Н о в и н и з р е г і о н і в
О. Хохлова,
зав. відділом довідково-бібліографічного та інформаційного
обслуговування Донецької обласної бібліотеки для дітей ім. С.М. Кірова
Бібліотеки відкривають горизонти
Читач: - Поясніть, що таке бібліографія, щоб я зрозумів.
Тільки, будь ласка, двома словами.
Бібліограф: - Двома словами?!
Мабуть, дехто з вас, шановні колеги, опинявся у подібній ситуації і замислювався: як можна пояснити читачеві, який не має жодної уяви про цю гілку бібліотечної роботи, "двома словами", що таке бібліографія? І мимоволі виникало ще одне запитання: а чи самі бібліотекарі віддають належне цій ланці своєї роботи? Яке місце у дитячих бібліотеках посідає бібліографія?
Завжди актуальною була думка:
"Той, хто володіє інформацією - володіє світом". Особливого значення вона набула сьогодні, коли зі сторінок періодичних видань, з радіоприймачів, екранів телевізорів іде великий потік різних за темами, змістом, і за характером подання повідомлень. Орієнтуватися у цьому безкрайньому морі допомагають бібліотеки і, насамперед, бібліографи. Бібліографія має давні корені і традиції. А в якому стані знаходиться зараз бібліографічна робота у дитячих бібліотеках області, як ставляться працівники бібліотек до бібліографії, які поняття пов'язують вони з нею, з якими здобутками на бібліографічній ниві йдуть бібліотекарі у ХХІ століття? Як визначити це?
Звіти, відрядження, семінари не завжди дають повну картину. Потрібно щось таке, що могло б розворушити дитячих бібліотекарів, - роздумували ми. Конкурс! А чому б і ні?! Адже різні змагання стимулюють діяльність.
У ході підготовки до конкурсу ми використали статтю І. Батуріної "Библиография - это весело", надруковану в журналі "Мир библиографии".
Бібліографія - це і весело, і відповідально, і важливо - вирішили ми, і ще більше переконались, що потрібно проводити бібліографічний конкурс. Майже рік обговорювали цю ідею, підходили до пропозиції про конкурс з усіх боків. І ось, нарешті, підготовчий етап позаду: розроблено Положення про конкурс, який називається - "Бібліографічні горизонти ХХІ століття".
Він планувався як бібліографічний, але був оголошений для бібліотекарів відділів обслуговування читачів дитячих бібліотек, тому що, на жаль, у бібліотеках області працюють з дітьми лише
5 бібліографів.
Ми започаткували цей конкурс з метою виявлення і підвищення майстерності бібліотекарів-бібліографів дитячих бібліотек. А також для популяризації їхніх здобутків, підвищення ролі бібліотекарів-бібліографів у справі виховання читацької культури юних користувачів бібліотек та на виконання основних завдань, покладених на бібліотеки Законом України "Про бібліотеки і бібліотечну справу". Нашим завданням був пошук кращих форм, методів, моделей організації бібліографічного обслуговування читачів, узагальнення і розповсюдження передового досвіду.
А порядок проведення визначили такий. Конкурс проводитиметься у 4 заочних тури, кожен з яких має свою мету. А на 5-му турі мають зібратися всі переможці.
1 тур - "Бібліографія і символи". Учасники конкурсу повинні представити ескіз значка бібліографа і гасло з детальними поясненнями. Роботи можуть бути чорно-білі або різнокольорові.
2 тур - "Бібліографія і бібліотека". Учасники конкурсу повинні представити розробки бібліотечних уроків, бесід, консультацій тощо, мета яких - виховання культури читання, популяризація кращого у літературі, мистецтві та ін.
3 тур - "Бібліографія та інформація". Учасники конкурсу повинні скласти розповідь і пояснити доцільність користування довідково-бібліографічним апаратом за формою, яка є в бібліотеці-учасниці; дати рекламне оголошення про свою бібліотеку.
4 тур - "Бібліографія і слово". Учасники конкурсу можуть представити свої прозові твори, вірші, гумористичні сценки, сценарії вечорів, присвячених бібліотеці загалом і бібліографії зокрема.
5 тур - "Бібліографія і професіоналізм" - збір переможців.
Ми хотіли, щоб бібліотекарі серйозно поставилися до цього конкурсу, і в них було достатньо часу для творчих роздумів, тому встановили такі терміни для кожного туру:
1 тур - квітень 2001 р. - грудень 2001 р.
2 тур - січень 2002 р. - грудень 2002 р.
3 тур - січень 2003 р. - грудень 2003 р.
4 тур - січень 2004 р. - грудень 2004 р.
5 тур - січень 2005 р. - вересень 2005р.
Що ж показав перший тур?
Завданням першого туру конкурсу - було визначення суті бібліографічної роботи мовою символів, що дало йому назву "Бібліографія і символи". У ньому взяли участь 17 Централізованих бібліотечних систем та 29 бібліотек. Слід зазначити, що, хоча конкурс оголошувався для бібліотекарів дитячих бібліотек, у ньому брали участь і бібліотеки для дорослих (Макіївської і Добропільської ЦМБС).
Усі надіслані роботи були дуже цікаві за змістом, оригінальні за ідеєю, різноманітні за технікою виконання. Основними елементами бібліографії в символах бібліотекарі вважають книгу - як джерело інформації, ключ - як інструмент, що відкриває скарбницю знань, каталожну карту - як традиційній носій інформації, комп'ютер - як новий крок у пошуку інформації.
За пропозиціями учасників конкурсу домінуючими словами у гаслі бібліографа мають бути - ключ, маяк, швидкість, вірогідність, пошук, інформація, мудрість, пізнання.
Заслуговують на увагу роботи центральних дитячих бібліотек міст Дружківки, Харцизька, Горлівки, Слов'янська, Дебальцевого, дитячих бібліотек-філій Макіївської, Красноармійської, Добропільської МЦБС та ін.
Завдання першого туру вимагало від учасників конкурсу творчого пошуку, оригінальності думки. У своїх роботах бібліотекарі прагнули показати відданість традиціям і відповідність сучасності.
Перше місце було присуджено Дружківській центральній міській бібліотеці для дітей, їй вручено Диплом та бібліотечку книг.
Переможцями стали у номінаціях:
"За оригінальність"
- Харцизька центральна міська бібліотека для дітей;
- Слов'янська центральна міська бібліотека для дітей;
"За творчий пошук"
- бібліотека для дітей ім. М. Островського Макіївської ЦБС;
"За відповідність сучасності"
- Горлівська центральна міська бібліотека для дітей;
"За відданість традиціям"
- Дебальцівська центральна міська бібліотека для дітей;
- Краснолиманська центральна міська бібліотека для дітей;
- Добропільська центральна міська бібліотека.
Їм було вручено бібліотечки книг.
Заохочувальними призами - бібліотечками книг також було нагороджено:бібліотеку-філію № 10 для дітей Красноармій-ської МЦБС;
Білозерську бібліотеку для дітей Добропільсь-кої МЦБС;
Новоазовську центральну районну бібліотеку для дітей;
Амвросіївську центральну районну бібліотеку для дітей;
Артемівську центральну міську бібліотеку для дітей.
Перший тур конкурсу позаду, ось уже і другий добігає кінця. Наші сподівання - на краще.
Інформація про конкурс буде далі.
Пропонуємо вашій увазі ескізи значків і гасел бібліографа:
|
|
|
"Шукати й знаходити" Артемівська ЦМДВ |
"Швидко! Повно! Вірогідно!" Харцизька ЦДБ |
"Библиография есть ключ всех наук" ЦБС для дітей м. Маріуполь |