Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Новини з регіонів

С. Мамай,
провідний методист Сумської центральної міської бібліотеки ім. Т.Г. Шевченка

Духовний світ дитячої бібліотеки
Інформаційний бюлетень з досвіду роботи бібліотеки–філії № 3

«Гарна бібліотека є книжковим відображенням Всесвіту», — говорив відомий вчений–бібліотекознавець М. Рубакін. Тож слід пам'ятати, що відкриваючи перед дитиною двері бібліотеки, ми ніби даруємо їй Всесвіт. Але відкрити двері мало, треба наполегливо працювати, щоб за допомогою книги сприяти духовному зростанню дитини, формувати у неї почуття патріотизму, готувати її до входження у сучасний світ, впливати на розумові здібності підростаючого покоління.

Немалий досвід саме з такої роботи має бібліотека–філія № 3, яку очолює фахівець, бібліотекар з великим стажем роботи, Шевченко Ольга Григорівна. Бібліотека є базовою по роботі з дітьми і обслуговує 3235 читачів–дітей, яким видається близько 60000 примірників документів щорічно. До сфери обслуговування бібліотеки входить велика кількість навчальних закладів, дитячих садків: середня школа № 10, фізико-математичний ліцей, класична гімназія, середня школа №8, середня школа № 18, приватна школа, машинобудівний коледж та кооперативний технікум. Основними напрямками діяльності бібліотеки є інформаційне забезпечення освітньо-виховного процесу, допомога у засвоєнні предметів шкільної програми, вихованні у дітей культури читання, розвиток творчих здібностей та організація дозвілля.

Маленький читач, переступивши поріг цієї бібліотеки, потрапляє в світ дитинства, книги, читання. На нього тут чекають кольорові книжки, цікаві картинки, книжкові виставки тощо. Тому й робота з наймолодшими, які вперше приходять до нас, розпочинається знайомством з бібліотекою грою–мандрівкою. Бібліотекар розповідає дітям про те, що в кожному залі казкового палацу знань живуть тисячі мовчазних мудреців та їхні багаточисельні друзі — книги, говорить про особливості бібліотеки, знайомить дітей з правилами користування книгою, бібліотекою, пропонує переглянути яскраві виставки, зокрема «Добрик крокує планетою». Книжки, що представлені на ній, розповідають про Добро, Добрі вчинки, вони виховують у дітей любов до Батьківщини, матері, батька, рідної природи, краю, до братів наших менших. Дітям пропонується взяти участь у конкурсі дитячої майстерності «Чому навчила книга», де на всіх чекають заохочувальні призи.

Казки, як відомо всім, найулюбленіший жанр літератури серед дітей. Казкові герої допомагають маленькій дитині розпізнавати добро і зло, вчать дбайливому ставленню до природи, повазі до старших, вірності друзям. І саме тому великою популярністю у дітей користуються різноманітні масові заходи з використанням казок: «Подорож у світ казок і легенд», подорож «Мандруємо світом книги», бібліографічна інформіна «Країна добрих казок» та ігрове шоу «Як одягались казкові герої».

Протягом останніх десятиліть відбувається інтенсивна інформатизація суспільства, а найбільш повна та відкрита інформація є у бібліотеках. Працівники бібліотеки–філії № 3 приділяють велику увагу питанням бібліотечно-бібліографічної, інформаційної грамотності, формують у дітей–читачів інформаційну культуру. Дуже допомагають у цьому бібліотечно-бібліографічні заняття: дні інформації, дні бібліографії, дні періодики, прем'єри журналів, дні краєзнавства, дні організаторів дитячого читання для вчителів і вихователів дошкільних закладів та батьків.

Особливо популярні та ефективні серед дітей ігрові форми роботи з використанням елементів рекомендаційної бібліографії: ігри–конкурси, брейн–ринги, вікторини, інсценовані огляди, рекомендаційні покажчики. Зацікавив дітей рекомендаційний список «Чотири сестриці» (пори року) для учнів 1–2 класів, зроблений у вигляді книжки–розкладки, кожна сторінка якої містить кольорові картинки із зображенням пір року.

У фондах бібліотеки знаходиться дуже цікаве видання — багатотомник популярної енциклопедії для дітей «Я познаю мир». Для більш зручного користування ним бібліотекарі склали рекомендаційно-анотований покажчик–путівник «Чарівний дивосвіт», який відкривається зверненням до читачів: «Любі друзі! Цей посібник–путівник познайомить вас із популярною енциклопедичною серією для дітей «Я познаю мир». До неї увійшли книги, побудовані за тематичним принципом: історія, фізика, медицина, космос тощо. Якщо ви допитливі, цікавитесь всім, що вас оточує, щодня задаєте тисячі «Чому?» — нове видання саме для вас. Воно гарно ілюстроване, містить алфавітно-предметний покажчик, що дає змогу використовувати його як довідник».

Зацікавив дітей і рекомендаційний покажчик «Подбайте про братів ваших менших» із зверненням: «Любий друже! Ти вже знаєш, напевне, — не всі люди добре ставляться до природи. Дехто вважає, що все довкола — для задоволення лише його бажань ... Ти ж, друже, ставай до лав природоохоронців, і цей посібник допоможе тобі. Книги та статті, зібрані в ньому, познайомлять тебе з природоохоронною справою. Читай уважно, роби позначки в читацькому щоденнику. А якщо буде потрібен додатковий матеріал, то ти знайдеш його у систематичній картотеці статей».

Один з можливих шляхів залучення учнів до активного використання інформації — це організація бібліотечних уроків, циклу занять з читацької культури «Мандруємо світом книги». Кожне з занять проводиться як ігрова подорож у світ історії книги — її минулого і сьогодення. До цих заходів розроблено пам'ятку читача для дітей та їхніх батьків «У місті Читайків», «Десять порад, як зацікавити дітей читати» та «Десять порад з виховання маленького читача». Програма занять складається на весь навчальний рік, і перше заняття починається мандрівкою у світ історії книги — стародруків. Далі йде світ казок і легенд у грі–вікторині «З якої ми казки» та ігровому шоу «Як одягалися казкові герої». Третє заняття — це подорож до храму мудрості «Історія бібліотек України» і година духовності «Бібліотеки Древньої Русі». Четверте заняття — літературно-інсценований огляд «Герої книг у нас в гостях». П'яте — розгляд тем: «Твоя мама — бібліотека» і «У нас в гостях учні з їх особистими бібліотеками» (правила складання особистої бібліотеки та бібліографічного покажчика). Закінчує програму занять акція «Подаруй бібліотеці книгу, підручник!» Такі форми підвищення бібліографічної орієнтації читачів формують у них пізнавальну активність, інтерес до пошуку літератури, розвивають творче мислення. На педрадах у школах практикуються тематичні виступи бібліотекарів з оглядами літератури та періодики з питань педагогіки. Наприклад, День спеціаліста «Співпрацюємо разом», презентації нових книг методичного характеру, газети «Позакласний час», дитячої періодики, готується також упереджувальна довідка «Запрошуємо на ігровий майданчик».

Інформаційна функція бібліотеки для дітей тісно пов'язана з освітньою, і допомога школі з боку бібліотеки багатоаспектна. Фахівці бібліотеки, ретельно вивчаючи програми навчальних закладів мікрорайону, стежать за змінами, які відбуваються у навчальному процесі, і відповідним чином реагують на них. Так, на допомогу новому шкільному курсу «Основи безпеки життєдіяльності» для учнів 5 класів було підготовлено і проведено цикл заходів «Абетка безпеки», які викликали велику зацікавленість у дітей та вчителів. На заняттях «Абетки безпеки» в ігровій формі розглядаються різні життєві ситуації (буква — А — атом — що таке атом, яку він небезпеку несе людям; В — вогонь, яке лихо він завдає, як з ним боротися, як запобігти пожежі тощо; Г — гриби...; Д — дорога ...; Л — ліфт ... і т.д. Для учнів 5–9 класів постійно діє тематична книжкова виставка «За сторінками шкільних підручників».

Поряд з інформаційним забезпеченням юних читачів важливе місце в роботі бібліотеки посідає організація їхнього дозвілля, яка здійснюється в різних аспектах — переважно це ігрові форми проведення різноманітних заходів та створення об'єднань за інтересами. Працюючи з маленькими читачами, дуже важливо враховувати їхні інтереси, індивідуальні особливості, треба просто давати дітям відпочити від напруженого шкільного дня. І це нам вдається. Великим успіхом у дітей користуються такі заходи, як: КВК, «Поле чудес», «Що? Де? Коли?», брейн–ринг «Щасливий випадок», рольові ігри, а також гуртки.

Два роки в бібліотеці під девізом: «Знати! Вміти! Звикати!» працювала «Школа спілкування». Програма школи була розрахована на 2 роки навчання: перший рівень занять для учнів 5 класів «Ми та інші» допомагає засвоювати правила поведінки, гарні манери, елементи етикету вдома, у школі, у гостях, театрі, кіно, музеї, на вулиці. Приділяється також велика увага вмінню та мистецтву одягатися, користуватися косметикою, дарувати подарунки, квіти. Але головне — це активні форми пропаганди культури поведінки, колективні обговорення «Як це зараз робимо ми, як треба це робити, як ми будемо робити далі», ситуативні практикуми, анкетування, розв'язання проблемних завдань, зустрічі з цікавими людьми, змагання. Другий рівень занять «Пізнай самого себе», розрахований на учнів 6 класів, проходив під девізом «Поради Дейла Карнегі». Це був психологічний практикум з використанням тестів «Який тип характеру», «Довольны ли вы собой» тощо.

Ще однією цікавою формою роботи для молодших школярів стала «Школа добрих вчинків», на створення якої бібліотекарів надихнула міжнародна акція «Добрик крокує планетою». Всі заняття тут проводяться в ігровій формі та сприяють вихованню у дітей доброти, співчуття, любові до батьків, до братів наших менших, до рідного краю тощо. До плану навчання увійшли такі цікаві заходи, як: година добротолюбія «Людина починається з добра», інсценізований огляд «Книга вчить добро творить»; конкурс знавців природи «Природа — джерело краси й добра»; сюжетно-рольова гра «Слово за слово — весела розмова»; вирішення проблемних ситуацій «Дар божий — хліб»; подорож у країну добрих казок.

Формуванню екологічної культури учнів 7 класів, залученню їх до експедицій, природоохоронних заходів сприяє діяльність екологічної студії «Жива душа природи», яка проводить свої засідання раз на місяць. Перше з них це відкриття студії, на якому розглядається програма занять і діти отримують домашнє завдання на літні канікули. Під час другого вони розповідають про куточки рідного краю, читають вірші, співають пісень. Програма засідань студії цікава і різноманітна, це: бесіда інтерв'ю «Чарівне довкілля»; експедиція–пошук «Ліс — природне багатство» (ліки нашого краю, породи дерев, заповідники); екологічна гра «Про що нагадують знаки»; веселий конкурс «Цей дивовижний пташиний світ», (прослуховування платівок з голосами птахів та відгадування їх); заочна подорож у світ лікарських рослин «Ці цілющі лікарські рослини», (вірші, легенди та народні рецепти з використанням лікарських рослин, гербарії, виставка лікарських рослин); екологічна гра «Екологічний світлофор», «Що можна і що не можна робити у природі».

Бібліотекарі філії велику увагу приділяють духовному становленню особистості, її культурі. Вони знайомлять дітей з духовним надбанням нашого народу, прищеплюють їм любов до рідної культури, мови, національних традицій. Форми, методи і прийоми роботи з виховання духовної культури у дітей надзвичайно різноманітні. Бібліотека плідно працює з педагогічними колективами шкіл, особливо з вчителями української мови і літератури, істориками, географами, вчителями співів. Використовуються різноманітні форми роботи: книжкові виставки, бесіди, огляди, вікторини, уроки, вечори, конкурси тощо. Наприклад, такі: заочна подорож до музею книги і друкарства України «Книга: від витоків до наших днів»; вікторина «Мови рідної скарби»; турнір знавців української мови «Мова моя українська, батьківська, материнська»; години народознавства «Звичаєвий календар», «Не цурайтеся свого коріння» тощо.

Протягом багатьох років у бібліотеці працювала «Школа духовної культури» для учнів 5–6 та 9 класів. Програма занять ставила своєю метою одвічні завдання: формування у дітей моральних ідеалів добра і краси, мира і злагоди, виховання літературно-естетичного смаку, історичної свідомості, відповідальності за свої дії та вчинки. Всі заняття цієї школи проходять як бесіди, бесіди–роздуми, рольові ігри, бесіди–діалоги, години запитань і відповідей, психологічні практикуми. Тематика занять широка: «Біблія — моральна енциклопедія людства», «Основа християнської етики», «Що таке духовність», «Совість — мірило наших вчинків. До совісті і розуму людського», «Усе на світі — від любові», «Головне диво світу — це ти», «Виховуй у собі — Людину» тощо. А ідею створення такої школи підказало саме життя. В бесідах з дітьми бібліотекарі говорять про віру, надію, любов, головні християнські чесноти. Велика увага приділяється популяризації кращих надбань української художньої літератури. Проводяться тематичні вечори поезії, конкурси знавців літератури, вікторини, брейн–ринги тощо. Тематика їх різноманітна — художня і науково-пізнавальна, літературна, казка, народознавство, фантастика...

Сьогодні у зв'язку з недостатнім комплектуванням фондів бібліотекарі філії велику увагу приділяють популяризації періодичних видань. Цікаво і змістовно проводяться масові заходи. Вже стало традицією проводити Тиждень пропаганди періодичних видань, до якого входять: книжкова виставка «Для вас, юні читачі» (краща періодика для дітей); анкетування, опитування на тему «Ваші улюблені журнали». Для юних читачів розроблено анкету з 10 запитань.

Важливим напрямком діяльності філії є популяризація книг серед соціальнонезахищених дітей–сиріт, дітей–інвалідів. Бібліотекарі через книгу допомагають цим дітям підтримати у них віру в себе і свої сили, розвивають почуття впевненості і толерантності у стосунках з людьми. Для більш ефективної роботи створено базу даних про дітей–сиріт та дітей–інвалідів, які проживають у районі обслуговування бібліотекою. Деяких юних читачів бібліотекарі один раз на місяць відвідують вдома, здійснюючи обмін книг. Не залишаються поза нашою увагою і багатодітні сім'ї та сімейні дитячі будинки. Для цих дітей систематично проводяться різноманітні заходи: бесіда–дайджест «Державна символіка»; цикл занять «Звичаї, обряди нашого народу»; бесіди–вікторини «Цікавинки у природі», «Тварини–хижаки»; вікторина «Сумщина — мій рідний край» тощо. Бібліотекарі докладають максимум зусиль для того, щоб дітям з фізичними вадами та сиротам у стінах бібліотеки було затишно, цікаво і весело, адже вони розуміють, що для цих категорій читачів книга є віконечком у світ, порадником і вірним другом, який ніколи не зрадить.

Щороку березень для бібліотек наповнений приємними клопотами, пов'язаними з відзначенням традиційного свята — Всеукраїнського тижня дитячої та юнацької книги. І працівники бібліотеки–філії № 3 не можуть стояти осторонь цієї події. Адже це свято прилучає дітей і молодь до невичерпних джерел знань, стає для них осередком широкого і радісного спілкування. В ці дні проходять різні літературні та ігрові заходи. Наприклад, дітей дуже зацікавив турнір «Ерудит біля книжкової полиці», який складається з восьми турів: «Твої улюблені казки» (гра–конкурс — «4-й зайвий»); поетичного конкурсу; бліц-конкурсу капітанів; гри–конкурсу «Літературне доміно»; конкурсу кмітливих «Загадки–жарти»; літературного конкурсу «Пізнай героя по портрету»; конкурсу «Пізнавальне азбуковедення»; бліц-конкурсу «Крилаті вислови». Між конкурсами — пісенні паузи, ігри з глядачами. Бібліотекарі філії переконані, що Тиждень дитячої та юнацької книги ще раз підтверджує велику роль книги та бібліотеки у житті дітей і юнаків, надовго залишаючи в їхніх душах відчуття свята та радості.

Плануючи роботу з популяризації художньої літератури, працівники бібліотеки постійно керуються бажанням виробити у читачів вміння не тільки сприймати, але й аналізувати твори. Книга допомагає юним читачам засвоювати естетичні ідеали, виробляти розумні орієнтири в самостійному житті, і тому бібліотекарі дійшли висновку, що потрібна комплексна програма, яка б допомагала формувати у читачів естетичний ідеал і світогляд за допомогою книги. Програма «Книга — невичерпне джерело мудрості», яку було створено, розрахована на декілька років для різних категорій читачів, починаючи з дошкільного віку і включаючи юнацтво 17–18 років. Головна мета програми — це допомога читачам у накопиченні запасу літературних знань, набутті вмінь, навичок аналізу та оцінки літературних творів, синтезу літератури з іншими видами мистецтва. Програма містить різноманітні форми та методи використання художньої, науково-популярної, історичної книги — від простого до складного, але з поступовим ускладненням — від голосних читань, бесід–діалогів, бесід–роздумів до літературних досліджень і пошуків, літературно-творчих практикумів. Це дає можливість дітям вчитися не тільки сприймати, але й аналізувати твори. Виходячи з цього, бібліотекарі запропонували для молодших школярів такі форми роботи, як: голосні та коментовані читання, подорожі у світ казок і легенд, літературні ігри, вікторини, огляди. Для читачів середнього шкільного віку : бесіди–діалоги, роздуми, літературні години, портрети, ретро-прем'єри, літературні пошуки, цикли літературних подорожей та поетичних хвилинок, обговорення та презентації книг, турніри, ігри, брейн–ринги тощо. Для читачів старших класів : години роздумів, літературні знахідки, бесіди–дискусії, прес-конференції, зустрічі з письменниками і діячами культури та мистецтва, вернісажі, міні-університет життєвої мудрості «Книга вчить, як на світі жить».

З 1998 року при бібліотеці працює краєзнавчий клуб «Суми і сумчани», який за 6 років своєї роботи набув великої популярності серед жителів міста. Ідея створення клубу виникла при проведенні презентації книги О. Нестеренко «Знайомі обличчя сумчан». Тоді на зустріч з читачами запросили цікавих людей — автора книги О. Нестеренка та її героїв — вчительку хімії школи №1 Носок Т., тренера культурно-оздоровчого комплексу «Зодіак» О. Шевченка і автора гуморесок Коровай І.М. За роки існування клубу бібліотека провела багато різноманітних заходів, які надовго запам'яталися його членам, особливо, засідання на тему «Феномен доби: сумчани і дисидентський рух 60–70-х років», присвячене сумній даті 12 січня — Дню політичного в'язня України. У гості прийшли люди, які або самі зазнали утисків, або здебільшого були знайомі з тими, хто переслідувався за часів тоталітарного режиму. Зокрема, представники обласного та міського товариств «Просвіта», журналіст–ветеран О. Кубатка, краєзнавець М. Каркан, жінки Сумського осередку Союзу Українок. Другу частину засідання було присвячено журналістові, поетові, талановитому земляку М. Даньку.

Зустріч із цікавими захопленими людьми відбулася у літературно-музичній вітальні «Твого проміння сила сонцесяйна». На неї були запрошені керівник гуртка флористики клубу юних техніків «Фрунзенець» Федієнко О.М., композитор, поетеса і виконавець своїх творів Л. Шевченко (Ромен) та багато інших. Присутні мали змогу помилуватися чудовими картинами із соломки та природного матеріалу, зробленими руками юних умільців, насолодитися чудовими піснями, віршами, посміятися над гуморесками.

Вже стало традицією запрошувати на засідання клубу цікавих людей, представників «зоряних» професій, яких можна часто бачити на екранах телевізорів або на сцені, про яких пишуть і говорять дорослі. В гостях у дітей були народна актриса України О. Сокіл і головний режисер ТЮГу, заслужений діяч мистецтв України А. Мартюшов. Ця зустріч пройшла під гаслом «Театр — це завжди неповторність», і розмова вийшла дуже відверта. Тут розповідали історію театру, шукали відповіді на такі запитання, як: «Потрібен чи ні сьогодні театр сучасній молоді?», «Чи буде мода на театральне мистецтво?», «Кризи театру?». Можливо, більшість із присутніх школярів після засідання клубу поспішать до театру, побачивши імена своїх нових знайомих, і інакше, по-новому, сприймуть все, що відбувається на сцені.

«Ця солодка незабутня мить» — так називалося 15-те засідання клубу, яке припало на річницю з дня народження І.Г. Харитоненка. Слова із духовного заповіту Івана Григоровича: «Любіть Суми, як любив їх я» — стали девізом клубу. Засідання провели нетрадиційно: запросили учасників минулих засідань. Насолоду від прекрасного співу, читання віршів подарували присутнім викладачі училища культури і мистецтв С.П. Мамонова та поетеса Н.Д. Руденко. Особливе враження справила на всіх народна артистка України, чарівна жінка О.М.Сокіл, яка майстерно прочитала вірші Ліни Костенко «Пісенька з варіаціями» та Р. Бернса «Чесна бідність». Враженнями від роботи клубу та бібліотеки поділилася керівник гуртка флористики клубу юного техніка «Фрунзенець» О.М. Федієнко. Зазвичай, на засідання клубу бібліотекарі запрошують старшокласників, але цього разу слухачами стали юні п'ятикласники класичної гімназії, бо у гості було запрошено сумську молоду письменницю, лауреата конкурсів бардівських пісень Юлію Лесіну, яка ще пише і добрі дитячі казки. На цій зустрічі вона представила читачам свою нову книгу «Шаги к дому».

Клуб «Суми і сумчани» відсвяткував невеличкий ювілей — 5 років. Ювілейне засідання присвятили презентації книги «Суми. Вулицями старого міста», яку подарував міськвиконком бібліотекам Сумської ЦБС. Гостями засідання були: журналіст–краєзнавець Комаров В., місцеві краєзнавці, журналісти газети «Ваш шанс» та гуртківці гуртка «Флористики», клубу «Фрунзенець», котрі привітали клуб «Суми і сумчани» з ювілеєм і подарували картину. На засіданні бібліотекарі відкрили музей клубу «Дарунки серця».

Згідно з обласною Програмою підтримки талановитої та обдарованої молоді бібліотекарі організовують цикли заходів–зустрічей з талановитою молоддю. Надовго запам'яталося нашим читачам спілкування з юним талантом — учнем ліцею Дмитром Борзяницею. «Що так збентежило мене» — так, рядком з його вірша, назвали цю зустріч, на яку запросили його маму та викладачів української мови, котрі навчали юного таланта.

При бібліотеці відкрито міні-галерею творчості талановитої молоді, де проходять цикли мистецьких зустрічей «Мить несподіваних відкриттів» з обдарованими дітьми. Гостями тут були учениці середньої школи № 8 — О. Коньок. і А. Федієнко. Продовжили такі зустрічі цикли годин індивідуальної творчості обдарованих читачів «Світло моїх мрій», які перетворилися на справжній клуб. Найцікавішими заходами клубу стали: «Перші проби пера», «Умілі маленькі руки», «Малюю світ», «Ця музика звучить в мені», «Мої кольорові фантазії». Всі вони супроводжувалися виставками робіт обдарованих дітей — Ф. Похилець, М. Яківець, Є. Мелеховець, Т. Мусіяченко, К. Шарапов та ін.

Головною функцією бібліотеки все ж залишається робота із залучення дітей до читання. І саме тому фахівці бібліотеки створили Експериментальну програму курсу занять з культури читання «Робота з дитячою книжкою», основним завданням якої є розширення активного й пасивного читацького кругозору дітей, а саме: усвідомлення індивідуальних духовних можливостей і запитів; уміння користуватися довідковою літературою; удосконалення загальної і спеціальної читацької культури. Курс навчання за цією програмою складається з 5 сторінок. Перша — «Гімн книзі» проходить як бесіда–огляд, під час якої розкривається роль книжки в житті людини, розповідається про людей, що творять книгу. На засіданні діти знайомляться з творчістю художника-ілюстратора Вікторії Ковальчук. Друга — гра–подорож «Віконце в історію», під час якої розповідається про перші книги, першу бібліотеку та її засновника Ярослава Мудрого. Третя — «До природи з любов'ю» — інтелектуально-екологічна гра «Подорож у чарівний ліс». Четверта — «Цікаві зустрічі в читай-містечку» — театралізований огляд літератури «Поетичні хвилинки», на яких розглядаються твори А. Малишка, Д. Білоуса, С. Руданського, А. Качан, Марійки Підгірянки, Є. Гребінки. П'ята — «Традиційні свята дідуся–роковика», це — знайомство і вивчення легенд, віршів, оповідань про традиційні народні свята. Шоста — «Народні обереги» — дослідження давнього побуту за книгами М. Людкевича «Крила білої хати», Л. Голоти «Бабусина пісенька», Лесі Храпиви «Вишивані квітки». Сьома — «Золото добувають із землі, а знання з книжок». Основна мета курсу навчання полягає в тому, щоб після його закінчення учні мали уявлення про бібліотечний фонд, тематично-ілюстровану картотеку, науково-художню і довідкову літературу, про історію створення книжки, щоб вони вміли користуватися різними видами літературних видань, могли передбачати зміст книжки на основі трьох показників (автор, назва, ілюстрація) і намагалися самостійно аналізувати художні твори.

В 2004 році в бібліотеці створили оригінальний клуб книжкових презентацій «Джерельце», основним завданням якого стали презентації нових дитячих українських книжок, в тому числі і сумських митців, та більш активне залучення дітей до читання, до бібліотеки за допомогою української дитячої книжки. Відкриття клубу відбулося під час проведення Тижня дитячої та юнацької книги і пройшло як святкове шоу, на якому прозвучало поетичне освідчення в любові до книги. Діти читали вірші П. Воронька, Н. Найдьонової, Йосипа Курлата, а «жива газета» розповіла історію Книжчиних іменин. Бібліошоу складалося з декількох частин. Перша — це відкриття клубу, куди запросили автора дитячих книжок, журналіста за фахом, диктора обласного радіо Надію Одаренко (Полковниченко), яка стала його першим почесним членом і цікаво розповіла дітям про себе, свої нові книжки, про історію написання та про їх героїв. Друга — «Зоряна хвилинка» нагородження кращих читачів бібліотеки, які одержали нагороди та почесні титули у таких номінаціях: самий юний читач, самий дисциплінований читач, самий акуратний читач, юний інтелектуал, міс і містер читальний зал, читач–переможець акції «Запиши в бібліотеку друзів» та кращий помічник бібліотекаря. Всі номінанти отримали подарунки, щиру подяку та оплески друзів. Третя — «Розважальна» складалася з багаточисельних веселих літературних конкурсів, ігор та вікторин. Під час гри–вікторини «Скажи мені, хто твій друг» діти добирали герою літературного твору друга — Кай–Герда, Буратіно–Мальвіна, Карлсон–Малюк, Робінзон–П'ятниця, Карік–Валя, Самодєлкін–Карандаш, Хоттабич–Волька. У грі–вікторині «Впізнай героя» вони впізнавали його за описом, відповідали, хто він, і з якого літературного твору. Було ще багато інших різних завдань, під час яких учасники свята демонстрували свої знання та ерудицію. Четверта стала «Віршовим фейєрверком», а саме конкурсом кращих виконавців улюблених віршів, гуморесок та пісень.

Дуже сподобалась дітям презентація нових збірок українських казок «Лісові казочки», до якої увійшли: інсценовані огляди найкращих українських народних та літературних казок «Подорож казковим містом»; гра–вікторина «Мої улюблені казки»; конкурси «Хто швидше» (за 2 хвилини скласти розрізану картинку і назвати, з якої вона казки); виставка малюнків; конкурс поробок «Мешканці казок».

Зацікавило дітей засідання–презентація книги «Зима іде, свята веде» (Енциклопедія зимових свят), на яке запросили учасників народної студії «Калинка», гуртка «Ложкарі» та клубу «Майстер» з обласного центру позашкільної освіти і роботи з обдарованою молоддю. Бібліотекарі оформили книжкову виставку «Казковий світ зимових свят», на якій були представлені малюнки дітей–читачів, котрі брали участь у конкурсі на кращий малюнок до зимових свят. На засіданні діти отримали призи за кращий малюнок («Масляна» К. Шарапової — перше місце, «Ялинка» К. Устик — друге, «Ялинка Д. Шумила — третє). Студійці «Калинки», якою керує Тетяна Лебединська, представили театралізований обряд свята «Калити», співали різдвяні колядки, щедрівки, показали незвичайну лялькову виставу «Колобок», у якій Лисиця Колобка не з'їла, бо йому підказали, що не можна сідати рудій хитрунці на язик. Гостями й учасниками свята також були вихованці класичної гімназії та учасники гуртка «Ложкарі», які зі своїм керівником Гарбуз І.В. і учнями класичної гімназії співали українські народні пісні.

Відомо, що світ дитини починається з сім'ї: перші кроки, слова, книжки ... Сім'я відповідає за гармонійний розвиток дитини, а взаємодія бібліотеки та сім'ї допомагає формувати емоційний та психологічний мікроклімат, сприяє духовній єдності батьків та дітей. Бібліотекарі не стоять осторонь питань сімейного та родинного виховання, вони проводять у бібліотеці різні заходи, які допомагають виявити інтереси й вподобання кожного члена сім'ї та організувати спільне дозвілля батьків і дітей, наприклад, презентацію родини учня середньої школи № 20, читача бібліотеки А. Дмитрука, виставку «Світ захоплень нашої сім'ї». В травні до Всесвітнього дня родини відбулися родинні посиденьки з родинами Дмитрук та Кобичєвих. Повернулися у бібліотеці до такої цікавої трохи забутої форми роботи, як години сімейного читання. Один раз на місяць запрошувались діти разом з батьками, а найбільш цікавими виявилися такі години як: «В гостях у «Барвінка», «Почитай, мамусю, казку!», «Почитаєм–відгадаєм» (розгадування кросвордів, ребусів, шарад з дитячої періодики), «День сімейного читання батьків «З мамою і татом до бібліотеки». Родинні свята проходять у дружній, теплій атмосфері, по-сімейному, за чаєм з солодощами, які власноруч готують діти разом зі своїми батьками.

Колектив бібліотеки дбає, щоб дітям у цьому маленькому храмі книги було затишно, спокійно, цікаво. Традиції, творчий пошук, досвід спілкування з різними категоріями читачів — від малюків до їхніх батьків, від учнів до вчителів — забезпечує бібліотеці визнання в місті. І незважаючи на скрутне становище сьогодення, бібліотечні працівники філії вірять, що саме в їхній бібліотеці, куди діти приходять не з примусу, а за бажанням і з цікавістю, народжується незвичайна атмосфера творчості та фантазії.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 10/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей