Програма та методика соціологічного дослідження
І. Проблемна ситуація
Сьогодні в Україні через постійну трансформацію та економічну нестабільність посилюються фактори, які негативно впливають на читацьку активність дітей. Соціокультурна ситуація, що склалася в країні, призвела до зниження авторитету друкованого слова, руйнування ментальності нації як читача. Суспільна свідомість в умовах розвитку інформаційних технологій абсолютизувала роль комп’ютерної техніки, нетрадиційних носіїв інформації.
Залучення дітей і підлітків до читання протягом останніх років стало предметом опікування, в основному, з боку бібліотек та громадськості України. З їхньої ініціативи проводяться дискусії, засідання за «круглим столом», конкурси. Так, у 2005 р. Національною бібліотекою України для дітей спільно з редакцією міжнародного журналу «Пізнайко» було проведено Всеукраїнський конкурс «Хочу читати», з громадською організацією «Форум видавців» — започатковано щорічний Всеукраїнський конкурс «Найкращий читач України», а в 2006 р. з Українським фондом соціальних гарантій військовослужбовців та ветеранів Збройних Сил — Всеукраїнський конкурс на кращу книжку-саморобку «Моя мала Батьківщина», який згодом став міжнародним. Першу Всеукраїнську науково-практичну конференцію директорів обласних бібліотек для дітей 2005 року було проведено за темою «Дитяче читання: феномен і традиції у ХХІ столітті». Проблема дитячого читання була у порядку денному цих конференцій і наступних років.
В Україні функціонує 1208 бібліотек для дітей, які проводять повсякденну роботу щодо залучення дітей до читання. Щоб володіти ситуацією і бачити реальну картину дитячого читання, яка б ґрунтувалася не на емоціях, а мала під собою наукові підстави, бібліотеки для дітей проводять соціологічні дослідження. Вони засвідчують, що ця проблема може бути вирішеною, якщо поставитися до неї відповідально на державному рівні. Першим кроком у цьому напрямі є створення проекту «Концепції Державної програми підтримки та розвитку читання дітей та юнацтва», підготовленого НБУ для дітей спільно з Державною бібліотекою України для юнацтва.
Національною бібліотекою України для дітей тільки за роки незалежності проведено соціологічні дослідження читання дітей досить різноманітної тематики, які дозволяють відстежити тенденції читання дітей різних поколінь: «Читацькі запити дітей, підлітків і стан їх задоволення в ЦБС України» (1991 р.), «Особливості читання дітьми молодшого шкільного віку української художньої книги» (1991–1992 рр.), «Читацькі запити дітей, підлітків і стан їх задоволення в обласних бібліотеках України для дітей» (1992 р.), «Українська художня література в читанні дітей-учнів 5–9 класів» (1999 р.), «Я читаю сучасну книжку українською мовою» (2007 р.) та ін. Зокрема, останнє дослідження показало, що діти залюбки читають українську дитячу книгу, аби тільки вона була у фондах бібліотек
1. Тобто, читання дітей безпосередньо залежить від наявності в бібліотеках привабливої та змістовної дитячої книжки. Тенденції до зростання випуску дитячої літератури в Україні дають надію на подальшу ліквідацію «кризи дитячого читання». За даними Книжкової палати України у 2006–2007 рр. кількість видань дитячої літератури значно збільшилася. Так, якщо упродовж 2006 р. до Книжкової палати України надійшло 786 друкованих одиниць обов’язкових примірників видань дитячої літератури, то у 2007 р. їх отримано вже 1261 загальним тиражем 5478,6 тис. прим.
2 Крім того, фонди бібліотек поповнюються дитячою літературою згідно з державними програмами «Забезпечення розвитку і функціонування української мови на 2004–2010 рр.» та «Українська книга». Тому дуже важливо в масштабах країни постійно вивчати тенденції та закономірності дитячого читання, забезпечення бібліотек дитячою літературою. Національна бібліотека України для дітей соціологічним дослідженням «Моє хобі — читання» продовжує низку досліджень, які проводились у попередні роки.
ІІ. Мета і завдання соціологічного дослідження
Мета соціологічного дослідження. Продовжити моніторинг стану поповнення книжкових фондів бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій сучасною дитячою книжкою та визначити ступінь читацької активності читачів-дітей, зокрема учнів 5–9 класів.
Завдання дослідження. Вивчити реальний стан читання сучасними дітьми (учнями 5–9 класів) і забезпечення бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій дитячою літературою. У ході дослідження передбачається визначити:
а) стан поповнення фондів дитячих та сільських бібліотек-філій новою дитячою літературою, що надходила за державними програмами у 2008 році (статистичні дані);
б) рівень використання нової дитячої літератури читачами-дітьми (анкета читача);
в) ступінь читацької активності учнів 5–9 класів (анкета читача, експертна анкета).
ІІІ. Робочі гіпотези
Фонди бібліотек (районних та сільських бібліотек-філій) поповнюються дитячою літературою, в основному, завдяки реалізації державних програм видання української книжки.
- Криза дитячого читання загострюється. Книга й читання не є престижним для сучасного юного покоління.
IV. Об’єкти та суб’єкти дослідження
Об’єкти: нові надходження книг та періодичних видань, читачі-учні 5–9 класів обласних, районних, міських бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій, рганізатори дитячого читання (бібліотекарі).
Суб’єкти: ресурсна база дитячої літератури фондів бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій, дозвілля читачів-дітей.
V. Учасники дослідження
1. Організатор дослідження: Національна бібліотека України для дітей (розробка методики, організація моніторингу, узагальнення отриманих даних).
2. Бази дослідження: Хмельницька, Одеська, Житомирська, Херсонська, Кіровоградська, Волинська, Запорізька, Івано-Франківська, Харківська, Сумська, Рівненська, Луганська, Полтавська, Донецька обласні бібліотеки для дітей, Кримська республіканська дитяча бібліотека ім. В. Орлова та за їх вибором районні, міські бібліотеки для дітей, сільські бібліотеки-філії та бібліотеки-філії централізованих бібліотечних систем області.
Для репрезентативності вибірки в кожній базовій області потрібно провести анкетування: 100 читачів-учнів 5–9 класів на область з обласних, районних, міських бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій; 30 бібліотекарів цих же бібліотек.
Базові обласні бібліотеки для дітей забезпечують обов’язкове розповсюдження анкет, збір і надіслання матеріалів дослідження в передбачених методикою обсягах до Національної бібліотеки України для дітей.
VI. Методи дослідження
Аналітичний метод: аналіз літератури із проблем дитячого читання та вивчення матеріалів попередніх досліджень. Документальний метод: аналіз поповнення бібліотечних фондів новою літературою за визначеними параметрами.
Анкетування: анкетне опитування читачів-дітей («Анкета читача»), експертне опитування організаторів дитячого читання (бібліотекарів, «Експертна анкета»).
VII. Етапи проведення дослідження
І етап. Розробка програми та методики соціологічного дослідження листопад-грудень 2008 р. (НБУ для дітей).
ІІ етап. Здійснення емпіричної апробації релевантності складених документів. Доопрацювання методичного інструментарію. Видання остаточного варіанту програми. Забезпечення баз проведення дослідження методичним інструментарієм: січень-лютий 2009 р. (НБУ для дітей), складання робочого плану проведення дослідження, узгодженого з виконавцями, збір первинної інформації та її надіслання до НБУ для дітей до 1 травня 2009 р. (бібліотеки — бази проведення дослідження).
ІІІ етап. Розробка робочих таблиць збору первинних вихідних даних. Заповнення робочих таблиць. Здійснення підрахунків. Підготовка зведених таблиць, списків. Узагальнення зібраних даних: липень-жовтень 2009 р. (НБУ для дітей).
IV етап. Аналіз опрацьованої інформації, висновки. Написання рукописного звіту: листопад-грудень 2009 р. (НБУ для дітей).
Анкета читача
Любий друже! Ти маєш можливість взяти участь у моніторингу «Моє хобі — читання», який проводить Національна бібліотека України для дітей. Звертаємося до тебе з проханням відповісти на представлені в анкеті запитання.
-
В якому класі ти навчаєшся? (напиши)__________________________
-
Стать: хлопчик, дівчинка (підкресли).
-
У вільний час з найбільшим задоволенням ти (познач місце у міру значимості для тебе 1.2.3.4. і т.д.:
- дивишся телевізор _; 3.6. бавишся на вулиці _;
- слухаєш музику _; 3.7. граєш на гральних автоматах _;
- читаєш книгу, журнал _; 3.8. «виснеш» в Інтернеті _.
- граєшся в комп’ютерні ігри _ 3.9. Інше (напиши)______________
- спілкуєшся з друзями _;
-
Частіше всього ти відвідуєш бібліотеку щоб (відміть варіанти):
- підготуватись до уроків _; 4.5. переглянути газети, журнали _;
- написати реферат _; 4.6. погратись за комп’ютером_.
- відвідати масовий захід _; 4.7. Взагалі не відвідую _.
- взяти книгу «для душі» _; 4.8. Інше (напиши)_______________.
-
Ти читаєш:
- з примусу батьків _; 5.3. за власним бажанням _.
- за завданням учителя _; 5.4. Взагалі не читаю_.
-
Частіше всього ти читаєш (відміть варіанти):
6.1. вдома за столом _; 6.5. слухаючи музику _; 6.2. біля телевізора _; 6.6. у читальній залі бібліотеки _; 6.3. у транспорті _; 6.7. на уроках _. 6.4. у ліжку _; 6.8. Інше (допиши)________________. 7. Напиши, будь ласка, яку нову книжку ти прочитав нещодавно___________ __________________________________________________________________
- Прочитавши книгу ти можеш визначити: ідею твору, головних героїв, сюжет, які історичні події покладено в основу твору?
8.1. Так _ . 8.2. Не впевнений, що можу _. 8.3. Ні _.
- У колі друзів ти обговорюєш частіше всього (відміть варіанти):
- фільми _; 9.5. технічні новини _;
- комп’ютерні ігри _; 9.6. журнальні статті _
- прочитані книги _; 9.7. Інше (напиши)___________.
- музичні новини _;
- У тебе є улюблені книжки?
10.1. Так _. 10.2. Ні _. 10.3. Якщо «Так», то які? (напиши назву 1–2 кн.)_________________ __________________________________________________________________
- Які книги ти не зміг отримати в бібліотеці? (напиши назви)____________
________________________________________________________________
- Яке твоє улюблене заняття (напиши)_____________________________
- Назва бібліотеки (заповнює бібліотекар)__________________________
|
Дякуємо за участь
Анкета експерта
Шановний респонденте! Національна бібліотека України для дітей проводить моніторинг читання дітей. Просимо Вас бути експертом і відповісти на подані запитання.
-
Чи змінився інтерес дітей-учнів 5–9 класів до книги у ХХІ столітті?
1.1. Інтерес зріс _. 1.2. Інтерес залишився _. 1.3. Інтерес зменшився _. 2. На Вашу думку, свій вільний час діти в більшості проводять (проставте варіанти відповідей за місцем значимості 1.2.3.4.і т.д.): 2.1. дивлячись телевізор _; 2.6. бавлячись на вулиці _; 2.2. слухаючи музику _; 2.7. граючись на гральних автоматах _; 2.3. читаючи книги, журнали _; 2.8. «сидячи» в Інтернеті _. 2.4. граючись в комп’ютерні ігри _; 2.9. Інше (напишіть)________________ 2.5. спілкуючись з друзями _; 3. На Вашу думку, діти читають: 3.1. з примусу батьків _; 3.3. за власним бажанням _; 3.2. за завданням учителя _; 3.4. Інше (напишіть)________________ 4. У Вашій бібліотеці достатньо інформаційного ресурсу для задоволення сучасного попиту читачів-учнів 5–9 класів? 4.1. Так _. 4.2. Ні _. 4.3. Якщо «Ні», то яких книг (або тем) не вистачає? (напишіть)___________ _________________________________________________________________
5. Скільки нової дитячої літератури отримала Ваша бібліотека у 2008 р.? (заповніть таблицю)
Назва б-ки, (район, область) |
Усього надійшло нової л-ри у 2008 р. |
У т.ч. л-ри для дітей (сільських б-к-філій) |
З них книги для дітей за держ. програмами (прим.) |
Усього періодики |
У т.ч. для дітей |
|
|
|
|
|
|
6. Чи можуть діти, прочитавши книгу, визначити ідею твору, головних героїв, сюжет, які історичні події покладено в основу твору? 6.1. Так _. 6.2. Не завжди _. 6.3. Ні _. 7. Яку посаду Ви займаєте? ___________________________, 8. Ваша освіта_____________ |
Дякуємо за участь
1 Я читаю сучасну книжку українською мовою : (підсумки регіон. моніторингу) : бюл. соціол. служби. Вип. 15 / Держ. закл. «Нац. б-ка України для дітей»; уклад. О.Б. Петренко. — К., 2008. — 12 с.
2 Сенченко М. Книговидання трьох слов’янських країн: Україна, Білорусь, Росія / Микола Сенченко // Вісн. Книжк. палати. — 2008. — № 3. — С. 3–9.
Попередня