Свято читання і книжки
Всеукраїнський тиждень дитячого читання (до 2008 року — Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги) має багаторічні традиції. Започаткований у 1943 році Львом Кассилем під назвою «Книжкові іменини», він і до цього часу лишається святом дитини і книги, стверджуючи рядки українського дитячого поета Дмитра Чередниченка: «Завжди було і буде вічне — дитина з книжкою в руці».
Всеукраїнський тиждень дитячого читання 2010 року радимо присвятити різним жанрам літератури для дітей: художній і науково-популярній літературі, періодиці і довідковим виданням. Рекомендуємо орієнтовну програму проведення Тижня:
- день відкриття Тижня «З книгою ми дружимо, живемо — не тужимо» (перший день);
- дні ювілярів «Читаємо для душі…» (другий і третій дні);
- день мистецтва «О музо, будь благословенна…» (четвертий день);
- день періодики «Пані Газета та Його Величність Журнал» (п’ятий день);
- день енциклопедії «Ці книги знають все на світі» (шостий день Тижня);
- день закриття Тижня «Читаємо від березня до березня» (сьомий день).
В центрі заходів Тижня — як завжди, книга та її читач. Для бібліотекарів проведення подібних масштабних заходів є чудовою нагодою для популяризації серед дітей читання і, власне, бібліотеки. Радимо провести низку різноманітних заходів, які передбачають активну участь юних читачів бібліотеки: дискусії за книгами, які оберуть діти; конкурс на кращий відгук на прочитану книгу; виставку «Я раджу прочитати своїм ровесникам …». Вдалим заходом у популяризації кращих зразків дитячої літератури буде перегляд мультиплікаційних і художніх екранізацій казок, оповідань та повістей. Не слід також забувати про оформлення бібліотеки, головну роль у цьому можуть відіграти книжкові виставки до кожного дня Тижня: «Найголовнішого очима не побачиш» (Додаток 1), «Світи братів Стругацьких», «Вірне серце звіра» (дні ювілярів), «Українська Мельпомена» (день мистецтва), «Наші давні вірні друзі — то газети і журнали» (день періодики), «Книги, які знають все» (день енциклопедії).
Відкриття Тижня пропонуємо провести під гаслом «З книгою ми дружимо, живемо — не тужимо». У цей день відбуватимуться зустрічі з дитячими письменниками та видавцями, презентації нових книжок, карнавали улюблених книжкових героїв. Також дітей варто ознайомити з програмою заходів, що проводитимуться протягом наступних шести днів. Традиційно Тиждень співпадає з весняними канікулами, проте можна розширити його рамки, включивши 21 березня — Всесвітній день поезії, 2 квітня — Міжнародний день книги, який святкується в день народження Ганса Христіана Андерсена.
Два наступних дня Тижня радимо присвятити художній літературі для дітей, широко використавши про цьому творчість письменників-ювілярів, твори яких можна згрупувати за тематикою: казки (Ганс Христіан Андерсен, брати Грімм, Редьярд Кіплінг, Антуан Сент-Екзюпері, Павло Єршов), фантастика (брати Стругацькі, Айзек Азімов), поезія (Дмитро Білоус, Ліна Костенко, Іван Бунін, Сергій Єсенін та ін.), художні та науково-популярні твори про тварин (Микола Сладков, Джеральд Даррел, Ернест Сентон-Томпсон, Анатолій Давидов). Для дошкільників та учнів 1-4-х класів цікавими будуть літературна вікторина «Чарівна скринька братів Грімм», літературний карнавал «Бал Андерсена», конкурси на кращу саморобку та ілюстрацію «Моя улюблена казка», а також бесіда «Історія однієї казки» про твір Петра Єршова «Горбоконик». Особливу увагу радимо звернути на улюбленого письменника українських дітей — Всеволода Нестайка. Оскільки діти добре ознайомлені з його творчістю, то добре було б провести конкурс «Сонячна усмішка Всеволода Нестайка» для читачів 5-6 класів у кількох номінаціях: на краще знання того чи іншого твору письменника, на кращу ілюстрацію до будь-якої його казки або повісті, на кращий відгук або продовження творів письменника, на складання кращого кросворду тощо. У рамках такого заходу можна провести гру (Додаток 2), метою якої — привернути увагу читачів не лише до загальновідомих, а й не досить знаних творів письменника («Казкові пригоди Грайлика», «Чарівні окуляри», «Чорлі» та ін.).
Заходи наступного дня Тижня продовжуватимуть тему попереднього, але будуть адресовані читачам-учням 5-9 класів. Для них рекомендуємо організувати дискусію «Відповідаємо за тих, кого приручили …» за книгами Гавриїла Троєпольського «Білий Бім Чорне Вухо», Антона Чехова «Каштанка», Олександра Купріна «Білий пудель», Джеральда Даррела «Моя сім’я та інші звірі», за збірником «Вірне серце звіра». Для любителів фантастики і пригод для читачів-учнів 8-9 класів можна провести гру типу «Розумники і розумниці» під назвою «Галактики легендарних братів» за творами братів Стругацьких, бесіди «Де знаходять скарби», використавши біографію і творчість Роберта Льюїса Стівенсона, «Кораблі добра і краси» за творчістю Олександра Гріна, «Забуті книги співця Вірменії» за повістями Вахтанга Ананяна «На березі Севану» і «Полонені Барсової ущелини». Оскільки 2010 рік багатий на ювілеї поетів, як українських, так і зарубіжних, доречно буде в цей день організувати літературну вітальню «Поезія — це завжди неповторність», під час якої приділити увагу творчості Ліни Костенко, Дмитра Білоуса, Максима Рильського, Бориса Олійника та ін.
Четвертий день Тижня проводиться під гаслом «О музо, будь благословенна…». Заходи цього дня спрямовані на популяризацію літератури про мистецтво; особливу увагу радимо приділити театру, оскільки саме в 2010 році відзначають ювілеї його корифеїв: Іван Карпенко-Карий, Михайло Старицький, Марко Кропивницький. Доречними можуть бути інсценівки їхніх творів, конкурс на кращого юного актора або режисера, вікторина «Корифеї української сцени».
П’ятий день Тижня — день дитячих газет та журналів. Для читачів-учнів 1-4 класів радимо провести захід «В гостях у Барвінка та Пізнайка», в ході якого можна ознайомити дітей з історією найвідоміших дитячих журналів, розповісти про сучасну періодику для дітей, провести презентацію або огляд того чи іншого видання. Для читачів-учнів 5-9 класів цікавим буде бліц-опитування «Мій улюблений журнал, моя улюблена газета», а також усний журнал «Покоління», на сторінках якого йтиметься про газети і журнали, що читали бабусі, дідусі та батьки юних учасників заходу.
Шостий день Тижня пропонуємо присвятити довідковій літературі для дітей, зокрема енциклопедії «Я пізнаю світ», що користується популярністю в юних читачів. Вважаємо, що проведення заходу «Я пізнаю світ: інтелект-кафе» (Додаток 3) викличе у читачів прагнення краще пізнати цей загадковий світ. Особливістю проведення такого заходу є той момент, що під час пошуку відповідей на запитання читачі навчаться користуватися предметно-тематичним покажчиком, швидко знаходити інформацію, яка їх цікавить. Отже, така гра сприятиме популяризації бібліотечно-бібліографічних знань серед читачів.
І, нарешті, в остатній день Тижня — день урочистого закриття — варто підбити підсумки всіх днів, провести нагородження учасників конкурсів, визначити найактивніших читачів, заохотити тих, хто прийшов до бібліотеки вперше. Гасло цього дня «Читаємо від березня до березня» нагадуватиме про те, що книгу в руки слід брати не лише раз на рік, а й протягом усього життя.
До змісту Наступна