Детские библиотекари Украины на Крымском форуме
"К р ы м – 2 0 0 2 "
Анна Бардашевська, Олена Кислова, Наталя Попова,
Херсонська обласна бібліотека для дітей, м. Херсон
Таврійська віртуальна бібліотека для дітей: корпоративний підхід до створення і використання регіональних електронних інформаційних ресурсів
В загальнонаціональній стратегії створення та функціонування системи електронних інформаційних бібліотечних ресурсів бібліотеки регіонів мають власний сектор — інформаційні ресурси краєзнавчого змісту (в широкому сенсі поняття «краєзнавство»). Це твердження однаковою мірою стосується як «дорослих» публічних бібліотек, так і спеціалізованих за віком своїх користувачів бібліотек для дітей. Юний читач потребує специфічного відбору інформації, іншої, ніж людина доросла, її організації та представлення, має свої особливі потреби, пов'язані з процесами формування особистості, розвитку здібностей, освоєння інформаційного середовища дитиною, підлітком.
Розуміння цього наштовхнуло нас на ідею об'єднання ресурсів дитячих бібліотек таврійського регіону у спільному проекті. Ініціатива ця була висловлена співробітниками Херсонської ОБД під час проведення міжрегіональних «творчих діалогів» з проблеми «Дитяча бібліотека в інформаційному середовищі» (м. Херсон, 9–13 березня 2002 р.). Була запропонована організаційна модель корпоративної «Таврійської віртуальної бібліотеки для дітей» (ТВБД). Оскільки ця пропозиція була схвалена і підтримана колегами з Севастопольської та Миколаївської дитячих ЦБС, отримала схвальний відгук в Державній бібліотеці України для дітей, ми одразу ж розпочали втілювати її в життя.
При розробці моделі проекту ми виходили з наявних уже напрацювань, певного обсягу стартових ресурсів для ТВБД. Наприклад, наша бібліотека ще з 1992 р. має локальну комп'ютерну мережу і веде свій електронний каталог книг, електронну картотеку статей (працюємо на програмному забезпеченні МАРК НВО «Информсистема»); сформовано базу даних «Краєзнавство»; створена й планомірно поповнюється повнотекстова база даних (з розділами «Літературно-краєзнавчі студії», «Херсонські письменники — дітям», «Бібліотечний місяцелік», «Шкільний місяцелік», «Досьє дитячого бібліотекаря» тощо).
Поступове наростання процесу інтеграції традиційної книгозбірні та раніше невластивих для неї технічних засобів обробки, зберігання й використання інформації вели до перегляду багатьох наших уявлень про дитячу бібліотеку. Споконвічна роль — «бібліотека–хранитель інформації» доповнилася новими: «бібліотека–творець інформації» (бібліографічної, оглядово-аналітичної, повнотекстової, а коли йдеться про дитячу творчість, для якої бібліотека надає свої технічні засоби й документально-інформаційні ресурси — ще й образотворчої, мультимедійної); «бібліотека–навігатор» в океані електронної інформації. Інформаційно-педагогічне середовище дитячої бібліотеки зазнало докорінних змін.
Отож, початок нового століття став часом втілення новітньої концепції розвитку нашої бібліотеки — концепції перспективного трансформування бібліотеки в гібридну (термін, очевидно, не найліпший, але зрозумілий).
Звичні бібліотечні послуги ми прагнемо органічно поєднати з послугами так званих «віртуальних бібліотечних залів»: «Інформація без меж», «Читалка», «Зал довідок («Пошук»)», «Віртуальна школа», «Ігротека».
Реалізація задуму розпочалася в 2001 р., коли наша бібліотека взяла участь у конкурсі проектів «Інтернет для читачів публічних бібліотек (LEAp)», оголошеному Посольством США в Україні, і здобула ґрант на створення Інтернет-центру. 5 робочих місць і два роки цілком безплатного користування інформаційними ресурсами та сервісами мережі Інтернет — це гідний подарунок для дітвори Херсонщини. Перші ж місяці роботи ІЦ (з 4 січня 2002 р.) дали нам щедрий матеріал для уточнення, поглиблення, вдосконалення виробленої нами попередньо концепції. Відтепер це вже не була «умоглядна» теорія, бо ми могли спиратися на власний досвід, на аналіз потреб, запитів, можливостей та бажань, сподівань наших реальних користувачів — 390 дівчаток і хлопчиків, 37 дорослих — педагогів, організаторів дитячого читання (на 20 березня).
У тому ж 2001 році завдяки ще одному виграному ґранту (цього разу — за конкурсом Міжнародного Фонду «Відродження») Херсонська бібліотека для дітей уперше була представлена на Міжнародній конференції «Крим—2001».
Практичним результатом участі в конференції стало поглиблення співпраці з НВО «Информсистема», отримання в подарунок нової сітьової версії МАРК і поетапного розгортання в бібліотеці повного комплексу СІБС — від замовлення літератури та її надходження до видачі книги читачеві.
Корпоративна «Таврійська віртуальна бібліотека для дітей» є логічним наступним кроком. У нашому баченні — це інтегрована система, що включає: віртуальне середовище інформаційного обслуговування; об'єднаний електронний каталог; систему замовлення та доставки першоджерел (електронні копії); комплекс спільних інтерактивних програм, спрямованих на поглиблення інформаційної культури та творчий розвиток дитини.
Відповідно проект ТВБД передбачає функціонування шести взаємопов'язаних модулів: 1. Регіональний корпоративний краєзнавчий каталог; 2. Повнотекстова база даних «Тавріка»; 3. Електронне професійне видання «Таврійський бібліотечний альманах»; 4. Альманах дитячої літературної творчості; 5. Інтерактивна програма «Електронний вернісаж» (дитяче образотворче мистецтво та комп'ютерний дизайн); 6. «Клубний день в CHAT'ах» — спілкування споріднених за інтересами бібліотечних клубів.
1. Регіональний корпоративний краєзнавчий каталог
Він створюватиметься шляхом представлення вичерпної інформації про видання місцевого друку, а також розпису публікацій у місцевій періодиці, виданнях, що продовжуються, неопублікованих документах, які викликають взаємний інтерес: Херсонська ОБД не лише про Херсонщину, а і про Південь України в цілому, таврійський регіон, Миколаївщину, Крим, Севастополь — і навпаки. Наша мета при цьому — об'єднання наявних бібліографічних ресурсів, координація й кооперація наших зусиль щодо їх поповнення та забезпечення вільного доступу до них читачів дитячих бібліотек регіону.
Реалізація технології корпоративної каталогізації (спочатку — на окремо взятій базі даних краєзнавчих документів), тобто використання узгодженого формату електронного запису, уникнення дублювання при створенні записів на нові документи за рахунок розподілу розписуваних першоджерел та використання наробку партнерів для поповнення ЕК «внутрішнього користування» — все це обіцяє нам чималі вигоди, не кажучи вже про суттєве зростання ступеня повноти інформації для наших користувачів.
Технічною основою функціонування системи в подальшому стане сервер корпоративного каталогу — передбачається написання грантового проекту для організації його роботи на рівні сьогоденних вимог. Тоді можна буде вести мову про утворення єдиного інформаційного простору учасників проекту, організацію і оформлення потоку інформаційного обміну за сучасними стандартами; допоміжні корпоративні сервіси та служби.
Але вже зараз використання Інтернет-технологій дозволяє нам скористатися плодами спільної праці: шляхом взаємообміну інформацією з використанням електронної пошти (для баз даних використовуємо формат ldb в заархівованому вигляді, архіватор zip) та функціонування служби електронної доставки документів. При цьому замовлення приймаються будь-яким каналом — через е-пошту, звичайну пошту, по телефону, по факсу. Оскільки замовлення прийматимуться лише на документи, представлені в корпоративному каталозі, гарантована безвідмовна доставка електронної копії — в межах визначених заздалегідь за взаємною домовленістю обсягів. Доставка здійснюється е -поштою з використанням форматів html, pdf, tiff та doc.
Створення електронних повнотекстових документів та електронних копій документів, що існують у друкованому вигляді — це завдання другого модуля нашого проекту.
2. «Тавріка»: повнотекстова база даних
Наші бібліотеки отримали сьогодні можливість, досяжну лише в умовах комп'ютеризації — публікувати власні видання в електронному вигляді (мати їх у необмеженій кількості «примірників»!) і надавати в користування читачам регіональні Інтернет-ресурси. Враховуючи унікальність краєзнавчої інформації і особливості її поширення, ми бачимо тут поле співпраці, що має непересічне значення.
Отож, у базі «Тавріка» її користувачі знайдуть:
• По-перше, власні документи бібліотек, що первісно існують у електронній формі або перетворені в таку шляхом сканування; методичні та аналітичні матеріали (сценарії, консультації, методичні поради та рекомендації, матеріали та звіти заочних семінарів, програми семінарів, тренінгів, «круглих столів», плани, звіти бібліотек тощо); бібліографічні посібники, тематичні покажчики, посібники-серії (названі вище), списки — інформаційні та рекомендаційні, плани колективних форм інформування та інше.
• По-друге, електронні копії інформативних публікацій про край у виданнях періодичних і тих, що продовжуються; оглядові статті; аналітичні публікації; «статті–відкриття», тобто такі, що привносять нові факти або подають їх нове, свіже трактування. Мова йде про теми, які найчастіше зустрічаються в читацьких запитах, теми, що включені до шкільних програм як додаткові; регіональні курси, слабко або й зовсім не висвітлені в книжкових виданнях. Максимально повно, очевидно, мають бути представлені в «Тавріці» і: історія краю; екологія; персоналії Таврійського регіону; літературне краєзнавство; дитяча література (край в літературі, дитяча література краю); дитячі організації, акції, рухи; неординарні події та відкриття сучасності; навчальні заклади регіону; матеріали, які ілюструють, деталізують дисципліни, предмети, що вивчаються в школі; дитяча творчість (лауреати, дипломанти конкурсів, фестивалів).
• По-третє, оригінальні твори для дітей місцевих авторів, виставлені у БД «Тавріка» з дозволу їх авторів.
• По-четверте, посилання на регіональні Інтернет-ресурси, що містять повнотекстові документи, які задовольняють визначені вище критерії відбору.
• Взаємовигідний і зручний для всіх учасників корпоративної віртуальної бібліотеки розподіл кола першоджерел допоможе максимально доцільно використати кадрові, матеріальні та фінансові ресурси.
3. «Таврійський бібліотечний альманах»
Він задуманий нами як електронне фахове видання. Його основні характеристики: 3–4 випуски щорічно (тематичні, спеціальні); розгорнута структура; редакційна колегія, створена на паритетних засадах.
Випуск перший, «весняний», ми присвятили цьогорічному Тижню дитячої і юнацької книги (дата публікації випуску — квітень 2002 р.). У ньому будуть опубліковані оглядові статті, що створять цілісний образ проведення Тижня в Таврійському регіоні; замітки про найвдаліші творчі акції, заходи Тижня, резонансні зустрічі, про літературні новинки, які стали своєрідним відкриттям Тижня–2002, були в центрі уваги юних читачів; калейдоскоп новин із окремих бібліотек регіону; огляди публікацій у центральних, регіональних і місцевих ЗМІ, присвячених Книжчиному тижню, зрізи громадської думки про дитячу книгу та бібліотеку; відгуки читачів про заходи Тижня—2002.
Серед рубрик альманаху будуть також: «родзинка майстерності» (рубрика функціональних відділів, у якій вони представлять власні знахідки в бібліотечно-інформаційному обслуговуванні дітей та підлітків); «анонс сезону» (інформація про наступні масштабні події в бібліотеці); «архіваріус» (цікаві факти з історії бібліотек); «бібліотечна муза» (творчість бібліотечних працівників) та інші.
У випуску другому, опублікування якого плануємо на вересень 2002 р., йтиметься про програми літнього читання, «канікулярного» дозвілля дітей у бібліотеках, про традиційний щорічний конкурс Херсонської ОБД «Лідер читання». Наступні випуски, вірогідно, будуть присвячені Всеукраїнському дню бібліотек (листопад 2002) та підсумкам року 2002-го, задумам і перспективам року 2003-го (січень 2003).
4. Альманах дитячої літературної творчості
Він має свої витоки в бібліотечних програмах роботи з обдарованими дітьми. Кожна з бібліотек–учасниць ТВБД має власні досягнення. У Херсонській ОБД працює літературне об'єднання «Паросток», яке згуртувало дітей, що пишуть власні віршовані й прозові твори. Щоквартально об'єднання випускає свою газету–«стіннівку», друкує твори дітей у місцевій періодиці, готує до видання збірник «Таврійський колосок». Його аналог у Севастопольської ЦБС — «Севастопольські першоцвіти». А перший майбутній спільний випуск альманаху дитячої творчості отримав робочу назву «Мандрівка у літо».
Клуб юних журналістів ХОБД «Teenager-press» також планує віртуальну співпрацю з Центром Інтернет-журналістики Севастопольської ЦДБ ім. А. Гайдара.
Навіть наймолодші наші читачі зможуть виявити свої таланти — на них розрахована інтерактивна програма «Моя казка»: малята зможуть самостійно набрати текст своєї історії або надиктувати її (якщо писати ще не вміють), намалювати її персонажів (на екрані чи на папері — з наступним скануванням), проанімувати та ще й озвучити свою казку. Кращі витвори багатої дитячої фантазії потраплять на сторінки нашого спільного електронного альманаху.
5. Інтерактивна програма «Електронний вернісаж»
(дитяче образотворче мистецтво та комп'ютерний дизайн)
Оскільки вернісаж бібліотечний, то ця програма віддає перевагу образотворчому доробку юних, покликаному до життя книгою: експонуватимемо ілюстрації до літературних творів та малюнки, створені за мотивами та під враженням прочитаного; роботи, створені до ювілеїв дитячих письменників та знаменитих книг; екслібриси й макети книжкового дизайну …
З організацією корпоративного сервера кожна з задуманих нами творчих програм функціонуватиме як комплекс Web -сторінок на цьому сервері. А вже зараз — як html -документи в локальних мережах бібліотек–учасниць.
6. «Клубний день в CHAT 'ах»
Він передбачає організацію спілкування споріднених за інтересами бібліотечних клубів з використанням Інтернет-технологій. Йому передує обмін «клубними візитками», тобто мінімально необхідною для знайомства інформацією про клуби, їх керівників і учасників, та погодження графіка «виходу на зв'язок» і «місця зустрічі» (яким саме CHAT'ом чи ICQ скористаємося).
Етапи реалізації
Впровадження корпоративної «Таврійської віртуальної бібліотеки» відбудеться у кілька етапів — окремі з них вже реалізуються, деякі потребують попередньої підготовки, а заключні етапи вимагають ще й додаткового фінансово-технічного забезпечення:
• Моделювання проекту. Планування організаційно-технічних заходів з його реалізації. Погодження принципових засад ТВБД. (Виконується з 11 березня 2002 р.).
• Розгортання видавничих та творчих програм (модулі 3–6) — за узгодженими з бібліотеками–партнерами календарними планами.
• Напрацювання БД корпоративного каталогу та повнотекстової БД «Тавріка» (я к цілеспрямований процес розпочато Херсонською ОБД в 2001 році).
• Реалізація розподіленої системи аналітико-синтетичної обробки документів.
• Відпрацювання нових технологій обслуговування користувачів з використанням інформаційних ресурсів бібліотек–партнерів.
• Створення системи замовлення та електронної доставки документів: технологія, менеджмент, маркетингові заходи.
• Забезпечення on-line доступу до КЕК та БД «Тавріка» (Web -сервер «Таврійської віртуальної бібліотеки» чи, як компромісне рішення, однієї з бібліотек–учасниць).
• Розробка електронного «путівника» по ресурсах ТВБД.
Управління «Таврійською віртуальною бібліотекою»
Сюди входить:
• Стратегічна взаємодія всіх партнерів, а також співробітництво з «зовнішніми чинниками» — установами, підприємствами, людьми, що можуть впливати на ефективність функціонування ТВБД.
• Управління ресурсами — інформаційними, кадровими, матеріальними, часовими; ефективне їх використання.
• Управління послугами — перманентний аналіз їх відповідності попиту, вивчення оцінки їх користувачами, дослідження перспектив розвитку.
• Управління фаховим розвитком персоналу.
• Управління змінами, відстеження актуальних тенденцій щодо створення, впорядкування та використання інформаційних ресурсів.
Співпраця бібліотек у цьому проекті будується на взаємовигідній основі, на паритетних засадах — кожен отримує від партнера стільки ж, скільки вклав сам, і несе відповідальність за якість представлених матеріалів та дотримання вимог законодавства про авторське право.
Адміністративний менеджмент розподілено рівномірно за обсягом і в залежності від того, чий практичний досвід, за загальною згодою, переважає: так, адміністрування корпоративним каталогом, БД «Тавріка» та редагування «Таврійського бібліотечного альманаха» наразі покладено на Херсонську ОБД, а менеджмент творчих модулів — альманаху дитячої творчості, розвитку дитячої Інтернет-журналістики, програми «Електронний вернісаж» взяла на себе Севастопольська ЦБС. Долучення до проекту добре знаної в Україні та поза її межами своїми напрацюваннями в організації сімейного читання Миколаївської ЦБС відкриває перспективи розширення проекту у цьому напрямку; на її фахівців бібліотеки–партнери покладають сподівання і щодо адміністрування модуля «Клубний день у CHAT'ах». Виключенням є служба ЕДД: кожна бібліотека–учасниця пропонує свого співменеджера, безпосередньо відповідального за якість і оперативність виконання замовлень користувачів.
Cтворювана нами корпоративна віртуальна бібліотека є відкритою для всіх зацікавлених дитячих книгозбірень таврійського регіону. Це не означає нашої «відгородженості» від інших, «дорослих» бібліотек регіону та поза ним, більше того, сподіваємось перший крок до співпраці в царині електронних інформаційних ресурсів зробити зовсім незабаром — скажімо, через портал учасників проекту LEAp.
Сподіваємось, що ТВБД стане першою ланкою в мережі подібних корпоративних утворень по всій Україні. Об'єднані в національну мережу, вони могли б стати базою дитячої бібліотечної україніки.
Прикладне завдання забезпечення користувачам безперешкодного доступу до будь-якої потрібної їм інформації в дитячій бібліотеці має ще й специфічний, виховний аспект: нове покоління громадян повинне зростати з розумінням того незаперечного і очевидного факту, що грамотне використання інформаційних ресурсів багаторазово підвищує ефективність використання ресурсів інших — енергетичних, фінансових, природних. Впевнені — з «Таврійською віртуальною» юні мешканці нашого краю таке розуміння матимуть.