Додаток № 1
Пропонуємо бібліотечним фахівцям ознайомитись ще з деякими визначеннями компетентностей, використання яких у професійній діяльності також сприятиме покращенню змісту бібліотечної діяльності.
Емоційна компетентність — це здатність усвідомлювати й ви-знавати власні почуття, а також почуття інших, для керування своїми емоціями.
Інтерактивна компетентність — компетентність у взаємодії між людьми.
Інформаційна компетентність покликана допомагати фахівцям орієнтуватися в надзвичайно насиченому інформаційному світі. Проте не існує єдиного підходу до цієї компетентності, пропонуються різні тлумачення терміна. Одні розуміють інформаційну компетентність як «бібліотечну грамотність», «бібліографічну підготовку», інші — як «комп’ютерну грамотність». Найбільш усталене тлумачення полягає в тому, що інформаційна компетентність — це здатність знаходити, оцінювати, використовувати й обговорювати інформацію в усіх її видах.
Ключова компетентність сприяє досягненню успіхів у житті та розвитку якості суспільних інститутів.
Когнітивна компетентність визначає здатність людини розуміти саму себе, тобто усвідомлення власних бажань, цілей та можливостей їх досягнення, нормативів поведінки у суспільстві та завдань, які ставляться перед нею.
Перцептивна компетентність — компетенція у сприйнятті і розумінні себе та партнера.
Професійна компетентність — специфічна здатність, необхідна для ефективного виконання конкретної дії в конкретній предметній галузі, що включає вузькоспеціальні знання, особливі предметні навички, засоби мислення, а також розуміння відповідальності за свої дії. Для бібліотекарів цей вид компетентності повинен передбачати сукупність наступних умінь.
Когнітивні (пізнавальні) уміння:
– цілеспрямовано вивчати потреби читачів;
– здобувати нові знання на основі аналізу власної діяльності;
– вивчати психологічні особливості засвоєння інформації.
Проектувальні уміння:
– розробляти перспективні плани діяльності;
– визначати найбільш раціональні види й ефективні методи роботи;
– прогнозувати бажані результати діяльності;
– визначати ефективність обслуговування й перспективи його розвитку.
Конструктивні уміння:
– раціонально використовувати всі можливості бібліотечного обслуговування;
– працювати з сучасними системами зберігання інформації.
Комунікативні уміння:
– встановлювати оптимальні взаємовідносини з колегами;
– віднаходити контакт, спільну мову з різними людьми за різних обставин;
– викладати свої думки чітко, логічно, переконливо та доступно;
– виявляти емоційну стриманість у будь-яких ситуаціях.
Організаторські уміння:
– формувати читацький актив;
– організовувати самостійну інформаційно-пошукову діяльність користувачів;
– стимулювати самоосвіту користувачів.
Аксіологічні уміння:
– оцінювати й контролювати читацьку діяльність (користувачів і власну);
– при виборі форм і методів роботи з читачами орієнтуватися на особливості читацької аудиторії;
– формулювати й аргументувати оцінку різноманітної інформації.
Рольова компетентність — здатність особистості оперативно володіти своїми психологічними ролями, виступати повноправним суб’єктом цих ролей, включати рольову поведінку в процес власної життєдіяльності та життєтворчості, що дає змогу розв’язувати різні життєві проблеми.
До змісту Наступна