Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Пропустить Навигационные Ссылки.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві





Aнна Бардашевська

директор Херсонської обласної бібліотеки для дітей

Програми підтримки дитячого читання
в регіональному соціокультурному контексті

Читання та людина, що читає, все більше усвідомлюються і сприймаються у світі як національна цінність. Останнім часом Херсонська обласна бібліотека для дітей все активніше намагається утверджувати в місцевій громаді думку про те, що читання для дитини — це ключ до її життєвого успіху в майбутньому. Саме така мета акції «Читай та стань успішним!», яку минулого року на професійному зібранні в Ужгороді та на Міжнародній конференції «Крим–2008» було презентовано як інноваційну ідею, і яка була в числі ідей–переможців конкурсу, організованого Міністерством культури і туризму України. За час, що пройшов, ідея набула масштабності, втілилася в конкретні дії бібліотек, що обслуговують дітей.

Події, пов’язані з реалізацією обласної акції, висвітлюються на спеціально створеному блозі, тобто веб-щоденнику з однойменною назвою «Читай і стань успішним!». Його адреса: http://vbpi.blog.net.ua/(або зі сторінки http://www.library.kherson.ua/librarians/). Хочу нагадати, що суть акції полягає в залученні дітей як до просування читання шляхом організації волонтерських бригад, так і до процесу формування фондів бібліотек за списками, складеними та затвердженими читацькими парламентами, до складу яких входять діти–активісти.

Над реалізацією програми цієї акції трудяться спільно публічні та шкільні бібліотеки, чому передувало ряд заходів організаційного характеру, зокрема: видано спільний наказ обласних управлінь культури та освіти; проведено обласний семінар з цього питання та міжвідомчі семінари в кожному районі. Для активізації роботи згадали і застосували й таку форму методичного впливу, як міжрайонні міжвідомчі семінари, організовані на базі чотирьох кращих районних дитячих бібліотек області. Програму міжрайонних фокус–семінарів було націлено на освоєння новітніх технологій просування читання, ознайомлення з досвідом роботи базових бібліотек у цьому напрямі. Усі семінари проводилися одночасно, 23 квітня, і були присвячені Всесвітньому дню книги та авторського права. Закономірно, що стрижневим заходом фокус–семінарів став перегляд та обговорення ходу проведення інноваційного за формою Свята книги.

Розуміючи те, що завдання виховання читаючої дитини бібліотеці не під силу виконати самотужки, без опори на школу та родину, на обласному семінарі заступників директорів ЦБС з питань роботи з дітьми було вирішено створити у кожній центральній дитячій бібліотеці інформаційно-консультаційні куточки для батьків. Під час фокус–семінарів бібліотеки–бази вже демонстрували свої куточки. Тут доречно було б згадати, що ми останнім часом, переглянувши існуючу систему методичної роботи, переорієнтувалися на ті з форм, що дають можливість приділити більше уваги практичним навичкам і націлені на досягнення кінцевого результату та забезпечують сталий зворотний зв'язок. Такий підхід умовно називаємо методом завершеного циклу: від визначення проблеми та шляхів її розв'язання до кінцевого практичного результату. Найбільш яскраво його втілення можна простежити на прикладі вирішення найактуальнішої проблеми сьогодення — читання дітей. Визначаються проблеми, організовується система семінарів (обласний, міжвідомчі районні), шукаються шляхи розв’язання та ставляться конкретні завдання, які слід виконувати у певні строки. Результати презентуються і захищаються під час проведення чергового етапу на міжрайонних фокус–семінарах. І вже потім теорія, втілена в передовий досвід, має стати надбанням бібліотекарів–практиків усіх ланок бібліотечного обслуговування дітей. Кожен з етапів цього циклу супроводжується необхідним методичним пакетом документів, а саме: орієнтовними програмами міжвідомчих районних семінарів, матеріалами до доповідей, консультаціями та методичнмими порадами щодо виконання конкретних домашніх завдань. За результатами проведення кожного етапу циклу видаються збірки матеріалів, що включають виступи, фотосесії, програми, сценарії окремих заходів тощо. Ряд документів опубліковано та розміщено на сайті бібліотеки в розділі «Дитячим і шкільним бібліотекарям на замітку» (http://www.library.kherson.ua/librarians/ ).

Метод завершеного циклу ми застосовуємо і для вирішення проблеми стимулювання креативної діяльності дитячих бібліотекарів. Так, за програмою міжрайонних фокус–семінарів відбулись аукціони бібліотечних ідей, на яких ідеї, презентовані кожним учасником, «купувались» колегами з інших центральних дитячих бібліотек області. При цьому «платою» було зобов’язання впровадити «куплену» ідею і відзвітуватися про результати на наступному обласному семінарі. Звіт, наданий бібліотеці–автору, має бути у вигляді прес-релізу з необхідними додатками (фотоальбом, копії публікацій у пресі і т.п.). Нагородою служило подання найбільш креативної ідеї на конкурс Міністерства культури і туризму України.

Ідеї інноваційного підходу до популяризації книги та організації роботи з читачами–дітьми, які чутливо реагують на нове, яких сьогодні не задовольняють і не приваблюють застарілі бібліотечні стандарти, ми пропагуємо та розповсюджуємо у професійному середовищі регіону. Серед акцій, спрямованих на підтримку дитячого читання, доволі резонансним став міський міжвідомчий конкурс на кращий відгук про книгу «Читання для серця та розуму». Згідно з положенням, він проходитиме протягом 2007–2010 рр. у три етапи. Перший — «Казка вигадка, та в ній кожен знайде натяк свій», розрахований на участь молодших школярів, відбувався з жовтня 2007 р. по березень 2008 р. Його організаторами на місцях, згідно з наказом управління освіти Херсонської міської ради, виступили шкільні бібліотекарі. У кожному навчальному закладі проходив шкільний тур, на якому визначалися переможці. Таким чином було відібрано 205 робіт–фіналістів, які продовжили змагання на міському рівні. У конкурсі взяли участь учні 43 із 56 шкіл міста.

Підсумки І етапу конкурсу підводили 2 квітня, під час урочистого закриття Всеукраїнського тижня дитячого читання. Кращі роботи увійшли до «Енциклопедії дитячого читання», що зберігається відтепер в обласній бібліотеці для дітей і містить, окрім дитячих відгуків, ще й рейтинг авторів та книг, визнаних нашими юними читачами найкращими. У ній же представлено 217 зразків української, російської та зарубіжної книги для дітей. Таким чином, орієнтуючись на відгуки, вміщені в «Енциклопедії», ми сьогодні маємо своєрідне коло читання, завдяки якому діти і батьки можуть формувати свій власний вибір. Саме тому наша «Енциклопедія» має другу назву — «Моєму маленькому братикові, сестричці». А гарні слова про книгу, сказані херсонськими письменниками у вступних статтях до цієї книги, переконають будь-кого в необхідності та важливості читання. Матеріали про проведення конкурсу висвітлювалися на сторінках регіональної преси та розміщені на сайті бібліотеки. Другий етап конкурсу «Це класне позакласне читання» серед учнів 5–8 класів стартує у жовтні 2008 р.

Ще один проект, націлений на залучення дітей до читання та до бібліотеки, втілювався у життя в червні 2007 року і мав назву «Бібліо–TV». Наше «Бібліотечне телебачення» розпочиналося з малого: спочатку створили рекламний ролик про цікаві заходи, які проводилися у перший канікулярний тиждень літа 2007 року, потім відеоролики про осінні та зимові канікули і з анонсом заходів Тижня дитячого читання — 2008. Згодом уже почали з’являтися відеорепортажі про найцікавіші резонансні заходи бібліотеки; відеоматеріали інсценівок бібліотечного театру–студії «Чеширський кіт» у рамках проекту «Права дітей» за статтями Конвенції ООН про права дітей, а також інтерв’ю підлітків з непростою долею. У планах студії «Бібліо–TV» — інтерв’ю з кращими читачами, письменниками рідного краю, відомими людьми Херсонщини про роль книги та читання в їхньому житті; відеопрограми, присвячені творчості дитячих письменників; відеоогляди нових надходжень; анонси бібліотечних заходів та репортажі про їх проведення.

Головний критерій оцінки успішності та ефективності програм і проектів, що реалізуються бібліотекою, незмінний — у виграші мають бути діти.

 

 

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 20.11.2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей