Методичне забезпечення діяльності ЦБС для дітей м. Маріуполя
ЦМДБ ім. М. Горького — це методичний центр для всіх бібліотек міста, що обслуговують дітей. У нас працюють високопрофесійні, творчі особистості, які відчувають пульс життя, шукають нові, ефективніші підходи до методичної діяльності, до роботи з книгою серед дітей та підлітків. Наші фахівці дбають про повне та якісне задоволення бібліотекарів своєю методичною продукцією. До речі, усі дитячі бібліотеки ЦБС, а також бібліотеки інших систем та відомств міста, що обслуговують дітей, використовують розробки нашого центру та мають можливість проконсультуватися з його фахівцями. Методичне забезпечення діяльності ЦБС для дітей включає такі основні напрямки: дослідницько-аналітичний; інформаційний; педагогічний; організаційний. Результати методичного забезпечення бібліотечної діяльності висвітлюються в методичних рекомендаціях та інших виданнях нашої бібліотеки. Аналітична діяльність центру — це аналіз бібліотечної роботи з дітьми в місті, прогнозування шляхів розвитку дитячих бібліотек. Щороку провідні фахівці методичного центру на чолі з директором системи О.В. Кузнецовою, заступником директора Г.І. Вакуленко аналізують річні плани-звіти роботи дитячих бібліотек-філій, а також звіти про роботу шкільних бібліотек міста. На основі аналізів на нарадах при директорі формуються методичні рекомендації, розробляються регламентуючі документи: схеми річних планів, інструкції, норми, правила тощо. До щорічного плану-звіту ми додаємо детальну пояснювальну записку із статистичними таблицями, діаграмами, фотографіями. Щомісяця для міського управління культури ми готуємо довідки та інформації про стан діяльності дитячих бібліотек міста, про участь ЦБС для дітей у реалізації всеукраїнських, обласних, міських програм і комплексних заходів.
До 60-річчя ЦМДБ ім. М. Горького у грудні 2003 р. було видано перший випуск журналу «И девчонки, и мальчишки — все на свете любят книжки» — своєрідний аналіз діяльності бібліотеки за 60 років. У його створенні взяли участь провідні фахівці ЦДБ. Кожний рядок статей: «Нам —60!», «Центральная детская библиотека в меняющемся мире», «Изменяясь, совершенствуемся», «Ключ к книжным сокровищам», «В мире детства», «Наш главный герой — читатель», «Весь мир в журналах», «Царство книжных сокровищ» дихає любов’ю до бібліотеки, до читачів, до колег, гордістю за свою професію. У січні 2004 р. в ЦМДБ ім. М. Горького відбулася презентація цього журналу, на яку були запрошені фахівці Міського науково-методичного центру (МНМЦ), шкільні бібліотекарі, а також фахівці бібліотек інших відомств, що обслуговують дітей, Міського палацу дитячої та юнацької творчості, Міського центру позашкільної роботи за місцем мешкання. Інформаційну підтримку цьому заходу надало міське телебачення (ТРК «Сигма»). Другий випуск журналу «Удача года» (2004 р.) вийшов за підсумками професійного конкурсу на кращий сценарій.
Кожні 5 років ми обстежуємо діяльність дитячих бібліотек міста. Отримані результати ретельно аналізуються провідними фахівцями системи, складається довідка, яка обговорюється на нараді при директорі з працівниками бібліотек, їм надаються методичні рекомендації щодо усунення недоліків в роботі. Через рік ми проводимо контрольне обстеження, підсумки якого обговорюються на виробничій нараді. Фахівці методичного центру регулярно відвідують масові заходи, що проходять у бібліотеках системи, на бліц-нарадах після заходу проводять його обговорення, дають поради та методичні рекомендації бібліотекарям.
Багато часу приділяємо дослідницькій роботі, яка базується на методичному моніторингу. У 2003—2006 рр. фахівці організаційно-методичного відділу здійснили такі дослідження: «Ты, компьютер и Интернет» (2003 р.); «Я и моя семья» (2004 р.); «Ребёнок и книга» (2004 р.); «Я, ты, он, она в библиотеке» (2004 р.); «Хорошо служить в библиотеке!» (2004 р.); «Твои размышления о войне» (2005 р.); «Я — ребёнок, я — человек» (2005 р.); «Ми читали, ми читали ...» (2006 р.). Результати кожного дослідження аналізувалися, робилися висновки та надавалися рекомендації. Наприклад, були складені рейтинги читацьких та глядацьких переваг, а також рейтинг популярності пісень про Велику Вітчизняну війну, були розроблені «Программа компьютеризации ЦБС для детей на 2003—2007 гг.», творчі проекти «Книжковий парад — 2004», «Цікавий читач — 2005», пам’ятки читачам і батькам. В усіх бібліотеках-філіях пройшла стендова презентація результатів моніторингового дослідження «Я, ты, он, она в библиотеке». Ми з цікавістю вивчаємо тих, з ким та для кого працюємо, бо розуміємо, що для того, щоб виховати справжнього Читача потрібні професіоналізм та знання особливостей, прагнень, потреб дитини.
Ще одна важлива функція методичної діяльності — пошук, збір цікавих ідей, цікавого досвіду та впровадження інновацій в практику роботи системи. Саме з цією метою у жовтні 2003 р. пройшов методичний фестиваль. Його завданням було виявлення та узагальнення інновацій, спонукання до професійної творчості. Провідні фахівці системи, завідувачки філіями взяли участь в інтелектуальній розминці (бліц-конкурс складачів бібліотечних афоризмів), презентували свої авторські методичні розробки («Крісло автора»), прослухали огляд професійних періодичних видань («Бібліодайджест»), відвідали виставку «Ярмарок ідей», на якій було представлено творчі роботи надзвичайно талановитих фахівців системи: буклети, ессе, сценарії, слогани, логотипи. Ця виставка вийшла дуже цікавою, а головне — ефективною. Дійсно, творчі удачі, знахідки кожного учасника фестивалю стали надбанням усіх, бо присутні мали можливість «купити» найбільш вдалі сценарії та розробки. На закритті фестивалю відбулося нагородження призерів у номінаціях «Кращий буклет» (філ. № 6), «Кращий логотип» (філ. № 6), «Кращий слоган» (філ. № 2), «Кращий сценарій» (конкурсно-розважальна програма «Мардрівка на телебачення», І. Марченко, філ. № 1; інтелектуальне шоу «Возьми свой миллион» Л. Носик, філ. № 2; бліц-турнір «Мифы Древней Греции», Л. Кудріна, філ. № 10).
Так, у бібліотеках-філіях накопичено багатий досвід роботи з читачем і книгою. Фахівці організаційно-методичного відділу з цікавістю його вивчають, узагальнюють і, головне, — упроваджують: 1999 р. — «Робота з клубами за інтересами читачів»; 2000 р. — «Досвід роботи бібліотек ЦБС для дітей по громадському вихованню читачів, сприянню розвитку правової свідомості»; 2001 р. — «Літературний музей як засіб залучення читачів до бібліотеки»; 2002 р. — «Поспішайте творити добро: досвід роботи ЦБС для дітей м. Маріуполя по обслуговуванню соціально незахищених верств населення (дітей з обмеженими можливостями здоров?я, дітей-сиріт, безпритульних дітей)»; 2003 р. — «Досвід роботи бібліотеки ім. О.С. Пушкіна (філ. №1) з організації та проведення конкурсу «Суперчитач — … року»; 2004 р. — «Досвід роботи ЦБС для дітей в рамках реалізації програми розвитку краєзнавчого руху в Україні». Цим передовим досвідом користуються не тільки фахівці нашої системи, а й бібліотек всіх систем і відомств міста, що обслуговують дітей.
Так, головне в нашій роботі — діти, наші читачі. Не секрет, що їхні інтереси суттєво змінилися. У зв’язку зі змінами в методиці викладання та оцінювання знань учнів практично в усіх навчальних закладах, що дають загальну середню освіту, учні змушені засвоювати певний обсяг літератури. Діти пишуть нескінченні реферати, готують доповіді, виступи на семінарах тощо. Причому реферати пишуть і молодші школярі. Отже, формально можна сказати, що школа активно впливає на розширення кола читання дитини. Проте всі ми розуміємо, що інтересу до книги таке читання не прищеплює, а навпаки — через перенавантаження виникає відторгнення читання «для себе, для душі» (бо немає вже ані часу, ані сил, або вже й бажання). Читання зникає з дозвілля. Так з’являються, за висловом Іраїди Іванівні Тихомирової, «приречені до читання». Ми ж вважаємо своєю місією забезпечення читацького розвитку дітей в атмосфері «радісного читання» на фоні позитивного ставлення до читання та благотворного впливу хорошої книги на читача. Хоча, певна річ, механізм цього впливу тонкий та складний. Саме в цьому дусі нашим відділом було здійснено методичне забезпечення цільової комплексної програми «Ростимо талановитого читача» (заступник директора ЦБС Г.І. Вакуленко), яка включає 20 занять, наповнених усілякими прийомами інтелектуального тренінгу: створення піктограм, малювання настрою героїв книжок, ігри-перетворювання та психологічні ігри, ігри-асоціації та ігри на лексичну компетентність, малювання ілюстрацій до рядків віршованої казки, відповіді на запитання за змістом тексту тощо. А ще — пам’ятка «Як виростити читача: поради досвідчених бібліотекарів занепокоєним батькам» і рекомендаційний список літератури та статей з періодичних видань «Ростимо читача».
Працюючи над методичним забезпеченням програми та далі — над її реалізацією, ми ще раз переконалися, що є сенс в розширенні кола фахівців, які братимуть участь в методичній роботі. Отже, в штаті методичного відділу, або взагалі, в штаті бібліотеки, вкрай потрібен психолог, бо відчувається потреба у його порадах і консультаціях при підготовці матеріалів. Психолог потрібен також при розробці та проведенні досліджень, при вивченні психологічних, вікових особливостей дітей та підлітків, читацьких інтересів користувачів бібліотек, та й у повсякденному житті бібліотеки.
Протягом багатьох років відділ здійснює методичне забезпечення Всеукраїнського тижня дитячої та юнацької книги у ЦБС. Усі розробки масових заходів до Тижня побудовані на творчості, точніше, на співтворчості письменника (через книгу) та читача. Усі прийоми, що ми пропонуємо в своїх розробках, підштовхують уяву читача, його здібності «оживляти» книжкових героїв, перевтілюватися в них. Ось деякі з таких заходів: «Большой секрет для маленькой компании: поэтические потехи» для учнів 3-4 кл., конкурс інсценованих віршів «Перевідні картинки» (конкурси «Граємо в риму», «Майже буриме», «100 фантазій»); літературна гра «Да здравствует бесстрашный герой Бибигон!» для учнів 2–3 кл. (тест-вікторина, бліц-гра «Обгонялка», конкурси «Мода, мода, мода ...» та «Золотое горлышко», домашнє завдання до гри: видати книжку-саморобку про дивні пригоди та подвиги Бібігона; творча майстерня «Я сочиняю!» для юних поетів.
Окрім таких методичних розробок наш відділ випускає та розповсюджує й інші види методичних матеріалів: методичні рекомендації, буклети, пам’ятки, інформаційні списки, програми ювілейних заходів, дайджести, закладки. Щороку видаємо «Календар знаменних і пам’ятних дат», інформаційні списки на тему першого уроку в новому навчальному році, якими забезпечуємо бібліотеки нашої системи, шкільні та сільські бібліотеки.
Ми розуміємо, що участь у міських, обласних, всеукраїнських творчих конкурсах, організація та проведення усіляких акцій, здійснення творчих проектів — це основа позитивного іміджу ЦБС. Тому завжди беремо участь у таких заходах та ініціюємо власні. Так, сценарії та проведення міських етапів конкурсів «Найкращий читач — 2005», «Хочу читати — 2005» — це продукт нашого відділу. Стало вже доброю традицією проведення свята талановитого читача (2000, 2005, 2006 рр.), присвяченого переможцям і призерам всеукраїнських та обласних конкурсів. Ці свята, такі несхожі один на одний, також розроблені та проведені методистами. Дуже вдалим став творчий проект відділу «Книжковий парад — 2004» («Улюблені книги твоїх батьків», «Улюблені книги наших читачів», «Улюблені книги твоїх бібліотекарів»). Проект було реалізовано на базі ЦМДБ ім. М. Горького. Взагалі творча взаємодія організаційно-методичного відділу з іншими відділами ЦМДБ ім. М. Горького і, насамперед, з відділами обслуговування, є дуже вдалою.
Незвичайною та цікавою вийшла виставка «Улюблені книги твоїх бібліотекарів». До її оформлення бібліотекарі ЦМДБ підійшли творчо та нетрадиційно: у бібліотеці, домівках збиралися речі, предмети, фотографії, які могли б проілюструвати книжки та підсилити значущість образів, ідей, подій, висловів. До своїх улюблених книжок бібліотекарі робили закладки, малювали маршрутні карти, писали вірші. Своє дитяче враження від казки П. Єршова «Коник-Горбоконик» завідувачка сектором періодичних видань ЦМДБ ім. М Горького С.М. Вітітньова висловила чудовим віршем. 30 грудня 2004 р. відбулася презентація виставки. Саме тому, що бібліотекарі вклали в цей проект свою творчість, своє натхнення, теплі спогади про дитинство та про улюблені книжки, ця виставка користувалася надзвичайною популярністю серед читачів і, особливо, серед їхніх батьків, які з радістю зустрічалися з книжками із свого дитинства. У відділі обслуговування дітей дошкільного та молодшого шкільного віку ЦМДБ ім. М. Горького було здійснено ще один творчий проект фахівців організаційно-методичного відділу «Цікавий читач», у рамках якого було оформлено та презентовано читачам книжкову ілюстративно-предметну виставку «Мій Єгипет». Повноправним учасником цього проекту став юний читач — 6-річний Богдан Тюхай, який мріє стати єгиптологом, автор цікавих ілюстрацій та пластилінових саморобок з історії Давнього Єгипту.
Відділи обслуговування ЦМДБ ім. М. Горького, бібліотеки-філії є лабораторією перевірки якості посібників, матеріалів, рекомендацій, розроблених методистами. Часто вони, перевіряючи свої розробки, спілкуються з читачами для того, щоб переконатися в ефективності рекомендованих бібліотекарям форм і методів роботи. Взагалі, структурні підрозділи ЦБС — це експериментальна база організаційно-методичного відділу для випробування та упровадження інновацій з різних напрямків роботи з читачами. Професія методиста зобов’язує нас постійно вчитися. У березні, квітні 2005 р. ми брали участь у циклі тренінгів з інтерактивних методик, організованих ДГОО «Альянс». Навчаємось самі — навчаємо своїх колег: нами вже проведено три аналогічні тренінги, більшість занять Бібліошколи пройшли у такому ж форматі. Бібліотекарі системи опановували такі інтерактивні методики, як робота в малих групах, мозкова атака, рольові, ділові, ситуаційні ігри, дискусії (круглий стіл, «займи позицію», «безперервна школа думок», ток-шоу, дебати), проекти. Зараз вони поступово впроваджують ці інноваційні форми в практику роботи філій. Уже пройшли тренінг по правах дитини та рольові ігри в бібліотеці ім. О.С. Пушкіна (філ. № 1), в усіх бібліотеках проводяться руховки, вправи на знайомство, прощання, методики «обери вірну відповідь», «продовж фразу», тест-вікторини тощо.
Так, час, зміни в житті та інтересах читачів ставлять нові серйозні вимоги до рівня освіти бібліотекарів. У нас склалася певна система підвищення кваліфікації бібліотечних працівників. Фахівцями організаційно-методичного відділу розроблено та реалізується програма модульної диференційної системи освіти. Так, у 2006 році функціонували Бібліошкола: навчальний курс для бібліотекаря-початківця; Школа інноватики: навчальний курс провідного фахівця; Творча лабораторія: річний курс підвищення кваліфікації для завідуючих структурними підрозділами ЦБС для дітей. У Бібліошколі навчаються бібліотекарі, що не мають спеціальної освіти. Теоретичні лекції та практичні роботи, тренінги, консультації, тести — ось основний зміст програми занять. Після закінчення курсу вони здають залік, отримують свідоцтво про закінчення та пам’ятку «Будь кращим!». У Школі інноватики провідні фахівці системи навчаються інтерактивним технологіям. А в творчій лабораторії на проблемних семінарах, засіданнях круглого столу, дискусіях завідуючі структурними підрозділами ЦБС вирішують професійні питання: «Чи можна казати про кризу дитячого читання в нашій країні?», «Які, на ваш погляд, причини цієї кризи?», «Як відбувається спілкування з книгою у дошкільнят та молодших школярів?», «Коло читацьких інтересів підлітків: основні пріоритети та як з ними боротися?», «Чи треба це робити?», «Кажуть, що діти самі розберуться, що в житті добре, а що зле. А як вважаєте Ви?», «Дитина, що не читає — це великий ризик для суспільства. Що Ви думаєте про це?», «Сьогодні дуже гостро стоїть питання допомоги дітям у розумінні морального змісту книг. Ви з цим згодні? Чому? Наведіть конкретні приклади», «Чи потрібні в наші важкі часи дитині-читачу книги, що пробуджують сильні, але тривожні почуття?», «Як ви ставитеся до грандіозних свят книги в бібліотеці (театралізованим дійствам, шоу, ярмаркам і таке інше)? Що треба робити, щоб радість, яку читач одержав на такому святі, переросла в стійкий інтерес до книги та читання?».
На допомогу самоосвіті фахівців системи щоквартально проводяться огляди професійних періодичних видань «Слухайте! Читайте! Впроваджуйте!». Працівники організаційно-методичного відділу беруть активну участь у підвищені кваліфікації шкільних бібліотекарів. Стали вже традиційними серпневі семінари шкільних бібліотекарів напередодні нового навчального року за участю фахівців організаційно-методичного відділу. На семінарах ми не тільки надаємо консультації на тему першого уроку в новому навчальному році, а й забезпечуємо шкільні бібліотеки календарями знаменних та пам’ятних дат, інформаційними списками «Готуємось до першого уроку». Найбільш вдалими були тематичні та проблемні семінари шкільних бібліотекарів за нашою участю: «Інноваційні форми бібліотечної роботи» (2004 р.); «Роль шкільної бібліотеки у військово-патріотичному вихованні дітей (До 60-річчя Перемоги у Великій Вітчизняній війні)» (2005 р.); «Спільна робота школи та бібліотеки по пропаганді правових знань» (2005 р.); «Роль шкільної бібліотеки в розвитку читацьких інтересів учнів» (2005 р.); а також Школа становлення бібліотечної майстерності (2004 р., 2006 р.). За активну участь у роботі з підвищення професійного рівня шкільних бібліотекарів м. Маріуполя науково-методичним центром управління освіти міської ради нашому відділу було висловлено Подяку (2005 р.).
Багато консультацій, індивідуальних і групових («Бібліографічний опис документів», «Ведення каталогів і картотек» та ін.) фахівцям нашої системи та бібліотек інших систем і відомств, що обслуговують дітей, надають спеціалісти інформаційно-бібліографічного відділу та відділу комплектування, обробки літератури та організації каталогів, що також сприяє підвищенню професійної майстерності бібліотекарів.
Високий рівень професійної майстерності, компетентність, особистий творчий стиль, подолання стереотипів в роботі, упровадження нових, неординарних форм і методів роботи, розробка та упровадження авторських рішень в практику — ось що притаманно фахівцям методичного центру, ось в чому секрет успіху та популярності нашої методичної діяльності.