Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Пропустить Навигационные Ссылки.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Горизонти бібліографіі

Патріотизм — основа духовного становлення громадянина
Інформаційний список літератури

Патріотизм — серцевина людини, основа її активної позиції.
В.О. Сухомлинський

Останнім часом молодь стала спрощено ставитися до таких понять, як любов до Батьківщини, патріотизм, громадянський обов'язок. Все частіше центральне місце в їхньому світогляді займають атрибути успіху: гроші, престижний рівень споживання та дозвілля, а це в майбутньому може стати причиною деградації та розпаду держави. Патріотизму не вчать, його виховують. У зв'язку з цим в Україні особлива увага приділяється патріотичному вихованню, і при цьому враховуються інтереси дітей та молоді в комплексі зі змінами, які відбуваються у суспільстві.

З огляду на важливість питання, Національна бібліотека України для дітей підготувала бібліографічний список літератури «Патріотизм — основа духовного становлення громадянина», ( укладач головний бібліограф довідково-бібліографічного відділу бібліотеки Л.І. Литвинець ) . Сподіваємося, що він буде корисним у роботі бібліотекарів, вчителів, організаторів дитячого читання та всіх, хто цікавиться питаннями патріотичного виховання. Цей список містить літературу з правових та концептуальних засад патріотичного виховання, методико-бібліографічні матеріали з організації роботи в цьому напрямі, знайомить з набутим досвідом роботи бібліотек, сценаріями масових заходів та бібліографічними посібниками

Правові та концептуальні засади
патріотичного виховання

Про додаткові заходи щодо посилення турботи про захисників Вітчизни, їх правового і соціального захисту, поліпшення військово-патріотичного виховання молоді: Указ Президента України, 21 лют. 2002 р. // Уряд. кур'єр.– 2002.– 6 берез.– С. 15.

Про Концепцію допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді: Указ Президента України // Держ. вісн. України.– 2002.– № 21.– С. 15.

Про заходи щодо дальшого вдосконалення системи патріотичного виховання молоді: Розпорядження Президента України, 29 черв. 2001 р. // Уряд. кур'єр.– 2001.– 5 лип.– С. 10.

Про заходи Кабінету Міністрів України щодо захисту національних інтересів держави у сфері національно свідомого патріотичного виховання молодого покоління та забезпечення умов його розвитку: Постанова Верховної Ради України, 22 трав. 2003 р. // Голос України.– 2003.– 6 черв.– С. 7.

Національна програма патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства: Затв. Постановою Кабінету Міністрів України, 15 верес. 1999 р.: (Витяг) // Директор шк.– 2003.– № 29–32.– С. 16–18.

Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності // Дошк. виховання.– 2003.– № 2.– С. 3–8.

Розроблена науковим колективом під керівництвом О.В. Сухомлинської.

Концепція допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді // Держ. вісн. України.– 2002.– № 21.– С. 15–19.

Ясєв Г. Державна програма патріотичного виховання населення: (Пропозиції Державного комітету України у справах ветеранів та проект Програми) / Г. Ясєв // Світ дит. б-к.– 2003.– № 2.– С. 4–7.

Організаційні основи та зміст
патріотичного виховання

Бака М. Фізичне і військово-патріотичне виховання молоді: Навч.-метод. посіб. / М. Бака, В. Корж.– К.: Книга пам'яті України.– 464 с.: ілюстр.

Виховання громадянина: Сутність громадянського виховання / П. Ігнатенко, В. Поплужний, Н. Косарєва, Л. Крицька // Шк. б-ка.– 2003.– № 8.– С. 3–19.

Вишняк М. Патріотичне виховання учнів за допомогою української мови та літератури / М. Вишняк // Рідна шк.– 2001.– № 9.– С. 25–28.
Система патріотичного виховання учнів 1–3 кл.

Гонський В. Патріотизм як основа сучасного виховання та ідеології держави / В. Гонський // Рідна шк.– 2001.– № 2.– С. 9–14.
Роль, функції та структура патріотизму. Особливості та закономірності його формування.

Івашковська В. Стратегія, методика та концептуальні засади військово-патріотичного виховання школярів / В. Івашковська // Рідна шк.– 2002.– № 11.– С. 26–30.
Формування в молоді готовності до військової служби.

Іова В. Формування громадянської культури особистості: Навч.-метод. посіб. / В. Іова, Т. Люріна; Хмельн. обл. ін-т післядиплом. освіти.– Кам'янець-Поділ.: Абетка, 2003.– 171 с.: ілюстр.

Коваль В. Уроки словесності в системі національно-патріотичного виховання: (На прикл. кіноповістей О. Довженка «Зачарована Десна», «Україна в огні») / В. Коваль // Рідна шк.– 1999.– № 6.– С. 53–55.
Про виховання патріотичних почуттів у старшокласників.

Коркішко О. Становлення патріотичного виховання в 19–20 ст.: (Іст. аспект) / О. Коркішко // Рідна шк.– 2004.– № 2.– С. 60–62.
Основні ідеї патріотичного виховання в українській педагогічній теорії та виховній практиці періоду 19–20 ст.

Марушій О. Шляхи активізації військово-патріотичного виховання в школі / О. Марушій // Рідна шк.– 2001.– № 5.– С. 22–24.
Напрями військово-патріотичного виховання.

Пащенко Д. Патріотичне і національне виховання – складові становлення громадянина / Д. Пащенко // Шлях освіти.– 2002.– № 1.– С. 9–14.

Петронговський Р. Про формування патріотизму в старшокласників / Р. Петронговський // Шлях освіти.– 2002.– № 2.– С. 40–41.
Практична модель формування почуття патріотизму в старшокласників.

Пономаренко Л. Виховання громадянськості у молодших школярів / Л. Пономаренко // Початк. шк.– 2001.– № 3.– С. 17–20.

Поплужний В. Патріотичні почуття і їх формування у школярів / В. Поплужний // Вісн. Акад. пед. наук України.– 1993.– № 1.– С. 143–150.

Рогальська Н. «Виростеш ти, сину …» / Н. Рогальська // Дошк. виховання.– 2003.– № 8.– С. 12–13.
Громадянське виховання дошкільників.

Руденко Ю. Ідеологія патріотизму і державотворення як основа духовності учнів / Ю. Руденко, В. Руденко // Рідна шк.– 1999.– № 10.– С. 8–10.
Сутність та шляхи формування в молоді української націоналістичної ідеології.

Сироватський С. Роль і значення православ'я у патріотичному і громадянському вихованні молоді в Україні: Духовні цінності / С. Сироватський // Православ. вісн.– 2004.– № 1.– С. 55–64.

Сухомлинська О. Ідеї громадянськості й школа в Україні / О. Сухомлинська // Шлях освіти.– 1999.– № 4.– С. 20–25.
Запропоновано підходи, ідеї, положення щодо виховання громадянськості у дітей та молоді.

Чорна К. Громадянське виховання – нагальна потреба України / К. Чорна // Освіта України.– 2000.– 20 груд.– С. 5.
Зміст громадянського виховання.

Якубенко В. Від народознавства – до свідомого патріотизму / В. Якубенко // Дошк. виховання.– 2002.– № 8.– С. 12–13.
Виховання почуття патріотизму на засадах українознавства.

Організація роботи бібліотек
з патріотичного виховання

( Методично-бібліографічні матеріали )

Бібліотека та формування громадянина і патріота: Метод.-бібліогр. матеріали на допомогу б-кам / Рівнен. обл. б-ка для юнацтва.– Рівне, 2004.– 36 с.

« Виховний ідеал бути патріотом »: (Метод.-бібліогр. рек. на допомогу патріот. вихованню юних громадян) / Донец. обл. б-ка для дітей ім. С. М. Кірова; Склад. Л. Бодня, Л. Короп.– Донецьк
Вип. 1.– 2000.– 6 с.
Вип. 2.– 2001.– 15 с.
Завдання, напрями та форми роботи з читачами-учнями 1–9 кл.

Патріотичне виховання дітей та підлітків: Інформ.-метод. лист директорам обл. б-к для дітей / Держ. б-ка України для дітей; Підгот. Т. Турбаніст, Л. Гурбіч, А. Гордієнко.– К., 2001.– 17 с.– (До 10-річчя незалежності України).

Бібліотеки та формування
громадянина-патріота

Досвід роботи бібліотек України

Виконання регіональної програми патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства дитячими бібліотеками Черкащини у 2000 році: Аналіз та рек. / Черкас. обл. б-ка для дітей; Підгот. Е. Ільїна.– Черкаси, 2001.– 4 с.

Діяльність бібліотек Одеської області з виконання Національної програми патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства: Аналіт. довідка / Нац. парлам. б-ка України. Інформ. центр з питань культури і мистецтва; Підгот. Ю. Омельченко, Н. Маловін.– К., 2002.– 4 с.– (ДЗК, Вип. 8/7).

Досвід роботи бібліотек Одещини

Кобзаренко А. Патріотизм виховується з дитинства / А. Кобзаренко // Світ дит. б-к.– 2003.– № 2.– С. 2–3.

Досвід роботи дитячих бібліотек України.

Чванова О. «Я починаюсь з отчої землі»: Досвід роботи Луган. обл. б-ки для юнацтва з патріот. виховання молодого покоління / О. Чванова // Бібліосвіт.– 2004.– № 1.– С. 40–46.

Досвід роботи бібліотек Росії

Бубекина Н. Патриотическое воспитание в детских библиотеках / Н. Бубекина // Шк. б-ка.– 2003.– № 4.– С. 34–40.

Досвід роботи дитячих бібліотек Росії.

Гурьева Г. Возьми в пример себе героя / Г. Гурьева, С.   Ляхова // Библиотека.– 2001.– № 5.– С. 13–15.

Досвід роботи Липецької центральної міської дитячої бібліотеки.

Иноземцева И. История – наставница жизни / И. Иноземцева // Библиотека.– 2004.– № 12.– С. 26–28.

Виховання патріотизму на творах вітчизняної літератури в Челябинській обласній юнацькій бібліотеці.

Кац О. Чувство Родины – больше чем любовь / О. Кац // Библиотека.– 2003.– №3.– С. 18–20.

Досвід роботи бібліотек Омської області.

Панагушина О. Быть патриотом. Что это значит? / О. Панагушина // Шк. б-ка.– 2004.– № 8.– С. 61–3.

Підсумки дослідження, проведеного Кіровською обласною дитячою бібліотекою.

Сценарії масових заходів

Аксьоненко О. Державні символи України: Усний журн. / О. Аксьоненко // Історія України.– 2004.– № 4.– С. 15–17.

Бобрик Н. Патриотизм: знак вопроса: Диспут для старшекл. / Н. Бобрик // Шк. б-ка.– 2003.– № 2.– С. 40–44.

Гордєєва Л. «Україно, ти моя молитва ...»: Сцен. літ.-муз. композ. / Л. Гордєєва, М. Слободян // Укр. л-ра в загальноосвіт. шк.– 2003.– № 5.– С. 19–22.

Даньковская О. Нашей армии герои: Воен.-патриот. игра / О. Даньковская // Читаем, учимся, играем.– 2004.– № 11.– С. 36–39.

День защитника Отечества: Сцен. для детей 6–10 лет // Книжки, нотки и игрушки для Катюшки и Андрюшки.– 2004.– № 12.– С. 24–26.

Дерев'янко Т. «Лицарське товариство»: Посвячення у козачата / Т. Дерев'янко // Шк. світ.– 2002.– № 15.– С. 12.

Калениченко О. «Україно! Ти для мене диво»: Сцен. першого уроку, присвяч. 10-річчю незалежності України / О. Калениченко // Позакл. час.– 2001.– № 21.– С. 2–4.

Коршак Н. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину: Сцен. бесіди / Н. Коршак // Завуч.– 2002.– № 10.– Вкл.– С. 4–10.

Красоткіна Н. Ми вільні діти вільної України: Свята в почат. шк. / Н. Красоткіна // Почат. освіта.– 2001.– № 30–32.– Вкл.– С. 9–13.

Красоткіна Н. Україно моя, Україно! Я для тебе на світі живу / Н. Красоткіна // Розкажіть онуку.– 2001.– № 27–28.– С. 2–3.

Крижанівська Г. Нічого в світі кращого нема – як захищати рідну Батьківщину / Г. Крижанівська, Р. Ліхачова // Шк. світ.– 2002.– № 29–32.– С. 11–12. Сценарій до Дня захисника Вітчизни.

Крижанівська Г. Посвята у громадяни України / Г. Крижанівська, С. Мацута // День.– 2001.– 14 черв.– С. 5.

Круковська В. Символи України: За В. Якимовичем і О. Воропаєм: Сценарій / В. Круковська.– Л.: Ахіл, 2003.– 18 с.

Кучерява З. Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину: Сцен. вечора, присвяч. Дню Збройних сил України / З. Кучерява // Шк. б-ка.– 2002.– № 9.– С. 58–62.

Мілінчук В. Вона на світі одна-єдина ненька–Україна: Виховн. година: 5 кл. / В. Мілінчук // Позакл. час.– 2003.– № 23.– Вкл.– С. 1–2.

Неділько В.А. Українська державна символіка: Усний журн. / В. А. Неділько // Позакл. час.– 2002.– № 5.– С. 33.

Петренко Л. Знаєш ти, що таке Батьківщина?: Сцен. гри–змагання / Л. Петренко // Шк. світ.– 2004.– № 16.– С. 11–12.

« Рідну землю, де живемо, Україною зовемо »: На допомогу кл. керівникові // Освіта.– 14–21 серп.– С. 4–5.
Літературно-музична композиція.

Салюк А. Знай, люби, вивчай – наш козацький край!: Сцен. вихов. заходу / А. Салюк.– Д.: Пороги, 2002.– 18 с.

Свашенко А. Рідної мови скарби: Сцен. шк. свят з укр. мови для учнів 2–6 кл. / А. Свашенко.– Х.: Світ дитинства, 1996.– 159 с.

Фещенко Т. Українська державність: історія, сучасність: Розробка першого уроку / Т. Фещенко // Позакл. час.– 2001.– № 22.– С. 34–36.

Холодько П.С. Національна символіка України: Усний журн. / П.С. Холодько // Все для вчителя.– 2003.– № 24.– С. 4–6.

Бібліографічні посібники

Великая Отечественная война 1941–1945 гг. в изданиях (1990–1994) для детей и подростков: Аннот. список худож. и публицист. лит. / Рос. гос. дет. б-ка; Сост. Е. Морозова, Г. Смоляк.– М.,1995.– 12 с.

Герасенко А. Детство, опаленное войной: Библиогр. список / А. Герасенко // Шк. б-ка.– 2004.– № 9–10.– С. 52–64.

Національна символіка: Бесіда–пам'ятка для учнів 5–9 кл. / Держ. б-ка України для дітей; Склад. В. Красножон.– К., 1992.– 9 с.

Наш родовід: Бесіди про книги для учнів 7–9 кл. / Держ. б-ка України для дітей; Склад. Н. Гажаман.– К., 1992.– 12 с.

Пам'ятаємо минуле заради майбутнього: До 60-річчя визволення України від фашистських загарбників: Інформ. бібліогр. список л-ри для учнів 5–9 кл. / Нац. б-ка України для дітей; Склад. Г. Прокопенко.– К., 2004.– 16 с.

Сахарова Т. Патріотичне виховання: Рек. список л-ри / Т.Сахарова // Шк. світ.– 2005.– № 3.– С. 18–19.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 03.05.2025
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей