здатний відчути, зрозуміти, сприйняти, оволодіти, втілити нову ідею, перспективну сьогодні і необхідну суспільству завтра. "Для кожного фахівця дуже важливо бачити перспективу своєї справи. Це додає моральних сил, бо розкриває сенс творчої і повсякденної рутинної праці, допомагає зрозуміти суспільну вагу власної діяльності", - написав якось Анатолій Петрович Корнієнко. Пріоритетними напрямками діяльності Херсонської обласної бібліотеки для дітей у новому десятиріччі, на нашу думку, повинні стати: удосконалення технологічних процесів, впровадження електронних технологій у систему бібліотечно-бібліографічного обслуговування користувачів; подальший розвиток програм стимулювання читання та виховання інформаційної культури; підвищення комфортності бібліотечного середовища; удосконалення сервісного обслуговування користувачів. А мета? Традиційна і вічна: багата знаннями і душею людина, яка з усіх принад сьогоднішнього світу віддає перевагу книзі.
Деякі з творів фіналістів конкурсу можна прочитати в юві-лейному випуску альманаху "Бібліопартнер" на сайті бібліотеки: http://www.library.kherson.ua/lib/bibliopartner/5/partner_5.htm Звукозапис опубліковано на сайті: http://www.library.kherson.ua/80/hpinthelib1.htm і далі, до кожної наступної глави.
Щиро вітаємо наших ювілярів
Центральній міській бібліотеці для дітей м. Одеси - 55! Обласній бібліотеці для дітей м. Херсона - 80! Зичимо Вам, шановні колеги, щастя, здоров'я, творчого натхнення, здійснення задумів, багато читачів та подальшого процвітання!
Редколегія
|