|
Валентина Черноус директор Хмельницької обласної бібліотеки для дітей ім. Т. Шевченка
|
Дитячі бібліотеки і нове покоління:
проблеми сьогодення і майбутнього
Дитяча бібліотека сьогодні не просто центр інформації, культури і спілкування, це цілісна система, що виконує багато важливих функцій і водночас є соціальним партнером для багатьох організацій. Чим престижніша і популярніша бібліотека, тим більше позитивне враження вона справляє на сучасне покоління користувачів — покоління Інтернету, мобільного зв'язку, неформальних об'єднань. Чи знаємо ми його? Напевно, знаємо, а може, й ні. Воно, як і попередні покоління, має на все свій погляд і власні уподобання.
Про погляд сучасного користувача на бібліотеку майбутнього ми дізналися з результатів соціологічного дослідження «Бібліотека очима дітей». Молоде покоління бачить її традиційною: багато книг, цікаві заходи, привітні бібліотекарі. Водночас воно ототожнює бібліотеку з різними кольорами: найбільше — з жовтим, блакитним, червоним, зеленим. Якщо розшифрувати значення цих кольорів, то бібліотека повинна бути оптимістичною (жовтий), активною (червоний). Такі знання про сучасне покоління дуже необхідні бібліотекарям. Тому що у своїй роботі, крім добре відомих психолого-педагогічних характеристик, вони обов'язково повинні врахувати надзвичайну динамічність підлітків, їхнє уміння адаптуватися в суспільстві і прагнення до професійної реалізації у майбутньому.
Хоча сучасне покоління вважається прагматичним і практичним, досвід показує, що воно творче, вразливе і непогано розуміє загальнолюдські цінності. Підтвердженням цього є участь наших юних користувачів у різноманітних творчих конкурсах і програмах. Наприклад, конкурс читців «У байках і ліриці живе його душа» (до 181-ї річниці від дня народження Л. Глібова) виявив неабиякі таланти і підтвердив бажання дітей вивчати поезії великого байкаря. А започатковані бібліотекою шевченківські читання «Юнь шанує Кобзаря», вперше проведені у сквері біля пам'ятника Т.Г. Шевченку, сколихнули молоде покоління міста. У читаннях взяли участь не тільки користувачі нашої бібліотеки, а й учні загальноосвітніх шкіл міста та школи мистецтв. До заходу долучились також міська організація «Просвіта», обласна організація Національної спілки письменників України, родич Т. Шевченка письменник О. Відоменко, заступник мера міста, представники обласної ради. До пам'ятника поклали квіти кращі читачі бібліотеки, звучало багато поезії Великого Кобзаря та музичні твори. Це було справжнє свято, яке підтвердило, що діти читають, люблять і знають Шевченка.
Відомо, що найкращою популяризацією книг серед читачів є рекомендація друзів і ровесників. Тому й виникла ідея створення циклу книжкових виставок «Читай, як я, читай зі мною, читай краще мене». Одним із найцікавіших заходів цього циклу була презентація читацького формуляра учениці гімназії № 1 Олени Ярової, яка, спілкуючись з однолітками, розповідала про свої уподобання. Влаштували також виставку книжок, прочитаних дівчинкою. Такий приклад є дуже позитивним. А програма літнього читання «Літо, книга, я — друзі», яка дуже сподобалася дітям, підтвердила, що вони не тільки із задоволенням читають, а й залюбки виконують завдання нашої програми: відгадують вікторини, розгадують ребуси, ілюструють книги, ремонтують їх, ще й купують нові. Цього року на відкриття літніх читань запросили київського письменника О. Єльченка і представників видавництва «Грані–Т». Для читачів було презентовано багато нових цікавих серій цього видавництва, письменник надзвичайно захопливо і відверто спілкувався з дітьми, залишивши автографи на книжках, які вони купили.
Широкій популяризації книг значною мірою допомагає активна співпраця бібліотеки з телебаченням. Такі програми, як «На покуті» і «Актуальне питання», надзвичайно цікаві нашим читачам, бо з них вони дізнаються багато нового і корисного для себе, беруть участь у вікторинах, що проводяться для них, і, головне, чують новини про свою улюблену бібліотеку.
Ще можна багато розповідати про різні цікаві заходи та підходи до роботи в обласній бібліотеці для дітей ім. Т.Г. Шевченка та районних бібліотеках для дітей (наприклад, спільні творчі програми Шепетівської міської бібліотеки для дітей з бібліотеками Польщі, які мають великі перспективи.) І саме така творча діяльність допомагає нам робити бібліотеку сучасною, такою, яка відповідає вимогам покоління Інтернету, мобільного зв'язку, неформальних об'єднань.
А майбутнє? Хочеться, щоб воно було сприятливим для дитячих бібліотек. Турбує те, що на Хмельниччині знову витає ідея об'єднання шкільних і сільських бібліотек, ініціатором якої є державні органи, що не дуже прислухаються до думки спеціалістів. Тому майбутнє дитячих бібліотек має утверджуватися сьогодні. Адже не даремно Е. Роттердамський сказав: «Моя Батьківщина там, де моя бібліотека».