Охорона довкілля - одне з найважливіших завдань людства
«Гадаємо, що школа майбутнього повинна найповніше використовувати для гармонійного розвитку людини все, що дає природа і що зможе зробити людина для того, щоб природа служила їй. Уже через це ми повинні берегти і поповнювати природні багатства, які маємо»
В. Сухомлинський
У нашому житті охорона природи має надзвичайно важливе значення. Залежність людини від стану навколишнього середовища стає дедалі очевиднішою, і коли йдеться про охорону природи, то мають на увазі не тільки рослинний і тваринний світ, а й процеси, що відбуваються в кругообігу енергії, води, зміни в атмосфері, гідросфері, ґрунті, в організмі людини. Навколишнє середовище забруднюється через недосконалість технологічних процесів, недооцінку впливу хімічних і фізичних факторів на природу та з інших причин. Розвиток науково-технічного прогресу, господарська діяльність людини, індустріалізація й урбанізація змінює ландшафти, порушує зв’язки в природі, що встановлювалися протягом мільйонів років. І природа часто не в змозі відновити порушену рівновагу. Разом з тим, зміни земного клімату в зв’язку з надходженням в атмосферу техногенного тепла, аерозольних домішок, порушення озонового прошарку, що захищає все живе від згубного ультрафіолетового випромінювання, різке збільшення мутагенів у воді, ґрунті та атмосфері, радіоактивне забруднення та інші складові земного існування негативно позначились не тільки на довкіллі, а й на здоров’ї людини. З повітрям, водою, їжею в організм людини потрапляють токсичні речовини, радіонуклідди, пестициди, гербіциди, інші модулятори росту рослин, які негативно впливають на стан здоров’я. Населення надмірно вживає алкоголь, нікотин, генетично модифіковану їжу. Збільшується захворюваність, смертність, зменшується народжуваність. Тому виникла потреба об’єднати спеціалістів різного профілю для обговорення питань, пов’язаних з довкіллям і людиною, та пошуку реальних шляхів виходу з цієї ситуації.
Людство на порозі глобальної екологічної кризи. І тому потрібна нова філософія життя, нові взаємини людини і довкілля, висока екологічна культура особистості, спрямована на мудре та гуманне природокористування, на розвиток у підростаючого покоління почуттів особистої відповідальності за збереження і примноження світових природних багатств. Формування екологічної свідомості дітей та молоді, екологічних знань і разом з тим екологічної етики, уваги та любові до природи, прагнення берегти її естетичну красу, усвідомлювати своє місце в ній є важливим завданням вчителів, батьків, вихователів. Основною метою екологічного виховання на сучасному етапі стає розвиток потреб дітей в спілкуванні з природою, залучення підростаючого покоління до активної ефективної практичної природоохоронної діяльності.
Рекомендована нижче література ознайомить Вас з сучасними екологічними проблемами, різними формами і методами екологічної освіти й виховання, прикладами дослідницької, експериментальної, педагогічної та еколого-туристичної роботи. Крім того, запропоновані сценарії розраховані для практичного використання їх при розробці нетрадиційних інтерактивних методів навчання з природничих наук, у позакласній та гуртковій роботі, які можна провести під час занять, уроків, виховних годин, екологічних свят, шкільних вечорів, брейн-рингів тощо. Інформаційний список адресовано вчителям біології, класним керівникам, вихователям, працівникам будинків дитячої творчості та інших позашкільних навчальних закладів, керівникам гуртків, факультативів, всім, хто вболіває за природу рідного краю, збереження земного світу Землі.
До змісту Наступна