Загальновідомо, що у процесі інтелектуального і духовного збагачення людини надзвичайно важливу роль відіграє читання, яке є ознакою цивілізованого життя суспільства та специфічною формою спілкування. Адже саме книга, як ніщо інше, впливає на формування світогляду і художнього смаку з самого дитинства. Добре розуміючи це, дитячі бібліотеки сьогодні розробляють більш ефективну стратегію розвитку читання дітей, закладають основи тієї культури, яка вже затребувана зараз і стане конче потрібною у майбутньому. Подолання «освітнього» і «цифрового» розривів у сучасному суспільстві, підтримка читання, забезпечення доступу до інформації і надання дітям можливості отримувати освіту протягом усього життя є головним завданням бібліотек ХХІ століття. З огляду на це, пріоритетними завданнями бібліотек для дітей мають бути: підтримка і розвиток дитячого і сімейного читання у новому технологічному світі; відбір і рекомендація кращих книг дітям і батькам; розвиток інформаційної грамотності дітей; допомога юним читачам у пошуку інформації для навчання, самоосвіти і дозвілля; консультування організаторів дитячого читання; створення та розвиток веб–сайтів на допомогу дітям і батькам; надання читачам нових можливостей для віртуального спілкування. Звичайно, в основі цієї багатогранної діяльності, як і завжди, залишатиметься книга, шанована в усьому світі. Недаремно 2009 рік за рішенням ЮНЕСКО оголошено Роком великого письменника М.В. Гоголя, а в Україні за указами Президента широко відзначатимуться 70-річчя від дня народження Олеся Гончара, 100-річчя від дня народження народної художниці М. Приймаченко, 60-річчя Національного музею Тараса Шевченка і 140-річчя Всеукраїнського товариства «Просвіта» імені Тараса Шевченка. Пройде низка заходів до 195-річчя від дня народження Т.Г. Шевченка та 75-річчя державного спеціалізованого видавництва дитячої літератури «Веселка», яке впродовж всієї своєї діяльності, видаючи чудові книжки для дітей, сприяє їхньому духовному і творчому розвитку, спонукає до читання і пізнання. Безумовно, ці знаменні дати знайдуть своє відображення у роботі дитячих бібліотек України, бо вони є тими чинниками, що вчать, зберігають і, водночас, розвивають читацьку активність дітей та підлітків, сприяють формуванню інформаційної культури і дитячої літературної творчості.
Не можна оминути увагою наше з вами головне світле і творче свято — Тиждень дитячого читання, на добрих традиціях якого виховане не одне покоління палких прихильників Слова і Книги. Доносити мудрість книги до сердець і душ дітей — майбутнього нашої держави дитячим бібліотекарям завжди допомагають письменники, видавці, журналісти, спонсори, які з року в рік беруть активну участь у його проведенні. Всеукраїнський тиждень дитячого читання — 2009 урочисто розпочнеться 18 березня на славетній Полтавщині у м. Гадячі на базі районної дитячої бібліотеки. Впродовж Тижня у кожній дитячій бібліотеці на читачів чекатимуть чимало захоплюючих конкурсів, вікторин, турнірів, літературно-мистецьких сюрпризів і зустрічей з книгою та її творцями. Вже традиційним і дуже цікавим для дітей став конкурс дитячого читання «Найкращий читач … року», що з 2005 року набув статус всеукраїнського. Як завжди, у травні до Львова з усіх областей України з’їдуться переможці для участі у завершальному етапі конкурсу — Фестивалі дитячого читання «Книгоманія». Коло його учасників щораз ширшає: якщо у 2006 році їх було 130 тис., то у 2008 — вже майже 350 тис. Широкого розголосу серед дитячих бібліотек набула Всеукраїнська акція «7 чудес України», яка не тільки активізувала краєзнавчу роботу, а й підштовхнула працівників Національної бібліотеки України для дітей до розробки електронного проекту для читачів–учнів середнього шкільного віку — туристично–краєзнавчого походу «Сім природних чудес України».
Сучасне суспільство потребує людину грамотну, освічену, яка вміє будувати своє життя і управляти ним, людину небайдужу, спроможну брати активну участь у долі інших. Саме тому важливим і відповідальним напрямом є робота з дітьми з обмеженими можливостями, безпритульними, дітьми-сиротами, інвалідами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. Розуміючи, що вони потребують посиленої уваги, у бібліотеках проводиться багато заходів, до яких залучається ця категорія читачів. Спілкуючись з ними, їхні ровесники переймаються проблемами, що випали на долю цих дітей, не залишаються байдужими до них, проявляють чуйність і турботу, товаришують і допомагають їм. І коли спостерігаєш, як діти з обмеженнями у життєдіяльності стають активними учасниками цих заходів, то розумієш, що таким чином ми допомагаємо їхній соціалізації у суспільному житті. Таку роботу потрібно продовжувати, всіляко сприяючи виконанню указів і розпоряджень Президента України та Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної програми подолання дитячої безпритульності і бездоглядності на 2006-2010 рр.», «Про заходи щодо забезпечення захисту прав і законних інтересів дітей», «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», які покликані забезпечувати захист прав і інтересів дітей.
Час невпинно рухається вперед, суспільство розвивається. виникають нові вимоги і потреби, а перед дитячими бібліотеками постають питання їх ефективного функціонування в сучасній соціальній інфраструктурі. Сьогодні це, насамперед, стосується ефективного впровадження новітніх технологій у процеси бібліотечного обслуговування, використання Інтернету як середовища віртуального спілкування, налагодження дієвого діалогу бібліотекаря і користувача-дитини, урізноманітнення форм роботи і більш активного залучення дитини до читання.
Кожна бібліотека обирає свій шлях розвитку, визначає пріоритети у своїй діяльності, враховуючи особливості регіону, вимоги часу і свої можливості. Кожна бібліотека своєрідна і неповторна і, звичайно, вносить свою частку в загальну скарбницю досягнень дитячих бібліотек України. А ділитися набутим досвідом, обговорювати нагальні проблеми і визначати стратегію подальшого розвитку фахівці бібліотечної справи мають можливість на щорічних професійних зібраннях, які проходять на базах кращих обласних бібліотек України для дітей. Цьогорічний самміт «Дитячі бібліотеки України: співзвучність сучасному, відкритість майбутньому», який відбудеться у серпні в Херсонській обласній бібліотеці для дітей, обов'язково принесе нові ідеї та націлить бібліотекарів на нові трудові звершення.
Президент Української асоціації
працівників бібліотек для дітей |
Анастасія Кобзаренко |