Програма осінніх читань «БІБЛІОзанурення» завершилася
В останній день жовтня ми підбили підсумки стажування, перевірили, які нові знання отримали учасники профітуру про бібліотеку, бібліотечну професію, а також визначили відділи, які найбільше сподобалися нашим читачам.
Лідером серед базових для практики відділів виявився відділ рідкісних і цінних видань. Найбільша кількість учасників програми проголосувала саме за цей відділ, і діти пояснили чому.
Це унікальний відділ, якого більше немає у жодній із дитячих бібліотек країни. Це справжній музей книги, у якому зберігаються рідкісні й цінні видання, давні книги… Тому бібліотекар тут працює у білих рукавичках і займається більше дослідницькою діяльністю, аніж обслуговуванням користувачів. Читачам розповідали про найцікавіші та найдавніші видання відділу. Діти дізналися, що таке факсимільне видання, і змогли побачити одне з них, а також найстарішу книгу з фонду – філософський трактат англійського мислителя Джона Локка «Про виховання» (польською мовою) 1801 року видання; перші українські журнали для молоді, яким понад 100 років. Із захопленням послухали розповідь про бібліотеку Дори Доброї, розглянули книжки з цієї бібліотеки, здивувалися дитячим книжкам французькою мовою, адже діти початку минулого сторіччя знали цю мову. Саме у цьому відділі з'ясувалося, кому з наших читачів більше до вподоби така дослідницька книгознавча бібліотечна діяльність.
Друге місце за рейтингом вподобань учасників профітуру посів «Відділ формування та зберігання документних ресурсів».
Фахівці відділу підготували цікаву програму стажування – пригоди у книжкових печерах. Стажери розділилися на три групи та вирушили до Печери дракона Смога, у Вежу Гобліна і на Квест Голума, щоб навести лад після того, як ці казкові істоти трішки там побешкетували і наробили шкоди. Бібліотекарі розповіли читачам про правила розстановки фонду у книгосховищі. Тут має панувати лад і чіткий порядок, щоб можна було миттєво знайти книжку на запит читача серед пів мільйона книжок на 5 поверхах бібліотечних «книжкових печер», що закриті для входу сторонніх осіб. Тож учасники профітуру саме і наводили лад: сортували переплутані видання та журнали, книги, платівки, зробили абеткову розстановку цих видань, виконували читацькі замовлення, розшукували книжки на полицях за їхніми адресами в замовленні… А це доволі непросто, якщо ти робиш це вперше. І, звісно, з радістю скористалися підручними засобами для полегшення праці бібліотекарів – драбиною, візочком.
Решта відділів набрали приблизно однакову кількість читацьких голосів.
Запам’ятався читачам своєю унікальністю і несхожістю на інші відділ документів іноземними мовами. Тут є інтерактивний екран, на якому так цікаво проходити різноманітні тести, вікторини, малювати; крута колекція LEGO та гурток із робототехніки, 3D книги і навіть сортувальний капелюх із книг про Гаррі Поттера. Діти були вражені, коли почули, що у нашій бібліотеці наявні книги на 92 мовах світу! Бібліотекар показала дітям ТОП-8 книжок відділу, спробували разом знаходити літературу у фонді, видавати її, переглянули фільм про найбільші бібліотеки світу, а також пройшли тест за отриманою інформацією.
Розпочинався профітур у відділі обслуговування читачів старшого віку, саме там учасники дізналися, які взагалі є відділи в бібліотеці та чим саме вони займаються. А потім читачам запропонували спробувати попрацювати бібліотекарем у відділі обслуговування. Діти вчилися виписувати вимоги для пошуку конкретної книги, розставляти книги на поличці за алфавітом, підбирати літературу для тематичної виставки, розгадувати шаради від таких же читачів, які інколи плутають назви та авторів творів. А ще для розваги будували дім із книжок, підбираючи для кожного поверху книгу відповідно до завдання.
Читачі мали можливість пройти стажування у відділі, де працюють бібліоГрафи або ж бібліоГрафині. Без жартів, бібліографи – це аристократи бібліотечної професії. Бібліографічна робота вимагає глибоких знань, точності та аналітичного підходу, що відрізняє її від повсякденної бібліотечної діяльності. Тож відділ довідково-бібліографічного обслуговування розкрив дітям особливості роботи бібліографа. Читачі відчули переваги автоматизації бібліотечної професії: знаходили в БД свій номер читацького квитка, шукали та замовляли літературу через електронний каталог бібліотеки, знайомилися із сервісом «Віртуальна бібліографічна довідка», пройшли бібліографічний квест.
Особливу програму стажування підготував читачам відділ обслуговування дошкільників та молодших читачів. Саме з цього відділу розпочинається бібліотечно-читацька біографія дитини. У працівників цього відділу дуже важлива місія: залюбити дитину в бібліотеку і книгу, щоб вона назавжди стала ЧИТАЧЕМ! Тож третій день програми «БІБЛІОзанурення» у найкращу професію (принаймні, всі бібліотекарі так вважають) розпочався з абонементу для наймолодших. Юні стажери пройшли шлях від проведення екскурсії цим яскравим залом, рекомендації улюбленої книги, правильної розстановки книг у фонді, змістовного наповнення книжкової виставки «Зодіакальні читання», обслуговування читачів разом із оформленням читацьких формулярів до розгадування кросворду за книгою Ірини Мацко «Героїчні казки».
У читальному залі для малюків наші учасники осінніх читань та бібліотекарі на деякий час також помінялися ролями. Діти спробували себе у ролі справжніх бібліотекарів: допомагали читачам, розставляли книги за авторським знаком на полиці, формували тематичні виставки. А ще –влаштували справжнє театральне дійство: для «дошкільнят-бібліотекарів» інсценізували улюблену народну казку «Ріпка». Звісно, що після невеликої частинки важкого трудодня вони трішки притомилися, проте зрозуміли, що професія бібліотекаря не така вже й легка, як дехто думає.
Останній день БІБЛІОзанурень відчинив двері нашим читачам у світ творчості, де фантазія й натхнення не мають меж. У відділі мистецтв юні стажери спробували себе у підготовці та організації справжнього масового заходу для читачів, які вперше завітали до бібліотеки. Це діти – автори виставки, присвяченої творчості Олександра Мурашка, яка експонується у виставковій залі. Під керівництвом бібліотекарів учасники виявили максимальне старання, зібраність, точність, командну згуртованість і власноруч підготували все необхідне для успішного проведення АRTквесту: розробили маршрут, підготували завдання і фішки на кожну локацію, розподілили між собою відповідальність за кожен такт гри. Під час проведення заходу виявили гарні комунікативні якості, спілкуючись із гостями бібліотеки та допомагаючи їм досягти успіхів.
Під час підбиття підсумків програми стажування читачі визнали, що професія бібліотекаря – складна і багатогранна. Про деякі аспекти діяльності наші читачі не здогадувалися. Виявилося, що бібліотекар має не лише видавати книжки читачам або ж розставляти книги на полицях (хоча це важлива частина роботи). Більшість часу займає творча діяльність – написання сценаріїв заходів, розробка квестів, підготовка до майстерок, зйомки відеороликів, розробка привабливих і яскравих книжкових виставок, фотозон, інсталяцій. Фахівці Національної бібліотеки України для дітей володіють сучасними технологіями, мають менеджерські здібності, можуть організовувати масштабні івенти. Вони – актори, психологи, педагоги, дослідники, відеооператори, перекладачі, музиканти, художники… Дитячий бібліотекар – це творець.
Ми також спробували визначити кращих читачів-стажерів, але це виявилося неможливим, адже за наданими характеристиками у різних відділах відзначилися зовсім різні діти, тому сертифікати про завершення «навчання», преміальні шоколадки та заохочувальні призи отримали всі учасники програми.
#бібліозанурення #осіннічитання #бібліотечнестажування