Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Зарубіжний досвід

Арнгільд Кантельгардт, Жанет Ахберґер, Інґрід Ланґе-Богауміліцкі

Гамбурзькі публічні бібліотеки. Заходи і програми для дітей

Гамбурзькі публічні бібліотеки — сучасна бібліотечна установа з 35 філіалами в різних районах міста. За цією назвою стоїть сервіс, орієнтований на користувача: пошук книжок, мультимедійних матеріалів та інформації. Бібліотеки пропонують багаті, диференційовані й постійно оновлювані фонди, орієнтовані на потреби й інтереси різних користувачів усіх вікових груп. За кошти з бюджету вільного ганзейського міста Гамбурґа громадянам міста пропонується широкий спектр послуг — адаптовано, ефективно й актуально. За допомогою власної децентралізованої мережі бібліотеки сприяють розвитку ідентичності у громадян свого міста.
http://www.buecherhallen.de/kinder/index.cfm.

Пропозиції для дітей віком від 2 до 14 років: популяризація читання і поширення літератури

Наша програма — це різноманітність! Починаючи з 90-х років публічні бібліотеки крок за кроком працювали над програмами й заходами, спрямованими на популяризацію читання і поширення літератури серед дітей та юнацтва. Для всіх дитячих вікових груп (від 2 до 12 років) розроблено спеціальні пропозиції й заходи, що покликані в позашкільний час знайомити дітей з літературою і читанням. На практиці це виглядає так:
Для найменших дітей 2–3 років, які приходять до бібліотеки разом з матерями або батьками, це цикл заходів (5 заходів, кожен тривалістю 1 годину). Крім пісень та невеличких ігор щоразу задіяно книжку, після чого батькам пропонується потренуватися у виготовленні саморобок. Важливими є спеціальні заходи для батьків, де вони можуть дізнатися більше про розвиток дитини в ранньому віці. Концепцію таких заходів було розроблено бібліотекарем і спеціалістом з соціальної педагогіки.
«Книжкова весна» у травні. Щороку в травні відбувається цикл заходів, об’єднаних спільною темою, у яких беруть участь майже всі публічні бібліотеки. Запрошені ілюстратори й письменники читають, знайомлять дітей з книжкою, а також розповідають про те, як вони малюють свої малюнки або пишуть історії. Минулого року темою «Книжкової весни» було «Бажаймо — мріймо — дивуймося»; в цьому ж році під девізом «Бачимо — чуємо — відчуваємо» діти знайомилися з книжками для читання пальцями, рельєфними книжками для сліпих та іншими незвичайними гарно ілюстрованими книжками. При проведенні таких заходів можливе застосування інших форм надання інформації — радіопостановки, фільми.
Гра «Чайка-читач». Чайка Юле — символ щорічної читацької гри для дітей віком від 8 до 12 років. Дітей заохочують до читання у вільний час і пропонують їм на вибір близько 30 нових дитячих книжок, які надають усі публічні бібліотеки на 3 місяці (з березня по травень). Половину книжок спонсорують видавництва. До книжок додаються кольорові анкети з питаннями, на які діти можуть відповісти, наприклад, «Напиши, що тобі подобається, а що не подобається у цій книжці». Відповісти на питання можна також на дитячій Інтернет-сторінці публічних бібліотек. Відповіді частково передаються видавництвам і авторам книжок; крім того, серед дітей розігруються близько 200 поїздок на «свята чайки-читача» з авторськими читаннями і лотереєю.
FLAx — «Читання на крилах». Сценічні читання за дитячими книжками колективом з чотирьох професійних акторів і одного театрального педагога — базова ідея цього масштабного проекту для популяризації читання. З початку 2002 року створено репертуар з восьми різних вистав, які за допомогою невеликої кількості реквізитів, костюмів і світлових ефектів доносять літературу до дітей на рівні відчуттів. Деякі заходи також залучають до участі глядачів — усі вони захоплюють дітей і приносять їм багато приємних емоцій. Інша важлива частина проекту — підвищення кваліфікації співробітників (на­приклад, екскурсії чи кіно за ілюстраціями з дитячих книжок). Семінари проводить педагог, що має одночасно музичну й акторську освіту. Мета — підвищення професіоналізму співробітників у повсякденній роботі.
Кіно з ілюстрацій. Ці заходи, що вже стали традицією, користуються великою популярністю і входять до базової програми публічних бібліотек: ілюстрації з дитячих книжок фотографують, перетворюють на слайди і проектують (останнім часом частково з компакт-дисків). Кіно з ілюстрацій малим дітям дуже подобається: вони люблять розглядати малюнки на стіні та слухати текст у затемненому приміщенні.
«Світ читання» у Гамбурзі. В публічних бібліотеках читці проводять зустрічі-читання на добровільних засадах. Раз на тиждень вони зустрічаються з дітьми і читають для них книжки. Читці є членами професійного товариства й користуються спеціальними пропозиціями публічних бібліотек щодо підвищення кваліфікації.
«Книжки-хіти для дітей» («Lesehits fur Kids»). Ця назва фігурує на щомісячному плакаті, який вивішується в усіх публічних бібліотеках і філіалах великої Гамбурзької книгарні. Позначає вона список найкращих книжок для дітей та юнацтва (4 номінації по 4 книжки), які щомісячно визначаються за статистикою видачі на абонемент у публічних бібліотеках і за обсягами продажу книгарень. Плакат створюється для покупців книгарень і користувачів публічних бібліотек як інформація для купівлі й читання книжок, якою можуть скористатися батьки чи посередники.
Дитяча сторінка на Інтернет-порталі Гамбурзьких публічних бібліотек (www.bucherhallen.de). Ще з вересня 2001 року, коли було засновано портал, пропонується спеціально розроблена Інтернет-сторінка для дітей з інформацією та іграми. За останній рік сторінка зазнала повної графічної переробки.
Гамбурзька бібліотека для дітей (kibi). Особливу позицію й особливе значення в системі публічних бібліотек має Центральна бібліотека для дітей. Вона виконує функцію моделі для дитячих відділів публічних бібліотек, що дає ідеї та імпульси. Поряд зі значними дитячими фондами бібліотека пропонує широку програму заходів. Крім власних програм Гамбурзькі публічні бібліотеки беруть участь у літературних читаннях, фестивалях та подібних заходах інших організацій, а також співпрацюють з організаціями зі сфери дитячої та молодіжної культури у Гамбурзі.

Співпраця зі школами: розвиток навичок інформаційної та бібліотечної роботи

Завданням відділу шкільних бібліотек Гамбурзьких публічних бібліотек є допомога гамбурзьким школам у розвитку навичок інформаційної та бібліотечної роботи серед їхніх учнів. Співвідношення шкіл і бібліотек у Гамбурзі не на користь останніх: понад 400 загальноосвітніх шкіл і лише 34 публічні бібліотеки. За таких обставин ми не можемо запропонувати всім гамбурзьким школярам послідовну бібліотечно-педагогічну програму в їхніх школах: ми спрямовуємо свої зусилля на те, щоб вміння користуватися бібліотеками увійшло в навчальні програми всіх рівнів нашої трирівневої шкільної освіти. Тому ми тісно співпрацюємо не лише з гамбурзькими вчителями, а також і з гамбурзьким відомством у справах шкільної освіти, але слід додати, що самі педагоги часто не надають належного значення публічним бібліотекам і самі, або не мають зовсім, або мають недостатні навички бібліотечної роботи. Починаючи з 2006/07 навчального року відділ шкільних бібліотек регулярно організовуватиме заходи з підвищення кваліфікації для вчителів у Інституті педагогічної освіти і розвитку школи федеральної землі Гамбурґ, на яких йтиметься про розвиток навичок користування бібліотеками й роботи з інформацією та інформаційними носіями в бібліотеці та школі серед дітей різних вікових груп. Крім того, гамбурзькі вчителі можуть отримати інформаційну підтримку на Інтернет-порталі Гамбурзьких публічних бібліотек (www.buecherhallen.de, лінк «Школа») у вигляді pDF-файлу: інформація постійно оновлюється і містить дані про публічні бібліотеки для вчителів, батьків і школярів, рекомендації щодо розвитку навичок роботи з інформаційними носіями серед учнів, а також робочі аркуші з завданнями щодо пошуку в каталогах та інформаційних мережах за конкретними темами.
З 2003 року публічні бібліотеки занесено до навчальних планів гамбурзьких шкіл. Для учнів 1–8 класів плани передбачають щонайменш одне відвідування публічної бібліотеки кожних два роки. Учнів початкової школи під час їхніх візитів знайомлять з приміщеннями бібліотек і процедурою видачі матеріалів, організовують для них кіно з ілюстрацій, сценічні читання або пропонують почитати вголос самим. Серед учнів старших класів не просто популяризується читання: вони мають набути навичок роботи з інформацією та інформаційними носіями — навчитися користуватися пропозиціями публічних бібліотек, знаходити й опрацьовувати інформацію. З учнями проводиться відповідна робота на заняттях перед візитом до бібліотеки й після нього. Адже умови користування, робота з електронним каталогом, конструктивний добір друкованих та електронних матеріалів, одним словом, комплексна основа компетентного користування бібліотекою й опрацювання інформації — це речі, яким слід навчати не в формі традиційної екскурсії з розповіддю, а тільки у практичній роботі. Саме тому школи все частіше надають свої комп’ютерні класи з доступом до Інтернету для пошуку інформації та роботи з каталогами.
Крім того, відділ шкільних бібліотек впродовж 10 років у співпраці з гамбурзьким відомством у справах шкільної освіти реалізує закріплені угодами та спільно фінансовані шкільні програми — «Скриньки для читання»,«Бібліотечний паспорт», «Книжкові пакунки» і «Шкільні бібліотеки напрокат». Це довгострокові програми, спрямовані на постійну задіяність учнів під час усього навчального процесу в школі (залежно від можливостей фінансування). Майже 80% усіх перших і других класів початкової школи в Гамбурзі отримують від відділу шкільних бібліотек «скриньку для читання» з 40 нових книжок спеціально для початківців. Вміст «скриньок» кожних півроку повністю оновлюється. У класах обладнано затишні читацькі куточки, а читання (про себе і вголос) та обговорення книжок з самого початку є невід’ємним елементом шкільного життя.
Шкільні класи прикріплюються до бібліотеки-партнера, яку вони багаторазово відвідують і до якої звикають. Раз на рік діти можуть брати участь у міському конкурсі колективних творів про книжки з їхніх «скриньок для читання». Конкурсні роботи виставляються в офісі найбільшої гамбурзької щоденної газети в центрі міста, а три найкращих класи оголошуються переможцями конкурсу на святковій церемонії за участю представників політичної еліти.
Коли ці понад 10000 дітей, що користувалися «скриньками для читання», переходять у третій клас, кожен з них отримує від відділу шкільних бібліотек зошит — так званий бібліотечний паспорт.

З цим «паспортом» школяр ходить до «своєї» бібліотеки й розв’язує завдання, а при цьому вчиться орієнтуватися в дитячій бібліотеці. За кожне розв’язане завдання школяр отримує в бібліотеці наліпку. Коли набрано достатню кількість наліпок відділ шкільних бібліотек видає «Свідоцтво читача-професіонала». Якщо всі учні класу вже стали «читачами-професіоналами», то на них чекає особливий сюрприз.

Тим часом у цілому місті стало відомо, що гамбурзьким учням початкових класів публічні бібліотеки активно допомагають вчитися читати. На цій основі ми розробляємо програми для школярів 5 класів і старших. «Опанування літературної мови» ще не завершилося, а захоплення читанням у ранньому віці надалі згасає, якщо дітей не мотивувати. П'ятикласники можуть брати участь у конкурсі на здобуття окремої класної бібліотечки. Наразі близько 40 таких перебувають у користуванні, їхня кількість щорічно збільшується.
Таку бібліотечку п'ятикласники отримують від своєї бібліотеки-партнера: вона являє собою добірку з 30 книжок найрізноманітнішого характеру, а ще 10 книжок клас сам вибирає в бібліотеці. Ці 10 книжок замінюються новими через рік під час наступного візиту до бібліотеки. У 6 класі вони знову повертаються. Таким чином учні мають для навчання і дозвілля невелику, але змістовну класну бібліотечку, частково складену власноруч. Діти також навчаються орієнтуватися в публічній бібліотеці.
У загальнонімецькій освітній дискусії спостерігається зміна парадигми. Кредо «В дитячому садку діти мають гратися, а серйозне життя починається тільки у школі» вже в минулому. Сьогоднішнє кредо — «Всі діти хочуть відкривати». Підтримка дітей позитивними враженнями від навчання — це закладення фундаменту їхнього соціального, інтелектуального й культурного розвитку. Для підтримки цієї надзвичайно важливої освітньої роботи з дітьми у ранньому віці відділ шкільних бібліотек на сьогодні складає добірки з книжок і аудіовізуальних матеріалів до всіх важливих для дітей тем (автомобілі, дружба, час тощо), у яких розповідаються історії, подається адаптована інформація та ідеї для майстрування, ігор, співу і малювання.
Крім того, відділ шкільних бібліотек підтримує шкільні бібліотеки у майже 50 гамбурзьких школах. За відповідними угодами ці школи мають право брати напрокат у відділі шкільних бібліотек від 400 до 800 одиниць (книжки, аудіо- та відеокасети, компакт-диски, DVD) для занять і дозвілля як додаток до власних фондів. Ці матеріали надаються шкільним бібліотекам і замінюються кожних півроку на спільних засадах. Для обміну матеріалів школи відвідує бібліотечний автобус. Шкільні бібліотеки, підтримувані відділом шкільних бібліотек, складені за принципом дитячих відділів гамбурзьких публічних бібліотек, а отже, застосовують принцип паралельного користування. Крок від звичної шкільної бібліотеки до публічної бібліотеки учням дається практично без жодних труднощів.

«Це крута контора!»: нова гамбурзька моло­діжна бібліотека — пропозиції для молоді
віком від 14 до 24 років

9 грудня 2005 це нарешті сталося… перша гамбурзька молодіжна бібліотека «hoeb4u» відчинила свої двері для відвідувачів. Її цільова група — це молодь віком від 14 до 24 років, яка часто-густо ходить до бібліотеки лише через необхідність і шкільні завдання, або й взагалі туди не ходить. Бібліотека має повернути цю групу завдяки особливій концепції — бібліотека виключно для дозвілля, що пропонує нові найсучасніші матеріали.
Особливо… Такою є не лише атмосфера колишньої фабричної споруди з кінозалом, кафе та приміщеннями для культурних заходів. Особливе також обладнання: на площі близько 220 квадратних метрів перед вами постає дуже нетипова бібліотека з висячим підсвіченим столиком, сучасними кріслами, металевими полицями, відповідним освітленням і презентаційними щитами — «крута контора», як це сформулював один з перших постійних відвідувачів.
Мультимедійно… Молодіжна бібліотека має бути мультимедійною й актуальною, щоб відповідати потребам користувачів. У «hoeb4u» це досягається за допомогою фондів, а це майже 7 одиниць: книжки (бл. 50%), касетні записи, компакт-диски, DVD та комп’ютерні ігри для різних систем (pC, pS2, Xbox, pSp), а також, певна річ, журнали (бл. 40) і сучасні настільні ігри. 4 комп’ютери з доступом до Інтернету доповнюють фонди, а невеличка сцена є гарним майданчиком для заходів найрізноманітнішого характеру — читань і воркшопів, перформенсів та ігрових вечорів.
Від молоді — для молоді… Тільки таким чином концепція може працювати. Для того, щоб розпізнавати дійсно актуальні тенденції та пропонувати найпопулярніші матеріали, потрібна допомога експертів — самих молодих людей. У «hoeb4u» цим займаються 6 учнів на третьому році професійного навчання: вони працювали й далі працюють над створенням і розвитком бібліотеки, самостійно та з відчуттям власної відповідальності. Така «юніорська команда» досі унікальне явище в бібліотечній сфері.
Чи працює концепція… …і чи відкриває молодь для себе бібліотеку знову з її допомогою? Перші статистики це підтверджують. «hoeb4u» — перша гамбурзька молодіжна бібліотека є наступним кроком до створення моделі дитячої й молодіжної культури у Гамбурзі.

Матеріали надано Німецьким культурним центром Ґете-Інститут у Києві.
Переклад з німецької: Артем Замоцний.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей