Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Бібліотечні події
Онлайн-проєкти
Читацькі об'єднання
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Віртуальні книжкові виставки
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Бібліотека у форматі Д°
Музей книги
Творчість дітей
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проєкт "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду

Лариса Гаврилюк
заступник директора з наукової роботи
Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного

Проблема дитячого читання:
нове мислення та перспективи вирішення

Дитина, котра тільки починає жити, ще не має достатнього досвіду та знань. Вона лише набуває їх, і від того, з яких джерел братиме, залежить подальше її життя. Бажано, щоб одним з найголовніших стала книга. Бо саме книжка, прочитана в дитинстві, запам'ятовується на все життя, впливає на подальший розвиток, світосприйняття, поведінку, допомагає стати людиною в найвищому розумінні цього слова. Читаючи її, кожен співпереживає, сприймає розумом і серцем, а дитяча книга — то взагалі особливий світ. Для дитини це нові знання, враження, думки, почуття, фантазії, у ній вона знаходить відповіді на всі питання, що хвилюють її, навіть на ті, які соромиться поставити дорослим. Саме тому й бажано, щоб знайомство з книгою відбулося якомога раніше.

Сьогодні весь світ занепокоєний тенденцією до зниження рівня дитячого читання — це одна з найболючіших проблем. Чому ж діти не читають? Причини всім відомі: надмірне захоплення телевізором, відео, комп'ютером; недостатня кількість цікавих книг, перевага «ділового» читання над читанням «для душі»; відсутність зацікавленості батьків до читання дитини або неможливість купити книжку за високу ціну; низька матеріально-технічна база бібліотек, нестабільне комплектування; відсутність державних програм підтримки читання та формування інформаційної культури особистості. А ще й те, що потрібна книга потрапила до дитячих рук невчасно, — їм мало читали вголос, бо вдома це не прийнято, або навпаки, ставлення до книги перебільшено бережливе — її не дозволяється взяти в ліжко чи на кухню. І тому читання перетворилося зі свята на обов'язок. Але бібліотекарі добре знають, що захопитися читанням може кожна дитина, якщо знайде свою книгу, а у цьому їй потрібно тільки вчасно допомогти.

У Полтавській області методичним центром з питань обслуговування дітей для 25 районних, 18 міських спеціалізованих та 643 шкільних книгозбірень є обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного. Працює одна самостійна централізована бібліотечна система для дітей у Кременчуці. На селі дітей обслуговують 742 бібліотеки, в яких облаштовано куточки або кімнати із спеціалізованим фондом. Використовується поглиблений диференційований підхід за віковою ознакою, створено окремі кафедри видачі: для дошкільників та учнів 1-х класів, для учнів 2–4, 5–6 та 7–9 класів. Основними напрямами роботи обласної бібліотеки для дітей є популяризація книг національно-патріотичного, історичного, краєзнавчого, морально-правового і науково-природничого змісту, а завданням — соціокультурна діяльність, спрямована на збільшення кількості користувачів–дітей, розширення впливу бібліотеки і бібліотечного читання, розповсюдження знань, надання інформаційних послуг, розвиток творчого потенціалу дітей і підлітків. Фонд бібліотеки становить 134 тис. прим., в т.ч. українською мовою більше 52 тис. прим. Щорічно бібліотека обслуговує понад 10 тис. користувачів, яким видається майже 217 тис. книг. Ми поділяємо думку про те, що у бібліотеки без користувачів немає майбутнього, тому одним із своїх головних завдань вважаємо залучення дітей до читання. У зв'язку з проведенням Року української книги, у 2007 році діяльність бібліотеки була спрямована на заохочення дітей до систематичного читання, виявлення читацьких уподобань і пріоритетів, популяризацію найкращої української та світової літератури. Цьому сприяла як повсякденна робота з кожним читачем, так і проведення різноманітних масових заходів, в т.ч. участь бібліотеки в широкомасштабних всеукраїнських і міжнародних акціях та конкурсах.

Пробудження і розвиток інтересу до читання, до бібліотек — мета різноманітних конкурсів та проектів, у яких брала участь бібліотека протягом 2007–2008 років. Серед них і Всеукраїнський конкурс «Найкра­щий читач України», який дуже подобається як нашим користувачам, так і бібліотекарям. Кількість його учасників постійно збільшується: якщо у 2007 році їх було понад 3000, то у 2008 — вже більше 5000, але ми впевнені, що це не межа. Заключний етап конкурсу 2008 року проходив у формі літературного квесту «Хто? Що? Де?» у малому залі Полтавського музичного училища ім. М.В. Лисенка. Діти змагалися завзято, демонструючи гарні знання класичної та сучасної літератури, і лише після четвертого туру вдалося визначити трьох найкращих: Юлію Тригуб з Лубен, Лілію Войцехівську та Олексія Григоренка з Полтави. Восени вони їздили до Львова на фестиваль дитячого читання «Книгоманія». Захопливим і особливим став для дітей у 2006 році Всеукраїнський конкурс на кращу книжку–саморобку «Моя мала Батьківщина». Від нашої області було представлено 49 творчих робіт, одна з них — колективна робота читачів Червонозаводської міської бібліотеки–філії № 1 Лохвицької ЦБС отримала перемогу в номінації «Краща колективна робота». «Казками моєї малої Батьківщини» класу–гурту «Бджолята» ЗОШ № 26 з Полтави зацікавилися видавці. Незвичайна й історія її створення. Діти знайомилися з фауною Полтавщини, відвідуючи краєзнавчий музей та читаючи книжки про тварин у бібліотеці, а потім про тваринок, які їм сподобалися більше за всіх, складали казочки, що увійшли до цієї збірки. Конкурс настільки сподобався читачам, що ми змушені були його продовжити. У грудні 2007 року для дітей віком 11–14 років стартував обласний конкурс «Моя мала Батьківщина», присвячений 200-річчю від дня народження М.В. Гоголя. Проводився він у трьох номінаціях: «Запрошуємо гостей на свято» (написання запрошень); «Казки Рудого Панька» (казки, легенди про святкування Різдва, Купальської ночі та ін.) та «Хто автор емблеми» (малюнки, вироби декоративно-ужиткового мистецтва з зображенням емблеми свята). Конкурс триватиме до 1 квітня 2009 року, на переможців чекає приз — поїздка гоголівськими місцями під час святкування ювілею письменника. Тож ми з нетерпінням чекаємо робіт конкурсантів.

Минулого року до 70-річчя утворення Полтавської області у приміщенні нашої бібліотеки демонструвалася пересувна виставка книжок–саморобок переможців конкурсу «Моя мала Батьківщина». На урочисту презентацію запросили переможців обласного етапу, читачів бібліотеки і начальника управління культури Полтавської облдержадміністрації Володимира Годзенка. Виставка викликала неабиякий інтерес у полтавчан та гостей міста, широко висвітлювалася всіма місцевими засобами масової інформації. На підтвердження того, що конкурс, дійсно, був неординарним і не залишив дітей байдужими, я хочу зачитати вам листа, що недавно надійшов до бібліотеки разом з подарунком: «Шановні читачі! Нам сподобався минулорічний проект «Моя мала Батьківщина», і тому з 1 вересня 2007 року ми почали виготовляти саморобну книжку «Люби і знай свій рідний край». Україна — така красива і багата. А Полтавщина — найкраща. Завітайте до нас у гості і дізнаєтеся стільки нового! Ми дуже хочемо, щоб наші кросворди, лабіринти, головоломки, чайнворди та ігри допомогли вам краще пізнати нашу малу Батьківщину. Клас–гурт «Бджолята»: Соболевський Андрійко, Кочерженко Юля, Гайко Артур, Приліпко Дмитрик, Чокань Юрій, Лазуренко Катруся, Струць Аня, Палій Саша, Ткаченко Юля, Сипій Марійка, Личман Ваня, Білорибкіна Тоня, Гуслиста Аня, Шевченко Таня, Доросєва Іринка, Колодочка Максим». Я впевнена, що саме заради цього нам з вами й потрібно працювати!

Чимало зусиль доклав колектив бібліотеки й до проведення конкурсу дитячої творчості «Славетні імена Полтавщини», також присвяченого 70-й річниці утворення Полтавської області. На підсумковий тур, що проходив у обласному Академічному музично-драматичному театрі ім. М.В. Гоголя, було відібрано понад 300 робіт — творів живопису, декоративно-ужиткового мистецтва, літературних досліджень про видатних діячів Полтавщини, поетичних і прозових творів. Кращі роботи було представлено на виставках в Українському фонді культури і видавництві «Кри­ниця» у Києві, а також у Будинку національностей у Санкт-Петербурзі.

Болюча пам'ять Голодомору 1932–1933 рр. чорним крилом ще довго висітиме над долею України. Про цю страшну трагедію повинно знати й пам'ятати наше молоде покоління. До 75-річчя Голодомору проходила акція «Пам'ятай свій рід. Пам'яті жертв голодоморів», у якій бібліотека разом з обласною радою та громадськими організаціями взяла активну участь. Організовано виставку робіт третього обласного конкурсу дитячого малюнку серед юних художників Полтавщини. Створенню робіт передувало поглиблене ознайомлення читачів з літературними творами, документальними матеріалами тих часів, зустрічі з очевидцями. Представлені на конкурс роботи демонструвалися не тільки в обласній бібліотеці для дітей, а й у Градизьку Глобинського району, селах Кам'яні Потоки Кременчуцького району, Лютенці Гадяцького району, Орлик Кобеляцького району. Кращі з них було представлено на другому Всеукраїнському конкурсі плаката «Свіча у вікні», організованому Міжнародним благодійним фондом «Україна—3000». Другого квітня 2008 р., в день святкування Міжнародного дня дитячої книги, бібліотека стала одним з організаторів Міжнародної бліц-акції «Книжкова хвиля», яка відбулася на Театральній площі Полтави. Понад 500 учасників прийшли висловити своє ставлення до книги. Подія перетворилася на справжнє свято: лунала музика, звучали вірші, було багато цікавих конкурсів та вікторин, переможці отримували подарунки. Важливим стало те, що до організації цього заходу доклали зусиль не тільки всі бібліотеки міста, а й владні структури, громадськість, заклади освіти та культури. Діти ж упродовж двох тижнів приходили до бібліотеки зі словами: «А ми були на святі біля театру й прийшли до вас читати книжки. А ще привели до бібліотеки друзів.» Саме тоді у нас зародилася думка про організацію загальнобібліотечної акції «Запиши в бібліотеку друзів», яка зараз проходить дуже активно. Про результати говорити ще рано, але друзів приводять і, що найважливіше, приходять й самі.

Подією для бібліотеки є проведення Всеукраїнського тижня дитячого читання. Цього року він проходив під гаслом «Сузір'я вічного й святого — дитяча книга на Землі» і включав багато різноманітних заходів. Протягом двох місяців до початку Тижня з усіх куточків Полтавщини надходили малюнки юних читачів, які об'єднала організована у рамках Тижня та з нагоди 70-річчя нашої бібліотеки обласна виставка дитячих робіт «Герої книжок з нами!». Усього ми отримали 340 робіт, і в актовій залі відбулася їх урочиста презентація. Усі присутні були у захваті: «По­трапивши на захід, нам здалося, що ми знаходимося у якійсь казковій країні, бо з усіх куточків на нас дивилися казкові герої». Юні літератори Рома Щербань та Коля Дем'янко читали власні вірші та оповідання, а вихованці шкіл естетичного виховання дарували свої музичні номери. Читачам–учням 5–7 класів сподобалися заходи, проведені спільно з видавництвом «Зелений пес» (м. Київ), особливо гра–презентація «Стань героєм книги». Діти уявляли себе на певний час тим чи іншим героєм і через своє ставлення до персонажа продовжували той чи інший епізод по-своєму. Книжчине свято «Як до книжки я візьмуся, то всього-всього навчуся», влаштоване для читачів–учнів 1–4 класів, пройшло не менш змістовно. Дітлахи переконалися, що голова потрібна не лише для того, щоб носити капелюха, як стверджував ведучий свята Незнайко, нею ще й можна думати. Книжкова виставка «Велика література для маленьких» запросила дітей у цікаву подорож до Країни сучасної української книжки, де вони ознайомилися з кращими зразками сучасної літератури для дітей. Ще на святі вшановували один з найкращих дитячих журналів «Барвінок», якому цього року виповнилося 80 років, а володар Країни Мудригалії Мудрило Перший та Останній запросив присутніх до участі у вікторині.

Значна увага в роботі бібліотеки приділяється й питанням сімейного виховання та прилучення дітей до читання у колі сім'ї. І головне в цьому — робота з батьками. Ми намагаємося допомогти їм зрозуміти й сприйняти сучасні гуманістичні ідеї, що ґрунтуються на повазі до особистості дитини, турботі про її всебічний розвиток. Основними напрямами такої діяльності є організація батьківських куточків, проведення днів відкритих дверей (День батьків), групові та індивідуальні консультації, залучення батьків до участі у святах та розвагах, підбір необхідної педагогічної літератури, анкетування, участь бібліотекарів у батьківських зборах. Традиційними стали День гри та книги, книжкові виставки «Читаємо дітям, читаємо самі» тощо. Спільно з міським управлінням освіти, міським методичним кабінетом та СНВК № 45 працюємо над реалізацією програми «Проектний метод в соціокультурному вихованні дитини–дошкільника та молодшого школяра».

Не залишаються поза увагою й діти з соціально незахищених сімей. Результатом співпраці з обласним осередком інвалідів та міською організацією інвалідів стало створення проекту «Якщо я хочу — я можу» (бібліотека на допомогу дітям–інвалідам) на період 2008–2009 років. Його головною метою є сприяння соціальній адаптації дітей з обмеженими фізичними можливостями, їхній психологічній інтеграції в суспільство, гармонізації внутрішнього світу, розвитку естетичного смаку та творчих здібностей за допомогою книги. Залучення дітей до активного читання і консультаційна допомога батькам, що мають дітей–інвалідів, також залишається пріоритетним напрямом нашої роботи. Фахівці бібліотеки взяли участь у підсумковій конференції за результатами реалізації проекту «Школа соціальної активності батьків». Разом з центром реабілітації дітей–інвалідів дошкільного віку «Соняшник» та обласним осередком BOI COIY проведено регіональні виставки творчих робіт дітей–інвалідів «3орі надії» (2007р.) та «Обдаровані пальчики» (2008 р.), ювілейну презентацію газети «Сила духу», ряд творчих зустрічей.

З метою активізації виставкової діяльності районних та міських бібліотек області, пошуку нових форм і методів донесення інформації до юних користувачів, популяризації найкращих зразків світової літератури для дітей до днів Європи в Україні провели обласний фестиваль «Ми пізнаємо Європу». За результатами жеребкування, кожна районна бібліотека отримала назву країни (члена ЄС або кандидата до вступу), організувала у своїй бібліотеці відповідну книжкову виставку, а її макет та бібліографічний огляд представила для захисту під час роботи фестивалю, що проходив у малій залі Полтавського музичного училища ім. М.В. Лисенка. За умовами фестивалю, під час презентації «своєї» країни вони розповідали про її культуру в цілому, творчість дитячих письменників, життя та права дітей. Для наших читачів цей захід був дуже корисним, бо вони ознайомилися з найкращими надбаннями світової літератури, а ДБА як нашої бібліотеки, так і бібліотек — учасниць фестивалю значно поповнилися новими бібліографічними матеріалами.

З метою екологічно-правового виховання юних користувачів та привернення їхньої уваги до літератури природничо-наукового змісту цього року спільно з управлінням освіти, управлінням екології і громадською організацією «Громадянське суспільство» було проведено еколого-правовий конкурс «Сині очі весни», до участі в якому долучилися 9 міських та 1 сільська школа (с. Нижні Млини Полтавського району). За умовами домашнього завдання, яке отримали діти, потрібно було: створити команду, герб, гімн і прапор для неї; також прибрати територію школи, облаштувати «зелений» куточок, представити фотографії з зображенням чарівних місць Полтавщини, фотозвинувачення про випадки нищення навколишнього середовища, а ще створити модель одягу з екологічно небезпечних матеріалів та квіткові композиції. Під час захисту проектів учні демонстрували свої знання та вміння, підтверджуючи їх інформацією, отриманою зі сторінок книг та періодичних видань. Конкурс сподобався всім, є багато звернень з проханням щодо його продовження, і зараз бібліотека разом з вищеназваними організаціями працює над створенням проекту на допомогу екологічній освіті підростаючого покоління.

Бібліотеки Полтавщини долучилися до проведення Національною бібліотекою України для дітей всеукраїнських моніторингів «Я читаю сучасну книгу українською мовою» та «Краща книга 2008 року». На жаль, через певні обставини ми не змогли проаналізувати результати опитування «Я читаю сучасну книгу українською мовою», а от стосовно «Кращої книги 2008 року» попередні висновки вже можна зробити. Бібліотекарі кращими книжками вважають: «Гаррі Поттер» Д. Роулінга, «Тореадори з Васюківки» В. Нестайка та «Країна Мумі-Тролів» Т. Янсона. Такої ж думки дотримуються і школярі. Складається враження, що бібліотекарі не дуже обізнані з останніми новинками дитячої літератури, через те й школярі називають ті книжки, про які часто чують, або ті, що входять до шкільної програми. Можливо, причина в іншому: в бібліотеках просто не вистачає чи взагалі немає нових книг, або до подібних опитувань спостерігається негативне ставлення, через що відповіді не завжди відверті та не відображають дійсність. Хоча кількість анкет, що надійшла до бібліотеки, і активність, з якою в районах відгукнулися на участь у моніторингах, начебто заперечують останнє твердження. Особисто я не прихильниця подібних опитувань, тому що вони, на мою думку, не дають належної оцінки досліджуваних питань. Хоча стовідсотково впевнена: маркетингові дослідження вкрай необхідні, але потребують якихось змін.

Нещодавно у газеті «Слово просвіти» мою увагу привернула стаття Марії Скринник «Допомогти дітям думати українською», у якій розповідається про україномовні навчальні програми з елементами гри для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Тобто така собі енциклопедія для дітей з різних галузей знань. Програми просто чудові, по-іншому й не скажеш, і питання ставиться правильно. Що потрібно зробити для того, щоб до користування ними долучилося якомога більше дітей? І де саме треба поширювати таку продукцію? В обговоренні цих програм начебто й берутьучасть поважні особи, не байдужі до долі дітей і нашого майбутнього, але, на жаль, у цій статті немає навіть згадки про те, що даний продукт може і повинен бути у дитячих бібліотеках. І стало мені вже вкотре боляче за те, що проблеми дитячого читання хвилюють лише нас з вами — бібліотекарів.

«Милуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, — коли росте». Якщо дитину не навчити спілкуванню з книгою в дитинстві, то вона вже ніколи не переступить поріг бібліотеки. Ми, бібліотекарі, мусимо зробити все для того, щоб маленький читач був, щоб зростав і жив він повноцінним життям. А поруч з ним обов'язково має жити книга. А тому й повинна існувати дитяча бібліотека, яка вчить дітей читати, любити і поважати книгу.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/3/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей