В.М. Вересоцька
Інформаційна культура особистості і дитячі бібліотеки
Розвиток потенціалу людини, навичок і вмінь, формування інформаційної культури особистості у століття інформації має брати свій початок з дитинства. Головними джерелами інформації у XXi столітті є книга і комп'ютер. Бібліотеки традиційно формують основи бібліотечно-бібліографічних знань, працюючи з книгою, періодичними виданнями, довідковим апаратом. Накопичивши певний досвід роботи у цьому напрямку, бібліотеки Чернігівщини ще з 1977 р. за спільним наказом з обласним управлінням освіти працюють за спеціальною програмою, але сьогодні - це лише одна із складових формування інформаційної культури школярів. Не менш важливим є сьогодні і навчання дітей основам комп'ютерної грамотності. На жаль, дитячі бібліотеки недостатньо володіють новими технологіями, не всі мають комп'ютери. Проте, враховуючи, що в області значна частина шкіл вже має комп'ютери і доступ до мережі Інтернет, розпочалась робота з підготовки бібліотек, яка передбачає формування у дітей основ інформаційної культури.
ОДБ спільно з обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти розробили спеціальний курс "Основи інформаційної культури особистості" для учнів 7-9 класів. Його мета - допомогти дітям оволодіти знаннями, вмінням і навичками інформаційного самозабезпечення навчальної, пізнавальної діяльності, раціональними прийомами самостійного пошуку інформації ручним та електронними способами. Спільно з інститутом проводяться заняття обласної школи майстерності і творчості на тему: "Сучасні форми, методи та технології розкриття і використання інформаційних ресурсів у процесі формування інформаційної культури дітей-користувачів дитячих бібліотек та організаторів дитячого читання". Обговорюються також і такі важливі питання, як: "Проблеми інформаційного суспільства в міжнародних документах", Програма ЮНЕСКО "Інформація для всіх", "Сучасні форми, методи та технології розкриття і використання інформаційних ресурсів дитячої бібліотеки", "Взаємодія органів освіти, шкільних та публічних (дитячих, сільських) бібліотек" тощо. Бібліотечні працівники знайомляться з літературою, виданою протягом останніх років видавництвами Чернігова, обговорюють досвід регіонів, аналізуючи стан інформаційно-бібліографічного обслуговування дітей в ЦБС.
За сприяння Управління культури Чернігівської обласної державної адміністрації головним бібліографом Чернігівської обласної бібліотеки для дітей ім. М. Островського Т.О.Малєєвою спільно з обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти підготовлено бібліотечний урок-діалог для користувачів-учнів старшого шкільного віку "Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє", який ми і пропонуємо вашій увазі, шановні колеги.