Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Бібліотечні події
Онлайн-проєкти
Читацькі об'єднання
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Книжковий експрес
«Україно, ми твої діти» (серія)
Бібліотека у форматі Д°
Природа і людина (рек. покажчик)
Музей книги
Творчість дітей
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проєкт "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду
Донецька область

Л. Мануїлова,
зав. бібліотекою-філією №1 ім. О.С. Пушкіна ЦБС для дітей м. Маріуполя

Головне — не втратити дух творчості:
досвід організації читацьких конкурсів і акцій

Що люблять наші діти більш за все? Ну, звичайно ж, гратися! Позбавити їх ігор — це те саме, що відібрати в них дерева, повітря, квіти. Ігри для них — така ж звична річ. Конкурси — це ігрова форма масової роботи, до якої ми, бібліотекарі, уже звикли, а наші читачі з задоволенням беруть в них участь. Що ж це таке — конкурс? Це — наука перемагати. У конкурсантів вироблюються такі життєво важливі якості, як уважність, ретельність, наполегливість у досягненні своєї мети. А ще участь у конкурсі розвиває пам’ять, вміння спілкуватися з дорослими, однолітками, оточуючим світом.

Що ж робить будь-який конкурс цікавим для одних і нецікавим для інших? Успіх найбільше залежить від умов проведення. Саме через умови конкурс в одному випадку викликає жвавий інтерес учасників, а в іншому — сприймається мляво, байдуже, без захоплення. У кожному конкурсі обов’язково повинні бути різні перепони, котрі необхідно подолати, вершини, на які треба піднятися. Змагання між учасниками в подоланні перешкод є «внутрішньою пружинкою» конкурсу. Чим тугіше закручена ця «пружинка», тим гостріше та жвавіше конкурс, тим більше захоплює він учасників. Для бібліотекарів конкурс — це ще один спосіб спостереження за читачами, їхніми читацькими інтересами, інтелектуальним зростанням; це налагодження жвавого зацікавленого діалогу між бібліотекарем і читачем. Суто бібліотечні конкурси — це дзеркало, в якому відбивається сприйняття дитиною бібліотечного, книжкового світу і сама дитина як читач.

Ідея конкурсу на кращого читача давно витала у бібліотеці ім. О.С. Пушкіна. Уже був чималий досвід із залучення дітей до систематичного читання, заохочування кращих читачів, укорінилися система почесного формуляру, захист читацького формуляру та ін. Творчий колектив бібліотеки зробив висновки з попередньої роботи, додав нових ідей і в 1999 році вибухнув конкурсом «Кращий читач року». Його метою було: звернути увагу на дітей, що багато читають і часто відвідують бібліотеку, підтримати їхню любов до книги та читання. У конкурсі, який проходив упродовж року, могли взяти участь усі читачі, які бережливо ставляться до книг, люблять читати. Наприкінці року авторитетне журі визначило переможця. Їм стала Ратнікова Ліда, учениця 9-Б класу ЗОШ № 55, яка відвідала бібліотеку 37 разів і прочитала 106 книг. Конкурс так сподобався читачам, що за їх ініціативи був продовжений і у наступні роки. Трохи змінилися умови. Так, стали враховуватися відвідування масових заходів, підтримка бібліотеки (ремонт книг, боротьба з боржниками, дарування книг, залучення до бібліотеки своїх друзів). Але незмінною лишалася головна умова: кількість прочитаних книг і відвідувань бібліотеки. Конкурс поступово набирав обертів і вже 7 років поспіль триває як конкурс «Суперчитач — … року». Ми пишаємося своїми переможцями: Лідою Ратніковою (1999 р.), Анастасією Федоровою (2000 р.), Сергієм Вороновим (2001 р.), Ганною Федосовою (2002 р.), Наталкою Михайловою (2003 р.), Юлією Велікановою (2004 р.), Ганною Зимою (2005 р.). До речі, суперчитач 2004 року Юлія Веліканова взяла участь у Всеукраїнському конкурсі «Найкращий читач — 2005» і стала переможницею І тура на міському рівень та призеркою ІІ тура на обласному. Отже, підбито підсумки, названо переможця. І що ж далі? А далі ми обов’язково влаштовуємо свято на честь переможця, точніше — його бенефіс. За С. Ожеговим, бенефіс — це «спектакль в честь одного из участников его», а бенефіціант — це «артист, играющий в своем бенефисе». Бенефіс в нашій бібліотеці виходить саме так — це свято на честь одного із найактивніших його учасників. Як правило, на бенефіси запрошуються друзі, однокласники читачів, їхні вчителі, батьки. Батьки пишаються своїми дітьми, здивовані вчителі краще пізнають своїх учнів, а однокласники трохи заздрять суперчитачам, бо вони ж — супер!

З 2003 року в нашій бібліотеці проходить конкурс на кращого читача літа «Чарівна квітка». Влітку «бібліотечна галявина» вкривається дивовижними квітами з різнокольоровими пелюстками. За перші 5 книжок читач отримує серцевину квіточки із своїм ім’ям і перший пелюсток. Поступово до першого пелюстка додається другий, третій, четвертий ... Кожний пелюсток — це 5 прочитаних книжок. До кінця літа наша галявинка перетворюється на чудову та квітучу. А переможцем конкурсу стає той, хто виростить найбільшу чарівну квітку. Щоб користувачі бібліотеки могли краще познайомитися з переможцями конкурсу, ми проводили: захист почесного читацького формуляра «Друзі мої — книги» у 2003 році, під час якого переможець конкурсу Павло Кисельов зі своїм батьком подарували бібліотеці 70 книг; сімейне шоу сестричок Михайлових «Читай з нами, читай, як ми, читай краще нас!» (Наталка перемогла в конкурсі «Супер­читач — 2003», а Юля — у конкурсі «Чарівна квітка — 2003»); бенефіс Ірини Млинчук у 2004 році; творчий вечір-зустріч з Оксаною Дячук, юною поетесою, учасницею та переможницею багатьох всеукраїнських конкурсів дитячої творчості, стипендіанткою журналу «Барвінок» у 2005 році.

Що ж дають такі конкурси читачам і бібліотекарям? Для читачів — це ще одна можливість повірити в себе і свої сили, розширити коло читання та інтересів, навчитися спілкуватися, налагоджувати стосунки з дорослими й однолітками, знаходити нових друзів, вчитися добре говорити, ясно та чітко висловлювати свої думки, ділитися враженнями про прочитане, отримувати позитивні емоції, радіти не тільки за себе, а й за своїх друзів. Для бібліотекарів — це можливість підвищити свій професійний рівень, ознайомитися з новинками літератури, довідатися про нові імена в дитячій літературі, відійти від монологічного спілкування з читачами, налагодити продуктивний діалог з ними, знайти нових друзів, однодумців, зробити рекламу своєї бібліотеки, отримати позитивні емоції. Дітям дуже подобаються такі заходи і вони залюбки беруть участь у бібліотечних конкурсах, акціях. Педагогічні колективи шкіл, батьки підтримують наші інновації, бо добре розуміють, що така робота допомагає розвивати у дітях творчу активність, ініціативу, здібності, самостійність. Саме ці задачі ми ставили, коли ініціювали створення Читацької республіки. Її громадянами стають читачі, які мають певні заслуги: це переможці усіляких конкурсів, читачі, які отримали почесні формуляри та ін. Парламентом Читацької республіки були проведені акції «Читачами стають навесні», «Читачами стають назавжди», «Підтримай бібліотеку — подаруй книгу!». Успішною стала добродійна акція «Підтримай бібліотеку — подаруй книгу!». На оголошенні про акцію був відведений куточок для інформації, де відзначалися читачі, які подарували бібліотеці найбільше книжок. У Читацькій республіці є своя «детективна агенція», яка виникла під час проведення акції із збереження книжкового фонду. Одного дня читачів бібліотеки дуже здивувало оголошення: «Увага! Увага! Увага! У Читацькій республіці починає свою роботу детективна агенція з розшуку втрачених книг. Кожний, хто хоче допомогти визволити книжки з полону злодіїв-боржників, запрошуються до нашої агенції. Кращого детектива чекає нагорода». Першим детективом, який одержав приз, був Єгор Вінтоняк (ЗОШ № 14, 6 кл.), який разом із батьком привіз до бібліотеки книги 5 боржників. Про роботу юних детективів читачі дізнавалися з повідомлень і теж підключалися до роботи. Книжки поверталися до бібліотеки.

Тобто, ми робимо все можливе, щоб охопити всіх читачів різними заходами, аби читацька життєва палітра була соковитою, яскравою і, водночас, різноманітною. Давньоримський вчитель, що відповідав за навчання основам знань, називався магістром ігор. Фахівці нашої бібліотеки — це справжні магістри ігор, конкурсів, акцій. На кожному такому заході читачі одержують певні знання, навчаються жити цікаво та насичено, зростають як читачі та громадяни.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
 
Останнє оновлення: 12/11/2021
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей