Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Пропустить Навигационные Ссылки.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Ірина Голенко
провідний бібліограф Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна


Соціальний, документальний, технологічний та організаційний
аспекти роботи дитячої бібліотеки

Наше суспільство сьогодні називають інформаційним. Цифрові методи обробки даних, електронні видання і, безумовно, Інтернет як глобальна інформаційна мережа змінюють самі підходи до звичних аспектів людської діяльності. З упровадженням новітніх технологій з’являються нові можливості. Перш за все, — це колосальна економія соціального часу, яка досягається за рахунок використання нових видів інформаційних комунікацій. Це також і революційні досягнення науково-технічного прогресу, від яких людство вже ніколи не відмовиться, і перехід до способу життя, пов’язаного з підвищенням рівня споживання інформаційних послуг. Уже сьогодні якість життя багато людей оцінюють відповідно до своїх можливостей використання сучасних інформаційних ресурсів і послуг. Ще так звана відкрита освіта — можливість кожного отримувати освіту протягом усього свого життя, незалежно від місця проживання і мобільності. Крім того, з’явилися нові можливості і для людей з обмеженою мобільністю: інвалідів, матерів, які виховують маленьких дітей. Таких людей у суспільстві багато і потрібно більш ефективно використовувати їхній потенціал. Не останньою є можливість для розвитку інтелекту людини та її творчих здібностей, що винятково важливо і для розвитку всієї цивілізації. Адже в інформаційному суспільстві саме ці якості людини найбільш цінні й необхідні. Сучасні інформаційні технології відкривають усім бажаючим доступ до інформації, а значить, і до знань. При цьому бібліотека розглядається не тільки як джерело отримання різних документів, а ще й як місце міжособистісних стосунків, як центр інформації, культури, дозвілля, додаткової освіти. Оскільки поряд з книгою сформувався новий блок носіїв інформації, використати його зможуть лише ті, хто має необхідні знання і підготовку до навігації в безмежному інформаційному просторі.

Сьогодні вже не так важливо примусити дітей засвоїти певний обсяг інформації, як навчити їх самостійно здобувати нові знання, використовуючи весь спектр інформаційних ресурсів. А для цього потрібно бути інформаційно компетентним користувачем. Тому для працівників дитячих бібліотек навчити читачів користуватися всіма засобами інформації повинно бути одним з першочергових завдань. Адже інформаційна діяльність бібліотек спроможна успішно орієнтувати дітей на майбутнє, стимулювати звертатися до книг, журналів, газет для задоволення своїх навчальних, професійних та особистих інтересів. Адже бібліотека — це структура, яка, повною мірою об’єднуючи теорію і практику, формує інформаційну культуру, наочно показує результати ефективного розв’язання різних типів інформаційних завдань, і добре розуміючи реальні проблеми непідготовленого споживача, орієнтує його у правильному напрямі .

Наша бібліотека вже багато років працює над створенням комфортного інформаційного середовища. Ця важлива робота не припиняється ні на хвилину, і вже накопичено великий досвід. Інформаційне середовище — це не тільки фонд бібліотеки, це ще й організований певним чином простір для маленьких читачів, компоненти якого відповідають особливостям читацького розвитку дитини. Серед них: система інформаційних виставок, каталогів та картотек, а на сьогоднішній день і комп’ютери, які допомагають розкривати інформаційний потенціал бібліотеки. Кожен з цих компонентів є ефективним засобом формування інформаційної культури читача. Іноді, з різних причин: індивідуальних особливостей, темпераменту, настрою, читач не хоче звертатися до бібліотекаря — і це його право. Тому в дитячій бібліотеці є просто необхідною система координат, яка дозволить читачеві самостійно зорієнтуватися у неосяжному і новому для нього просторі. Орієнтиром може стати знак–символ, який створить у свідомості дитини пошуковий образ документа. Наприклад, у різних відділах нашої бібліотеки такими своєрідними «гідами» є: Фантазірочка, Бібліорубик, Дідусь-краєзнавець, Бабуся-інформуся. Ці казкові герої приваблюють читачів до каталогів і картотек, бібліографічних і краєзнавчих посібників, орієнтуючи їх в інформаційному просторі бібліотеки.

Уже багато років ми готуємо та видаємо інформаційно-бібліогра­фічну продукцію для учнів 1–4 і 5–9 кл. Вона досить різноманітна. Це і анотовані списки літератури, і буклети, і книжкові закладки, і закладки–шпаргалки тощо. За їх допомогою дитина може ознайомитися з інформаційно-пошуковим апаратом бібліотеки, дізнатися, як правильно вибирати книгу та періодичні видання і як працювати з ними. Не залишаються поза увагою і педагоги, вчителі–предметники ЗОШ, гімназій, ліцеїв, колегіумів у забезпеченні навчального процесу та підвищенні інформаційної культури. Це досягається шляхом проведення консультацій, видання інформаційних списків, списків методичної літератури «Інформаційну культуру — всім і кожному», текстів тематичних бесід. Крім того, в координації зі школою для читачів–дітей проводяться цікаві заняття з виховання інформаційної культури, дні інформації, дні бібліографії, індивідуальні та групові бесіди, орієнтовані на розкриття основних алгоритмів пошуку. Для всіх бажаючих працюють «Школа інформаційного комфорту» та «Центр інформаційної підтримки освіти та розвитку духовної культури дитини». Дедалі більше ми використовуємо новітні комп’ютерні технології: пропонуємо електронні списки «Миколаївські письменники — дітям», «Мандруємо музеями Миколаївщини», «Нові імена в українській дитячій літературі», «Це моє життя, або Азбука права», «Театральна Миколаївщина»; створили власну електронну рекламну сторінку; проводимо віртуальну подорож бібліотекою; до послуг читачів Інтернет-центр та офіційний веб-сайт.

Уся діяльність здійснюється в рамках комплексних цільових програм. Наприклад, програма «Інформацій­ні ресурси на допомогу дитячому читанню» розрахована на 2007–2012 роки і призначена:

  •  задовольняти інформаційні потреби учнів у межах загальноосвітнього процесу і для їхнього всебічного розвитку;
  •  надавати оперативну, повну і об’єктивну інформацію усім категоріям користувачів за допомогою як традиційних носіїв, так і електронних;
  •  підвищувати якість та оперативність інформаційно-бібліографічного обслуговування користувачів, розширюючи спектр бібліотечних послуг на основі впровадження інноваційних технологій;
  •  формувати навички самостійного пошуку, збору, аналізу та подання інформації, тобто інформаційну компетентність читачів.

Усе це створює позитивний імідж бібліотеки як носія культури і володаря різноманітної найсучаснішої інформації.

Ми впевнені, що й надалі наша робота буде продовжуватися і вдосконалюватися з урахуванням того, щоб формування навичок інформаційного пошуку не відривало дитину від основної мети її звернення до бібліотеки — від книги і читання. Саме наодинці з книгою у процесі читання виховуються найкращі риси особистості — дитина співпереживає, мріє, розмірковує, всебічно і творчо розвивається.

 

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12.03.2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей