Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Пропустить Навигационные Ссылки.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
с т о р і н к а   м е т о д и с т а



Тамара Турбаніст,
заст. директора ДБУ для дітей



Стратегічне планування роботи бібліотеки

Розвиток бібліотеки передбачає заплановану, цілеспрямовану діяльність, направлену на якісні зміни бібліотечних послуг і ресурсів, формування нових умов і розширення можливостей доступу до інформації користувачів. Одним із ефективних засобів управління колективом, забезпечення чіткої організації праці кожного працівника є обгрунтоване, конкретне планування роботи. Можна стверджувати, що саме планування - єдина можливість управляти організацією в нестабільній соціально-економічній ситуації. Планування може бути представлене як один із інструментів вибору стратегії діяльності і попереднього визначення її результатів. Тобто, планування - це визначення кількісних і якісних показників того, що буде зроблено, в які терміни і якими засобами. Реалістичні плани, складені на основі розуміння ситуації, дозволяють визначити ступінь впливу зовнішнього середовища на можливості розвитку професійної діяльності. Прийнято виділяти шість основних проблемних питань, обговорення яких при підготовці плану вкрай необхідне:

· що необхідно зробити? (очікувані результати);
· де робота буде здійснюватись? (специфіка регіонального положення та спеціалізації діяльності);
· коли, в які терміни ця робота буде здійснюватися? (вибір оптимального часу проведення робіт із врахуванням регіональної ситуації);
· як ця робота буде здійснюватися? (послідовність дій);
· чому цю роботу необхідно виконати? (обгрунтування вибору стратегії);
· хто буде цю роботу здійснювати? (призначення організаторів і виконавців).

Тут важливо зазначити, що планування дозволяє не лише визначити реалістичні перспективи розвитку, але, що особливо важливо, і готувати бібліотеку до гнучкого реагування на постійні зміни соціокультурної ситуації.

В останній час поняття "стратегія планування" все частіше зустрічаємо стосовно бібліотечної діяльності, хоча саме поняття "стратегія" веде своє походження від військової науки.

Стратегічне планування, на відміну від разових і поточних планів, дозволяє визначити принципи розвитку бібліотеки із врахуванням її місії, цілей і завдань. В сучасній практиці міжнародних некомерційних і державних організацій під місією прийнято розуміти чіткий виклад основних цілей її організації щодо поточної діяльності. Чітко сформульована місія дозволяє виділити і показати основні завдання організації, виявити її функціональну спеціалізацію, можливості взаємодії з партнерами і переваги у відношенні до конкурентів. Цілі стратегічного планування діяльності бібліотеки можуть бути направлені на розширення джерел її фінансування, аналіз можливостей формування нової інформаційної продукції і послуг, виявлення перспективних потреб користувачів, формування стійкої ніші на інформаційному ринку міста і регіону тощо.

Бібліотеки України для дітей, плануючи свою діяльність відповідно до цільових комплексних програм, вже володіють навичками стратегічного планування (Кримська республіканська, Львівська, Донецька, Черкаська, Миколаївська обласні бібліотеки для дітей; Севастопольська, Миколаївська центральні міські бібліотеки для дітей). Наведемо для прикладу план роботи Львівської обласної бібліотеки для дітей на 2002 рік. Короткий, лаконічний вступ: "Основні завдання, пріоритетні напрями роботи бібліотеки: Переосмислюючи своє місце в інформаційному просторі регіону, проаналізувавши виконання функцій, притаманних дитячій бібліотеці, і реальні можливості бібліотеки (особливості приміщення, розташування, фахову підготовку і професійний рівень колективу та ін. ресурси), Львівська державна обласна бібліотека для дітей приступає у 2002 році до реалізації загальнобібліотечного проекту "Бібліосвіт" (Бібліотека - центр інформаційної та інтелектуальної культури).

Головна мета проекту:

· орієнтування всіх служб бібліотеки на задоволення інформаційних потреб користувачів;
· підвищення престижу бібліотеки як єдиного гаранту конституційного права кожного на вільний доступ до інформації;
· посилення інформаційної функції, гарантований доступ до інформації всіх категорій читачів, оперативне надання повної і об'єктивної інформації, удосконалення бібліографічно-інформаційного сервісу;
· формування масиву інформаційних ресурсів, оперативне створення бібліографічно-інформаційних продуктів з актуальної тематики; поповнення електронних БД, створення банків фактографічної інформації;
· вивчення і прогнозування потреб користувачів на бібліографічні і інформаційні послуги, розширення кола потенційних споживачів інформації;
· створення багаторежимної системи бібліографічного обслуговування користувачів бібліотеки;
· допомога навчальним закладам в інформаційному забезпеченні навчального процесу, організація ділового читання школярів міста.

На першому етапі проекту передбачається реалізація навчаючих програм пошуку і використання інформації для різних категорій користувачів бібліотеки, виконання цілого ряду програм, спрямованих на прищеплення читачам навичок інформаційної культури, культури читання.

Крім цього, бібліотека продовжуватиме працювати й в традиційних напрямах, реалізуючи функції дитячої бібліотеки як інформаційного, освітнього, виховного закладу, що передбачає розкриття стратегічних напрямів.

Бібліотека - головна книгозбірня дитячої книги в регіоні;
· бібліотека - інформаційно-консультативний центр;
· бібліотека і школа;
· бібліосфера, реклама бібліотеки;
· бібліотека і користувач;
· бібліотека як центр оновлення і удосконалення бібліотечної роботи з дітьми;
· організаційно-управлінська діяльність".

Детальніше розкриємо один стратегічний напрям: "Бібліотека і школа":

· максимальне задоволення читацьких запитів, розширення сфери бібліотечних послуг, впровадження ефективних форм і методів популяризації книги, стимулювання навчальних, читацьких, комунікативних навичок читачів, подальша індивідуалізація обслуговування;
· підвищення ролі бібліотеки як центру адаптації дітей в умовах дефіциту їхнього соціального захисту, активізація соціальної діяльності бібліотеки: створення безкоштовних центрів спілкування, дозвілля і творчого розвитку дітей (літературна студія "Джерельце", Центр дитячої Інтернет-журналістики), пріоритетне бібліотечне обслуговування і пошук ефективних форм роботи з дітьми з обмеженими фізичними можливостями, вихованцями шкіл-інтернатів, дітьми, які потребують посиленої педагогічної уваги (авторська бібліотерапевтична програма "Дотик", міні-програма бібліотечно-психологічної підтримки дітей "Передбачити + навчити = оберегти");
· продовження роботи по організації сімейного читання, посилення роботи з батьками читачів (інформаційно-консультативна міні-програма бібліотечної підтримки батьків "Навчимо дітей читати");
· створення комфортних умов для користування бібліотекою;
· охоплення бібліотечним обслуговуванням дорослих, які займаються організацією дитячого читання, проблемами літератури для дітей або отримують освіту з цих питань у вищих та середніх навчальних закладах".

План виконання кожного із стратегічних напрямів забезпечено формами, методами і закріплено за конкретним виконавцем.

Особливістю стратегічного планування є також його більш гнучкий механізм, який, на відміну від довгострокового планування, передбачає як можливість слідувати певним цілям, так і вміння швидко реагувати на зміни, одначасно коригуючи, імпровізуючи свої дії. Тобто, доцільність стратегії визначається не тим, наскільки точною вона була з самого початку, а тим, наскільки вона відкрита для отримання нової інформації, нових можливостей, перегляду точок зору і перерозподілу ресурсів.

Рекомендована література:

1. Бейліс Л. Планування - 2002: нарада в Міністерстві культури і мистецтв України // Бібл. планета. - 2001. - № 4. - С. 30.
2. Василенко О.М. Метод стратегічного планування діяльності бібліотек // Публічні бібліотеки. - К., 1999. - С. 59-66.
3. Жадько Н.В. Проектное развитие библиотек. - М.: Елена, 2000. - 96 с.
4. Стратегическое планирование в ЦБС // Библиотека. - 1997. - № 11. - С. 23-26.
5. Чернякова Ю.Ф. Стратегическое планирование в национальных библиотеках: специфика и перспективы // Библиотековедение. - 2000. - № 5. - С. 16-21.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 20.11.2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей