Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Сайти бібліотек, що обслуговують дітей: створення і підтримка.
Рекомендації секції «Проблеми читання та інформаційної грамотності дітей і юнацтва» Міжнародної конференції «Крим — 2009»

Інтернет стрімко увійшов у наш побут. Він активно впроваджується в різноманітні сфери діяльності людства — поштову службу, торгівлю, банківську справу, створює конкуренцію бібліотекам, видавництвам, пресі, зрештою, претендує на роль колективного джерела знань.
В умовах глобалізації світового господарства різні установи намагаються заявити про себе у Всесвітній мережі. Не залишаються осторонь і бібліотеки різних систем і відомств. Багато бібліотек Росії, України та інших країн колишнього СРСР вже мають представництва в Інтернет, ще більша кількість їх лише планують створювати власні сайти. Їм і призначено ці рекомендації.

Що собою являє бібліотечний сайт?

Якщо провести опитування серед бібліотекарів, гадаємо, що багато з них матимуть складнощі із відповіддю. Між тим, веб-сайт — ще один бібліотечний сервіс, який акумулює майже усі традиційні бібліотечні сервіси, тільки надаються вони у режимі віддаленого доступу.

З чого почати?

Звісно, з планування. Для цього наказом керівника бібліотеки створюється робоча група, яка розробляє структуру майбутнього сайту. До групи мають увійти найбільш творчі представники бібліографічного відділу, відділу інформаційних технологій, відділів обслуговування (якщо вони наявні у структурі бібліотеки). Робоча група є постійно діючою, тобто буде продовжувати свою роботу і після створення початкової версії сайту.
У першу чергу, робочій групі слід чітко сформулювати мету створення сайту і визначити цільову аудиторію майбутніх відвідувачів. Після цього буде значно легше розробити структуру сайту. У робочій групі варто також розподілити обов’язки із оновлення інформації.
Слід запам’ятати, що сайт потребує постійного оновлення — лише за цією умовою його продовжуватимуть відвідувати. Для того, щоб допомогти користувачам знайти нові публікації на сайті, існують різні методи: можна організувати спеціальний розділ «Нове на сайті», позначати дату публікації документа, або застосувати RSS-канал тощо.

Структура сайту

Структура сайту буде визначатися його контентом, тобто тією інформацією, яку ви збираєтеся розмістити на сайті. Умовно контент можна поділити на дві частини: статичну і динамічну.
Статичною є інформація про бібліотеку: поштова і електронна адреса, місцезнаходження у межах населеного пункту, час роботи, правила користування бібліотекою, її структура, віртуальна екскурсія відділами обслуговування, опис кількісного і якісного складу фондів, перелік безкоштовних і платних сервісів, які надає бібліотека. Ця інформація буде закладена при створенні сайту, і в подальшому редагуватиметься лише при необхідності внесення відповідних змін.
Статична інформація має бути конкретною, чітко викладеною і не дуже великою за обсягом — те, що здається важливим вам, зовсім не обов’язково зацікавить вашого користувача.
Динамічна інформація визначається типом бібліотеки (дитяча, шкільна) і її категорією (державна, обласна, районна, сільська).
«Наріжний камінь» будь-якої бібліотеки — її каталог, у наш час вже електронний. Слід намагатися, щоб він повністю відображав склад фонду і до нього на сайті було налаштовано віддалений доступ. Хочеться застерегти бібліотеки, які лише планують створення електронного каталогу, від намірів створення власного програмного забезпечення для його функціонування. Як правило, вони закінчуються крахом, у результаті чого безповоротно втрачаються час і кошти, а нароблені бази даних неможливо коректно конвертувати в інше програмне забезпечення. На жаль, на ринку вітчизняних програмних продуктів для організації електронного каталогу бракує програм, розроблених спеціально для дітей. Враховуючи це, на сайті має бути представлена докладна інформація про правила ведення пошуку в каталозі. Віддалений користувач залишається один на один зі сторінкою пошуку і позбавлений можливості звернутися по допомогу до чергового бібліографа. Мінімальний перелік полів для пошуку має включати пошук по автору, назві, а також ключовому слову і/або предметній рубриці.
Дуже добре, якщо буде також можливість попереднього замовлення літератури читачами бібліотеки у режимі он-лайн, або засобами електронної пошти.
Віртуальна довідкова служба — сервіс, який широко застосовується в бібліотеках розвинутих країн, користується особливою популярністю серед школярі і студентів. У рекомендаціях ІФЛА з бібліотечного обслуговування підлітків і молоді серед рекомендованих форм обслуговування позначена і «організація довідкової служби (включаючи і допомогу у виконанні домашніх завдань)».
У «Правилах» віртуальної служби потрібно чітко визначити коло запитань, на які відповідають (не відповідають) бібліографи, час роботи служби, термін виконання запитів, штрафні санкції за порушення умов довідкової служби. Неприпустимо залишати запити без відповіді, навіть якщо не вдалося знайти потрібну інформацію, слід повідомити про це авторові запиту. З метою уникнення повторних однакових запитів радимо вести базу даних виконаних запитів із можливістю віддаленого пошуку у ній; довідкове обслуговування по електронній пошті — не найкраща форма обслуговування. Більша частина запитів, які надходять до довідкової служби, пов’язана з навчальним процесом — підготовкою рефератів, доповідей тощо. Не секрет, що багато користувачів, звертаючись до довідкової служби, хотіли б отримати вже готові роботи. Ми не рекомендували б це робити: по-перше, інформація, яка міститься у подібного роду рефератах може виявитися дуже сумнівної якості; по-друге, ми відучуємо дітей від самостійної роботи з першоджерелами. Посилатися варто або на друковані джерела, або на Інтернет-ресурси, які заслуговують довіри. Віртуальна довідкова служба виконує дві функції: допомагає знайти необхідні джерела для самостійної роботи, та непомітно навчає користувача правилам ведення бібліографічного пошуку і оцінювання якості знайденої інформації.
Свою традиційну роль лоцмана у безмежному океані інформації бібліотека реалізує у створенні бібліографічних і відносно нових — вебліографічних — рекомендаційних списках. І ті, і інші знайдуть достойне місце на бібліотечних сайтах. Відмінність лише в одному: оскільки Інтернет, як відомо, є середою динамічною, слід періодично перевіряти актуальність адрес ресурсів, які ви рекомендували своїм користувачам.
Новинний блок інформації потребує постійного оновлення. Він може містити новини як бібліотеки, так і школи, міста, регіону: анонси майбутніх заходів, конкурсів, концертів, виставок тощо. Не слід перевантажувати сайт звітами про заходи, які відбулися в бібліотеці, за виключенням випадків, коли вони надають значиму інформацію (уривки зі стенограм виступів, відеофрагменти, аудіозаписи).
Інформація про різноманітні соціальні служби з питань дитинства і материнства (з адресами і телефонами) — дуже корисний ресурс для бібліотечних веб-сайтів.
Зразки літературної і художньої творчості дітей, представлені на сайті, сприяють розвитку їхніх творчих здібностей. Правда, лише у тому випадку, якщо роботи варті того. Тому відбір робіт для публікації бажано узгоджувати із відповідними викладачами (в школі) і керівниками гуртків, об’єднань (в бібліотеці).
Представлені тут рекомендації по контенту, безумовно, є лише попередніми начерками, які залишають широкий простір для наповнення сайту іншими, корисними й цікавими для дітей ресурсами.
Окрім дітей, потенційними адресатами сайту можуть бути і дорослі —- батьки, педагоги, бібліотекарі. Статті і рекомендації з питань психології, педагогіки, дитячого читання тощо краще виділяти окремим адресним блоком, а при можливості взагалі передбачати два (або більше) входи на сайт — для дітей і для дорослих.
Проте, це вже стосується іншого аспекту сайтобудування, а саме — дизайну і навігації по сайту.

Дизайн і навігація

Цілком слушним є бажання створити привабливий сайт для своїх користувачів. От тільки у гонитві за «привабливістю» творці сайтів іноді суттєво «пересолюють». Цього скоріше за все не станеться, якщо створення макету буде доручено фахівцям, обізнаним із сучасними розробками в галузі сайтобудування. Проте бібліотеки часто не мають грошей на їх залучення, тому і доводиться створювати сайт власними силами. Наведені нижче поради — спроба застерегти від можливих помилок і покращити якість сайту.
• Сайт має бути стилістично цілісним — за кольоровою гамою, навігацією. Виключення можливе лише для окремих проектів, розташованих на сайті, проте й вони повинні підтримувати стилістичну єдність на своїх сторінках.
• Кольори сайту і його логотип мають відповідати один одному, знаходячись в одній кольоровій гамі.
• Професіонали-дизайнери радять не застосовувати велику кількість кольорів на сторінці, використовуючи максимум три-чотири кольори. В іншому разі інформація сприймається погано.
• Використовуйте для тексту і фону контрастні кольори: синій на білому, чорний на жовтому, зелений на білому і т. ін. Будь-який фоновий малюнок утруднює сприйняття тексту, тому краще його уникати, або зробити мінімально контрастним, в одній кольоровій гамі.
• Текст, набраний великими і малими буквами, сприймається легше, нім літерами однакового розмірі. Особливо варто уникати великих обсягів тексту, набраних у ВЕРХНЬОМУ РЕГИСТРІ КЛАВІАТУРИ.
• Вирівнювати текст краще по лівому краю, за виключенням тих випадків, коли це є творчим завданням (на приклад, фігурні вірші).
• Не представляйте тексти великого обсягу єдиним блоком, «цеглою» — відділяйте абзаци порожнім простором. Та й взагалі, краще мінімізувати розмір сторінки — до півтора екранів. Якщо текст є завеликим, і його неможливо представити інакше, як єдиним блоком, розміщуйте кнопки повернення внизу тексту, щоб читачеві не довелося «скролінгувати» до початку сторінки.
• Графіка (фотографії, малюнки), звісно, прикрашає сайт, однак робить його досить «вагомим» для завантаження. Пам’ятайте, що середньостатистичний користувач готовий чекати завантаження сторінки протягом 15 секунд; після цього він може залишити сайт. Тому розміщуючи на своїх сторінках ілюстративні матеріали, представляйте їх у зменшеному розмірі, який дає можливість скласти попереднє враження про графічний об’єкт. Для повноекранного перегляду використовуйте гіперпосилання, бажано із зазначенням розміру файлу, що завантажується.
• Не перевантажуйте сайт анімацією — лише на перший погляд це здається привабливим; невдовзі вона почне дратувати не лише ваших користувачів, але й вас самих.
• Пам’ятайте, що деякі користувачі можуть відключати у своїх браузерах виведення на екран графіки, тому споряджайте графіку альтернативними підписами.
• Намагайтесь зробити навігацію по сайту якомога прозорішою і комфортною для користувача, щоб йому не довелося робити зайві кроки під час подорожі сторінками сайту.
Навігаційне меню краще розташувати з лівого боку екрану, оскільки читання у нас відбувається зліва направо. Бажано, щоб меню було на будь-якій сторінці сайту: у цьому випадку користувач легко, без зайвих кроків переходить до наступного розділу. Зручним є також збереження рядка історії подорожі сторінками сайту, щоб при необхідності, користувачеві простіше було повернутися до вже відвіданої сторінки.
• Не забудьте створити карту сайту — вона робить навігацію по його сторінках досить прозорою.
• Сервіс контекстного пошуку по контенту сайту також полегшує роботу користувача.

Реклама і просунення сайту

Для реклами сайту бібліотеки можна, звісно, використати звичні традиційні методи — розмістити інформацію про нього у засобах масової інформації (періодичній пресі, на радіо, телебаченні), надрукувати листівки для розповсюдження у бібліотеці і школі.
Однак основні засоби реклами містяться у самому Інтернеті. Пошукові роботи періодично сканують веб-сайти і індексують інформацію, яка міститься на них. Суттєву допомогу в цьому надає метаінформація, яку радимо заповнювати на сторінку/сайт в цілому. Значущими для пошукових серверів, у першу чергу, є «Заголовок документа» (Title), мета теги «Ключові слова» (Keywords) і «Опис» (Description). Чим точніше буде названий документ, чим докладніше описаний ключовими словами (через кому) для визначення тематики, чим більш стисло і вичерпно буде визначено документ в анотації (описі), тим вище за рейтингом він опиниться у результатах пошуку відповідної тематики. Окрім метаданих в html-документах, можна також використовувати опис документа в Dublin Core Metadata Initiative (Ініціатива Дублінського ядра метаданих). Докладніше про це дивіться на http://uk.wikipedia.org/wiki/Дублінське_ядро.
Корисною є реєстрація сайту у різноманітних списках і каталогах.
Лічильник відвідувань популярних рейтингових каталогів також може створити рекламу сайту і додати йому кількість відвідувань.

Зворотний зв’язок

Власникам сайту завжди корисно отримати інформацію від своїх користувачів про якість віддаленого інформаційного обслуговування. На жаль, слід зазначити, що популярні колись гостьові книги останнім часом все частіше використовуються не за призначенням: або завантажені різноманітним спамом, або інформаційно порожніми вихваленнями (часто-густо «організованими» утримувачами сайту). Тому більш цікавим видом зворотного зв’язку є на сьогодні проведення опитувань про якість обслуговування на сторінках сайту.

Попередня Наступна

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей